Bukefalos 28 år!

Akut hjälp med våra hundar!!!!

Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Det var alltså till alla inte bara lainen ;)
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Den polisen var ute och cyklade om han påstod att inga följder skulle komma på ett eventuellt dödsfall.

När det gäller just dödsfall tycker jag också att det är jäkligt märkligt att hen sa så. Men vad gäller om hunden bara skadar en aktivist som lever rövare på området?
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

*lånar knapp*

OM du måste ha hundarna ute för att de ska torka skulle jag rekommendera att du kopplar dem med ett rejält halsband, förslagsvis ett kättinghalsband (kopplat icke-stryp naturligtvis) samt en kort kätting. Det kan de omöjligt slita av, och med en kort kätting som koppel - alltså max 2 meter - bör de inte hinna få upp någon fart att tala om, därmed minskar risken för skador på hundarna.

Men en rejäl hundgård är ju helt klart att föredra.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Känns som att många av reglerna är gjorda för folk som själva saknar sunt förnuft, som tex ts.
Såklart man kan ha sin hund ute i lina om hunden trivs med det:)
När mina egna ibland sitter fastbundna ligger dom bara och slappar ,rullar lite ,kanske tar ett varv och byter liggplats.
Men oftast går mina lösa och lämnar INTE tomten eller sliter sig ifrån en lina :d
Isåfall hade dom fått vara inomhus när det inte var promenadtime:d
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

äntligen har några skrivit och de verkar förstå mig, alla har hittils varit emot min fråga som jag ställde, men några har nu varit MED mig och låtit bli att kasta skit, och istället hjälpt mig på ett moget sätt!
nu såg jag att ännu en skrev typ: "du är ju bara ute efter bråk" eller nåt sånt, jag började bråka enligt den personen, men då kan du inte ha läst igenom allt detta? jag ville ha hjälp, och precis som de snälla människorna skrev här, att om jag bryr mig om mina hundar, så är det klart att jag skapar denna tråd och försöker få lite tips, men NIX, det gick absolut inte, så får man inte göra för då blir man helt nedtryckt, märkte jag!!!! men tusen tack alla ni som var med mig, jag var INTE ute efter bråk, jag var ute efter HJÄLP!!!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jag skulle se till att de aldrig fick chansen att dra iväg igen; alltså inte ha dem lösa utan uppsikt (eller i övriga situationer där de inte lyssnar) en enda sekund; drar de av linorna får de vara inomhus - du får torka av dem med en handduk eller låta dem torka i hallen eller så.

Sedan skulle jag jobba först med en och en; lära in dels en riktigt jäkla bra inkallning och dels ett stopp/bryt-kommando som är helt ovillkorligt.
När det sitter 100 - ut med hundarna tillsammans i lina och fortsätt att träna tills båda lyssnar även om den andre vill iväg.

Varje gång de lyckas dra iväg vinner de massor på det så stoppa möjligheterna för dem med en gång.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Samma dilemma som mig då! ;) Våra kan också gå in och lägga sig,ligga på altanen,eller på gräset i både sol och skugga i linan,med så klart tillgång på vatten.

Dom rycker heller aldrig i linan,utan ligger där nöjda och belåtna.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Varför tror du att folk blir upprörda egentligen?
Det finns massvis med trådar där folk ber om hjälp, hela forumet är fullt av dem.

Du ska kanske se över hur du resonerar och hur du uttrycker dig, för de flesta så framstår det som fullständigt horribelt att låta sin hund jaga hästar, rådjur och efter bilar i flera kilometer! En gång kan en olycka hända, men när det blir en vana så är det ju någon som fel på den som har hand om hundarna om denne inte ser till att hunden inte får chansen att göra om det, speciellt när lösningen är så enkel som att ha hunden kopplad eller inomhus.
Att du sen går ut med en så otrevlig attityd påminner faktiskt mer om en okunnig tjafsig tonåring än en vuxen människa.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Det här kanske låter dumt men iaf..

Att hunden sitter fast i lina betyder det att hunden sitter fastknuten någonstans?
Japp, det betyder att hunden är fastknuten med lina.

Vi kan ha vår helghund i lina när vi är ute och håller på i trädgården eller bara solar.
Han har sele och lina på sig men sitter inte fast någonstans. Linan är liksom till för att vi ska hinna ta tag ifall det skulle komma en kanin eller något sånt.
Han får självklart välja om han vill vara inne eller ute sol eller skugga och har alltid vatten.
Han vill såklart inte vara inne ensam så är mestadels ute med oss vilket kan bli några timmar.

Får han då enligt reglerna inte vara ute med oss?

Enligt reglerna är det inget problem utan helt tillåtet. Men vad händer om ni missar linan? Finns risken att hunden fortsätter ett förföljande och drar till skogs? I så fall kan linan/selen bli en dödsfälla för hunden. Kanske är det bättre att ha en lång lina och själv hålla i andra änden. Det är fullt tillåtet för dig att knyta fast hunden vid din egen midja så att du har händerna fria till arbete.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Nu har han aldrig gjort det. Han har inte sådär jättemycket jakt, fastän han är en Whippet.
Men vi har alltid linan bredvid oss. Om vi går runt huset så tar vi med linan, han följer typ alltid med också.
Sen ser man så himla tydligt på honom om det är något. Han ligger ju nästan hela tiden, så om han ställer sig upp så kollar jag på honom och ser om han ser något eller inte. Sen har vi inte många djur här heller. Men dem finns. Hundar kollar han bara på, men går inte fram :) Så jag hinner ta en 15 meter lång lina när den ligger bredvid mig, sen har vi ett rätt så fungerande stanna-kommando som fungerar ännu bättre om han sitter i lina :)
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Varför tror du att folk blir upprörda egentligen?
Det finns massvis med trådar där folk ber om hjälp, hela forumet är fullt av dem.

Du ska kanske se över hur du resonerar och hur du uttrycker dig, för de flesta så framstår det som fullständigt horribelt att låta sin hund jaga hästar, rådjur och efter bilar i flera kilometer! En gång kan en olycka hända, men när det blir en vana så är det ju någon som fel på den som har hand om hundarna om denne inte ser till att hunden inte får chansen att göra om det, speciellt när lösningen är så enkel som att ha hunden kopplad eller inomhus.
Att du sen går ut med en så otrevlig attityd påminner faktiskt mer om en okunnig tjafsig tonåring än en vuxen människa.

varför påstår du att jag LÅTER hndarna jaga? var har jag skrivit detta någonstans? och att jag har en otrevlig attityd? jag vill bara ha svar på varför folk frågar ut mig här på tråden, varför de skäller på en, ställer ledande frågor som inte ensa har med TRÅDEN att göra, hur gammal man är, vart man bor osv... osv... jag skulle vilja säga att det är DOM som har en otrevlig attityd så som tonåringar har, har du ens läst igenom vad alla skrivit? skulle inte tro det iallafall!! för då skulle du nämnt nåt om de oxå när de var de som började att kasta skit över en...
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Du låter hundarna jaga eftersom du låter de vara ute i linan trots att du VET att de sticker. Borde väl ändå vara ganska självklart...
Kallar man folk för värdelösa m.m. har man inte en speciellt trevlig attityd.
Läs dina egna inlägg en gång till
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

varför påstår du att jag LÅTER hndarna jaga?

Hur du håller dina hundar är ett aktivt val från din sida. Det är inget som "bara händer" eller "drabbar dig". När hundarna kommer åt att jaga till följd av din hundhållning så låter du hundarna jaga. :)
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Du låter hundarna jaga eftersom du låter de vara ute i linan trots att du VET att de sticker. Borde väl ändå vara ganska självklart...
Kallar man folk för värdelösa m.m. har man inte en speciellt trevlig attityd.
Läs dina egna inlägg en gång till

ja men ni måste ju vara det, efterssom ni anklagar, tjälper istället för hjälper, och ni bara trycker ner!! är det rätt attityd?? eller är det bara mig det är fel på enligt er??? och DIG?? ni som skrivit en massa som, "du skall inte ha hund när du inte sköter dom" "du bryr dig inte om dom" det är väl klart jag bryr mig om mina egna hundar, det är därför jag ville ha tips! råd mm, hur man kan få hjälp tex från en hundcoach, för att jag bryr mig, men ni kastar istället en massa skit på mig!!
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Men jag tycker att du överreagerar på de inlägg som kommit upp här.

Du vill ha tips och när du får tips som "Du kan inte ha dem uppbundna i lina utomhus om de drar efter bilar/hästar/rådjur", så tycker du att du visst måste kunna få ha dem ute i linan utan uppsikt "för att du inte vill ha in ett gruslass i huset". Så säger det mer om din bekvämlighet än hundarnas bästa.

Du vill ha tips och de tips som dykt upp här tycker jag är vettiga och fullt genomförbara, men det verkar du inte se. Jag får uppfattningen av att du vill kunna fortsätta ha dem i linan ute på gården. Du vill liksom att det ska ske genom ett under, med minsta möjliga insats från din sida. Jag säger bara - Tyvärr, det kommer inte att gå. Du får nog vara beredd på att lägga ner lite tid och energi på att hindra dina hundar från att sticka efter vad det nu är. Och då kan det krävas att bygga hundgård med golv och tak, eller kanske att du får torka av hundarna med en handduk innan du släpper in dem och så köra dammsugaren lite mer frekvent. Det är så hundägare som bor i lägenhet gör, det är inte ogenomförbart.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Jag håller med om att en del oväsentligt diskuterats i tråden, vilket inte hjälper diskussionen i rätt riktning för fem öre. Men jag tror det skulle vara bra för dig att läsa igenom tråden med blidare ögon ( just nu är du arg och upprörd ).

Du förklarar att dina hundar sliter av lina, förföljer bilar och rådjur, lyssnar inte. Sedan frågar du vad som är så fel med att ha dina hundar på lina?

Du skriver att du inte tillåter dina hundar att jaga, men iom att du låter dom sitta på lina när du vet vad som kan hända innebär ju att du egentligen tillåter dem att jaga. Förstår du hur jag menar?

När hundägare "låter" hundar ( avsiktligen eller ej ) jaga vilt blir jag rejält förbaskad. Det är både stressande och framförallt kan hundar komma i kapp och riva rådjurskid.
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Att hitta en hundtränare är lätt, det bara att googla.
I det här fallet är det dock ett problem som dels kommer behöva träna på privat, dels kommer vara svårt göra något åt eftersom det sker när hundarna är ensamma ute.
Det första rådet du kommer få är garanterat "håll hundarna kopplade eller inomhus" så att de inte får chansen att göra om det. Det är liksom grunden för allt.

Men visst, vill du betala x antal tusen för en privat instruktör istället för att ta in hundarna i hallen för att torka istället för att torka utomhus så är jag den sista som skulle avråda dig. Du behöver ju trots allt mer hundkunskap och hundarna mer aktivering än "jaga bollar".
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Precis så! :bow::bow::bow:

Emmper2: Jag tror också att dina första svar till de förslag du fått, med mängder av frågetecken, utropstecken och punkter har gjort att folk uppfattar det som att du inte tar till dig de förslag du får och att du inte tar det dina hundar gör på allvar. Eftersom det är allvarligt det dina hundar gör så blir folk upprörda.

-Jag gissar att du tar det dina hundar gör på allvar. Annars hade du ju inte startat tråden. :) Men på dina svar låter det som att du inte tar det på allvar. Orsaken till det är förmodligen att vi inte ser varandra när vi diskuterar. Att diskutera med bara text kan ibland leda till onödiga missförstånd.
 
Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

"Du kan inte ha dem uppbundna i lina utomhus om de drar efter bilar/hästar/rådjur", så tycker du att du visst måste kunna få ha dem ute i linan utan uppsikt "för att du inte vill ha in ett gruslass i huset". Så säger det mer om din bekvämlighet än hundarnas bästa.

jag tror inte du läst vad jag skrev, jag skrev, "efter långa promenader får hundarna sitta i långlinan och torka en stund, för att sedan få komma in" och du formulerar om detta till att jag är bekväm av mig? att hundarna ALLTID sitter i lina föra att jag inte vill ha in grus i huset, visst, grus gör väl inget, men de har colliepäls och de drar in som mest på våren när det är bara lera och skit ute, därför får de vara i linan då en stund, men jag har heller inte skrivit att mina hundar SKALL få sitta i lina ÄNDÅ, fast de drar efter bilar och vilt! vad är det för fasoner?? snacka om att omformulera för att skydda sig själv när man skriver!!!!! dålig stil tkr jag iaf!!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Ny användare här på bukefalos men trogen läsare sen flera år tillbaka :) Tänkte kolla om det finns några kloka råd att komma med...
Svar
15
· Visningar
2 015
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 077
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp