Bukefalos 28 år!

Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

tanten

Trådstartare
Jag vill få reda på taxeringsvärdet på en fastighet nära mig, jag vill köpa den nämligen. ;)

För att kunna resonera med ägaren vill jag veta vad den är taxerad till - utan att fråga honom...

Kan man själv kolla det någonstans?
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Ja, det ska vara en offentlig uppgift. Nån nämnd (fastighetskontoret) borde ha register som man kan få veta.

Lantmäteriet var det: http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/

Självklart vet jag att lantmäteriet har alla uppgifter, samt att jag kan komma åt allt som gäller min egen fastighet.

Men hur når jag värdet på grannens? Jag vet ägare, fastighetsbeteckning, storlek etc etc. Men vill veta taxeringsvärde. Har kommunen uppgifterna - och lämnas de ut?
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Skatteverket har väl de uppgifterna. Sen är det skillnad på taxeringsvärde och värde för köp.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Kan man själv kolla det någonstans?
Taxeringsvärden bestäms dels i relation till försäljningspriset - åtminstone är det en målsättning - och dels genom belägenhet i s.k. värdeområden. Det är Skatteverket som sköter alltihop, och här hittar du en ingångssida för att navigera dig till olika värdeområden. Du kan få upp en lista på försäljningar i området de senaste åren, kanske kan du få litet ledning den vägen.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Om du har fastighetsbeteckningen så får du taxeringsvärdet på skattemyndigheten och senaste överlåtelsesumma på Inskrivningsmyndigheten fastighetsregistret.

Du kan få uppgifterna på telefon och du kan vara anonym om du vill.
Handlingarna är offentliga.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Skatteverket har väl de uppgifterna. Sen är det skillnad på taxeringsvärde och värde för köp.

Ja. Taxeringsvärde beräknas väl vara 75% av marknadsvärde om jag minns rätt?
Och jag är inte intresserad av försäljningsvärde utan just taxeringsvärde.
Jag menade vad jag skrev :)
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Om du har fastighetsbeteckningen så får du taxeringsvärdet på skattemyndigheten och senaste överlåtelsesumma på Inskrivningsmyndigheten fastighetsregistret.

Du kan få uppgifterna på telefon och du kan vara anonym om du vill.
Handlingarna är offentliga.

Rakt svar på rak fråga.
Tack.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Taxeringsvärdet säger väldigt lite om det verkliga marknadsvärdet.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Fast är det inte tvärtom?

Taxeringsvärdet baseras väl på marknadsvärdet och marknadsvärdet bestäms av hur mycket någon är villig att betala för en fastighet.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Man inte du också. :banghead: Jag behöver taxeringsvärdet. Marknadsvärdet kan jag räkna ut själv. :D

Taxeringsvärdet "ska" vara 75% av marknadsvärdet två år innan fastighetstaxeringen men det finns många faktorer som kan göra att det inte stämmer. Det kan ha varit en stor prisutveckling dom senaste två åren som gör att marknadsvärdet är högre. I glesbygdsområden där få fastigheter har sålts slår man ibland ihop ett stort område när man beräknar taxeringsvärdet, vilket kan göra att det blir missvisande för enskilda objekt. Ibland släpar också taxeringsvärdet efter för att man inte har uppdaterat informationen på många år osv.

Sen är det ju inte alltid försäljningspriset överensstämmer med marknadsvärdet heller, det är ju bara en uppskattning.

Men visst är taxeringsvärdet en bra utgångspunkt för att diskutera priset. Någonstans måste man ju börja. :)
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Jag vill få reda på taxeringsvärdet på en fastighet nära mig, jag vill köpa den nämligen. ;)

För att kunna resonera med ägaren vill jag veta vad den är taxerad till - utan att fråga honom...

Kan man själv kolla det någonstans?

du har egentligen fått svar men kompletterar lite...

Taxeringsvärdet är ett beslut av en myndighet och är därför offentligt.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

kl
Det kan ju vara så att tanten behöver veta taxeringsvärdet av annan anledning än att få ett hum om marknadspriset.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Om du har fastighetsbeteckningen så får du taxeringsvärdet på skattemyndigheten och senaste överlåtelsesumma på Inskrivningsmyndigheten fastighetsregistret.

Du kan få uppgifterna på telefon och du kan vara anonym om du vill.
Handlingarna är offentliga.

Tillägg. Om man bara vill ha det senaste taxeringsvärdet så har Lantmäteriet tillgång till detta. Man behöver då således inte även ringa till SKV. För historiska tax.värden måste man dock vända sig till SKV.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

Självklart vet jag att lantmäteriet har alla uppgifter, samt att jag kan komma åt allt som gäller min egen fastighet.

Men hur når jag värdet på grannens? Jag vet ägare, fastighetsbeteckning, storlek etc etc. Men vill veta taxeringsvärde. Har kommunen uppgifterna - och lämnas de ut?

Jag förstår inte varför du låter så spydig när du inte får exakt svar som du förväntar dig eller förstår. Det lockar inte direkt till att vilja hjälpa till mer.

Du ringer lantmäteriet och uppger fastighetsbeteckningen.
 
Sv: Är taxeringsvärde på fastighet en offentlig handling?

KL

En vänlig bukefalist har bistått mig med fakta. Tack!

Nu kan vi låta tråden dö.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
888
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp