Bukefalos 28 år!

Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick hem några nya corys för snart en vecka sedan, och jag uppdagade redan samma kväll att det fattades några ögon. Värst är det för en som fattas båda.

Jag ringde till affären och frågade om dem visste att det var så, och det gorde dem, för att dem hade satt i en ny, lite svår fisk i samma akvarium som coryrna, för dem tänkte det skulle gå bra. Efter några dagar upptäckte dem att den åt ögon, och flyttades. Coryrna hade levd i två veckor efter detta utan problem. Dock skulle det bli något problem inom en vecka skulle jag säga till, fick jag besked om, när jag sa jag var lite bekymrad för den som inte såg, eftersom jag har rätt mycket växter i mitt akvarie..

Han är lite tunn, men hittar så småningom till maten och äter. Vid några tillfallen har jag fått peta på honom för att han skall simma i gång när han bara har luggit mellan växterna. Vad tror ni - kommer han klara sig utan ögon, eller blir det en långsam död?

Min sambo skall till staden på måndag, och jag är lite osäker på om jag skall skicka honom till affären, och vad dem i så fall kan erbjuda för kompensation.. Hade ni stält något krav till affären? Jag fick ingen info om ögonproblemet då jag sa jag ville ha dem, först när jag ringde på kvällen och frågade.

Jag väljer alltid själv ut vilka individer jag vill ha och studerar således dem noga - att de ser friska och fina ut, har rätt kön osv.. Tittade du inte på fiskarna i butiken?
 
Jo, vanligvis gör jag det, för att få rätt fisk, men akvariet dem fanns i var på högsta raden så jag fick inte se mer än att dem såg friska ut och simmade bra. Den lever, äter och simmar dock fortfarande här hemma, och efter att jag har möblerat om og flyttat lite på planterna, är det enklare för den att simma runt också, då jag gjort mer öppen yta åt den.
 
Har du Black ghosten med tetrorna? Dvs, är det samma akvarium?

Nej.
Kass bild men gråa damen har förresten visat sig vara blå :)

dsc-9600.jpg


Tittut!
dsc-9622.jpg

Hon är snygg ändå, en skönhet klär i allt. :p Vilket jättefint kort på ynglet!
 
Hittade en vacker hane till mina blå honor, av någon anledning verkar han inte vara så förtjust i dem :confused:
01PLATYHANNE_zpsdwyk0wzq.jpg


Ännu en ny buke-fisk, Karl-Otto, ser mer rosa/lila ut IRL men jag har svårt att fånga honom på kort utan blixt. Bor som ensam-fisk i Helenasnäckornas kar.

01KAMPFISKIS_zpsyok38nao.jpg


Ett tillskott i form av 10 cm elefantnosfisk, växer som en snigel men i övrigt en helt ljuvlig varelse, kallas för Snabeln:
01ELEFANTEN_zpskgkppg5e.jpg


Alla guldfiskarna bor tillsammans nu, har inga nya kort men några ovisade iallafall:
01gfskrinergullanidunhoumlnapoumlnapellefisk_zps42odohfr.jpg


KOLLA IN SKRINERS TÄNDER?! För det är väl tänder? WTF!!!
01gftaumlnder_zpsq1nelk25.jpg


Titta på minsta fiskungen framför Skriners öga, pyttepytteliten skrutt:
01GFLILLEFISK_zpsorabkps8.jpg


01skrineridungullanpellef_zpsq3czcga0.jpg


01gfidunfisk_zpssmwgcgov.jpg


Och Höna-Pöna, sista gröna guldfisken, gjorde såhär och är numera gul, precis som sin mor:
01GFHOumlNAPOumlNAFAumlRG_zps08gunhkj.jpg
 
Guldfiskfråga: Tycker min ena guldfisk börjar bli väldigt tunn... Den simmar runt och ser ut att röra sig som de andra, men börjar få tydligt infallen ryggrand där de andra är runda bakom huvudet och över ryggen. Är det att den är mager, eller någon sjukdom?

De får tetra flingfoder med de andra fiskarna, kanske behövs särskilt guldfiskfoder?
 
Guldfiskfråga: Tycker min ena guldfisk börjar bli väldigt tunn... Den simmar runt och ser ut att röra sig som de andra, men börjar få tydligt infallen ryggrand där de andra är runda bakom huvudet och över ryggen. Är det att den är mager, eller någon sjukdom?

De får tetra flingfoder med de andra fiskarna, kanske behövs särskilt guldfiskfoder?

Kan inte svara på om den är sjuk eller inte men ofta är det problematisk att hålla guldfisk tillsammans med tropiska fiskar då deras behov är så annorlunda, de är från två olika världar, man får kompromissa vilket gör att det inte blir optimalt för någon utav arterna och så kommer sjukdomar som på posten.

Men det behövs mycket riktigt särskilt foder anpassat till guldfisk. De har ett helt annat matsmältningssystem än vad många av våra vanliga tropiska akvariefiskar har. De har ingen mage, utan bara ett tarmsystem. Guldfiskar är en allätare som lutar mer åt växtätare, ett guldfiskfoder bör därför vara fiberrikt för att förhindra förstoppning och innehålla högst 30% protein. Vanligt flingfoder för tetror möter inte guldfisken näringsbehov alls och kan i längden vara förödande och orsaka t.ex näringsbrist med sjukdomar som följd.

Här är en intressant bild som jämför hur olika typer av fiskars matsmältningssystem ser ut:

A. Rainbow trout (carnivore);
b. Catfish (omnivore emphasizing animal sources food);
c. Carp (omnivore, emphasizing plant sources of food). GULDFISK tillhör denna kategorin.
d. Milkfish (microphagous planktovore).
x5738e13.gif



Hur är det med vattenvärdena? Är det vanliga guldfiskar du har? Eller slöjstjärtar med en eller dubbla stjärtfenor? Kroppsform? Har de olika typer av handikapp?

Korta, dubbelfenade slöjstjärtar kan få problem med balansen vid matning vid ytan, för mycket luft i eller svalt tillsammans med maten kan ställa till det för dem. JBL har ett foder jag tycker är bra, kulor som sjunker men är lite väl högt i protein (40%) men det verkar vara tillräckligt välbalanserat ändå. Är lite mer utav ett tillväxt foder, vad jag har förstått. Mina älskar det.
jbl-gold-pearls-250ml-click-1392-p-p.jpg


Har du vanliga guldfiskar eller slöjstjärtar med mer naturlig kroppsform så behöver du inte ett sjunkande foder utan det går lika bra med ett flytande. Jag kör mestadels på flytande kulor från Sera, Koi Royal, stl medium (fungerar till fiskar större än 8 cm) har även spirulina-flingor, blandar lite med maltabletter och skalade gröna ärtor, spenat osv. Fördelen med kulor och pellets tycker jag främst är att de skräpar ner mycket mindre, vilket är guld värt när det gäller skitiga guldfiskar som producerar mycket avfall.
 
Kan inte svara på om den är sjuk eller inte men ofta är det problematisk att hålla guldfisk tillsammans med tropiska fiskar då deras behov är så annorlunda, de är från två olika världar, man får kompromissa vilket gör att det inte blir optimalt för någon utav arterna och så kommer sjukdomar som på posten.

Men det behövs mycket riktigt särskilt foder anpassat till guldfisk. De har ett helt annat matsmältningssystem än vad många av våra vanliga tropiska akvariefiskar har. De har ingen mage, utan bara ett tarmsystem. Guldfiskar är en allätare som lutar mer åt växtätare, ett guldfiskfoder bör därför vara fiberrikt för att förhindra förstoppning och innehålla högst 30% protein. Vanligt flingfoder för tetror möter inte guldfisken näringsbehov alls och kan i längden vara förödande och orsaka t.ex näringsbrist med sjukdomar som följd.

Här är en intressant bild som jämför hur olika typer av fiskars matsmältningssystem ser ut:

A. Rainbow trout (carnivore);
b. Catfish (omnivore emphasizing animal sources food);
c. Carp (omnivore, emphasizing plant sources of food). GULDFISK tillhör denna kategorin.
d. Milkfish (microphagous planktovore).
x5738e13.gif



Hur är det med vattenvärdena? Är det vanliga guldfiskar du har? Eller slöjstjärtar med en eller dubbla stjärtfenor? Kroppsform? Har de olika typer av handikapp?

Korta, dubbelfenade slöjstjärtar kan få problem med balansen vid matning vid ytan, för mycket luft i eller svalt tillsammans med maten kan ställa till det för dem. JBL har ett foder jag tycker är bra, kulor som sjunker men är lite väl högt i protein (40%) men det verkar vara tillräckligt välbalanserat ändå. Är lite mer utav ett tillväxt foder, vad jag har förstått. Mina älskar det.
jbl-gold-pearls-250ml-click-1392-p-p.jpg


Har du vanliga guldfiskar eller slöjstjärtar med mer naturlig kroppsform så behöver du inte ett sjunkande foder utan det går lika bra med ett flytande. Jag kör mestadels på flytande kulor från Sera, Koi Royal, stl medium (fungerar till fiskar större än 8 cm) har även spirulina-flingor, blandar lite med maltabletter och skalade gröna ärtor, spenat osv. Fördelen med kulor och pellets tycker jag främst är att de skräpar ner mycket mindre, vilket är guld värt när det gäller skitiga guldfiskar som producerar mycket avfall.


Tack! :bow::bow::bow:

Det är "riktiga" guldfiskar - med avlång kropp och vanlig enkel stjärnfena. Jag testar med guldfiskmat då, och ser om den piggar på sig. Inga handikapp som jag kan se på någon av dem.

De har ett akvarium på 150 l, och vattnet har fått aquasafe, det är lite alger men jättemalen rensar upp rätt bra. Växterna är tjocka och fina. Jag har inte testat ph eller så på väldigt lång tid... :o
 
Hmm, har senaste månaderna haft en svag tanke på akvarium i bakhuvudet och nu när jag är hemma på dagarna har jag plötsligt en nästan komplett plan för hur jag skulle starta upp mitt 75-liters igen (och började ju genast sakna den gamla sålda 375an). Har haft akvarium hela livet fram tills för två år sen, samtidigt är det rätt skönt utan...

Lutar fortfarande åt att inte göra nåt åt tankarna men jag blir sugen att åka förbi djuraffären och strosa runt i alla fall. Massa växter, kakaduaciklider, svarta neontetror och guppy, känns som att det kan bli riktigt snyggt. Funderar på en grupp pansarmalar också men känns som att det blir lite för mycket.
 
Tack! :bow::bow::bow:

Det är "riktiga" guldfiskar - med avlång kropp och vanlig enkel stjärnfena. Jag testar med guldfiskmat då, och ser om den piggar på sig. Inga handikapp som jag kan se på någon av dem.

De har ett akvarium på 150 l, och vattnet har fått aquasafe, det är lite alger men jättemalen rensar upp rätt bra. Växterna är tjocka och fina. Jag har inte testat ph eller så på väldigt lång tid... :o

Jag måste tyvärr säga att 150 liter är alldeles för litet för vanliga guldfiskar. Det är väldigt svårt att hålla vattenvärdena stabila och bra med sådana fiskar i så små akvarium. Det är antagligen det som ställer till det för dig, tillsammans med fel foder. Lättaste är nog att skänka bort dem, till någon med damm kanske? Jag funderar på att göra det samma med mina, fast jag verkligen inte vill. :cry:

Hmm, har senaste månaderna haft en svag tanke på akvarium i bakhuvudet och nu när jag är hemma på dagarna har jag plötsligt en nästan komplett plan för hur jag skulle starta upp mitt 75-liters igen (och började ju genast sakna den gamla sålda 375an). Har haft akvarium hela livet fram tills för två år sen, samtidigt är det rätt skönt utan...

Lutar fortfarande åt att inte göra nåt åt tankarna men jag blir sugen att åka förbi djuraffären och strosa runt i alla fall. Massa växter, kakaduaciklider, svarta neontetror och guppy, känns som att det kan bli riktigt snyggt. Funderar på en grupp pansarmalar också men känns som att det blir lite för mycket.

Strosa i akvarieaffärer är ju livsfarligt! ;D Men jag tycker det låter som en fin plan! :)
 
Sambons reaktion: Nej det ska du inte. I så fall får du skaffa dig ett snyggare (det är rätt slitet rent estetiskt) och högre kar och så man kan ha nåt roligt i det. Typ koraller.
 
Blocket är farligt... Kolla vivarium. Liiiite annan seriositetsnivå men åh vad läckert man skulle kunna göra det.
 
Jag måste tyvärr säga att 150 liter är alldeles för litet för vanliga guldfiskar. Det är väldigt svårt att hålla vattenvärdena stabila och bra med sådana fiskar i så små akvarium. Det är antagligen det som ställer till det för dig, tillsammans med fel foder. Lättaste är nog att skänka bort dem, till någon med damm kanske? Jag funderar på att göra det samma med mina, fast jag verkligen inte vill. :cry:

Är det så? De är inköpta i vanlig akvariebutik som akvariefisk. Kvinna som sålde dem sade att det funkade fint. Storleksmässigt alltså. Maten är inköpt i annan butik. De är sex-sju centimeter långa alla tre.
 
Är det så? De är inköpta i vanlig akvariebutik som akvariefisk. Kvinna som sålde dem sade att det funkade fint. Storleksmässigt alltså. Maten är inköpt i annan butik. De är sex-sju centimeter långa alla tre.

Aww, de är bara bebisar.:love: Då kanske vattenvärdena klarat sig än så länge, men i takt med att de växer kommer det bli svårare och svårare, och de blir runt 30 cm stora bajsmaskiner tillslut:

01MATAGRISEN_zpsmsullqyl.jpg


Akvariebutikspersonal ska man inte lita på, vissa säger vad som helst för att kränga fisk, skitsamma vart fiskarna hamnar bara det klirrar i kassan... eller så vet de helt enkelt inte vad de pratar om.
Sen finns det givetvis guldkorn, men de är i klar minoritet tyvärr, om jag ska gå efter egen erfarenhet. Ingen seriös butikspersonal skulle rekommendera guldfisk till ett 150 liters.

Den här bilden tycker jag är bra, illustrerar tillväxten på guldfisk under ok förutsättningar, det kan gå fortare också, beroende på fisk till fisk:
goldfish-size-chart.jpg


Det är såklart upp till dig vad du vill göra men bara så att du vet vad det är du har köpt! :)
 
Sambons reaktion: Nej det ska du inte. I så fall får du skaffa dig ett snyggare (det är rätt slitet rent estetiskt) och högre kar och så man kan ha nåt roligt i det. Typ koraller.

Men blä, vem vill ha saltvatten?! :wtf: :p
Det var inget litet vivarium som låg ute på blocket inte! Herrejesus. Gud vad fräckt!
 
Aww, de är bara bebisar.:love: Då kanske vattenvärdena klarat sig än så länge, men i takt med att de växer kommer det bli svårare och svårare, och de blir runt 30 cm stora bajsmaskiner tillslut:

01MATAGRISEN_zpsmsullqyl.jpg


Akvariebutikspersonal ska man inte lita på, vissa säger vad som helst för att kränga fisk, skitsamma vart fiskarna hamnar bara det klirrar i kassan... eller så vet de helt enkelt inte vad de pratar om.
Sen finns det givetvis guldkorn, men de är i klar minoritet tyvärr, om jag ska gå efter egen erfarenhet. Ingen seriös butikspersonal skulle rekommendera guldfisk till ett 150 liters.

Den här bilden tycker jag är bra, illustrerar tillväxten på guldfisk under ok förutsättningar, det kan gå fortare också, beroende på fisk till fisk:
goldfish-size-chart.jpg


Det är såklart upp till dig vad du vill göra men bara så att du vet vad det är du har köpt! :)


:bow: Tack för svar!

Jag ska titta på hur jag kan göra med dem.
 
Jag har inte plats just nu för ett akvarium men ändå så kan jag inte låta bli att undra vad för fiskar jag skulle isåfall vilja ha. Jag surfade just nu (alltför länge :o) och hittade några raser som duktigare här kanske har några kommentarer om. Tex om det är några som absolut inte går ihop eller de har alltför olika behov. Jag har försökt hålla mig till fiskar 0-7 cm långa.

Hur som, jag har fattat tycke för dessa raser:
- Fjärilscikliden :love: så vacker och fin, men läste någonstans att det kanske inte var för nybörjaren?
255px-Schmetterlingsbuntbarsch.jpg
:love:
- Neolamprologus similis, känner tyvärr inte till det vanliga namnet så att säga :o men jag blev bara så förtjust i den här bilden :love: känner någon till den rasen? hur är den som akvariefisk?
250px-Neolamprologus_similis_2060.jpg

(Och de två i samma akvarium känner jag ju liksom bara jaaaa :love::angel: skulle det gå tror ni?)
- Kanske någon grönling också, men jag är osäker på vilken sort det brukar vara i akvarierna? Isåfall ska det ju också vara en liten en, de jag sett i butik är ju unga och små så jag vet inte hur stora de olika sorterna kan bli. Jag googlade på tigergrönling men det verkar inte vara någon specifik sort eller? :confused: Jag hittade en sort som heter Sewellia lineolata men wiki har ingen bild på den så jag blev osäker på om det var den jag tänkte på, vilket var en typ sånhär:
A_Sewellia_lineolata_solis.jpg


- Dvärgguramin funderar jag också på, men känner inte lika jaaa som till fjärilscikliden :p

Sen fanns det lite raser som jag mest blev nyfiken på när jag läste om dem, men fann inte så mycket information så jag undrar hur de är att ha i akvariet:
- Galaxy rasbora, den var ju söt och fin men är den ens något vanlig här i sverige?
- Nothobranchius rachovii, finns det något annat namn för den? hur vanlig (eller ovanlig) är den i sverige?
- Melanotaenia praeco, den var ju häftig med den lite ovanliga färgen men den måste väl vara rätt ovanlig den också? och som vanligt, finns det något svenskt vanligt namn för den? :o
- Elassomatidae (solaborre..?) , är det ens en akvariefisk?
- Nothobranchius eggersi, var hur läcker som helst men läste att de bara levde i ett år. Känns kanske lite tråkigt, å andra sidan så behöver man inte få dåligt samvete ifall man tröttnar på fiskar för man kan ju hålla ut åtminstone i ett år :o:o

Kanske världens onödigaste frågor då det är osäkert om jag kommer att skaffa mig akvarium, det skulle ju bli några år in i framtiden isåfall :o men jag blev så nyfiken :)
Tacksam för alla svar!
 
Fjärilsciklider har jag haft. Vackra och intressanta!
Att dom andra lite svåra är vad jag förstått för att de är känsliga för dålig vattenkvalitet och sjukdomar. De blir inte så gamla heller, 1-2 år tydligen.

Den andra är en afrikansk ciklid, Tanganyika tror jag. Den har nog lite andra behov än fjärilscikliden som är sydamerikansk. Har för mig de vill ha olika ph och helt olika typer av miljö att leva i.

När du skriver grönling undrar jag om du inte menar ancistrus? Sök på det eller gruppen L-malar.

Kolla zoopet.se. Där kan du hitta mycket om olika arter och vilka behov de har på t ex vattenvärde, storlek och inredning. Det finns även artiklar om akvarieskötsel och fiskar i allmänhet. Jag ägnar många stunder åt att surfa runt där och drömma lite ^^
 
Och det är jättekul med små akvarier också:angel:
Finns riktigt små på 30 liter som går att ha lite varsomhelst så att säga. Där i passar t ex en vacker och personlig betta splendens eller gulliga akvarieräkor:love:

Jag har ett litet på 45 l också pga platsbrist. Med söta guppys och snäckor och så ska där i lite räkor så småningom. Vattenväxter är jättekul med!
 
Nu är jag sådär löjligt glad. Drog igång ett 100 liters akvarium för några veckor sedan. Tanken var att få igång filter och samla på mig lite växter inför att jag får klart det bord mitt 300 liters ska stå på. Först slängde jag i ett par Ancistrusar. De är i dagens läge ca 7 cm. Den ene har börjat få skägg så en hane och en hona. Nu har jag väntat på att de ska växa till sig så de kan föröka sig. Döm om min förvåning när jag idag hittade ett litet litet yngel :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 291
· Visningar
49 854
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
15 16 17
Svar
339
· Visningar
20 933
Senast: Cavallo
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 933
Senast: Breaktown
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
471
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp