Bukefalos 28 år!

Aktivitetsstöd och lön - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
TS skriver exakt det hon tänker. De flesta gör inte det, utan lägger sina svar lite mer tillrätta för att inte bli lynchade.
Kontentan hade ändå blivit densamma, tiden hade kunnat spenderas på bättre sätt än att gå +- 0 ekonomiskt, exempelvis genom att söka vettigare jobb. Men det skulle också innebära att välja bort ett dåligt jobb för att vara arbetslös istället, de dagarna.

Om man alltid blir så himla provocerad av att någon säger högt vad de tänker, så slutar man få höra hur andra verkligen tänker, och går miste om rätt mycket verklighet. Man bestämmer hur andra får tänka, annars blir man arg.

Exempelvis det med familjer som går på bidrag, för att det helt enkelt inte fungerar att få jobb, i slutändan så blir människor utnyttjade utifrån deras svaga ställning men får inget för det ekonomiskt. Man kan ju skrika åt de att de är parasiter och inte gör rätt för sig, eller så lyssnar man på hur folk faktiskt tänker, vad det är som faktiskt händer och var det finns möjlighet för ändringsom inte bara innebär att sätta press på folk.

Jag skulle vilja påstå att de flesta som sliter häcken av sig i låglönejobb gör det ändå för att de trivs på arbetet, dvs de får ut mer än bara det ekonomiska existensminimum av att jobba. De jag känner iaf som hade lålönejobb de inte trivdes/inte längre trivdes på, trillar ut, endera till bidrag eller annat jobb. När jobb inte ger trivsel, mening och kamratskap återstår bara pengarna. Varifrån de kommer spelar faktiskt mindre roll.
Jo, för mig och många till så finns inte att gå på bidrag och pilla navelludd eller bidrag och svartjobb ens på kartan att ens komma på tanken.

Jag själv är ingen ängel utan har jobbar svart mellan jobb som yngre och även lite extra pengar svart (bäst att lägga till att de är nu mer preskriberat sedan ett bra tag tillbaka).
Men skulle aldrig falla mig in att ens tänka tanken att göra det samtidigt som jag lyfte bidrag.
 
Jo, för mig och många till så finns inte gå på bidrag och pilla navelludd eller bidrag och svartjobb ens på kartan att ens komma på tanken.

Jag själv är ingen ängel utan har jobbar svart mellan jobb som yngre och även lite extra pengar svart (bäst att lägga till att de är nu mer preskriberat sedan ett bra tag tillbaka).
Men skulle aldrig falla mig in att ens tänka tanken att göra det samtidigt som jag lyfte bidrag.

Man kan inte mäta alla med samma måttståck som sig själv. Andra personer blir motiverade av andra saker. Jag skulle inte heller jobba svart, inte för att det är moraliskt riktigt, utan för att det inte bidrar till min pension och jag skulle bli utan många försäkringar. Samtidigt har jag inget emot att betala skatt när jag väl gör det, jag tycker det märks knappt.

Många i min närhet har blivit bittra på att det inte är lönsamt att " följa reglerna", att politiker och företagsägare högre upp aldrig hålls ansvariga för fiffel, medans medborgarna förväntas hålla hög moral i alla lägen och sättas dit för varje förfuskad krona. Jag kan förstå det. Det är inte bra, men jag förstår tanken.


Min poäng är att all är inte likadana och tänker inte likadant och det är att sätta sig sjäv på en moraliskt hög häst genom att säga "jag skulle aldrig". Man kan skamlägga en del till att sluta säga vad de tänker, men det förändrar knappast deras tankemönster. Det blir inte så meningsfullt att bli arg över att någon tänker annorlunda än en själv.

Det är rimligare att fundera på om det finns en gemensam väg till samma mål, trots olika tankesätt. Exempelvis, om man ligger hellre på sofflocket med existensminimum än tar ett jobb man inte känner sig lämpad för, hur löser man det så det blir bra för alla i längden?
 
Jo, för mig och många till så finns inte att gå på bidrag och pilla navelludd eller bidrag och svartjobb ens på kartan att ens komma på tanken.

Jag själv är ingen ängel utan har jobbar svart mellan jobb som yngre och även lite extra pengar svart (bäst att lägga till att de är nu mer preskriberat sedan ett bra tag tillbaka).
Men skulle aldrig falla mig in att ens tänka tanken att göra det samtidigt som jag lyfte bidrag.
Lyfta bidrag är väll att ta i speciellt när det är en person som inte ens säkert har möjlighet att arbeta på den arbetsmarknad som det ser ut idag utan som snarast är bedömd utifrån FKs kriterier för fantasiarbeten. De där arbetena som inte kräver något av den som utför dom men där man ändå får fullt betalt.

Det är ju inte som att TS inte ser någon anledning till att arbeta halvtid eller högre deltid, det handlar om arbetstider under timmen, som dessutom tar energi som behöver läggas på faktiska arbeten som kan leda en ut ur arbetslösheten.
 
Timvik på boende gick inte, ett ställe där det mer eller mindre är garanterat att få jobb (min granne fick mer eller mindre fulla timmar direkt tex).

Jag förstår faktiskt att alla jobb inte är lämpliga att söka för TS... men då ska en inte klaga heller. Det är få av oss som alltid gjort enbart exakt det vi vill göra.
Jag söker inte heller alla jobb pga "hinder". Hon har visst rätt att beklaga sig, precis som alla andra, det handlar ju om att situationen är jobbig, inte om att hon tror hon ska glida genom livet som på en räkmacka liksom.
 
Hon söker ju alla jobb hon kan? Inte bara de hon kan tänka sig utan även andra. Det har jag sett henne skriva.
Absolut och här kommer frågeställning igen i ts fall. Är det en rättighet bo där inga jobb finns?

Gnälls över obefintliga arbetstillfällen. Ts valde flytta till detta ställe....

Och nu finns endast ångest och obefintliga arbetstillfällen..

Tyvärr är det så i många orter med mycket billiga hus... ett val man gör.

Jag har ingen lust att via mina surt skattade pengar finasiera det.
 
Absolut och här kommer frågeställning igen i ts fall. Är det en rättighet bo där inga jobb finns?

Gnälls över obefintliga arbetstillfällen. Ts valde flytta till detta ställe....

Och nu finns endast ångest och obefintliga arbetstillfällen..

Tyvärr är det så i många orter med mycket billiga hus... ett val man gör.

Jag har ingen lust att via mina surt skattade pengar finasiera det.

Jag är böjd att hålla med. Jag hade inte kunnat flytta till ett ställe där husen är billiga, för drivmedel är dyrt och arbetstillfällen för min bransch (och de flesta andra) är för få.

Sedan kommer ju detta "en lön en kan leva på". Ja, det handlar ju hur en väljer att leva. Det är nog många som gärna hade bott i hus och haft trädgård, men får nöja sig med tre rum och kök för två ungar och själv, för en måste kunna ta sig till jobbet och ha råd med sitt liv.

Jag kan ju inte sätta mig i en livssituation jag egentligen inte har råd med (men som många andra jonglerar ekonomiskt) och sedan tycka att bidragen är för låga. Det är nog inte meningen att en själv ska kunna fritt välja livsstil när en går på bidrag. Jag har alltid sett bidrag som ett sätt att ÖVERleva. Inte livsutveckla sig på.
 
Absolut och här kommer frågeställning igen i ts fall. Är det en rättighet bo där inga jobb finns?

Gnälls över obefintliga arbetstillfällen. Ts valde flytta till detta ställe....

Och nu finns endast ångest och obefintliga arbetstillfällen..

Tyvärr är det så i många orter med mycket billiga hus... ett val man gör.

Jag har ingen lust att via mina surt skattade pengar finasiera det.
Det är inte särskilt hög arbetslöshet i TS län det är 1 % skillnad mellan Stockholms län och TS län.. Svårigheten ligger i att få ett jobb som man klarar av med det mående man har. Nu vet inte jag hur TS lånesituation ser ut, men det är inte osannolikt att det är billigare för samhället att TS bor där hon bor och har aktivitetsersättning än att hon flyttar till en hyresbostad och då får ut även ersättning för boende som antagligen blir högre när hon inte äger sin egen bostad längre. Det kan vara bra att veta att det är DYRT att vara fattig.

Jag tycker inte det är ok att dissekera TS livsförhållanden på det sätt som görs i den här tråden, det är gränslöst och integritetskränkande att oombett lägga sig och ha synpunkter på hur en annan människa väljer att bo.
 
Det är inte särskilt hög arbetslöshet i TS län det är 1 % skillnad mellan Stockholms län och TS län.. Svårigheten ligger i att få ett jobb som man klarar av med det mående man har. Nu vet inte jag hur TS lånesituation ser ut, men det är inte osannolikt att det är billigare för samhället att TS bor där hon bor och har aktivitetsersättning än att hon flyttar till en hyresbostad och då får ut även ersättning för boende som antagligen blir högre när hon inte äger sin egen bostad längre. Det kan vara bra att veta att det är DYRT att vara fattig.

Jag tycker inte det är ok att dissekera TS livsförhållanden på det sätt som görs i den här tråden, det är gränslöst och integritetskränkande att oombett lägga sig och ha synpunkter på hur en annan människa väljer att bo.
Information kommer från TS.

Tycker ditt inlägg är wow. Helt oombett.
 
Jag är böjd att hålla med. Jag hade inte kunnat flytta till ett ställe där husen är billiga, för drivmedel är dyrt och arbetstillfällen för min bransch (och de flesta andra) är för få.

Sedan kommer ju detta "en lön en kan leva på". Ja, det handlar ju hur en väljer att leva. Det är nog många som gärna hade bott i hus och haft trädgård, men får nöja sig med tre rum och kök för två ungar och själv, för en måste kunna ta sig till jobbet och ha råd med sitt liv.

Jag kan ju inte sätta mig i en livssituation jag egentligen inte har råd med (men som många andra jonglerar ekonomiskt) och sedan tycka att bidragen är för låga. Det är nog inte meningen att en själv ska kunna fritt välja livsstil när en går på bidrag. Jag har alltid sett bidrag som ett sätt att ÖVERleva. Inte livsutveckla sig på.
3 rum och kök i en hyreslägenhet går på någonstans mellan 5000 och 9000 kronor det är ju betydligt dyrare än att äga och drifta ett hus där TS bor, jag skulle gissa att det landar någonstans runt 4000 kr för ett hus inkl uppvärmning, el, va, underhåll och sophämtning.
 
3 rum och kök i en hyreslägenhet går på någonstans mellan 5000 och 9000 kronor det är ju betydligt dyrare än att äga och drifta ett hus där TS bor, jag skulle gissa att det landar någonstans runt 4000 kr för ett hus inkl uppvärmning, el, va, underhåll och sophämtning.
Nja.. om inget behöver repareras / underhållas.

Och det spelar egentligen ingen roll. Ts får inget jobb.. hon berättar ju själv att det knappt finns att söka. Och att hon inte vill åka mer än några mil för att jobba.

4000 kr, då kan ts och andra fortsätta välja och rata jobb. De som fastnat i "hyresträsket" kan slita på...

Eller hur menar du?
 
3 rum och kök i en hyreslägenhet går på någonstans mellan 5000 och 9000 kronor det är ju betydligt dyrare än att äga och drifta ett hus där TS bor, jag skulle gissa att det landar någonstans runt 4000 kr för ett hus inkl uppvärmning, el, va, underhåll och sophämtning.

Ja, och väljer man att bo där ts bor går ju också sannolikheten att landa ett jobb ner rätt rejält. Det är ju precis det jag säger. Väljer en att bo så, har en ju också valt bort en massa goda jobbmöjligheter. För det kostar skjortan att pendla.
 
Nja.. om inget behöver repareras / underhållas.

Och det spelar egentligen ingen roll. Ts får inget jobb.. hon berättar ju själv att det knappt finns att söka. Och att hon inte vill åka mer än några mil för att jobba.

4000 kr, då kan ts och andra fortsätta välja och rata jobb. De som fastnat i "hyresträsket" kan slita på...

Eller hur menar du?
Vadå knappt finns att söka? Finns ju tillräckligt för att jag ska kunna söka ett jobb om dagen i alla fall.
 
Vadå knappt finns att söka? Finns ju tillräckligt för att jag ska kunna söka ett jobb om dagen i alla fall.
Fast inte det du vill arbeta med och inte heller alltid har kvalifikationer för.

Va fan...har du inte själv skrivet så? Då ber jag om ursäkt och hoppas få gratta snart till nytt jobb.
 
Många behöver flytta till jobb och ju smalare fält man söker inom -eller begränsas av div anledningar- desto större blir risken att man faktiskt är nödd och tvungen att flytta i slutändan.

Dels kommer förr eller senare en del krav från arbetsförmedlingen på att vara flyttbar och söka jobb i hela landet och hamnar man i den olyckliga sitsen att man till slut behöver försörjningsstöd så har de vad jag vet till stor del liknande krav, utöver att man i det läget inte får ha något sparande eller äga dyra saker (dyr bil, hus osv).

Jag hade i ts sits sökt allt som finns för att kunna bo kvar där jag vill och inte förutsatt att "alla" jobb är övermäktiga av eller annan anledning.
 
Nja.. om inget behöver repareras / underhållas.

Och det spelar egentligen ingen roll. Ts får inget jobb.. hon berättar ju själv att det knappt finns att söka. Och att hon inte vill åka mer än några mil för att jobba.

4000 kr, då kan ts och andra fortsätta välja och rata jobb. De som fastnat i "hyresträsket" kan slita på...

Eller hur menar du?
Jag menar att det inte nödvändigtvis är en dyr och lyxig form att bo. Tvärtom är det dyrt att hyra i jämförelse med att äga hus i vissa delar av landet. Om ts i stället flyttar till en plats där det potentiellt sett i era ögon skulle finnas fler lediga arbeten som tex stockholm så är det dels bostadsbrist och således svårt att få en bostad överhuvudtaget. Hittar ts en hyreslägenhet ligger kostnaden på en etta från ca 3500kr tvåa 4500 kr och trea 5000 som jämförelse om man får tag ett första handskontrakt i länet. Får man inte tag på ett förstahandskontrakt är det andra hand som gäller och då ligger kostanden på mellan 7000 kr och 12 000 kr.

Då handlar det ju inte om att TS har en väldigt kostsam bostadssituation som gör att hon inte kan ta arbeten utan om en moralisk fråga. Har man rätt att när man är arbetslös bo kvar eller måste man flytta, den bedömningen gör trots allt arbetförmedlingen. Den andra moraliska frågan är om man har rätt att äga ett hus när man är arbetslös och nyttjar samhällets försäkringar och ersättningar.
 
Jag menar att det inte nödvändigtvis är en dyr och lyxig form att bo. Tvärtom är det dyrt att hyra i jämförelse med att äga hus i vissa delar av landet. Om ts i stället flyttar till en plats där det potentiellt sett i era ögon skulle finnas fler lediga arbeten som tex stockholm så är det dels bostadsbrist och således svårt att få en bostad överhuvudtaget. Hittar ts en hyreslägenhet ligger kostnaden på en etta från ca 3500kr tvåa 4500 kr och trea 5000 som jämförelse om man får tag ett första handskontrakt i länet. Får man inte tag på ett förstahandskontrakt är det andra hand som gäller och då ligger kostanden på mellan 7000 kr och 12 000 kr.

Då handlar det ju inte om att TS har en väldigt kostsam bostadssituation som gör att hon inte kan ta arbeten utan om en moralisk fråga. Har man rätt att när man är arbetslös bo kvar eller måste man flytta, den bedömningen gör trots allt arbetförmedlingen. Den andra moraliska frågan är om man har rätt att äga ett hus när man är arbetslös och nyttjar samhällets försäkringar och ersättningar.
Jag håller till viss del... men flyttar man till "off" så gör man.

Är man outbildad är man, osv.
Väljer man bo i oattraktivt område för man vill kunna pyssla med hobby och bo billigt , fine. Men när det inte längre fungerar ska det finansieras via skattepengar?

Tycker inte jag. Av många anledningar.
 
Fast inte det du vill arbeta med och inte heller alltid har kvalifikationer för.

Va fan...har du inte själv skrivet så? Då ber jag om ursäkt och hoppas få gratta snart till nytt jobb.
Man behöver inte ha alla kvalifikationer för ett jobb för att man ska kunna söka det. Det är rätt normalt att man inte uppfyller precis alla krav.
 
Jag håller till viss del... men flyttar man till "off" så gör man.

Är man outbildad är man, osv.
Väljer man bo i oattraktivt område för man vill kunna pyssla med hobby och bo billigt , fine. Men när det inte längre fungerar ska det finansieras via skattepengar?

Tycker inte jag. Av många anledningar.
Det är dyrare att hyra boende.
 
Jag menar att det inte nödvändigtvis är en dyr och lyxig form att bo. Tvärtom är det dyrt att hyra i jämförelse med att äga hus i vissa delar av landet. Om ts i stället flyttar till en plats där det potentiellt sett i era ögon skulle finnas fler lediga arbeten som tex stockholm så är det dels bostadsbrist och således svårt att få en bostad överhuvudtaget. Hittar ts en hyreslägenhet ligger kostnaden på en etta från ca 3500kr tvåa 4500 kr och trea 5000 som jämförelse om man får tag ett första handskontrakt i länet. Får man inte tag på ett förstahandskontrakt är det andra hand som gäller och då ligger kostanden på mellan 7000 kr och 12 000 kr.

Då handlar det ju inte om att TS har en väldigt kostsam bostadssituation som gör att hon inte kan ta arbeten utan om en moralisk fråga. Har man rätt att när man är arbetslös bo kvar eller måste man flytta, den bedömningen gör trots allt arbetförmedlingen. Den andra moraliska frågan är om man har rätt att äga ett hus när man är arbetslös och nyttjar samhällets försäkringar och ersättningar.

Fast det är inte VI som tycker. Det är reglerna för bidrag och a-kassa. Efter en viss tid är du tvingad att flytta på dig och söka i hela landet, om du vill vara kvar på utbetalningslistan. Så ser verkligheten ut. Och det kan faktiskt kännas rimligt.

Annars blir det ju precis den sitsen: bättre att ligga kvar på soffan för en gillar inte att jobba.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 135
Senast: Enya
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 229
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 849
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 134
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp