Bukefalos 28 år!

Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

Både jag och nej. Är man irriterad på något så blir man ofta mer brutal både till sättet och i rösten. Men jag förstår hur du menar.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Snarast påstår jag att jag gullar med alla hästar oavsett vilken sort det råkar vara med dem. Och vet du, alla är lika glada och positiva när man pratar uppmuntrande och positivt med dem. Jag pratar inte om något "nääää mammas bäääbis", sådant är ganska jobbigt att lyssna på, men små glada gullegull som "jaaaa vad du är duktig!" ger en häst som söker beröm och som anstränger sig för att vara till lags.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Det tror jag också. Men hallå, ett huvud, en svans och fyra ben, den gnäggar när man kommer med maten. Med andra ord en häst. Ska jag vara helt ärlig är jag mindre sugen på att hantera en "hanterad hingst och har tuktats och satts på plats" hela sitt liv än de tre gånger jag fått hem vuxna ohanterade / mycket lite hanterade hingstar. Mjukare individer får man leta efter. De försöker verkligen att göra rätt och vara till lags.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag har svårt att förstå människor som framställer sig själva som macho, "jag tuktar" min häst, jag är störst...... VART tog den ömsesidiga respekten vägen mellan människa o häst???

Givetvis ska en häst hanteras på ett sätt så att den inte skadar sig själv eller människor/djur i sin omgivning.... Men att banka in "vett" / lydnad i sin häst de tror jag bara den osäkra o okunniga människan ( den lilla människan) föredrar!!!!!

Sen är hästar stora tuffa djur som inte behöver behandlas med sidenhandskar MEN innan man "pucklar på" sin häst oavsett kön kanske man ska fundera på VARFÖR hästen handlade som den gjorde om det verkligen var utav ren djävulskap eller om den faktiskt försökte säga dig något, skulle du vilja ha stryk om du försökte förklara att du har ont någonstans??????

Är det inte fler än jag som faktiskt med mjuk tonfall talar med sin häst när du rider/pysslar o ser att hästen lyssnar?????

Avskyr ´Macho attityden som man tyvärr ser hos många ofta okunniga häst ägare, Men dessa brukar inte heller få hästar som verkligen kämpar för dem o vinner tävlingar etc utan de blir kvar på stallbacken med piskan i högsta medan vi andra tar oss framåt :banana:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Väl rutet!
Hingstar måste hållas kort annars kan de bli farliga,dock kan du nyansera ditt språkbruk något(puckla på osv...)

/CJ

Varför måste hingstar hållas kort?? Har haft flera stycken, och ingen av dem har varit svårare att hantera än mina ston och valacker..
 
Sv: Är så trött på allt daltande

beröm när den har gjort rätt och säg till när den gör fel..

jag vet en tjej som hade/ har en hingst som hon tyckte gjorde fel hela tiden tydligen. hon stod och verkligen slog hästen med ett spö när han var i sin box. hade spö när hon skulle ta ut honom. rymde från henne ett antal gånger. han ville verkligen inte vara med henne.
men jag tyckte inte att de var något stort fel på honom han var snäll när jag stod och hälsade på honom.
Alla sa de sen oxå att om hon inte sluter så kommer ju hingsten att tappa förtroende för dig. Men hon vägrade lyssna. Nu så går den hästen med huvudet i luften och vägrar "landa" på jorden.

Hingstar är inte dumma i huvudet.. med bara rätt ägare så blir dom som villken häst som helst... bara de att dom har kulor;)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

I just den situationen som du beskrev (hästen reste sig) så tycker JAG att du gjorde helt rätt. En häst som reser sig brevid den ledande skötaren = respektlös (såvida han nu inte blev skrämd) och livsfarlig.
Sen vet ju du bäst själv hur du vill uppfostra DINA hästar och så länge du är tillfreds med dina metoder så behöver du ju inte ta åt dig av förbipasserande publik, som inte har en susning vad det hela handlar om.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Håller med dig till 110% !! Speciellt när det gäller hingstar (inte alla men många) där hjälper inget daltande i världen. Men vi kommer nog få stå ut med fina små kommentarer från folk som tror att deras hästar är några slags porslinsdjur ;)

Menar inte att man får lov att slå bara för att det är en hingst, dom är lika trevliga som ston eller vallacker, men dom behöver oftast veta vem det är som bestämmer lite starkare än ett sto eller en vallack, men det ska ju inte ske dagligen, utan ett fåtal gånger då dom får för sig att testa.
 
Senast ändrad:
Sv: Är så trött på allt daltande

Använder fel ord..jag blir så extremt trött på honom när han håller på och jag blir så trött på alla som hela tiden ska dalta och säg säg man får inte dra spöt och hästen ska få göra som dem vill.

Puckla på..då menar inte jag att slå dem lr något sånt utan mer en armbåge i bogen och det räcker oftas.

Jag menar inte att jag tycker att det är okej att misshandla sina hästar inte en chans!

Men jag tycker att det är okej att säga åt dem på skapen med en armbåge eller ett spö om inte rösten hjälper!!!

Förstår du då??

Lisa

Men hur effektivt är det egentligen att slå honom med spöet, om han nu gör om samma sak igen och igen? Och vad är poängen med att bli arg?

Du får nog inrikta dig på att byta strategi, tycker jag. Och blir han inte bättre, är väl kastrering det som ligger närmast till hands.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Snarast påstår jag att jag gullar med alla hästar oavsett vilken sort det råkar vara med dem. Och vet du, alla är lika glada och positiva när man pratar uppmuntrande och positivt med dem. Jag pratar inte om något "nääää mammas bäääbis", sådant är ganska jobbigt att lyssna på, men små glada gullegull som "jaaaa vad du är duktig!" ger en häst som söker beröm och som anstränger sig för att vara till lags.

Ber så hemskt mycket om ursäkt. Missförstånd från min sida... Förstod inte riktigt att du pratade uppmuntrande med dina hästar när du använder ord som: "gulla med barnslig tonfall" och "bebis-jollra med".

Själv pratar jag också uppmuntrande med min häst, men ändrar (nästan, visst undantag finns) aldrig mitt tonfall, eftersom jag är en relativt lugn och samlad person. Att prata uppmuntrande med min häst ser jag som ett sätt att stärka självförtroendet hos honom.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag säger gärna till en gång ordentligt precis som du istället för att fjanta. Iaf om det är en häst som klarar av det en nervös häst skulle jag nog ha ett annat tillvägagångssätt på. Men en sådan har ajg aldrig ägt.

Däremot får du nog ändra ditt ordval lite puckla på är en fras många anser är lika med att man står och spöar ner d.v.s många slag vilket är onödigt våld i mina ögon.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Kommer det en situation där spö blir nödvändigt tycker jag att ett ordentligt rapp är bättre än flera småpet som bara irriterar, men helst ser jag att man har så pass ledarskap över sin häst att situationer som dessa aldrig kommer upp.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag behandlar mina hästar exakt likadant, vare sig om det är hingsten eller om det är stoet.
Och hingsten har sina fasoner som han håller på med ibland och säger jag då inte åt honom på skarpen så fortsätter han.
Det är inte ofta han ställer sig på bakbenen och jag accepterar inte att han gör så och jag hade reagerat likadant om det nu var stoet som skulle göra så.
Ifrån vissa männsikor som släpper hästen och pratar "så ja mamma pojke, nu går vi in":smirk:.
Jag brukar inte våld mot mina hästar, jag sätter GRÄNSER men jag tror inte att det är måga som vet vad det är.
Jag kom nyss hem och hämta in honom från hage där han går med en valack och han var hur lugn och fin som helst.
Jag har vanlig grimma och vanligt grimskaft och det är inga probem så jag sär behandlar inte min hingst.

Jag använda dumma ord i inlägget tar tillbax dem orden menar inte att jag står o slår mina hästar utan att det blir nån armbåge och en nuddning med spöt OM DET BEHÖVS dvs inte så ofta!

Men ni som tcyker att det är fel att dra spöt osv, jag förstår inte...tycker ni att det är okej att hästen stegrar sig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är så trött på allt daltande

Det är inte ok att en hingst stegrar sig.
dom måste veta var gränserna går & gränserna skall hållas.
ditt ledaskap skall inte ifrågasättas. Men det är en ren uppfostringssak från dom är små.

Har vänner som har hingstar som ett barn kan leda utan några betänkligheter. Dom har fått lära sig gränserna & är trygga med det.
Dom har lärt sig det helt utan våld.
 
Senast ändrad:
Sv: Är så trött på allt daltande

Men ni som tcyker att det är fel att dra spöt osv, jag förstår inte...tycker ni att det är okej att hästen stegrar sig?

Nej, inte om det fungerar. Men om hästen upprepade gånger gör om samma misstag trots spörapp gör det uppenbarligen ingen nytta. Att den som hanterar hingsten tappar humöret hjälper garanterat inte heller. Då får man nog fundera på alternativa sätt - kanske ledarskapsövningar eller dylikt - eller kastrera. Alla hingstar passar inte att vara hingstar.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Men hur effektivt är det egentligen att slå honom med spöet, om han nu gör om samma sak igen och igen? Och vad är poängen med att bli arg?

Du får nog inrikta dig på att byta strategi, tycker jag. Och blir han inte bättre, är väl kastrering det som ligger närmast till hands.

Men hur effektivt är det egentligen att slå honom med spöet, om han nu gör om samma sak igen och igen?

Jag drog spöt på honom 1 gång igår och jag kan lova att det inte var hårt och brukar sällan stegra sig utan han har sina fasoner för sig men han har ingen rätt att stegra sig mot mig!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Men hur effektivt är det egentligen att slå honom med spöet, om han nu gör om samma sak igen och igen?

Jag drog spöt på honom 1 gång igår och jag kan lova att det inte var hårt och brukar sällan stegra sig utan han har sina fasoner för sig men han har ingen rätt att stegra sig mot mig!

Det lät på ditt första inlägg som att hingsten ofta beter sig på det sättet. När min valack reste sig (vilket naturligtvis inte är ok) gav jag honom ett kännbart ryck i munnen. Sedan dess har han aldrig gjort så när jag lett honom.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Nej, inte om det fungerar. Men om hästen upprepade gånger gör om samma misstag trots spörapp gör det uppenbarligen ingen nytta. Att den som hanterar hingsten tappar humöret hjälper garanterat inte heller. Då får man nog fundera på alternativa sätt - kanske ledarskapsövningar eller dylikt - eller kastrera. Alla hingstar passar inte att vara hingstar.

Har du ens läst inlägget?
Det är inte ofta han stegrar sig, och han har sina "test perioder" och jag brukar nästan aldrig behöva använda spöt.
Jag tappa inte humöret mot honom, utan det var när jag kom hem som allt brusa ut.
Idag gick det helt utmärk, har han lös i stallgången och det gick utmärkt.
Jag drog spöt igår för att vissa att det inte är okej att göra som han gjorde!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Det lät på ditt första inlägg som att hingsten ofta beter sig på det sättet. När min valack reste sig (vilket naturligtvis inte är ok) gav jag honom ett kännbart ryck i munnen. Sedan dess har han aldrig gjort så när jag lett honom.

Okej, han stegrar sig nästa aldrig och det hjälper inte att ge honom ett kännbart ryck i munnen för då ballar han ur direkt för då tar han det som att jag bråkar med honom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 277
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 190
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp