Är så trött på allt daltande

L

LisaSvensson

Jag är så trött på allt daltande med hästar, har vart ute o fixt mina hästar idag och ena är het och väldigt hingstig och jag blir så trött på honom.
Så när jag skulle longera honom idag, fixa ordning honom idag och tog linan och spö och gick.
Det första han gör är att ställa sig på bakbenen och jag blir så jävla arg så jag drar spöt på honom en gång och han går ner.
Där står det en jäkla tant och säger att jag är djurplågar för att jag drog spöt på honom en gång.
Säger man till honom på skarpen så lugnar han ner sig.
Jag tycker att det är något fel att puckla på hästarna om dom inte lyssnar och bara fjantar sig.
Jag tycker att dem ska stå stil i gången och dem ska lyssna på vad jag säger och mina hästar gör det, men just hingsten är som han är och då får man puckla på honom för att han ska fatta att det räcker.

Jag är trött på allt daltande som just svenskar är experter på, finns det några som håller med mig????

Lisa
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Nu vet jag ju inte riktigt hur sitvationen var för dig men om hingsten nu stegrade sig och höll på så tycker jag nog att det är helt ok att säga till på skarpen så att det inte blir värre än vad det var från början! Alltså bättre att säga till en gån ordenkligt än att bara datta för då kommer hästen tillslut inte lyssna.
Sen tycker jag det finns hemskare saker man kan göra mot en häst. Hellre det du gjorde än att t ex sitta och nöta sporrar mot hästens sidor eller bara klå upp den med spöt när den gjort någe fel.

Och nej, jag är inte för att man ska misshandla hästen men om man bedömmer att det behövs så ska man ju ta till den bästa lösningen och i detta fall var det kanske att lägga till spöt, men som sagt vet jag ju inte hur sitvationen var..
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Daltandet kan jag hålla med dig om. Saker som "min bebis" och liknande får mig att rysa. Eller att allt ska vara matchat...

Men orden som du använder (typ jävla arg, puckla på m.m.) gör att man undrar varför du är arg. Varför tar tar du ens åt dig om du inte anser att du gjorde fel?

och menar du? (det med tjock text)
Jag tycker inte att det är något fel att puckla på hästarna om dom inte lyssnar och bara fjantar sig.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Daltandet kan jag hålla med dig om. Saker som "min bebis" och liknande får mig att rysa. Eller att allt ska vara matchat...

Men orden som du använder (typ jävla arg, puckla på m.m.) gör att man undrar varför du är arg. Varför tar tar du ens åt dig om du inte anser att du gjorde fel?

och menar du? (det med tjock text)


Använder fel ord..jag blir så extremt trött på honom när han håller på och jag blir så trött på alla som hela tiden ska dalta och säg säg man får inte dra spöt och hästen ska få göra som dem vill.

Puckla på..då menar inte jag att slå dem lr något sånt utan mer en armbåge i bogen och det räcker oftas.

Jag menar inte att jag tycker att det är okej att misshandla sina hästar inte en chans!

Men jag tycker att det är okej att säga åt dem på skapen med en armbåge eller ett spö om inte rösten hjälper!!!

Förstår du då??

Lisa
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Yes, nu förstår jag bättre. Jag säger inte att du gör fel i att trycka en armbåge i hästen om den går över dig eller säga till hästen på skarpen om den stegrar. (skulle själv gjort något liknande)

Sen finns det olika sätt man kan använda spöet på. Man behöver inte slå så att det blöder. Men det är inte lätt att bedömma på ett forum och var och en gör egna tolkningar av de ord som skrivs.

Jag förstår mycket väl att du blir trött på personer som kallar dig djurplågare för att du rättar din häst. Det går inte att en häst stegrar när den tycker arbetet är tråkigt eller går till attack när den vill vara ifred - den får visa det på annat sätt istället som är mindre farliga.

Gränser måste finnas ;)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag gör/tycker nog samma sak som du. Lyssnar den inte så måste den ju på något sätt förstå att man menar alvar och det är ingen lek. Som igår då jag skulle ta ut ena shettisen ur hagen så kommer min fjording som shettisen är aningen rädd för. Jag höjer rösten för att få bort honom (där han kommer surt emot mig o shettisen med bakåtstrukna öron). Men då han inte brydde sig så blev jag tvungen att ta en borste och putta/kasta (EJ HÅRT)! på hans bog. Då blev han fundersam och fattade vinken och gick iväg. Detta var ju för att det fanns inget annat väl om jag inte ville bli sparkad. Så jag förstår om du blir iriterad över människor som kanske inte ens känner hästen men som redan säger att man e djurplågare.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Hellre säga till en gång rejält än att hålla på och smådatta (enligt mig). Går de över gränsen säger jag till på skarpen en gång, och det brukar räcka.
Jag hade troligen gjort likadant i din situation (med utgångspunkt att hästen bara sjåpade sig)

Se bara på hästar i hagen, det kan vara ganska tuffa tag där...


OBS!!!! Jag säger absolut INTE att det är okej att slå sin häst i tid och otid(vilket jag utgår från att du inte gör)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Ranglåga hästar använder fysiskt våld i större utsträckning än vad ranghöga hästar gör. Jag ser det som så att är man själv ranglåg kan man behöva säga till "fysiskt" om man ska få någon respons. Man väljer ju själv vilken position man intar. Upp till var och en.

Respekten mellan häst och dess människa ska vara ömsesidig. Med andra ord går inte ekvationen "Ååååh kom till mamma och lyd mig" inte ihop. En häst är en ståtlig varelse och många gånger symboliserar den skönhet, uthållighet och styrka m.m. Hur kan man förvänta sig att den ska lyda dig om du ändrar rösten pratar barnsligt med den? Nä, skaffa egna barn eller ta jobb på ett dagis! Självklart ska man visa kärlek till hästen, man är ju ett team och hästar ger så otroligt mycket tillbaka, men gå inte till överdrift, tack.

Till TS: Hingstar är mycket mer krävande och trots att de är välhanterade, måste man vara beredd att kunna vara fysisk. Det kan bli farligt annars, men om det är möjligt att använda kroppspråket och rösten är väl det att föredra. Sen är det ju alltid svårt att säga såhär över internet vad som är rätt och fel. Ska kanske även tillägga att min häst (han är valack för att förtydliga) får stå ut med mer än vad han borde ibland... Tyvärr. Fast enligt min mening beror det på min bristande kunskap i hanteringen. Tyvärr, på det också.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag är så trött på allt daltande med hästar, har vart ute o fixt mina hästar idag och ena är het och väldigt hingstig och jag blir så trött på honom.

Jag är trött på allt daltande som just svenskar är experter på, finns det några som håller med mig????

Lisa

Jag kan verkligen hålla med om att vi svenskar är experter på att dalta men tycker nog att det gäller mer barn och ungdomar än hästar. Jag vet att det inte är lätt att bilda sig en uppfattning över internet. Man måste vara där och se dig och din häst. Jag tror säkert att han kan vara besvärlig. Men och här får du ursäkta mig jag tycker ändå att det låter jobbigt att du skriover att du blir trött på honom. Tänk på att du sänder de signalerna till honom vare sig du vill eller inte. Min uppfattning är att hästar och då speciellt unhästar är experter på att läsa av hur vi känner det.
Om jag hade känt det så med min häst hade jag starkt övervägt i just detta fallet antingen att kastrera honom eller också sälja honom.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Väl rutet!
Hingstar måste hållas kort annars kan de bli farliga,dock kan du nyansera ditt språkbruk något(puckla på osv...)

/CJ
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Inte bara riktat till dig utan ganska allmänt riktat i tråden. Men VARFÖR är det ok att bruka våld mot hingstar? Varför ska de hållas kortare än andra hästar?
Varför får man inte gulla med barnsligt tonfall?

En hingst är en häst, inget annat. Den ska behandlas och hanterad som en häst, inte som ett monster. INGEN av de hingstar jag har hanterat som har setts som HÄSTAR har vart svåra, ingen har jag behövt piska, ingen har stått på bakbenen och alla har jag kunnat bebis-jollra med utan att bli mosad eller liknande. De hingstar som ska sättas på plats hela tiden, de som får brysk hantering, kedjor, inga hästkompisar och liknande är de som har vart jobbiga att hantera. För vet ni vad, de behandlar bara andra som de själva blir behandlade...

TS, du har inte funderat på VARFÖR hästen står på bakbenen?
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Men VARFÖR är det ok att bruka våld mot hingstar? Varför ska de hållas kortare än andra hästar?
Varför får man inte gulla med barnsligt tonfall?

En hingst är en häst, inget annat. Den ska behandlas och hanterad som en häst, inte som ett monster.

Hmmm... Motsägelsefult. Med "Varför för man inte gulla med barnsligt tonfall?" låter det i mina öron som du tycker det är ok att göra det. I nästa mening står det att hingstar ska behandlas som en häst. Att stå och gulla i barnsligt tonfall med en häst är väl knappast att behandla den som en häst... En fölunge är väl ok, men inte en fullvuxen häst. Skulle inte du undra om någon kom fram till dig och började gulla med dig? Ömsesidig respekt krävs...

Sen vill jag poängtera att det absolut inte är ok att bruka våld mot en hingst, eller annan häst över huvud taget för den delen. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det endast de ranglåga hästarna som är fysiska och man sjunker lite per automatik i rang om man är fysisk mot en häst. Men det är ju ett val man gör själv.

Enligt min mening är hingstar oerhört känsliga, men det kräver också sitt av den som hanterar hästen. Ska man hantera en hingst bör man veta vad man sysslar med. Jag kan själv erkänna att jag i nuläget inte skulle klara av att ha en hingst...

Du har i allra högsta grad rätt i att hingstar bör ha ett lika naturligt liv som vilken annan häst som helst, med flockmedlemmar och så :bow:. Dessutom blir ju hästen (som du skrev), precis som man hanterar den...
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Väl rutet!
Hingstar måste hållas kort annars kan de bli farliga,dock kan du nyansera ditt språkbruk något(puckla på osv...)

/CJ

Varför måste dom hållas kort? Vi har aldrig behövt ta till massa onödigt bråk mm på våra hingstar. Det TS behöver göra är att få hjälp med att förstärka sitt ledarskap. Där kunskapen tar slut, där tar våldet vid.
 
Senast ändrad:
Sv: Är så trött på allt daltande

Så du tror min häst bryr sig om jag daltar med bebis röst eller inte? Du tror han fattar att nu är det bebis röst igen och blir förnedarad eller dylikt?
Att prata med bebis röst påverkar inte hanteringen. Det har väl ingenting med saken att göra?

Mina hästar vet att när jag pratar med daltig röst vet dom att jag är gosig, att ju bjuder in dom till att komma osv.
På samma sätt som att dom vet när det är dags att skärpa sig bara på att höra på mitt tonläge.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Inte bara riktat till dig utan ganska allmänt riktat i tråden. Men VARFÖR är det ok att bruka våld mot hingstar? Varför ska de hållas kortare än andra hästar?
Varför får man inte gulla med barnsligt tonfall?

En hingst är en häst, inget annat. Den ska behandlas och hanterad som en häst, inte som ett monster. INGEN av de hingstar jag har hanterat som har setts som HÄSTAR har vart svåra, ingen har jag behövt piska, ingen har stått på bakbenen och alla har jag kunnat bebis-jollra med utan att bli mosad eller liknande. De hingstar som ska sättas på plats hela tiden, de som får brysk hantering, kedjor, inga hästkompisar och liknande är de som har vart jobbiga att hantera. För vet ni vad, de behandlar bara andra som de själva blir behandlade...

TS, du har inte funderat på VARFÖR hästen står på bakbenen?
:bow::bow::bow: Många har nog hingstfobi fast dom inte vet om det.:crazy:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Så du tror min häst bryr sig om jag daltar med bebis röst eller inte? Du tror han fattar att nu är det bebis röst igen och blir förnedarad eller dylikt?
Att prata med bebis röst påverkar inte hanteringen. Det har väl ingenting med saken att göra?

Mina hästar vet att när jag pratar med daltig röst vet dom att jag är gosig, att ju bjuder in dom till att komma osv.
På samma sätt som att dom vet när det är dags att skärpa sig bara på att höra på mitt tonläge.

Hur menar du nu? Du påstår att din häst skiter i din bebis röst. MEN du skriver att den lyssnar på dig? Jag får inte ihop det hela.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag menar att den inte blir förnedrad (sa aldrig att den struntar i den, med bryr menade jag mer att den inte tar illa upp att den inte bryr sig om det är bebis röst eller något annat, den lär sig ändåatt veta vad du vill när du använder ett visst tonläge), jag menar att jag inte hanterar mina hästar sämre (som någon ville påstå) för att jag gör det.
Att jag ändrar mitt tonläge, har ingenting med hanteringen av hästen att göra. Men dom har lärt sig att lyssna på mitt tonläge, inget jag tränar eller gör med flit. Därför ser jag det inte som en hanteringsfråga.

Men så gott som alla ändrar väl tonläge?
Om du blir irriterad, ryter man inte till då? Eller höje rösten eller dylikt, och om du ropar på hästen när den ska komma, har du inte en gladare/mjukare mer inbjudande ton då? Alla kanske inte går så extremt som ett daltande uttalande men jag ser inte faran i att göra de.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är så trött på allt daltande

Och att man ändrar tonläge mer eller mindre påverkar väl inte hanteringen? eller ditt sätt att hantera?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp