Bukefalos 28 år!

Åkesson hos Skavlan

Va? Det är inte riktigt så det fungerar. Det finns andra länder som är geografiskt lättare att ta sig till och som i större utsträckning än Sverige beviljar asylansökningar. Anledningen till att en så stor andel utav flyktingarna söker till Sverige har med så många fler faktorer än det rena skyddsbehovet att göra. Många av dessa faktorer går att styra så att Sverige inte - utöver att erbjuda skydd - blir så lukrativt att söka sig till. Att minska antalet asylsökande handlar inte om att låta människor dö utan om att styra asyltrycket så att inte Sverige behöver ta över ett tio gånger så stort ansvar som övriga EU per capita.

Det var inte det som var min fråga.
 
Modulhus :D , ja det blir nog bra.

Men modulhus är en extremt dyr boendeform, rapporterar dagenssamhalle.se.
Enligt en undersökning, som fastighetskonsulterna Evidens genomfört på uppdrag av byggföretagen JM och Veidekke, blir kvadratmeterkostnaden 3 400 kronor per år. Det skulle innebära en reell hyreskostnad på 19 800 i månaden för en trea på 70 kvadrat.
Men eftersom det är skattebetalarna som får ta hand om notan så lär dessa införas snarast.
 
Vi har en lägstanivå som medborgarna ska kunna leva på, men annars har du helt rätt i att det är så att den som inte har jobbat - t ex sjuka och hemmafruar - har det sämre (ekonomiskt antar jag att du främst syftar på) än de som har jobbat hela livet. Men någon lägstanivå bör väl även de som inte har arbetat tillräckligt enligt systemet ha, eller vill du låta dem bo på gatan och tigga ihop sin mat?

När deras lägstanivå blir större är större än de grupper du nämnde ovan så har det gått åt helvete, rejält.
 
Du är hjärtligt välkommen på besök i mitt område. Ett område som få människor vill bo i. Ett område dit mina vänner inte kommer och hälsar på för att dom inte vågar. Ett område där jag inte kan gå själv ens på dagtid utan att vara rädd. Ett område där fundamentalismen sprids. Ett område som värvar folk till IS. Ett område där jag blir spottad efter av 8-åringar som skriker att jag "inte hör hemma där" för "det är inte Sverige". Ett område dit mediciner och post i perioder inte kan levereras.

En liten andel laglydiga människor som skriker om hjälp utan att få det eftersom mer pengar läggs på anhöriginvandring och flyktingar. Sen skriks det om bristen på bostäder, jobb, etc. Många trängs i små, små bostäder vilket gör att folk hänger i centrum istället. Använder droger öppet.

Du är välkommen att komma hit så skall du få höra folk säga det rakt ut - att det måste få ett stopp nu. En hel stadsdel som blöder är nog källa för mig. För min del. Jag kan inte rättfärdiga pengar på alla nyanlända i området, när vi inte ens kan hjälpa dom som finns. Tyvärr. Jag skulle hellre se att en hel del av pengarna som går till migrationsverket skulle gå till polisen i vår stadsdel istället. Eller sociala myndigheter.

Jag blir fan ledsen att det finns folk som tror att det inte finns. Man kanske inte håller med, man kanske tycker att det är okej att det är så - och det är för mig okej. Att tycka olika har jag inga problem med. Men jag har problem med när folk berättar för mig hur det "inte är" trots att jag själv bor i skiten. Folk som inte vistas i mitt område tycker att jag överdriver, insinuerar att jag ljuger. Men visst, det trodde jag också innan jag flyttade hit.

Jag vill gärna leva i en rosaskimrande dröm där krig inte finns, där alla har det bra och folk kan färdas fritt i världen. Där rasism och religionshat inte existerar. Men jag kan inte rädda resten av världen när jag inte ens kan gå utanför dörren utan oro för vad som skall hända. Jag måste sätta på mig syrgastuben och flytvästen på mig själv innan jag hjälper andra i min närhet steg för steg. Men det gör mig varken till rasist, islamofob eller en hemsk människa, även om folk älskar att måla upp bilden så.

Jag förstår att du ser problem där du bor, och jag vet flera områden i min stad där det är stora problem med utanförskap, arbetslöshet, dåliga ekonomiska förutsättningar, droghandel och annan kriminalitet, och allmänt bristande framtidstro. Problemet med slutsatsen utifrån det problem du beskriver här ovan är att du drar slutsatsen att pga problemen där du bor, måste vi stänga hela Sveriges gränser. Samtidigt finns det kommuner som vägrar ta emot en enda flykting, trots att de inte tagit emot några tidigare heller. Mindre segregation, mindre sociala, kulturella och ekonomiska klyftor, mer jobb, närvarande polis och socialtjänst och en ökad framtidstro löser problemen ovan mycket bättre, än att stänga landets gränser.
 
Vad är det för extrabidrag en utlandsfödd pensionär eller sjukskriven får för att denna är just invandrad?
Det undrar man ju verkligen. För allt vad jag vet får tex min min mamma samma pension som bibliotekarier som föddes i Sverige och som har jobbat och tjänat som hon. Har aldrig hört henne säga något om något särskilt invandrarbidrag.
 

Förtroendet för Åkesson bör gå uppåt. Han talade mer klarspråk än vanligt om vilken politik man vill driva och vad företrädare får stå för. Bara de inte säger det så tydligt att media uppmärksammar det, för det är ju ett problem. Problemet är tydligen inte att man beskriver invandrare som kackerlackor och muslimer som med barnvagnar kör över vithyade pensionärer.

Tydlighet är bra.

Men det går inte att rösta på SD och samtidigt säga att man är mot rasism och människosorterandet. Kanske om man är schizofren ut i fingerspetsarna, eller helt ignorant.

Budskapet är tydligt. Invandringsminskning är viktigare än Sveriges framtid på alla andra områden. Enfrågeparti? Javisst.
 
Jag är inte helt säker på att jag hänger med. Menar du att det är du eller de asylsökande som säger att Sverige inte ska ta emot fler? Alltså att asylsökande tycker att nu får nog folk dö i lite högre grad så de kan ha det bättre här.

Spännande är det i alla fall. Jag bor i en av de kommunerna som tar emot flest andel flyktingar i förhållande till invånare och vi har det hur bra som helst.

Dom asylsökande tycker att det inte är ett fungerande system just nu.

Vad bra för dig att ni har det så bra! Det har inte vi.
 
Vad dillar du om?

Att någon reagerar med ett raljant svar på att jag kallas jättekommunist? Det var en ganska intressant benämning med enda utgångspunkt att jag tycker att människor som flyr undan krig och förtryck har det betydligt värre, annan skala, än de som kämpar i ett fungerande välfärdssamhälle där man har överlevnad till morgondagen, bostad, mat och sjukvård säkrad? Därmed inte sagt att alla har det bra och att någon är nöjd. Jag är bara ute efter att vissa borde kalibrera sin skala innan de uttrycker sig i ämnet.

Varför denna offerkofta?

Jag dillar om att folk kallar varandra för "dummare än vad jag trodde" och berättar för dom vad dom tycker och tänker. Samtidigt som dom förlöjligar andra. Är det så svårt att förstå?

Jag har ingen offerkofta tack, jag blir bara jävligt trött på den patetiska stämningen i gruppen där det är helt okej att kalla andra för rasister, göra sig rolig på andras bekostnad och kalla andra för dumma.
 
Dom asylsökande tycker att det inte är ett fungerande system just nu.

Vad bra för dig att ni har det så bra! Det har inte vi.

Men att det inte fungerar, det kan jag också förstå. Men i min värld finns det olika lösningar på problem, min fråga är (fortfarande) om asylsökande uttryckligen sagt att de tycker att lösningen är att mottagandet ska upphöra, eller om de kan se andra lösningar (vilket jag tex kan, eftersom jag är helt övertygad om att integration kan fungera väldigt bra). Men eftersom det inte går att svara på den frågan så kan vi lägga ner diskussionen.
 
Men att det inte fungerar, det kan jag också förstå. Men i min värld finns det olika lösningar på problem, min fråga är (fortfarande) om asylsökande uttryckligen sagt att de tycker att lösningen är att mottagandet ska upphöra, eller om de kan se andra lösningar (vilket jag tex kan, eftersom jag är helt övertygad om att integration kan fungera väldigt bra). Men eftersom det inte går att svara på den frågan så kan vi lägga ner diskussionen.

Du kan väl ge några exempel på hur bra det fungerar, bara för att vi som tycker att det inte fungerar, har något att jämföra med?
Från de sista 2 - 3 åren tack, det är ointressant hur bra det gick för invandrare som kom hit för 10 år sedan (det finns det nämligen statistik på och den statistiken backar inte upp det du påstår)
 
Oj oj. Nu får kommunen veto på friskolorna enligt ett (V) förslag i regeringen (lilla Frigolit fick bita i gräset igen).
Var ska nu Jonas Sjöstedt göra av sina barn som han satt i friskola?
Spännande.
 
Hur många tar israel emot och hur jobbar SD för att de ska ta fler, närområdet är ju viktigt.

Israel har 1,2 miljoner araber som lever just där. Dessutom vill ingen av dom flytta till Västbanken eller Gaza, konstigt va?
Dessutom tar Israel emot samtliga judar som vill emigrera från hela världen.
 
Du kan väl ge några exempel på hur bra det fungerar, bara för att vi som tycker att det inte fungerar, har något att jämföra med?
Från de sista 2 - 3 åren tack, det är ointressant hur bra det gick för invandrare som kom hit för 10 år sedan (det finns det nämligen statistik på och den statistiken backar inte upp det du påstår)

Lättfunnet. Googla "goda exempel integration".

Statistiken påvisar på intet sätt frånvaron av goda exempel.
 
Lättfunnet. Googla "goda exempel integration".

Statistiken påvisar på intet sätt frånvaron av goda exempel.

Meh, det finns såklart goda exempel, alla finnar, jugoslaver och andra som kom hit som arbetskraftsinvandring under 70-talet är
ett lysande exempel på bra integration. Tyvärr uppvisar inte dagens situation samma goda resultat.
 
Israel har 1,2 miljoner araber som lever just där. Dessutom vill ingen av dom flytta till Västbanken eller Gaza, konstigt va?
Dessutom tar Israel emot samtliga judar som vill emigrera från hela världen.

Vad menar du med konstigt? Vem vill flytta till ockuperat område?

Finns det något enda positivt med att ett land selektivt tar emot människor för att de valt en viss religion eller tillhör en viss etnisk grupp?

Det är tur att vi har en regering som har en integritet mot skurkstater som Israel agerar numer som, mot Hamas gerillakrig och Saudis medeltida rättsskipning.

En regering som inte låter kortsiktiga ekonomiska intressen gå före grundläggande värderingar. På den punkten gör de hittills ett bättre jobb än förra regeringen.
 
Meh, det finns såklart goda exempel, alla finnar, jugoslaver och andra som kom hit som arbetskraftsinvandring under 70-talet är
ett lysande exempel på bra integration. Tyvärr uppvisar inte dagens situation samma goda resultat.

Jag har flera goda exempel på medmänniskor som flytt hit och bidrar starkt i vårt samhälle. Det handlar om 90-talet och 00-talet. De bidrar till samhällsutvecklingen som goda representanter för den kultur de kommer från. En ömsesidig respekt utan överlägset tjatande om assimilering och svenskhet, är ett framgångsrikt koncept. För många.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 917
Senast: Cafer
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 111
Senast: mollyphlox
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 058
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp