Bukefalos 28 år!

"Aggressiv" häst...

O

overtyre

Jag har ett ganska, eller rättare sagt väldigt stort problem med min häst.

Jag har haft henne i ett år och hon har alltid varit väldigt väluppfostrad och stått still i gången och så. Dock har hon nog alltid ogillat de andra hästarna lite, men nu har det gått överstyr.

Tidigare stod hon i ett annat stall (på samma anläggning), men då var hon inte alls så som hon är nu. Hästarna som står i stallet tycker hon inte alls om, tidigare stod hon dock med två hästar hon gillade, och så fort de går förbi eller om hon går förbi dem så försöker hon hugga efter dem. Oavsett om någon annan (läs t. ex jag) står i vägen. Likadant är det i boxen.Och när man går in till henne så visar hon tydligt att hon vill vara i fred. Som om hon blir "pysslad med" för mycket, och ändå håller jag nästan på mindre med henne nu än tidigare. En annan sak som kan vara en av orsakerna till att hon blivit en sådan olycklig häst kan vara att det numera är stojigare och stimmigare i stallet. För jag har märkt det att när jag tar hand om henne på kvällen och det bara är hon och jag där, med undantag av de andra hästarna, så verkar hon mycket lugnare och så. Men, hon kan fortfarande bli sur på de andra hästarna, även om de så bara rör sig och pillar lite i halmen. Jag vet inte om det spelar in att hon inte går i hagen tillsammans med dem, och därmed inte har någon uppgjord rangordning.

Att hon har ont kan också spela in, då hon har gått omkull två gånger på samma sida, och sedan dess har hon inte velat lyfta sitt högra bakben.

En annan sak som kan vara orsaken är att jag på sistone varit väldigt stressad och hon är oerhört känslig för sådant.

Dock vill jag veta hur jag ska göra och agera när hon blir sur på de andra hästarna, både när hon står i gången och när hon är i sin box. Det är faktiskt inte så kul att bli biten i kinden och armen (:crazy: ), så nu tycker jag att det är nog och är i desperat behov av hjälp. Jag förstår att det kan vara så att hon har ont, eller att hon är understimulerad, men det ska jag försöka lösa. Och nästa vecka så åker hon till en klinik för utredning. Och givetvis är det ju bristande ledarskap och förtroende, men det ska jag jobba på. Ni får gärna ge tips på övningar. Först och främst vill jag alltså ha hjälp med vad jag ska göra innan jag blir halvt ihjälbiten, men ni får hemskt gärna spekulera i anledningen/arna då det kan vara bra att få andra synvinklar på det hela.

Oerhört tacksam för svar! :bow: :bow:
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Steg ett är du ju inne på, utred hästen. Man ska inte börja med en massa övningar med en häst som har ont eller misstänks ha det. Undvik istället de situationer som gör henne irriterad så att det hålls på ett positivt plan...det mår både häst och du bäst av. Om det går, stäng runt henne så att hon inte når de andra hästarna. Sköt om henne när ni är ensamma och det är lugnt.

Lycka till...;)
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Du verkar ha rätt bra koll själv på flera saker som säkerligen tillsammans bidrar till din hästs beteende. Det är sällan bara en sak som orsakar sådant här.
Försök att prata med den som är ansvarig i stallet, så att ni kanske kan byta plats på hästarna, så att ni hittar en box som hon trivs bättre i.Vissa hästar trivs bäst i en hörnbox, i avskildhet, vissa trivs bäst i händelsernas centrum. Hon ska självklart ha en boxgranne som hon trivs med, helst den hon själv väljer att kampera ihop med i hagen. Helst ska hästarna också utfodras i rangordning.
Ibland får man sätta upp en skiva för en del av gallret, för att skapa avskildhet. Tex kan man sätta det bredvid krubban, för att skapa lugn och ro vid fodring, eller längst in i boxen, för att hästen ska kunna gå in och ställa sig där när den vill vara ifred.
Problemet när vi ställer in hästarna, är att vi tvingar dem att umgås på ett sätt som de kanske aldrig hade valt själva. Vissa häster har tex en större "personlig sfär" än andra. Hade det varit ute i hagen hade de andra hästarna då helt enkelt flyttat på sig då hon hade sagt till, men nu kan de ju inte det...

Att hon gör utfall i sin box, kan du inte göra så mycket åt, mer än att ta bort orsaken. Om du ska gå in och tillrättavisa henne, bidrar du bara till den allmänna stressen i stallet. Desutom kan du ju inte vara där hela tiden hon är i boxen, och passa på henne.

Att hon däremot hugger dig, när hon blir arg på andra, är självklart inte acceptabelt. Jag är inte mycket för att slå hästar, men när de bits eller sparkas, så klipper jag till. En gång, hårt, INTE i huvudet. Därefter fortsätt med det du höll på med. Var inte långsint, och gör ingen affär av det. Skrik inte.

Apropå understimulerad: Har hon fri tillgång på grovfoder? Stress pga hunger är mycket vanligt, och hästar brukar bli anmärkningsvärt mycket lugnare av en så "enkel" (självklar?) sak som fri tillgång. Så mycket utevistelse som möjligt är en annan självklarhet, men jag förstod inte riktigt av ditt inlägg om det är så att hästen är konvalescent, och kanske bara står på box?
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Tidigare har jag tagit hand om henne i boxen, och då blir hon inte lika sur, så då får jag nog fortsätta med det då! :)
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Hon har fri tillgång till grovfoder, och tror nog att hon blivit lite lugnare av det, eftersom hon är den häst som är allra lugnast att fodra.

Tyvärr kan hon inte gå ute i hagen nu, eftersom hon inte är broddad, och sedan så är det inte de bästa hagarna i världen heller... :smirk: :crazy: Men, jag ska börja leta efter andra ställen att ha henne på.
 
Sv: "Aggressiv" häst...

min stora häst klarar inte när det är "spring i stallet". han vill ha lungn och ro, hade honom i stt större stall en kort period, tom.hans ridbarhet försämrades avsevärt. han va tjurig, vrong mot allt.(dock inte människor, men jag har haft honom sen han va föl-8 år. så ledarskapet är vi överens med)
när jag tog hem honom igen till hans "lilla" flock(2shettisar) återgick han till det "vanliga" trevliga beteendet.
jag har haft fler hästar genom åren som har reagerat negativt när det blir för mkt. rörelse runt.
anndra bekommer det inte alls, medans vissa har trivts med mkt. rörelse omkring.
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Okej. Men hur vet man då vad som är för hög ljudvolym, och vad som är för mycket spring? Något man kan jämföra med hur man själv vill ha det? Decibellmätare i stallet vore nog inte fel... ;) :idea:
 
Sv: "Aggressiv" häst...

min "gubbe" klarar inte när det är många människor som håller på i hans närhet, hästar som går förbi honom i tid och otid. folk som fodrar, men inte alla.!
han trivs bättre i små lungna stall. eller på lösdrift, det går dom på nu.
hög ljudvolym vill inte äns ja ha :crazy:
det är bara stressande....
men visst,i vissa stall borde det verkligen finnas decibellmätare :D
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Saken är ju den att hon egentligen står i ett litet stall- det är bara fyra hästar, det vill säga tre andra utöver henne. :crazy:

Okej. Jag märker ju det när jag tar hand om henne, att hon ogillar när det är hög ljudvolym. Hon har till och med försökt bita två högljudda personer i huvudet :angel: . Men, jag tänkte mer om man skulle kunna sätta upp någon lapp där det står att man högst får vara x antal i stallet åt gången, eller om man kan säga att bara de som håller på med hästarna i fråga får vara där inne, om man inte håller sig tyst och har en normal samtalsnivå.
 
Sv: "Aggressiv" häst...

overtyre skrev:
Hon har fri tillgång till grovfoder, och tror nog att hon blivit lite lugnare av det, eftersom hon är den häst som är allra lugnast att fodra.

Tyvärr kan hon inte gå ute i hagen nu, eftersom hon inte är broddad, och sedan så är det inte de bästa hagarna i världen heller... :smirk: :crazy: Men, jag ska börja leta efter andra ställen att ha henne på.
Tror att du måste börja med att se till att hon får sina grundläggande behov tillfredställda och syftar då till utevistelse i stor hage och hästkompisar, den allra vänaste häst kan bli hur frustrerad som helst i hennes situation.
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Det förstår jag. Men, just nu är det ju inte ens säkert att hon bör gå ute i hagen, med tanke på att hon kanske är skadad.
Men, sedan så är ett av problemen att det inte finns någon som vill släppa sin häst tillsammans med henne, eftersom alla hon gått med har skadat sig. Och själv vill jag inte heller låta henne vara.

Men, en sak som är väldigt konstig är att det står runt 46 andra hästar där, men som inte är som hon. Beror det på att de är avtrubbade, mindre känsliga? Vad är det som gör att vissa hästar går att göra "vad som helst" med, medan vissa protesterar?:confused:
 
Sv: "Aggressiv" häst...

Kan det vara så att hästen känner sig osäker på dig och din roll? Glöm inte bort att granska hur du själv hanterar hästens utspel genom att bli medveten om vad du på hästspråk kommunicerar med din kropp. Det är lätt att handla rutinmässigt och inte inse vad man signalerar till hästen. Blir du orolig och osäker själv (därför att du undrar varför hästen gör som den gör) och visar det omedvetet genom att bli ihopkrupen och tveka under en hundradels sekund? Ja, då märker hästen garanterat det.

Är hästen osäker på dig från början räcker en millimeterliten undanmanöver för att förvärra situationen. För hästen betyder det trots allt en helt annan sak att du backar än vad det betyder för dig. Du vill inte bli biten för att det gör ont, men för hästen innebär det att du är osäker i ditt ledarskap.

Kom ihåg att hästar sinsemellan har ett stort register av budskap innan de verkställer sina hot. Använd det du också! Var i din attityd bergfast och benhård på ett lugnt och tryggt sätt. Blås upp dig och gå emot utan att vifta och slå när hästen hotar. Utstråla pondus!

När hästen gör utfall träna dig i att flytta emot den istället för instinktivt ifrån. Du behöver inte vara ”dum” eller "elak" i första hand utan bara sätta ner foten (både bildligt och bokstavligt) för att visa att här är det faktiskt du som är högst i rang.

Se till att inte lyssna på orsakerna när det händer - i själva ögonblicket är det ointressant vad hästen visar eftersom det är du som ska diktera villkoren för ert umgänge. Ett tips kan vara att se hästen med ’mjuka ögon’ (som Sally Swift skriver om), det vill säga se den så att säga i ögonvrån istället för att titta på med ’hårda ögon’.

Att du försöker komma till rätta med grunderna till problemet är bra, men tänk på att hästar inbördes inte tar reda på orsakerna till aggressivt beteende från någon individ. Ledaren tolererar inga utfall utan att visa var skåpet ska stå. Så måste även du göra, för det är du som ska anamma hästens språk, inte tvärtom.

Ta gärna hjälp av någon mer erfaren som du känner förtroende för om du är osäker. Är man inte tillräckligt rutinerad kan det bli väldigt farligt att experimentera på egen hand. Går det för långt måste du sätta din egen säkerhet främst eftersom det annars kan bli rent livsfarligt. Så fortsätt fundera och analysera, men inte när du är med hästen. Där måste regeln vara enkel: din frizon ska respekteras.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
518
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 498
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp