Akhal-Teke ??

B

**BORTTAGEN**

Hejsan!! jag skulle bara höra om det var någon som äger/ägde eller har kontakt med denna lite ovanliga ras. Inför det nya hästköpet är jag lite inne på denna ras och undrar om det finns nån som äger eller känner till någon uppfödare eller kanska bara har något att råda om när det gäller denna ras.

Tack på förhand Maria
 
tack jätemycket. var inne där o tittade för nån vecka sen. men dom där är svårt att få tag på. :smirk:

Ingen som har nånting o berätta? :crazy:
 
jag funderade på en akhal teke innan jag köpte min connemara. fick kontakt lätt med karakum och om de inte visste någon häst i sverige som var till salu så kunde dom hjälpa till med import.

Akhal teken är rysslands svar på eng fullblod ungefär..
 
Vet inte så mycket om rasen mer än att den inte är så vanlig, och kanske inte lämpar sig så bra vanlig dressyrridning eftersom de går i en annann form..
 
Det finns en i mitt stall och han går då sannerligen inte "i en annan form". :D

Till trådförfattaren: använd sökfunktionen, det finns en del gamla trådar om akhal-tekeer.

Immer
 
Jo, det är klart att de kan bli jättefina dressyrhästar och arbeta rätt i form.
men de är ju inte byggda på samma sätt som ett halvblod till exempel. De har mycket längre rygg. Tittar man på halsen så ser den helt annorlunda ut, redan som föl.

Jag tycker att de är ganska fina hästar, men gillar inte att de ä så långa. :smirk:¨
Men fina är de. Och ovanliga.
 
Ja, jag vet ju inte hur de brukar se ut. :D
Men den som bor i Bestens stall är nog inte speciellt långryggad - han är mellan 160 och 165 cm hög och har 145 i täcken. Ganska normalt, eller hur?

Immer
 
Såklart att det finns undatag. :)
Men då kanske den inte följer rasstandadern helt för rasen?
Vanligt är ju i alla fall att de har en lång rygg.
 
Angående dressyr på en achaltekeer så finns det faktiskt en , Absent, som vann OS i dressyr i Rom 1960 och tog brons i Tokyo 1964.
Kanske är det dagens dressyrdomare som går i en annan form?
// Linda
 
jo absent var jätteduktig... o jättefin e han..... hmmm.. karaktärisktiskt för akhal-teéen är ju lite längre rygg och högt ansatt hals. sen finns de ju två olika typer... en del syns ryggen itne alls på... sen den elegantare där dragen syns mer.
 
Inom Akhal-teke standarden, finns runt 20 olika hingstlinjer, och dessa skiljar sig en del i båda utseende och prästationsförmåga.

För att dra det lite snabbt.... :

Kaplan-Peren-Arab är ofta lite massivare än t.ex. Gelislikhi. Dessa linjer används ofta i hopp/dressyr/fälttävlan. Andra används till galopp och framför allt distans.

Arab är t.ex. pappa till Absent som någon nämde.

Hur vida halsen är på fel håll, kan det vara rätt i vissa fall ;), men mycket beror på HUR hästen är tränad... En dressyrhäst utvecklar andra musklar än en distanshäst ju...

Lång rygg ses ofta hos Teken, men var uppmärksam på att man blir lurad av deras höga halsansättning, samt det sättet hästen präsenteras på bild. Vi är vana att se hästan upställd med prydligt böjd nacke, det gör man inte med Teken :D

www.akhalteke.net finns bla. ett fotogalleri, var man tydligt ser skillnaden i hästtyp.... Gå också gärna vidare på några av uppfödarelänkerna, många har snygga hemsidor... :idea:

I teke-världen finns stora diskussioner kring typ, vissa vill ha' massiva prästationshästar, andra föredrar den smäckra typen.

/Muffin


PS : Bestens stallkompis är rastypisk, han är Kaplan-Arab linje, och dressyrtränad :angel:
 
som sagt, jag är inget proffs på den här rasen :)
Men jag tycker fortfarande att de flästa teke-hästarna har väldigt lång rygg. Även när man ser dem som dressyrhästar.
Men tittar man på den här bilden så kan jag väl inte påstå att den har särskilt lång rygg :D kort
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 278
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 833
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 615
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp