Bukefalos 28 år!

Akut hjälp med våra hundar!!!!

Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Att hitta en hundtränare är lätt, det bara att googla.
I det här fallet är det dock ett problem som dels kommer behöva träna på privat, dels kommer vara svårt göra något åt eftersom det sker när hundarna är ensamma ute.
Det första rådet du kommer få är garanterat "håll hundarna kopplade eller inomhus" så att de inte får chansen att göra om det. Det är liksom grunden för allt.

Men visst, vill du betala x antal tusen för en privat instruktör istället för att ta in hundarna i hallen för att torka istället för att torka utomhus så är jag den sista som skulle avråda dig. Du behöver ju trots allt mer hundkunskap och hundarna mer aktivering än "jaga bollar".

?? vadå?? om jag tar in hundarna istället för att låta de torka ute en stund, för att SEN komma in? då är problemet löst enligt dig? och ngn hundtränare är absolut inte nödvändigt? så jag får alltså inte träna hundarna till att sluta jaga? jag skall istället låta de sitta inne hela dagarna? okej, då vet jag vad du är för en person, en som hellre håller de instänga än få pli på dom och kunna ha de ute.....!!!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jag håller med om att en del oväsentligt diskuterats i tråden, vilket inte hjälper diskussionen i rätt riktning för fem öre. Men jag tror det skulle vara bra för dig att läsa igenom tråden med blidare ögon ( just nu är du arg och upprörd ).

Du förklarar att dina hundar sliter av lina, förföljer bilar och rådjur, lyssnar inte. Sedan frågar du vad som är så fel med att ha dina hundar på lina?

Du skriver att du inte tillåter dina hundar att jaga, men iom att du låter dom sitta på lina när du vet vad som kan hända innebär ju att du egentligen tillåter dem att jaga. Förstår du hur jag menar?

När hundägare "låter" hundar ( avsiktligen eller ej ) jaga vilt blir jag rejält förbaskad. Det är både stressande och framförallt kan hundar komma i kapp och riva rådjurskid.

jag har ej förklarat att mina hundar sliter av linor, som du påstår, unghunden rycker av linan med ett knyck !!!! inte båda!! jag låter fortfarande inte hundarna jaga vilt!! jag vill inte att de gör så, men hur gör man då? man kan inte direkt skälla ut dom när de kommer tillbaka efter jakten, då kommen man ingen vart, de gäller att få stopp på dom INNAN dom tar sina första språng, och det är där problemet sitter, de lyssnar inte när de får syn på något, de stänger av hörseln, eller så vägrar de lyssna!!!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

jag har ej förklarat att mina hundar sliter av linor, som du påstår, unghunden rycker av linan med ett knyck !!!! inte båda!! jag låter fortfarande inte hundarna jaga vilt!! jag vill inte att de gör så, men hur gör man då? man kan inte direkt skälla ut dom när de kommer tillbaka efter jakten, då kommen man ingen vart, de gäller att få stopp på dom INNAN dom tar sina första språng, och det är där problemet sitter, de lyssnar inte när de får syn på något, de stänger av hörseln, eller så vägrar de lyssna!!!

Du ser till att hunden inte har en CHANS I HELVETET att dra!
Seriöst, hur svårt kan det vara att fatta?

När du väl lyckats med detta första steg, då kan du börja träna hundarna. Men varje gång hundarna drar så har du sabbat all träning du lagt ned - och hundarna riskerar att dö eller döda någon annan.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

"Du kan inte ha dem uppbundna i lina utomhus om de drar efter bilar/hästar/rådjur", så tycker du att du visst måste kunna få ha dem ute i linan utan uppsikt "för att du inte vill ha in ett gruslass i huset". Så säger det mer om din bekvämlighet än hundarnas bästa.

jag tror inte du läst vad jag skrev, jag skrev, "efter långa promenader får hundarna sitta i långlinan och torka en stund, för att sedan få komma in" och du formulerar om detta till att jag är bekväm av mig? att hundarna ALLTID sitter i lina föra att jag inte vill ha in grus i huset, visst, grus gör väl inget, men de har colliepäls och de drar in som mest på våren när det är bara lera och skit ute, därför får de vara i linan då en stund, men jag har heller inte skrivit att mina hundar SKALL få sitta i lina ÄNDÅ, fast de drar efter bilar och vilt! vad är det för fasoner?? snacka om att omformulera för att skydda sig själv när man skriver!!!!! dålig stil tkr jag iaf!!

Om du vill att andra ska lugna ner sig så kanske du ska börja med dig själv. Du har ett problem och ber om hjälp. Vissa reagerar dels på att problemet kanske kunde ha undvikits från första början, dels på att det verkar som att du faktiskt låter hundarna vara i lina fastän de tidigare har slitit sig och jagat bilar och vilt. Det är inte konstigt att folk reagerar. Om man själv har bidragit till att skapa en situation får man vara beredd att ta ansvar för sin del av det. Du har inte med ett ord i den här tråden antytt att du inser det. Det handlar inte om att någon är ute efter dig eller vill dig illa. Men det irriterar många när någon, i det här fallet du, ger intryck av att vilja lägga allt ansvar på andra, omständigheterna eller jag vet inte vad. Om du hade börjat med att ta ett djupt andetag och säga, "ja, jag inser att vi borde ha kontaktat veterinären efter den där tjuvparningen och ja, självklart ska hundarna inte sitta i lina mer", så hade du nog fått ett helt annat bemötande. Man kan inte bara se andras roll, man får se sin egen också.

För mig är det lite som om jag hade experimenterat med sprängmedel utan att veta vad jag gjorde, och sedan blivit sur när de jag bad om hjälp framför synpunkter på min dynamithantering. Det är livet liksom. Man kan inte skapa en svår situation och sedan förvänta sig medkännande miner och klappar på axeln bara för att man ber om hjälp. Du har för övrigt fått massor av bra tips i den här tråden.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

?? vadå?? om jag tar in hundarna istället för att låta de torka ute en stund, för att SEN komma in? då är problemet löst enligt dig? och ngn hundtränare är absolut inte nödvändigt? så jag får alltså inte träna hundarna till att sluta jaga? jag skall istället låta de sitta inne hela dagarna? okej, då vet jag vad du är för en person, en som hellre håller de instänga än få pli på dom och kunna ha de ute.....!!!

Jag skriver att jag är den sista som skulle avråda dig till att skaffa en hundtränare. Alltså tycker jag att du ska skaffa en.

Grunden är att hundarna aldrig ska få chansen att jaga, först när du klarar av det så är det någon poäng med att träna hundarna.
Men jag erkänner att jag är skeptiskt till att det ska lyckas ens med mycket träning eftersom problemet uppstår när hundarna är utan uppsikt och att det handlar om så starka drifter som jaktdriften. Men som jag sa, det är bara att googla efter en hundtränare.

Men nu säger du vad jag misstänkt hela tiden. :angel::idea:
Hade hundarna ENBART suttit i lina när "de ska torka" så hade problemet varit löst snabbt och enkelt genom att ta in hundarna.

Nu verkar det som om alternativet är att "hundarna ska sitta inne hela dagen" - alltså verkar det som om hundarna sitter i lina långt mer än tiden det tar för dom att torka.
Och då blir det förstås problematiskt med en sådan enkel lösning som att ta in hundarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Men snälla!

Hur man gör?
Man ser för fasen till att hunden aldrig får tillfälle att dra, första åtgärd är att inte ha honom på lina. Har han väl dragit är det för sent! Så enkelt är det.

Du kan motionera och aktivera hundarna UTE tillsammans med dig, du kan lägga spår, träna lydnad osv. Resterande tid kan hundarna gott vara inomhus. Är dom välaktiverade så finns där inga problem med att vara inomhus och vila.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

"Du kan inte ha dem uppbundna i lina utomhus om de drar efter bilar/hästar/rådjur", så tycker du att du visst måste kunna få ha dem ute i linan utan uppsikt "för att du inte vill ha in ett gruslass i huset". Så säger det mer om din bekvämlighet än hundarnas bästa.

jag tror inte du läst vad jag skrev, jag skrev, "efter långa promenader får hundarna sitta i långlinan och torka en stund, för att sedan få komma in" och du formulerar om detta till att jag är bekväm av mig? att hundarna ALLTID sitter i lina föra att jag inte vill ha in grus i huset, visst, grus gör väl inget, men de har colliepäls och de drar in som mest på våren när det är bara lera och skit ute, därför får de vara i linan då en stund, men jag har heller inte skrivit att mina hundar SKALL få sitta i lina ÄNDÅ, fast de drar efter bilar och vilt! vad är det för fasoner?? snacka om att omformulera för att skydda sig själv när man skriver!!!!! dålig stil tkr jag iaf!!

Men nu läser du mig som fan läser bibeln.. Det är klart att du kan ha dina hundar ute i lina för att torka en stund efter promenaden OM de inte sticker efter vilt.. MEN nu sticker de ju efter vilt och DÅ kan du inte ha dem i linan eftersom linan inte håller för din unghund. Jag säger inte heller att du alltid har dem i linan, jag säger att du inte kan ha dem i linan ute, utan uppsikt, ens korta stunder.

Så tills du fått bukt på problemet så kan du inte ha dem ute i lina för att torka, ens i 5 minuter! För som många andra säger, så länge du tränar dina hundar kan du inte ge dem en chans i helvetet att slita sig loss, för då tar träningen mycket längre tid.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jaa, jag vet att de inte ska sitta i lina nu när de blivit så här, jag får då helt enkelt ta in dom när jag inte har uppsikt över dom!! och ta prommenader i koppel osv. aldrig ha de lösa!! och sen får jag börja om från början, träna att de skall komma direkt när man ropar och få de att stanna i rätt ögonblick!! det är det som är så svårt, jag försöker själv, och om det inte går, då får jag ordna med en hundcoach!!! det är som ni säger - livsfarligt för både hundarna och hela omgivningen att ha det såhär, och inte minst för de som blir jagade!!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

det här går bara inte!! är det någon som är väääldigt hunderfaren som kan hjälpa mig?!! det är så att vi har en tik på 7 år, en collieblandning, också hennes son på 8 månader som det bla. är irländsk varghund i!! men i båda dessa hundar har det extrema vallningsbeteendet slagit igenom!! så fort de ser en häst på vägen, så springer de efter och skall stoppa den!! unghunden jagar även bilar och kan i värsta fall springa flera kilometer efter!! när de sitter i långlina på gården så sliter unghunden av kopplet/halsbandet och springen ÄNDÅ iväg!! de jagar rådjur på åkern mm. mm.. ju mer jag ropar att de skall komma tillbaka, desto snabbare springer de iväg!! HUR skall man få hundarna att sluta med detta beteende? jag förmodar att det är lättare med den unga, än den gamla, att sluta! men vi måste ha hjälp fort!! men hur? :cry:

Låter som riktigt kaos om jag ska vara ärlig.!

Bygg upp en rejäl hundgård.
Ha dina hundar kopplade !
Såg att du skrev att du tränat/tränar lydnad , träna mer skulle jag råda!(träna dina hundar var och en för sig)
Ta hjälp av duktig tränare, så du får bättre pli på dina hundar.!

Hoppas du får ordning på hundarna, lycka till..!!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Låter som riktigt kaos om jag ska vara ärlig.!

Bygg upp en rejäl hundgård.
Ha dina hundar kopplade !
Såg att du skrev att du tränat/tränar lydnad , träna mer skulle jag råda!(träna dina hundar var och en för sig)
Ta hjälp av duktig tränare, så du får bättre pli på dina hundar.!

Hoppas du får ordning på hundarna, lycka till..!!

ja, det skall jag göra!! kopplade skall de vara för jämnan och inte sitta i lina när de är ute, till jag fått pli på dom! vilket kan ta ett tag!
Tack!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jaa, jag vet att de inte ska sitta i lina nu när de blivit så här, jag får då helt enkelt ta in dom när jag inte har uppsikt över dom!! och ta prommenader i koppel osv. aldrig ha de lösa!! och sen får jag börja om från början, träna att de skall komma direkt när man ropar och få de att stanna i rätt ögonblick!! det är det som är så svårt, jag försöker själv, och om det inte går, då får jag ordna med en hundcoach!!! det är som ni säger - livsfarligt för både hundarna och hela omgivningen att ha det såhär, och inte minst för de som blir jagade!!

:bow: Halleluja.

Nu beskriver du exakt det som många i tråden förklarat, bra !!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

:bow: Halleluja.

Nu beskriver du exakt det som många i tråden förklarat, bra !!

jag tog mig tid att läsa igenom tråden, och jag såg att jag varit väldigt olikt mig själv på många ställen!! blir så när man blir upprörd! men nu ska detta ordna sig!! förlåt alla!! :crazy: :)
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jaa, jag vet att de inte ska sitta i lina nu när de blivit så här, jag får då helt enkelt ta in dom när jag inte har uppsikt över dom!! och ta prommenader i koppel osv. aldrig ha de lösa!! och sen får jag börja om från början, träna att de skall komma direkt när man ropar och få de att stanna i rätt ögonblick!! det är det som är så svårt, jag försöker själv, och om det inte går, då får jag ordna med en hundcoach!!! det är som ni säger - livsfarligt för både hundarna och hela omgivningen att ha det såhär, och inte minst för de som blir jagade!!

Jättebra! :bow:

Hundar lär sig ju så lätt genom självbelönande beteenden, som unghunden som har lärt sig att det bara är att springa iväg eftersom linan ändå går av. Genom att se till att hunden aldrig får möjlighet till sådant självbelönande beteende och samtidigt lära hunden alternativt så kommer du att få betydligt lydigare hundar. Och du kommer att få en trevligare vardag. Stort lycka till! :)
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jättebra! :bow:

Hundar lär sig ju så lätt genom självbelönande beteenden, som unghunden som har lärt sig att det bara är att springa iväg eftersom linan ändå går av. Genom att se till att hunden aldrig får möjlighet till sådant självbelönande beteende och samtidigt lära hunden alternativt så kommer du att få betydligt lydigare hundar. Och du kommer att få en trevligare vardag. Stort lycka till! :)

Precis!! tack så mycket! :)
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jaa, jag vet att de inte ska sitta i lina nu när de blivit så här, jag får då helt enkelt ta in dom när jag inte har uppsikt över dom!! och ta prommenader i koppel osv. aldrig ha de lösa!! och sen får jag börja om från början, träna att de skall komma direkt när man ropar och få de att stanna i rätt ögonblick!! det är det som är så svårt, jag försöker själv, och om det inte går, då får jag ordna med en hundcoach!!! det är som ni säger - livsfarligt för både hundarna och hela omgivningen att ha det såhär, och inte minst för de som blir jagade!!

:bow:

Vad bra att du tog dig tid att läsa igenom tråden igen. Och du är ursäktad:laugh:
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Hihi. Buke är bra motion för hjärtat ibland. ;) Finns vissa dagar då jag skulle vilja testa att sitta med pulsklocka på när jag läser och skriver.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Något att tänka på är att själva grejen att ha valpar förmodligen inte påverkade tiken, utan det faktum att de är TVÅ är att hon lyder sämre. Två hundar är i vissa fall mer än dubbelt så jobbigt och det här ett typiskt sådant fall där de kan hetsa varandra till beteenden som varit lättare att bryta annars.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Ny användare här på bukefalos men trogen läsare sen flera år tillbaka :) Tänkte kolla om det finns några kloka råd att komma med...
Svar
15
· Visningar
2 015
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 077
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp