Bukefalos 28 år!

Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

En sån brukig skulle då jag inte vilja betäcka med. Han verkar ju på dina inlägg väldigt ostabil i sitt humör.:crazy:

Han är snäll och väldigt fin men han har sina "test perioder" 1-2ggr om året
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Varför måste hingstar hållas kort?? Har haft flera stycken, och ingen av dem har varit svårare att hantera än mina ston och valacker..

Lucky you,min erfarenhet är att fler hingstár än ston/vallacker slår med frambenen,nafsar/bits,"hingstruskar" på huvudet och kan gå till väders i mycket högre omfattning.
Dock har jag haft två som var änglar men som sagt,extra vaksamhet med hingstar anser jag vara på sin plats.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag har ett riktigt divigt sto som jag ibland måste säga åt ordentligt på skarpen. Senast var när jag spolade henne och hon höll på att resa sig lite smått hela tiden. Till slut tröttna jag och sparka till henne på bogen ordenligt precis när hon reste sig, jag är ganska vig och kan sparkas :angel:. Hon kan stå still som ett ljus när hon spolas så jag blev irriterad när hon bara fjantade sig.

Har även hänt att jag fått använda spö i hanteringen också men använder hellre min egen kropp än nånting annat.

Nånting jag aldrig slår är huvudet. Om hon naffsar så naffsar jag tebax henne på mulen eller slår till lite lätt med handen, men aldrig annars. Hon är väldigt naffsig och fjantig av sig.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Lucky you,min erfarenhet är att fler hingstár än ston/vallacker slår med frambenen,nafsar/bits,"hingstruskar" på huvudet och kan gå till väders i mycket högre omfattning.
Dock har jag haft två som var änglar men som sagt,extra vaksamhet med hingstar anser jag vara på sin plats.

Det tror jag, ärligt talat, inte handlar om tur, utan mer är en hanteringsfråga.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Den här tråden är bara för mycket. Faktiskt Du som liksom sparkar din häst som är rädd för att duscha. Shame on you!!! Det är faktiskt misshandel. Fy för fanken. Har du ngn gång tänkt på att vänja din häst långsamt...
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Lucky you,min erfarenhet är att fler hingstár än ston/vallacker slår med frambenen,nafsar/bits,"hingstruskar" på huvudet och kan gå till väders i mycket högre omfattning.
Dock har jag haft två som var änglar men som sagt,extra vaksamhet med hingstar anser jag vara på sin plats.

Nej, nej, inte hingstarna som ägs av folk här på buke, de är som små lamm och mycket lättare än något sto eller valack:rofl::rofl::rofl::angel::angel: De tänker inte ens tanken att de är hingstar och testosteron kan de inte stava till:devil::rofl:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag har ett riktigt divigt sto som jag ibland måste säga åt ordentligt på skarpen. Senast var när jag spolade henne och hon höll på att resa sig lite smått hela tiden. Till slut tröttna jag och sparka till henne på bogen ordenligt precis när hon reste sig, jag är ganska vig och kan sparkas :angel:. Hon kan stå still som ett ljus när hon spolas så jag blev irriterad när hon bara fjantade sig.

Oj vilken bra relation ni verkar ha... Inte! :mad:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

"Allt" daltande som just svenskar är experter på. :confused:

Kicki :)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Om du nu har en så naffsig och fjantig häst så varför ser du inte till att åtgärda detta en gång för alla!? Visst händer det att man ibland får ta till lite hårda tag även om man önskar annorlunda, men för dig verkar det ju vara "never ending story" vilket jag tycker är märkligt.

Kicki :)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Miss Noora - väl talat! Det finns verkligen en intressant "machokultur" bland hästägare/ryttare! Som sagt - vad hände med den ömsesidiga respekten? Glädjen i att samarbeta? Det handlar inte om nån jäkla "meskultur" där man daltar med hästen - det handlar om respekt och ödmjukhet inför det faktum att dessa stora djur under vår fasta och kärleksfulla ledning gör helt otroliga saker för oss människor! Det förhållningssättet är så lätt att applicera på mäsnkliga relationer också - ber man folk fara o flyga till höger och vänster för att visa vem som bestämmer och förväxlar respekt med rädsla, eller förtjänar man respekten för att man är en lugn, trygg och kunnig person? Jag föredrar absolut det sista!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Hmmm... Motsägelsefult. Med "Varför för man inte gulla med barnsligt tonfall?" låter det i mina öron som du tycker det är ok att göra det. I nästa mening står det att hingstar ska behandlas som en häst. Att stå och gulla i barnsligt tonfall med en häst är väl knappast att behandla den som en häst... En fölunge är väl ok, men inte en fullvuxen häst. Skulle inte du undra om någon kom fram till dig och började gulla med dig? Ömsesidig respekt krävs...

Sen vill jag poängtera att det absolut inte är ok att bruka våld mot en hingst, eller annan häst över huvud taget för den delen. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det endast de ranglåga hästarna som är fysiska och man sjunker lite per automatik i rang om man är fysisk mot en häst. Men det är ju ett val man gör själv.

Enligt min mening är hingstar oerhört känsliga, men det kräver också sitt av den som hanterar hästen. Ska man hantera en hingst bör man veta vad man sysslar med. Jag kan själv erkänna att jag i nuläget inte skulle klara av att ha en hingst...

Du har i allra högsta grad rätt i att hingstar bör ha ett lika naturligt liv som vilken annan häst som helst, med flockmedlemmar och så :bow:. Dessutom blir ju hästen (som du skrev), precis som man hanterar den...

Just av den anledningen att den ÄR en häst gör väl att den knappast "bryr sig" om att man "gullar" med den!? Det är väl skillnad på att gå franm till en vuxen person och "gulla" särskilt om man inte känner denna. :D Att göra dessa liknelser tycker jag är märkligt. :confused: På vilket sätt respekterar man inte hästen för attt den blir "gullad" med?

Kicki :)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

*kl*
jag köpte mitt sto för 3 år sedan. då var hon itne mycket hanterad. hade gått till å frånhagen i 6 år. ranghög. dvs flockledare.

om jg daltat med henne hade jag itne levat idag. hade spö med mig dagligen i hanteringen. han formligen gick rakt över mig. har legat under henne ett antaöl ggr när hon rest sig rakt upp å sen hoppat framåt för att totalt ignorerat mig.

jag bestämde då att jag skulle sätta hårt ot hårt. vid borstning slängde hon ut hovar efter mig. pang ett rapp på benen... behövde upprepas några ggr. vågade itne ha henne bakom mig när jag ledd då reste hon sig och försökte slå ner mig.

idag har jag en otroligt mysig å trevlig häst. lättahnterad kan hanteras av i princip vem som helst. min sambos brorsdotter på 3 år brukar borsta benen på henne... de går itne att lyfta hovaran då hon är i närheten utan vi måste se till så att hon är framför hästen så hon ser henne.. då kan hon lyfta hovarna..

jag är helt md på TS linje. att behövs de sättas hårt mot hårt skulle jag göra de utan att tveka. oberoende om de är hingst , sto el valack
 
Sv: Är så trött på allt daltande

*Kl*

Jag riktar mig till trådskaparen. Jag personligen blir så jävla trött av ditt resonemang. Visst. Ni är så duktiga ni som lyckas lappa till era hästar i rätt ögonkast. Om det så vore. För det handlar ju just om det, att ska ni straffa hästarna så ska det ske i absolut rätt nanosekund. Och visst är det så ibland att man måste liksom vara jävligt tydlig på ett sätt som egentligen är främmande en demokratiskt sinnad individ. Men nu har jag en fråga till trådskaparen. Berömmer du lika mycket som du straffar? Gör du det? Smeker du din häst, din hingst när den gjort rätt? Gör du det? Om du inte gör det. Så är du helt fel ute. Jag garanterar. Och akta dig din hingst kan ta ut sin rätt en dag.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

*kl* lite allmänt om att straffa på nano sekunder´

Jag har ett föl, en galen liten skit.
En dag när han fått en handduk som han busade med för fulla muggar, stegrade och slängde med den, så kom han lite nära mitt ena sto och sparkade till henne under hakan, hon blir märkbart jävligt sur, blänger på honom, vänder sig sedan om lungt och sparkar till honom.
Där pratade vi inte om några nano sekunder..

Gjorde hon som häst fel när hon sa till honom så pass lång tid efter det skedde?
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag älskar verkligen mina tre hästars sätt. Tre stycken i flock. Vi har dem på lösdrift. När man ser dom stå sida vid sida ja överallt så bara är det så. Det är bara wow.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Gjorde hon som häst fel när hon sa till honom så pass lång tid efter det skedde?]
Det har jag ingen aning om faktiskt. Men jag kan tänka mig att en häst i det fria måste vara snabb i besluten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är så trött på allt daltande

Det här är till SomethingCorporate:
Du får gärna berätta mer om hur det gick med fölet :) Hur du fick fason på det :) Vann en massa tävlngar :) Avlade fantastiska avkommer :) osv. Gick med i förening för human behandling av hästapållar :)
Kram
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är så trött på allt daltande

Du tror inte att det har att göra med hur man hanterar dem? Har inte haft det problemet ens med de jag fått hem som har varit helt OHANTERADE!
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Underligt. Jag skulle kalla den hästen felhanterad och förmodligen också lynnig. Jag har haft hem ett antal hästar, b¨åde ston och hingstar, mellan två och sju års ålder som är gödda och uppvuxna på lösdrift i flock. Haar lyckats välja de hingstar som vart flockledare varje gång dessutom. Jag har ALDRIG behövt spö i hanteringen. Jag har inte blivit nermejad, inte översprungen, biten eller sparkad. Ett sto har man behövt vara lite smidig när man hanterar men o övrigt har jag inte haft några problem som beskrivs i den här tråden. Så den här tråden stärker bara min tro att hästar om bråkar gör det av en anledning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 506
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 938
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp