Aktivister vill inte se djur jobba

Så bara för att jag tycker att det är, av samhället, ett accepterat djurplågeri att ta nyfödda kalvar från deras mödrar så anser jag att den produktionen faller under nöje? så jag gissar att du tycker att dina beskrivna nöjesdjur ska ha det bra medans produktionsdjur är det inte så noga med.:meh:

Jag anser att alla djur ska ha det så bra som vi kan erbjuda dem.
Du och jag har inte samma åsikt i frågan.

Jag gissar att du anser bruk av exempelvis mjölk (väljer exemplet eftersom det är mjölkkor vi huvudsakligen diskuterar just nu) hör till nöje snarare än behov, eftersom det finns andra alternativ.
Jag gissar att du inte ser animalisk föda som behov utan snarare "nöje" - eller kalla det njutning om du vill.

Jag anser inte att den djurhållning vi har i Sverige gällande nöt är djurplågeri.
Jag anser nog att industriell hönshållning både för kött- och äggproduktion nuddar vid det. Och jag hoppas du ser nyansen här: industriell hönshållning.
Jag anser helt klart inte att det är djurplågeri att hålla några höns i en hönsgård där det finns rimlig yta.

Däremot anser jag att det åtminstone snuddar vid djurplågeri att hålla katt som ren inomhus-djur. Oavsett hur ordentligt man bygger klättermöjligheter så är det väldigt långt från kattens normala liv att hålla dem inomhus. Även om jag är medveten om att det finns människor som anser att det är djurplågeri att katter får vara ute och jaga, eftersom de nämligen är utsatta för risker utomhus.
 
Förmänskligar man verkligen djur om man tycker de ska få gå med sin avkomma? och jag har aldrig skrivit att kon går o längtar efter kalven en lång tid, det är du som hittar på.

Du skrev om de stackars kalvarna som får växa upp utan sin mammako. Det anser jag är att förmänskliga nöt-djuren.
 
Du skrev om de stackars kalvarna som får växa upp utan sin mammako. Det anser jag är att förmänskliga nöt-djuren.

Och du anser, och du gissar...jag vet att kalvdödligheten är ganska hög till stor del faktiskt för att de tas från sina mödrar med vad som tillkommer av det. En plågsam kalvdödlighet hos många, det anser jag vara tillräckligt skäl utan att förmänskliga dem.

Och då gissar jag att du anser det är helt ok att ta bort både föl för ston o valpar för tikar direkt utan problem.
 
Jag anser inte att den djurhållning vi har i Sverige gällande nöt är djurplågeri.
Jag anser nog att industriell hönshållning både för kött- och äggproduktion nuddar vid det. Och jag hoppas du ser nyansen här: industriell hönshållning.

Nöt generellt är inte samma som mjölkkor.
Skillnaden är väl den att jag vet mer än dig och packade mjölkkor i ligghall i onormal storflock vars kalvar tas ifrån dem klassar jag som industritänk, ja sanningen är inte som du ser den i Bregott reklamen ( snacka om falsk marknadsförning)

Men lite meck o extra tid skulle ko både föda kalv o oss även om jag inte gillar högproduktionsaveln.

Till skillnad från dig, nu gissar jag och det säkert rätt, så tycker inte jag man ska avla fram djur som inte kan klara sig själva vare sig det gäller mjölkkor, köttdjur hundar osv
 
Däremot anser jag att det åtminstone snuddar vid djurplågeri att hålla katt som ren inomhus-djur.


Vilket konstigt resonemang, att hålla katt inne-snudd på djurplågeri. Att ta kalv från dess mor -inget djurplågeri trots att dödlighetn/ sjukdomar /risken ökar markant hos kalven.
Eller rättaresagt, såklart, det kan ju inte bara gälla kor, att ta avkommor direkt oavsett djurras- inget djurplågeri enligt dig.

Förresten har du missat o svara på hur du tänker när du jämför att skilja på 8 v valp eller 12 v kattunge eller 5 mån ( vilket jag tycker är alldeles för tidigt men det är jag det) föl med att ta en kalv från dess mor i princip direkt?
Vore det inte bättre att göra jämförelsen med en kalv som fått vara hos sin mor iaf i 5 mån?
 
Till skillnad från dig, nu gissar jag och det säkert rätt, så tycker inte jag man ska avla fram djur som inte kan klara sig själva vare sig det gäller mjölkkor, köttdjur hundar osv
Vilka tamdjur blir kvar då? Dom flesta hästar och hundar och andra djur klarar sig inte vidare bra utan våran hjälp.

Om man vill stödja gårdar som låter kona gå med kalvarna naturligt och längre så finns det sådan mjölk att köpa också, iallafall här. På den gården jag köper från går kon tillsammans med kalven trots att den mjölkas och det funkar fint. Jag tycker inte heller det här med att kalven tas bort så tidigt från kon är direkt okej men det finns alternativ om man inte vill stödja det.
 
Senast ändrad:
Ja om inga stora idisllare vandrar runt och "förstör" skogen så är det normala tillståndet skog. Det finns dock ett MEN. I vårt land finns en lite för stor andel växter och djur som behöver just den betade ängen för att överleva. Dessa djur uppstår inte ur intet så jag konstaterar att heltäckande skog inte tillhör det här landets nromala tillstånd.

En parentes i sammanhanget men vi har väldigt mycket produktionsskog i Sverige som inte är naturlig, urskogarna med dess artrikedom där gamla och unga träd blandas är försvinnande få.
 
Jag har inte bara läst igenom samtliga handlingar, jag har läst igenom det massor av gånger, flera olika år, analyserat, tittat på deras "föreläsningar", läst inlägg från ordförande mfl. Läst deras års eröttelser osv. Jag skulle våga påstå att jag är mycket påläst om djurrättsorganisationerna i vårt land.

Du pratar om Djurens rätt nu? Var finns handlingarna? Jag hittar inga på hemsidan. Var finner man årsberättelserna?

Jag förnyade precis mitt medlemskap i Djurskyddet idag.
 
En parentes i sammanhanget men vi har väldigt mycket produktionsskog i Sverige som inte är naturlig, urskogarna med dess artrikedom där gamla och unga träd blandas är försvinnande få.
Ja och det är riktigt illa för många arter :(
Det allra värsta tror jag dock de planterade granåkrarna är. De där granåkrarna som växer på gammal jordbrukdmark. Där växer gran, två till tre olika mossarter, någon enstaka bräkenart och egentligen inget mer.
 
Vilka tamdjur blir kvar då? Dom flesta hästar och hundar och andra djur klarar sig inte vidare bra utan våran hjälp.

Jag var otydlig, ursäkta.
Jag menar djur som ex högmjölkande mjölkkor som mjölkar för mkt för att reda ut det själv med en kalv vid sidan, eller mopsar som inte kan andas o därför opereras, eller shar pei med massa hud som får eksem ( och opereras), produktionshöns, broilers som inte kan bära sin egen tyngd, kalkonhönor som är avlade så de är för tunga att ruva trots bepansrade ägg, eller köttkor som snittas för kalvarna som de vet redan innan är för stora ja det finns ju många ex.

Jag menar alltså inte tamdjur som behöver mat, omsorg o vård, och även sunda raser kan behöva hjälp utan jag menar raser som i det inte fungerar naturligt i det stora hela.
 
@kryddelydd @ginnies gällande er diskussion :

Vad intressant det blev ang hur det å ena sidan anses att innekatt är totalt djurplågeri men mjölkkor och hanteringen av kalvarna är det inte osv...

Så märkligt 🙄

Om du menar att jag skrev att innekatt är snudd på djurplågeri och fick det till totalt djurplågeri så tycker jag att du läser på ett intressant sätt.
 
Nöt generellt är inte samma som mjölkkor.
Skillnaden är väl den att jag vet mer än dig och packade mjölkkor i ligghall i onormal storflock vars kalvar tas ifrån dem klassar jag som industritänk, ja sanningen är inte som du ser den i Bregott reklamen ( snacka om falsk marknadsförning)

Men lite meck o extra tid skulle ko både föda kalv o oss även om jag inte gillar högproduktionsaveln.

Till skillnad från dig, nu gissar jag och det säkert rätt, så tycker inte jag man ska avla fram djur som inte kan klara sig själva vare sig det gäller mjölkkor, köttdjur hundar osv

Det är möjligt att du vet mer om mjölkkor än jag. Det vågar jag inte uttala mig om för jag känner inte till din bakgrund.
Jag är "bara" uppväxt på en sådan gård. Med mjölkkor.
Hög "kalvdödlighet" ???
Visserligen var det ju några år sedan, men det var inte kalv som dog varje år.


Ditt tonfall är väldigt oförskämt och oartigt.
Det sista stycket är bara ett oförskämt angrepp och jag har valt att rapportera det som personangrepp.

Självklart tycker jag också att vi ska vara noggranna i aveln så att djuren klarar sig för egen maskin. Inte föda upp djur så att avkomman blir så stor att man behöver kejsarsnitta modersdjuret (förekommer väl inom vissa hundraser tror jag mig ha hört, att man planerar snitt eftersom valpningarna brukar bli besvärliga, för att inte tala om vissa köttraser av nötdjur).
 
Ditt tonfall är väldigt oförskämt och oartigt.
Det sista stycket är bara ett oförskämt angrepp och jag har valt att rapportera det som personangrepp.

Vad gäller personangrepp så gjorde jag bara där precis samma som du gjorde mot mig i flera inlägg innan- gissade ( du min) och jag nu då din åsikt. Så känns det, så vet du det.

Och så passar jag på och upprepa min fråga när du jämställer att ta bort kalv från ko i princip direkt med andra djurs avkommor men då när tiden är "inne": upprepar alltså frågan utan att gissa din åsikt.
Förresten har du missat o svara på hur du tänker när du jämför att skilja på 8 v valp eller 12 v kattunge eller 5 mån ( vilket jag tycker är alldeles för tidigt men det är jag det) föl med att ta en kalv från dess mor i princip direkt?
Vore det inte bättre att göra jämförelsen med en kalv som fått vara hos sin mor iaf i 5 mån?
 
Om du menar att jag skrev att innekatt är snudd på djurplågeri och fick det till totalt djurplågeri så tycker jag att du läser på ett intressant sätt.

Nej det menade jag inte. Jag menade att det är förbluffande att du uttalar en sån åsikt gällande innekatter medans det är helt ok gällande hållning av vissa andra specifika djur enligt dig (och då menar jag inte specifikt huruvida de hålls ute eller inne).
 
Nej det menade jag inte. Jag menade att det är förbluffande att du uttalar en sån åsikt gällande innekatter medans det är helt ok gällande hållning av vissa andra specifika djur enligt dig (och då menar jag inte specifikt huruvida de hålls ute eller inne).

Nu hänger jag inte med.

Visserligen helt off topic, eller kanske inte eftersom jag tycker mig ha sett att vissa "veganextremister" tycker att det är en bra idé att hålla katter som veganer inomhus...

men jag ser katten som ett utpräglat rovdjur. Att hålla den inne i en starkt begränsad yta är ju att begränsa dess naturliga beteende väldigt mycket. Snudd på djurplågeri. Snudd på betyder, förresten, inte ett likhetstecken.
Vad gäller mjölkkor så får de ju i ganska stor utsträckning - åtminstone på de enheter jag känner till från min uppväxt och de mjölkproducenter jag känner nu som vuxen - ägna sig åt sitt naturliga beteende dvs gå och beta samt ligga och idissla.

Nej, det var dumt av mig att dra in andra djurslag i diskussionen - även om @ancan i sin krönika inte specifikt diskuterade djurslag.

Visst är det viktigt att diskutera vag vi ska tycka att gränsen går för både det ena och det andra djurslaget :)
 
Vad gäller personangrepp så gjorde jag bara där precis samma som du gjorde mot mig i flera inlägg innan- gissade ( du min) och jag nu då din åsikt. Så känns det, så vet du det.

Att gissa att du inte ser animalisk föda som något nödvändigt är inte att anklaga dig för varken det ena eller det andra.
Det var - tro det eller inte - en ganska neutral gissning utifrån det du skrivit. Och jag skrev att det var en gissning för att visa att jag inte lade ord i munnen på dig.

Till skillnad mot dina "gissningar".
 
@kryddelydd jag känner bara att det blir lite lustigt att ha så starka åsikter om ett djurslag (sällskapsdjuret katt) samtidigt som man försvarar hållningen av ett annat (kor för produktion). Argumentet ”naturligt beteende” tycker inte jag håller utan det är en ganska subjektiv bedömning.

Men visst - ämnet är komplicerat och viktigt att det diskuteras det håller jag med dig om 👍

Ang katter inne så håller inte ens Djurens Rätt med dig dock 😅
Om du avsåg katter som hålls inne av veganer som fodrar dem veganskt så missade jag helt det utan läste ditt inlägg som att hålla innekatt rätt och slätt var djurplågeri. Jag är av starkt avvikande åsikt förutsatt givetvis att man då håller katten på ett sunt sätt. Det gör de flesta som har innekatter.

Pratar vi miljö och värmande om natur osv allmänt utifrån vegandebatten, så för övrigt åstadkommer katter ute i naturen en enorm åverkan på djurlivet och faunan för övrigt....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Loviza Fjellborg i luciakommittén berättar att när ingen människa ville vara lucia så har de tagit nästa steg och ”frågat” djur i stället.
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 893
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 463
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Hästnyheter I lantlig idyll mellan Västerås och Surahammar finns Stall Klockartorp som vill skapa fina och meningsfulla möten utan att exploatera...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp