Bukefalos 28 år!

äta innan tandkoll?

aramis

Trådstartare
Har precis bestämt tid för tandkoll på kusen, men så glömde jag naturligtvis att fråga om det var okey för dom att äta innan.

Hur är det, vet ni?
Kan jag ge hö precis innan det är dax för tandkollen? Om man behöver ge lite lugnande, kan dom äta sen efter det eller bör man vänta någon/ett par timmar innan utfodring efter då?

Kan ju vara bra att veta hur jag ska göra så kusen slipper stå utan mat onödigt länge :smirk:
 
Hästen skall inte äta strax före kollen, och om den sederas skall den inte äta någon mat alls på några timmar. Här är risken stor för foderstrupsförstoppning, och hästen måste få ur alla medicin i kroppen innan den börjar äta igen.
 
Det är okej att de äter innan, såvida vi inte talar bara några MINUTER innan. Men om du tar bort maten 15 minuter innan så är det absolut ingen fara.

Ang äta efter sedering så är det väldigt olika vad man får för råd från olika vet. Från att de inte får äta på 4-8 timmar, till att de kan äta en timme efter sedering.

Mina har ätit en timme efter sedering (Hö/hösilage) utan minsta problem och 'min' vet anser att det där är inga problem bara man ser att hästen piggnat på sig och är som vanligt, och den inte varit KRAFTIGT sederad. Medan andra veterinärer anser att hur pigg hästen än är får den inte äta på X timmar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 234
Senast: Twirro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 000
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 685
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp