Är majs farligt?

sandra87_

Trådstartare
Hej.

Har en katt som precis har fyllt ett år.
Upptäckte av en slump när jag och en kompis käkade tacos häromkvällen att han ÄLSKAR majs. :d Han blir som tokig. Är det vanligt?
Lite oväntat är det iaf, då han i vanliga fall är ganska kräsen. T ex vill han inte ha något annat foder än mjau.
Både blötmaten och torrfodret måste vara mjau för att han ska äta ordentligt.

Min fråga är alltså om det är farligt för honom att äta majs? Med tanke på att katter är köttätare alltså. Nu menar jag inte att han ska käka en hel burk majs om dagen, utan om det är farligt för honom att smaka några korn dom gånger vi äter det, vilket inte är direkt ofta. 1-2 ggr i månaden kanske, om ens det.

Tacksam för svar. :D
 
Sv: Är majs farligt?

Nej, det är inte farligt men bli inte förvånad om han bajsar hela majskorn efteråt.;)
 
Sv: Är majs farligt?

Jag vet inte om just färsk majs, men den vanligaste ingrediensen i vissa vanliga torrfoder är majs! Kolla på påsen får du se...
 
Sv: Är majs farligt?

Haha. Tack.. ;)
Han är även förtjust i riven cocos. :confused: Kanske är något fel på honom.. :idea:
 
Sv: Är majs farligt?

upptäckte att min katt också älska majs för några månaders sen:) skulle ge till råttorna. La ner de på golvet när jag öppna buren och då bara slänga han sig över de :P
 
Sv: Är majs farligt?

Alla min fyra är helt galna i majs! :D Ska alltid till att stjäla mina majs när jag äter det! haha :)
 
Sv: Är majs farligt?

Nope :D
Min kompis ena gamle katt är galen i det han också :bump:
 
Sv: Är majs farligt?

Här äter katterna också gärna majs (i alla fall två av tre; den tredje vill nog helst bara ha räkor..). Jag tror det är väldigt vanligt att katter äter/tycker om majs.
 
Sv: Är majs farligt?

Upptäckte detta med min honkatt också, såg ut såhär: :eek:
Hankatterna gillar inte majs dock.
 
Sv: Är majs farligt?

Min äldsta herre käkar också gärna majs, men hans favvorit är Tomater :O
 
Sv: Är majs farligt?

Majs har jag aldrig provat att mata katterna med... Men jag kom på min lille herre igår med att smaska i sig en hel massa isbergssallad :crazy: Mina föräldrars fd. katt älskade gurka... Ja just det - jag tror faktiskt mina katter är vegetarianer. De fullkompigt RATAR sambons grillkorv (snälla, misstolka inte det där ;) ) men sojakorv kan de vräka i sig hur mycket som helst av :crazy: :grin:
 
Sv: Är majs farligt?

Vår katt gillar kikärtor ;) Men bäst av allt är räkor tätt följt av glass, öppnar man dörren och ropar räka kommer hon tvärs över åkern i 120 :D
 
Sv: Är majs farligt?

En av våra missar älskar med majs, han älskar även paprika och mammascan köttbullar:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 891
Senast: MJLee
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 838
C
Övr. Katt Vår "lille" (som inte är minst längre vad det gäller storlek) var ju på djursjukhuset för en vecka sedan. Han hade ramlat ner från en...
Svar
16
· Visningar
1 655
Senast: cissiny
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 011
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp