åka med ettåring första gången?

scizofren

Trådstartare
vet inte om min tråd ligger rätt, men jag gör ett försök.

om ca en månad ak jag köra min ettåring till ett "hingstbete" där han ska få vara och leka med jämngamla hingstar.
men jag är lite fundersam över transporteringen dit.
jag har lasttränat honom ett par gånger och han är jätteduktig!
han går rakt in och står där lugnt och fint tills jag ber honom att backa ut igen.:D
sist vi tränade stängde vi om honom och då blev han ängslig och det såg nästan ut som att han ville försöka hoppa över främre bommen.
det fick vara stängt tills han blev lugn och sedan var det inga problem.
men jag har hört att det är bäst att flytta skiljeväggen och låta så unga hästar stå löst i transporten.
men jag är aningen orolig för det.
tänk OM han försöker hoppa över och blir hängande över bommen
eller vänder sig på något konstigt sätt så att han fastnar..:eek:
borde man inte i alla fall sätta fast honom så att han hela tiden står med huvudet åt rätt håll?

vill höra vad ni duktiga hästmänniskor tycker. hur ska han åka i transporten?
tack på förhand :bump:
 
Sv: åka med ettåring första gången?

finns det ingen van häst som kan följa med som sällskap? ifall du kör själv så kommer ju den tillbaka igen ;)
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Är han van att vara uppbunden?
Jag skulle ALDRIG binda upp en unghäst i transporten om den inte kan stå uppbunden.
sen har jag aldrig varit med om att en häst som står lös kastar sig över bommen.
Att de hoppar över bommen brukar enbart vara ett sätt att slita sig från uppbindingen.
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Plocka ut inredningen i transporten och halma upp den, sedan får han stå lös. Han kan inte hoppa över bommen eftersom det inte finns någon bom?!
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Om du kör honom lös får du inte ha kvar bommen, då måste hela släpet strippas. Annars är det ju lätt att han fastnar över eller under bommen.

Däremot måste det finnas bom (som bogstöd) om han åker uppbundet med eller mot färdriktningen (inte diagonalt).
 
Sv: åka med ettåring första gången?

jag brukar ta ut allt ur släpet när de e små bebisar.. utan fram bommen sen så fyller jag upp med halm balar framför bommer så skulle dom stegra sej över dommen så e de bara å klättra ner igen.. känns säkrast å ha bommen i för den "håller ihop" släpet ju..
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Nej, bommen håller inte ihop släpet. Töm släpet på all inredning så är det inga problem.
 
Sv: åka med ettåring första gången?

han är van att stå uppbunden sedan fyra månaders ålder, men det verkar som om de allra flesta tycker det är smartast att plocka ut allt och låta honom stå lös, så jag gör på det sättet.

tack för alla svar! :bow:
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Nej, bommen håller inte ihop släpet. Töm släpet på all inredning så är det inga problem.

Det gör den i de flesta transporter.
Ställer man en häst på drygt 1 år, som den vi talar om här, så frestar det nog på väggarna en hel del om den strår helt lös och börjar snurra runt och greja.
Nu är ju hästen van att var bunden. Då skulle jag inte tveka att köra den uppbunden. (på rätt sätt).
Åker den lös så skulle jag sänka ner frambommen, men inte ta bort den.
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Rätt många.
Framför allt så kommer det hit ganska många olika transporter, och i de allra flesta fyller frambommen en ganska stor funktion i att hålla ihop långsidorna, särskilt om det inte finns nån stående bom upp till taket.
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Vilket trams, åringen åker både säkrare och lugnare i en tom transport där den står fritt. När man tömmer transporten så finns det varken bommar eller stolpar som kan vara hindrande och en transport håller inte ihop pga inredningen, det skulle betyda att man inte kan köra tomma släp för då riskerar vagnen att gå sönder????!
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Man behöver ju inte vara Einstein för att räkna ut att en frambom, som är fäst i båda långsidorna, gör att transporten håller ihop betydligt bättre än utan frambom....
En 1-åring är inte speciellt liten, så man ska ju också ta i beräkning att en frambom även stoppar upp hästen vid en ordentlig inbromsning.

Sen ska du även tänka på att det ser ganska aggresivt ut att skriva med en massa ??? och !!!
Men det kanske är vad du är?
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Är hästen van att vara uppbunden hade jag kört den smalt och uppbunden. Är du rädd att den ska försöka ta sig över bommen så lägg några halmbalar framför.

Bommen har man för att stoppa upp hästen vid en kraftig inbromsning samt att den förhindrar att transporten kollapsar helt om man skulle välta med den så visst är det en säkerhetsasspekt att ha bommarna i.
 
Sv: åka med ettåring första gången?

är hästen van att stå uppbunden kan du köra den fastbunden. jag har tränat med min korta sträckor och de har att göra med att hålla balansen. när han skulle åka en längre resa när han var yngre, 6 månader ungefär, strippade jag transporten och halmade den. se till att säkra framdörren!

lycka till:)
 
Sv: åka med ettåring första gången?

Är han vad att vara bunden kör jag som "vuxen" häst, möjligen ännu petigare med mjuk körning.
 
Sv: åka med ettåring första gången?

jag skulle köra med elastisk uppbindning, + halmbalar framför bommen.

om du har möjlighet, låna 2-hästarsbuss och ha halsring (eller vad det heter) så han inte kan hoppa.

vi åkte med åring, han hoppade över och fick gaffelbandsskada. inte kul.
så här i efterhand hade de där halmbalarna varit kalas.

ps: skippa hönät eller ta ett som kan gå sönder.
 
Sv: åka med ettåring första gången?

kl.

om hasten ar van att vara bunden, ha den bunden i transport. och mellanvaggen kommer ocksa att hjalpa hasten att halla balansen battre.

Om han blir nervos nar ni stanger, ha agaren sta framme hos hasten nar de sker de forsta gangerna. sa han vet att det inte ar farligt.

Och att han blivit lastad och utbackad det ar toppen, men ta ocksa en liten tur runt omradet om mojligt. behover inte vara langt men det mer det skumpar och later de battre ar det. Da vanjer sig hasten vis olika vaglag.

Halmbalar som stod i fram ar oksa bra, da jag har aldrig sjalv haft det.. Och hasten behover inte ha ho framfor sig hela tiden. Skippa maten pa vagen. Om det ar langt kan du stanna och ge vatten (hemifran ur dunk) men en kortare stracka skall han bli ok.

Min unghast reste fran Iowa till NY i transport, och stod los, men det var en annan sorts trailer forstas den som finns i sverige. Han stod ocksa los pa flyget, och nar han blev lastad i Amsterdam for att bli kord till Sverige. Hade inga problem alls med det.. NU, hoppar han rakt in, blir lite otalig om han maste vanta mer an 5 minuter lol.. han vill att det skall rora pa sig direkt. Men inga problem.. Jag har honom bunden, just pa grund av bommen, hade det varit trailer utan bom had han fatt sta los..

Lycka till med din grabb
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 395
Senast: Robina
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 796
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp