Aktiviteter för innekatter?

Du, vi talar KATTER här.... Jag har heller inga växter längre. Eget gräs har aldrig intresserat katterna för det är ju tillåtet - det är förbjudna krukväxter de vill ha :D

mandalaki
 
Min katt får numera vara ute lös på kvällarna, men när hon kom (för fjorton år sen), och under den period på sju år när jag bodde i lägenhet, fick hon inte vara lös ute alls. Däremot hade jag henne gärna ute i koppel och sele - vi har gått långa (i tid räknat, inte i meter!) promenader på innergården, eller bara suttit ute på gräsmattan. Mycket att nosa på för liten kisse, och hon blev långsamt vanare vid otäcka saker som fanns ute; människor, cyklar och annat läskigt.

Dessutom har jag lärt henne konster - innan jag skaffade katt har jag mest hållit på med hundar, så att göra saker med henne har fallit sig naturligt. Sådant som att gömma godisar eller leksaker i mer eller mindre stängda kartonger, t ex (men min katt är mycket mindre uthållig än de flesta hundar jag träffat, så gjorde jag det för svårt ledsnade hon), eller lära henne sitta fint och räcka vacker tass. Pyssla mycket, kort sagt.
 
Ha ha ha ha ha :rofl: :rofl:

Vilken bra bild. Den ska jag dra fram när folk säger: jamen en kaktus kan du väl ändå ha.

Om jag har din tillåtelse att använda bilden förstås!
 
Köpte en fin sele till henne,tänkte att hon kunde få gå på gräsmattan men den ville hon INTE veta av.
 
Vissa kan vara så i början, det är bara att öva, sätt på henne någon minut då och då när hon är inne, hon kommer vänja sig och uppskatta promenaderna sen! :)
 
Jag råkade ut för min första välta blomma inatt. Det är en dracaena och stammen såg väl antagligen ut som en klöspelare. Nu var olyckan inte så stor. Den mesta jorden stannade kvar i krukan och plantan lär överleva. Det värsta var väl att det skedde i fönstret precis vid min säng klockan fem på morgonen. Kattkräket (ja, vid den tiden så är hon ett kräk) envisade sig dessutom med att åla runt i jorden som låg på golvet och sedan hoppa upp i min säng för att lämna ett lass jord däri.
Något säger mig att det kommer att hända igen :-/
 
Jasså, jag har också KATTER :devil: Och de vet mkt väl att de inte ska käka växterna :eek: (den nya kom i onsdags, så den kan jag inte "stå för" ännu).
 
Jag har alltid sett det som självklart att katter ska få vara utomhus!Tycker inte att det är djurplågeri med innekatter men inget jag gillar.

Nu är det såhär att jag fått tagit över en invand innekatt.Bor i ett område där jag egentligen inte vill ha katt och sen vet jag inte om det är scysst att skicka ut en katt som aldrig varit ute?

Men det är inte den egentliga frågan utan den är om ni har tips på sysselsättning för en innekatt!? Vad bör en innekatt ha tillgång till?Osv osv!Alla tankar och ideèr är välkomna!
Själv har jag alltid haft innekatt när jag bott i tätort. Av flera skäl:
* jag vill ha en levande katt, inte en död ... :d
* katten kan bli utsatt för djurplågare/katthatare
* av hänsyn till andra som valt att inte ha katt eller är allergiska - de vill kanske inte ha kattbajs i sin rabatt eller katthår i utemöblerna eller en katt som promenerar in när altandörren står öppen :crazy:

En invand innekatt klarar utegång. Men; då tycker jag man bör fundera hur man bor och hur lämpligt det är att släppa ut den med hänsyn till skälen ovan. Kanske är den vana innekatten mer "försiktig", men det kan också vara tvärtom (som jag lärde mig när jag bodde på landet och rexen blev "vildkatt"!!!).

Visst mår katter bra mentalt av att vara fria ute, men det gör också säkert alla hundar. Dock kommer ingen på tanken att släppa ut hunden vind för våg utomhus. Det gör man ju i andra länder och där funkar det ungefär som för våra katter! (Hundarna trivs, men blir jobbiga för sin omgivning och blir också överkörda, misshandlade mm).

Innekatter kan roas av: leksaker, balkongvistelse (med NÄT!), klätterträd, en rolig matte som leker med dem (usch, vad dåligt samvete jag fick nu för mina killar... :crazy:)
 
Köp en mus! eller ja, inte en levande. har heller aldrig riktigt tyckt om innekatter, men min förra katt (som blev påkörd i höstas *snyft*) var en invand innekatt som så småningom lärde sej att vara ute (men tydligen inte att bilar är farliga)...
Det är ju ingen tröst för dig, men även invanda utekatter blir påkörda ... och det händer OFTA!
 
Köpte en fin sele till henne,tänkte att hon kunde få gå på gräsmattan men den ville hon INTE veta av.
Min förra katt hatade selen, men ett vanligt halsband med kopplet i gick prima! Kräver dock att man själv har rätt bra koll - det är lättare att dra sig ur ett halsband än en sele! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 304
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 130
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 391
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 329
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp