Aktivering av hund - inomhus (?)

Aningsfull

Trådstartare
Vad ska man göra nu dessa kalla dagar när man har en otroligt aktiv hund - som inte klarar av kyla?
Det är omöjligt att vara ute mer än 10 minuter med henne, då lägger hon sig på rygg med tassarna i luften och vägrar gå mer + att hennes öron blir lysande röda av kylan.
Jag försöker att aktivera henne mer mentalt och tränar lydnad och diverse olika konster inomhus, hon får söka godisar och lösa problem med att få ut en godis som ligger under ett glas, osv.
Vad gör ni med era hundar dessa kallaste dagar, tips på fler saker som gör att de måste arbeta med hjärnan så att de åtminstone kan bli trötta på så vis? Kan tala om att det varit närmare -20 här i flera dagar nu.
Nästa vecka kommer jag att göra praktik på ett stall så då kommer jag att ägna luncherna till att låta henne springa av sig i ridhuset och hon kan vara lös med mig i stallet under mockningen osv, men vad tusan kan man hitta på fram tills dess?
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Det finns ju både skor och kläder till känsliga hundar, inte funderat på att skaffa något sådant?
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Kläder har hon, det fick hon för länge sedan, det är inte det som är problemet. Det är väl att hitta en mössa som skyddar hennes öron (som jag är rädd blir avskalad på nolltid) och sockar som skulle sitta kvar på hennes små ben. Ska in på djuraffären imorgon och se om det finns nåt i hennes storlek, annars måste jag tillverka egna på nåt vis. Hur tusan får man dom att sitta? Hon har ju de pinnigaste små benen jag någonsin sett på en hund.

{de14d4b0-7c84-4a59-9a37-106bacb3a7c9}.jpg
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Fleece, gör som två U:n som du syr ihop. Sen kardborreband högst upp som man drar ihop det med.

Inomhus: Testa att lära henne namn på olika leksaker, träna spela död, hämta nån toffla, träna med klicker att t.ex. trampa på ett litet lock eller ställa sig på en matta... *hmm* dålig på det där...
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Brukshundsklubben i Luleå har inomhusträning på söndagar i ett ridhus. Vet ju inte var i Norrbotten du bor men det kan ju vara en idé annars. Vilket ridhus som helst som är lite uppvärmt går ju bra att träna i. Åtminstone nån gång per vecka borde ju fungera.
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Jag bor i Piteå. Funderade på att åka till ridklubben någon gång med henne när lektionerna är slut och låta henne springa av sig. Problemet är bara att oftast är ridhuset här upptaget från morgon till sen kväll. :(
Fast helgkvällar brukar det iofs oftast vara ledigt, funderar på att ta med henne på lördag. Kan bli ett roligt lördagsnöje för oss båda. :)
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Det finns ju 4 ridhus i Piteå. Nog borde det väl finnas ledigt hyfsade tider någonstans.
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Jo, fast sen vet man ju aldrig om man är välkommen dit med sin hund. PRK's ridhus är ett alternativ för mig eftersom jag har hästen uppstallad där (familjen har haft häst där i snart 10 år tror jag). De andra stallen där ridhus finns (som dessutom vad jag vet inte är isolerade) har jag aldrig varit och vet ej om man är väkommen dit med hund.
Vars finns det fjärde? Känner till PRK, Grans och Näsvik.
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Det fjärde är Birca, men det är inte isolerat ännu. Dock finns det där tre glada JRtjejer :smirk:
Men visst är väl Grans isolerat?
Har för mig att skolan övervägde att köpa Näsviks ridhus (så då borde väl även det vara isolerat?)och frakta det till Grans i stället för att isolera det befintliga ridhuset. Men frakten skulle bli lika dyr som att isolera så det blev inte av och jag tror att de isolerade i stället.*hoppas att jag minns rätt*

Om man är välkommen dit med hund vet jag ej, men Grans har ju en hundhall nära ridhuset, med aktiviteter. Huruvida DET är isolerat har jag ingen aning om....
Vår jycke har i alla fall sprungit lös i de båda ridhusen när vi haft med hästen.
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

jag brukar träna godis-sök, placerar ut hundgodis lite här o där.
Lite lydnad, sitt, ligg och komma på kommando.
Springa o gömma mig så får vovven leta.
Lite "agility" petflaskor är slalombana. Hoppa över hinder. Upp på en pall o stanna osv.
Nu är ju min hund väldigt liten så jag kan syssla med detta inomhus :D
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Det finns ju oreraller med långa ben och luvor på till hundar! Inte snyggt men mycket roligt :D och säkert bra för frusna små hundar! Gummiskor har jag sett i någon djuraffär, används på draghundar ibland.

Hittade några sidor på internet med coola hundkläder:
Hundshopen
Hundomera
Ärtans hundkläder
 
Sv: Aktivering av hund - inomhus (?)

Pratade med min bästa kompis som går grans och hon sa att både hundhall och ridhus inte är isolerat. Men PRK's är ju det så jag funderar på att åka dit ikväll när lektionerna slutat och hoppas på att det inte är någon privatryttare som ska rida då. Julie skulle verkligen behöva det, det kan jag lova. Hon går alla på nerverna med sitt busande inomhus nu. :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 677
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp