Bukefalos 28 år!

Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Svarar på båda inläggen samtidigt.

Det du säger: "När jag var på Flyinge så fick de flesta hästarna Krafft." är ju precis samma sak som jag skrev i mitt inlägg: "inte ENBART med Krafft, och inte alla hästar"
Dessutom så är bekanten jag refererat till en bekant till vår familj sedan länge, och på sin tid ganska högt uppsatt i Flyinge. Varför skulle h*n komma med osanningar om vilket foder som används? Särskilt när personen i fråga själv använde Kraffts sortiment till vissa av sina hästar...


Hygienkontroll av havren har bonden skött om varje år, så jag vet vilka värden havren har (det skiljer ju en del från år till år), så hygienen är jag INTE orolig för i de foder jag använder.


Protein har jag bara behövt komplettera med ETT enda år, annars brukar det vara mineraler och eventuellt lite energi som som behövs för att komplettera upp hösilaget med annat än havre. Lucern har jag gett till unghästar som inte orkar peta i sig allt hö.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Du har fått massvis med riktiga svar. Problemet är att de svaren har inte passat dig.

Mvh

Tora

Det där tycker jag var oförskämt - vi har diskuterat!
Och nej, just det jag ville försäkra mig om har inte stått med tidigare i tråden.

Eh??!

Vi ger alla våra vad de behöver oavsett vad det kostar. Det tror jag nog att de allra flesta gör, i vart fall de som tävlar

Man kan aldrig vara säker :angel:

Jag misstänker starkt att alla dessa müssliblandningar som finns mest finns till för ägarens skull snarare än hästen.

Vi tycker att det ser mycket godare/bättre ut medan hästen inte bryr sig.

Mvh

Tora

Müslin gjorde väldigt stor skillnad på min häst. Hon tycker verkligen att den är mycket godare - så det där stämmer iallafall inte in på alla.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag måste nog hålla med ovanstående mattegeni (alltså inlägget ovanför ditt)... Det måste ju vara 2 delar den har svällt... En del är torr, övriga 2 delar är när den har svällt... 1/3 i, 2/3 sväller den... burken full 3/3, eller har jag gjort bort mig? :confused:

vi säger att det föds en bebis som är 50 cm lång. den växer och blir en meter lång (dubbelt så lång), växer lite till och blir 150 cm lång (alltså 3 ggr så lång)
PRECIS som MIN krafft :) en storlek som blir dubbelt så stor och sedan en till del (lika stor som första) = 3 ggr ;)

eller..
En chokladkaka som har 4 rutor. vi lägger dit 4 rutor till (dubbelt så mycket) och sedan 4 till (alltså tre ggr så mycket, 12 rutor).
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Ingen som kan förklara för mig varför KRAFFT är så himmla dyrt? Som jag skrev i förra inlägget så betalar jag betydligt mindre än vissa andra jag sett här (Ca 500kr+ extra nånting för KRAFFT och kalk) Men dock så ingår mitt hö & betfor i stallhyran.

Är det för att min polle är liten (snart 1 år) och kommer att äta mindre eller är det helt enkelt "ni andra" som ser på kostander annorlunda än jag?
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

ursäktar om ni tog det personligt.

det var det första "svaret" efter en längre diskussion, och just det besvarade några funderingar (som INTE blivit förklarat innan i tråden). :)
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

ursäktar om ni tog det personligt.

det var det första "svaret" efter en längre diskussion, och just det besvarade några funderingar (som INTE blivit förklarat innan i tråden). :)

Jag vet inte om jag vill påstå att jag tog det personligt. Jag minns inte heller riktigt ens vad jag har skrivit själv. Men det var ett ngt märkligt konstaterande efter alla inlägg som hade skrivits.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

njaaa, jag vet inte om jag vill kalla det konstaterande.
jag ville försäkra mig om att jag förstått hennes förklaring rätt, vidareutvecklade hennes resonemang för mig själv och gjorde en liten fråga, som sagt för att kolla att jag förstått rätt. :)
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Svarar på båda inläggen samtidigt.

Det du säger: "När jag var på Flyinge så fick de flesta hästarna Krafft." är ju precis samma sak som jag skrev i mitt inlägg: "inte ENBART med Krafft, och inte alla hästar"
Dessutom så är bekanten jag refererat till en bekant till vår familj sedan länge, och på sin tid ganska högt uppsatt i Flyinge. Varför skulle h*n komma med osanningar om vilket foder som används? Särskilt när personen i fråga själv använde Kraffts sortiment till vissa av sina hästar...

Hygienkontroll av havren har bonden skött om varje år, så jag vet vilka värden havren har (det skiljer ju en del från år till år), så hygienen är jag INTE orolig för i de foder jag använder.


Protein har jag bara behövt komplettera med ETT enda år, annars brukar det vara mineraler och eventuellt lite energi som som behövs för att komplettera upp hösilaget med annat än havre. Lucern har jag gett till unghästar som inte orkar peta i sig allt hö.


Det var mest hästar utifrån som inte fick Krafft. Flera av de hästarna hade eget kraftfoder.

Det är just det som nästan alltid definerar en modern myt. Det är så gott som aldrig förstahands uppgifter utan det är alltid minst ett led bort (som granne, bekant, syster osv) som har varit med om något, sett något eller vetat något. Det är inte så att personerna ljuger men det är så typiskt för en myt. Det typiska är också anonymiteten. Speciellt nu när "alla" har internet så är det så lätt att dessa myter får luft under vingarna.

Ta tex att det var hästar utifrån som hade med sig eget kraftfoder. När någon berättar detta för någon så kan resultatet bli att plötsligt så får inte hästarna på Flyinge Krafft längre för att det är så farligt, dåligt eller av någon annan kvalite.

Jag vet ju tex inte vad du hittar på och du kan inte veta vad jag hittar på. Du kan påstå att du är en 35 årig tvåbarns mamma medan du i själva verket är en 18 singeltjej. Så så fort någon på internet hänvisar till en anonym källa som har sagt något så skall man alltid ta de sanningar med en stor nypa salt.

I detta fallet så har jag själv varit på Flyinge (även om det inte var igår) och sett med egna ögon att de fodrar de flesta hästar med Krafft.


Jag tycker att när man fodrar unghästar så är det ganska så vanligt att man får komplettera med något som det är mycket proteiner i även om man har ruskigt bra värden på grovfodret.

En gång så har jag tom varit tvungen att fodra med bara lucern då unghästen var så fruktansvärt svår att hålla i hull. Var glad att det inte var en av mina egna unghästar då det blev en dyr vinter för den hästägaren (även om man får en del rabatt när man köper flera pallar på en gång).

Mvh

Tora
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

ursäktar om ni tog det personligt.

det var det första "svaret" efter en längre diskussion, och just det besvarade några funderingar (som INTE blivit förklarat innan i tråden). :)

Återigen du har fått flera svar och förklaringar i denna tråden. Problemet är att svaren har inte passat dig riktigt och då är det alltid svårare att ta åt sig svaren. Misstänker starkt att vad du igentligen vill ha är bekräftelse på dina egna tankar och det har du ej fått. Resultatet av det är att du upplever som sagt att du inte får några bra svar.

Mvh

Tora
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Ingen som kan förklara för mig varför KRAFFT är så himmla dyrt? Som jag skrev i förra inlägget så betalar jag betydligt mindre än vissa andra jag sett här (Ca 500kr+ extra nånting för KRAFFT och kalk) Men dock så ingår mitt hö & betfor i stallhyran.

Är det för att min polle är liten (snart 1 år) och kommer att äta mindre eller är det helt enkelt "ni andra" som ser på kostander annorlunda än jag?

Jag förstår nog inte riktigt. Du betalar alltså en mindre summa pengar utöver stallhyran för Krafft och kalk? Om det är så så kan det vara att din stallvärd köper fodret pallvis. Det blir billigare då.

Mvh

Tora
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

vi säger att det föds en bebis som är 50 cm lång. den växer och blir en meter lång (dubbelt så lång), växer lite till och blir 150 cm lång (alltså 3 ggr så lång)
PRECIS som MIN krafft :) en storlek som blir dubbelt så stor och sedan en till del (lika stor som första) = 3 ggr ;)

eller..
En chokladkaka som har 4 rutor. vi lägger dit 4 rutor till (dubbelt så mycket) och sedan 4 till (alltså tre ggr så mycket, 12 rutor).

Återigen jag är imponerad av hur mycket din Krafft svällde. Inte ens min betfor sväller så mycket.

Mvh

Tora
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Låter som en bra foder, men tyvärr fanns det inga återförsäljare i Linköping, och jag är för lat för att åka till Norrköping för att handla foder...:mad:

Men om du har plats, eller ni är flera som är intresserade så går det att ta hem en pall tex, tror det är samma pris på frakt i hela landet.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag förstår nog inte riktigt. Du betalar alltså en mindre summa pengar utöver stallhyran för Krafft och kalk? Om det är så så kan det vara att din stallvärd köper fodret pallvis. Det blir billigare då.

Mvh

Tora

Ja altså det fodret som ingår i stallhyran är hö, betfor och havre (ska ej fodra med havre) Vill man ha nått mer får man köpa till och jag ska då köpa till krafft och kalk. Men jag tycker inte att 500kr i månaden extra är så farligt!
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Har läst här i trådarna och det är många som inte alls gillar Kraffts produkter, har dock inte fått någon förklaring till varför det skulle vara så dåligt? Enda anledning är att det är stora och hårda pellets har jag läst, men det är ju lätt att lösa genom att blöta.

Jag själv ger mitt högdräktiga Krafft grov 125 och hon är i jättebra hull.

Så nu skulle jag vilja ha synpunkter på deras produkter från er bukare!
Jag tror att det var ett sämre foder förr, men att det blivit bra.
Förr fanns det bara Fibergi o K. o välja mellan. då var Krafften mkt billigare. Dock var Fibergin smakligare o helt dammfri.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag tror att det var ett sämre foder förr, men att det blivit bra.
Förr fanns det bara Fibergi o K. o välja mellan. då var Krafften mkt billigare. Dock var Fibergin smakligare o helt dammfri.

Menar du att Krafften är dammig? Har jag svårt att tro, de är supernoga med att hålla produktion och förslutning kliniskt rena!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 774
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 735
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp