Bukefalos 28 år!

"åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag säger som det är, att min häst är 3 år. Återkom 2020 :angel: Men har aldrig haft någon som verkligen, verkligen velat rida. Brukar avstyra det redan när det kommer på tal, för det är ju inte genomförbart.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag brukar skratta å säga nej, tyvärr det går inte du kommer att ramla av ;)

Om det är folk som har småbarn som vill rida så säger jag helt enkelt som det är.
Hästen är stor och jag kan inte ens kasta upp småbarn på henne så nej det blir inte bra alls.
Vill de däremot komma ut med barnen och titta på hästarna och se hur det går till och man sköter ett stall så går det bra någon gång ibland.
Jag tänker som så att det är bra att de där stadsbarnen (som det är i mitt fall) får se hur det går till på landet.
Att kossor ser ut och luktar på ett visst sätt och det är där mjölken kommer från, hönorna ger ägg och man måste fodra, mocka, vattna och titta till alla djuren osv.
Jag tror det helt enkelt är nyttigt att se, titta, klämma, känna, lukta på ritkigt som liten och inte bara sett kossor på tv :p

När min lillkille bodde hemma kunde jag låta vissa barn få komma å rida en stund när det fanns ett bra tillfälle för det.

Men oftast tycker jag de flesta bara slänger ur sig det och inte är så allvarliga egentligen...
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag har fått en hel del såna frågor om mitt russ men säger bara att hon är under inridning och inte säker ännu. Det brukar få de flesta att dra öronen åt sig ;)
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

KL
har aldrig ställts inför problemet på de 35 år jag haft hästar.

Har tydligen sunda människor i min omgivning :cool:
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag har haft häst bara ett par månader men har redan fått frågan.
"Nej, det är inte lämpligt" räckte faktiskt som svar. *förvånad*
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Det känns som att det där är ett vanligt uttalande bland folk som inte är så hästvana. De kanske åker på turridning några gånger per år och fick lära sig grunderna i ridning på ridskola som barn.

Jag har inte fått förfrågan om att någon vill komma och rida min häst, jag har slängt upp dem vare sig de vill eller ej ändå :rofl:
Dock så tänkte jag på det där med vanliga uttalanden bland folk som inte är hästvana, folk förstår inte att jag äger min häst. "Vad betalar du för att få rida?" "Nej, men det är min häst, jag betalar inget för att få rida, bara allt annat" "Nej men, går den lektioner och sånt sen på ridskolan?" "Nej... alltså.. Jag har köpt henne. Hon är bara min." "Va? Är det ingen annan som rider den?" "Neeej, bara min"
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Är jag den enda här som inte ser detta som ett problem..? :p

Jag har visserligen inte haft så många förfrågningar (och framförallt inte så klumpiga sådana...), men när min arbetskollega undrade om hon och hennes två döttrar fick komma och hälsa på min häst och kanske åka en runda med vagnen, så svarade jag "självklart". Tjejerna (3 och 5 år gamla) och deras mamma fick sitta i vagnen medan jag gick vid sidan om och tömkörde hästen. Det tog EN dags körning i anspråk av min tid och tjejerna pratade om den fina hästen i flera månader efteråt. Jag tycker det är roligt att kunna göra någon så glad. :)

Jag hade inte heller gillat om någon tog för givet att de kunde komma och rida när de ville bara för att jag har en häst, eller om allt och alla ville rida hela tiden, men nån gång då och då ser inte jag som ett problem.

Har även haft med syrran och hennes barn, pappas arbetskollega och hennes barn samt grannens dotter. Den sistnämnda är lite äldre och fick rida lektion för mig, de andra har nöjt sig med att "åka häst" i paddocken. Ingen har dock hävt ur sig att de vill "med och rida", utan har frågat om de fått följa med till stallet och hälsa på hästen. Sen är det jag som slängt upp dem på hästryggen. ;)
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag tror att det beror på VEM som frågar och HUR de frågar. En arbetskamrat har fått rida på min häst, en bukekompis fick rida utan att fråga och Inte_Ung kommer jag att TVINGA upp i sadeln så snart hon finns inom räckhåll. :D
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

kl

Jag har fått frågan några gånger av ytligt bekanta.

Numera svarar jag att det sker på egen risk och att föräldrarna själva ska vara med och hålla koll på barnet samt hjälpa till vid ev "ponnyridning" dvs hålla reda på/i barnet så håller jag i hästen..är föräldern hästrädd är det ingen mening.

Även att jag inte vill höra gnäll när man följer med till stallet (att det tar tid, är kallt, tråkigt, gnälliga ungar..)Främst eftersom att de upptar min tid om de ska följa med och då får de hänga med på resterande stalljobb också med allt som hör till eftersom att frågan snarare brukar vara "får vi följa med till stallet".

Jag vill inte ha ridverksamhet utan följer man med efter allt tjat är det för att få insikt i hur det är att äga och sköta en häst året om alla dagar hos mig :angel:

Ja, intresset svalnade ganska fort när de fått krav på att själva behöva vara involverade..men satte dessa krav när jag några gånger släppt allt hemma för att någon ville titta på hästar..stannar 5 minuter och sedan vill de hem..Då står jag där helt i onödan när jag kunnat göra annat. Barnpassning vägrar jag vara dessutom på min fritid med min hobby
 
Senast ändrad:
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

En nära vän till familjen ställde direkt frågan "när får man komma och rida?" när jag fick hem hästen. Störde mig inte direkt på frågan, förklarade bara varför det inte gick just då och så var det bra med det. Hade någon ytlig bekant sagt samma sak hade jag nog reagerat lite annorlunda.

Men i övrigt har ingen frågat mig något sådant. Och skulle någon fråga om deras barn fick rida så skulle jag säga nej, min häst är ingen nybörjarhäst och det är inte värt risken. Om ett barn ramlade av och skadade sig så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Vana ryttare samt vuxna nybörjare kan vara ok, beroende på person, bara de förstår att det är på egen risk de hanterar eller rider min häst.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Min fd jobbarkompis skulle ha möhippa för sin kompis och tyckte att dom skulle få komma och rida på min häst då. Jag sa nej och hon blev sur...
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

utan att ha läst igenom tråden sååå jodå sanna mina ord

mitt stall och mina hästar är ingen fritidsgård eller extra dagisplats :devil:

och förutom den informationen berättade jag klart och tydligt för de föräldarna att det finns inne i byn en anläggning som sponsrars av kommunen och heter RIDSKOLA, där finns det hästar i alla former färger och valörer och det har även utbildad (förhoppningsvis)personal hästar och även försäkringar som täcker.....

// frej som ska ut i stallet och fodra sina egna HÄSTAR
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Min fd jobbarkompis skulle ha möhippa för sin kompis och tyckte att dom skulle få komma och rida på min häst då. Jag sa nej och hon blev sur...

Och jag sa JA i samma situation och bruden var såååå nöjd. Hon ville gå en runda till med mig gående vid sidan för pålle skötte sig så bra.

Min är jättesnäll som barnponny men dom vuxna som tror att dom kan rida kan få problem:cool: En gång i tiden sa jag att han slänger av folk så intresset blev noll. Han har slängt av EN person.:D
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Kl
När jag berättar att jag brutit bägge fötterna det senaste året är det ingen som vill rida längre....
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag tycker inte att man ska behöva ljuga eller komma på ursäkter ..

Jag säger som det är; förklarar varför jag inte vill att vem som helst ska rida. ex. mitt sto har tidigare varit spänd och då var det sanning.
I våras tränades hon inför avelsvisning och då sa jag bara att jag inte vill att någon annan rider.
När hon tävlas; samma sak.

Just nu fritids rids hon lite. Är dräktig och går lättare arbete. Har dessutom hormoner eller något som gjort att hon blivit coolaste hästen i världen ;) egentligen kan vem som helst rida henne just nu.. men säger ändå att jag inte vill att vem som helst rider. (man har alltid något att träna på ;) även om målet just nu inte är att prestera på tävling)
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag säger som det är: Min häst är för svår. Han blir osäker om ryttaren är obalanserad och vissa människor gillar han helt enkelt inte - punkt slut. Jag vill inte riskera olyckor.

Är ovanstående inte sanningen, dvs. det handlar om en duktig ryttare (duktigare än mig), så får denne gärna rida. Det tycker jag bara är roligt! Dessutom litar jag i det läget på att man i så fall kan hantera hästen tills man kommit av i alla fall, om man råkar vara en sådan som han inte tycker om :p

Efter en incident där min f.d. tränare - duktig ryttare - skulle sitta upp på honom och han slängde henne i backen med buller och brak (Han är ett lamm med folk han gillar, men dom klickade inte från marken heller. Trodde att det skulle gå bra dock) är jag väldigt noga med att informera om att det kan hända. Vill dom rida får dom göra det på egen risk, det spelar ingen roll att han är snäll när jag rider först :p
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag brukar bara säga att det inte är några enkla hästar så det är inget jag lånar ut. De skulle förmodligen inte sitta kvar så länge :p
Har haft mindre rutinerade som provat men det funkar inte så bra. Man måste kunna rida bra för att kunna rida mina hästar helt enkelt, då har jag heller inget problem med att låna ut eftersom jag vet att det kan vara nyttigt för dem att bli ridna av någon duktig som gör lite annorlunda än jag själv.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag talar om att mina hästar inte är några barnhästar. Vuxna som frågar, som inte är ridvana, får kalla handen...hästarna är "snälla" men inga nybörjarhästar. Däremot, de som är duktiga får komma och rida. En kollega kom över och red en vända för ett tag sen och det var jättetrevligt att ha sällskap så det ska vi göra om :)
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Tja, jag kör med sanningen, gärna sarkastiskt och med ett leende

” Knappast, hör du ” eller
” Lär inte hända”

Om man måste vidareutveckla så med ett sarkastiskt grin:

” jag vet roligare saker att lägga min lediga tid på än dina ungar.”
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 002
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 362
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 849
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 322
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp