Bukefalos 28 år!

Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag borde läsa hela tråden, och ska göra det när jag är lite piggare, men är det någon som kan rekommendera akvariefisk om en vill testa på klickerträning med fisk?

Har en tanke om att sätta ihop ett akvarie med fiskar som är intressanta att studera och kanske kan gå att träna på något vis med klicker. Jag har läst att det går, men har inte satt mig in i det så mycket.
 
Jag borde läsa hela tråden, och ska göra det när jag är lite piggare, men är det någon som kan rekommendera akvariefisk om en vill testa på klickerträning med fisk?

Har en tanke om att sätta ihop ett akvarie med fiskar som är intressanta att studera och kanske kan gå att träna på något vis med klicker. Jag har läst att det går, men har inte satt mig in i det så mycket.

Det beror mycket på hur stort akvarium du kan erbjuda och om du har tänkt ha en sorts fisk, 3 arter eller 10 arter i tanken.

Får du plats med minst 250( större om du vill ha andra fiskar i akvariet) skulle jag rekommendera Sajica-ciklid.
Jag har inte testat klickerträna våra, men de är naturligt nyfikna och har ett allmänt intressant parbeteende. Såväl vid kull som utan.
Aggressiva när de har yngel och ganska toleranta annars. Gräver i grottor och håller visst revir. Vill verkligen vara i par, en ensam Sajica är inte en lycklig Sajica.

Ganska hårda och skarpa fiskar som gärna kommer fram till glaset så fort man är vid glaset och observerar en lika mycket som vi tittar på dem.
Vi har ett par i 600 l med 6 siamesiska algätare och än så länge 20 tigerbarber(ska bli fler). Det var väldigt stressigt för cikliderna när de hade yngel när vi hade dem i ett 240 l med andra fiskar. De andra fiskarna var då också stressade.

Annars tänker jag mig andra parfiskar som har ett lite lugnare simsätt alternativt fiskar som går i lösa stim.
Parfiskar tenderar att ha komplexare beteenden, men är ofta lite större och lite aggressivare.
Stimfiskar som håller sig tätt intill varandra bör vara svårare då det blir en utmaning att få upp belöningsfrekvensen för en fisk.

Våra platys (hel hög i 240 l) kanske skulle funka, de är snälla nybörjarfiskar som är väldigt matmotiverade. Dock dummare än ciklider då de inte har fasta par och därmed enklare beteenden.

Vill också vara par/några stycken, men du kan köpa bara honor om du inte vill ha yngel.
För de blir fler. Inte i samma takt som guppys, men de pressar ut yngel med jämna mellanrum.
Hålls honor med hanar i butiken kan man räkna honorna som dräktiga. :)
Men söta fiskar som kommer i alla möjliga färger. Jag gillar dem!

Annars har jag hört att det t.o.m. går att klicka guldfiskar, men de kräver låg temperatur, stooort akvarium/damm och skitar ner mycket.

Jag tror du ska titta på en lite lugnare fisk, med det menar jag mest en fisk som inte kastar sig fram och tillbaka i akvariet.
Sen beror det mycket som jag sa tidigare vad för förhållande du vill/kan erbjuda fisken.
 
Fjärilsciklider har jag haft. Vackra och intressanta!
Att dom andra lite svåra är vad jag förstått för att de är känsliga för dålig vattenkvalitet och sjukdomar. De blir inte så gamla heller, 1-2 år tydligen.

Den andra är en afrikansk ciklid, Tanganyika tror jag. Den har nog lite andra behov än fjärilscikliden som är sydamerikansk. Har för mig de vill ha olika ph och helt olika typer av miljö att leva i.

När du skriver grönling undrar jag om du inte menar ancistrus? Sök på det eller gruppen L-malar.

Kolla zoopet.se. Där kan du hitta mycket om olika arter och vilka behov de har på t ex vattenvärde, storlek och inredning. Det finns även artiklar om akvarieskötsel och fiskar i allmänhet. Jag ägnar många stunder åt att surfa runt där och drömma lite ^^
Oops, förlåt att jag inte märkte att du hade svarat! :o
Att de inte blir så gamla kan ju vara en fördel utifall man tröttnar :angel:
Äsch att de inte skulle trivas tillsammans. Man skulle ju behöva några slags listor med fiskar som skulle trivas tillsammans, så skulle man kunna skumma igenom listan där den fisk man vill ha finns :p

Det var ett tag sedan nu (:o:angel: ) men har för mig att zoopet hade en del låsta artiklar? Går det att söka på något vis så man får fram de som passar ok tillsammans i behov?
 
Och det är jättekul med små akvarier också:angel:
Finns riktigt små på 30 liter som går att ha lite varsomhelst så att säga. Där i passar t ex en vacker och personlig betta splendens eller gulliga akvarieräkor:love:

Jag har ett litet på 45 l också pga platsbrist. Med söta guppys och snäckor och så ska där i lite räkor så småningom. Vattenväxter är jättekul med!
Jaa, det finns en 30- och en 10liters på jobbet med varsin kampfisk i. Den i 30 är en mörk som har funnits kvar ett tag och den har lärt sig att komma upp till ytan när man kommer fram :D (den andra gömmer sig bara :meh: )
Men när jag säger att jag inte har någon plats hemma så ... så har jag verkligen ingen plats :cautious::o:p Får njuta på jobbet :) där finns åtminstone, utöver de två tidigare, ca 15 stycken :angel: Men det vore lite kul att kunna bestämma själv om vilka fiskar man vill ha.
Vattenväxter är dock starkt beroende på vilka det är, några är ett helvete - speciellt den som bara flyter i vattnet, går inte att städa utan att råka få upp nåt sånt också :p
 
Apropå jobbet (praktikplats egentligen än så länge) - så lärde jag mig nyss att fiskar kan växa ut sina fenor igen trots att de blivit söndertuggade på :eek::o blev väldigt impad när stackarn växte ut en ny stjärtfena efter ett par veckor i annat akvarium, hade ingen aning! :p

Sen så undrar jag om en ny fisk jag sett kan vara koi fisk..? Men de är väl såna som växer sig så stora att de passar bäst i dammar? De liknar iallafall dem med små "mustascher" men är väldigt små i jämförelse men de är nog väldigt unga. De vita är dock väldigt skimrande, kan de vara det?
De är så länge väldigt blyga men jag funderar lite över malarna som bor i samma akvarium när de blivit lite mera framfusiga..

Tyvärr är jag bara praktikant och kan inte göra så mycket men skulle ändå vilja lära mig :)
 
Apropå jobbet (praktikplats egentligen än så länge) - så lärde jag mig nyss att fiskar kan växa ut sina fenor igen trots att de blivit söndertuggade på :eek::o blev väldigt impad när stackarn växte ut en ny stjärtfena efter ett par veckor i annat akvarium, hade ingen aning! :p

Sen så undrar jag om en ny fisk jag sett kan vara koi fisk..? Men de är väl såna som växer sig så stora att de passar bäst i dammar? De liknar iallafall dem med små "mustascher" men är väldigt små i jämförelse men de är nog väldigt unga. De vita är dock väldigt skimrande, kan de vara det?
De är så länge väldigt blyga men jag funderar lite över malarna som bor i samma akvarium när de blivit lite mera framfusiga..

Tyvärr är jag bara praktikant och kan inte göra så mycket men skulle ändå vilja lära mig :)

Svårt att säga utan en bild, finns flera malar och botior med små mustascher likväl som andra fiskar.

Ser de ut som lätt utdragna guldfiskar med större fjäll på huvudet och ryggen kan det mycket väl vara koi. Och ja, de blir stora! Och behöver kallare vatten än de flesta andra sällskapsfiskar. Och skitar ner.
Men de är väldigt söta. :)
 
Svårt att säga utan en bild, finns flera malar och botior med små mustascher likväl som andra fiskar.

Ser de ut som lätt utdragna guldfiskar med större fjäll på huvudet och ryggen kan det mycket väl vara koi. Och ja, de blir stora! Och behöver kallare vatten än de flesta andra sällskapsfiskar. Och skitar ner.
Men de är väldigt söta. :)
De ser nog ut såhär:
koi-aulani300.jpg

Fast små.
Och de vita skimrar som den här:
maxresdefault.jpg

Väldigt fina dock!

Men undrar lite över om de blir köpta innan de blir för stora ... och om de som köper dem kommer att vara medvetna om deras storlekar :cautious::crazy:
Och de har samma temp på vattnet som de två ovanpå, däri det finns andra fiskar som scalar och slöjfiskar förutom malar :cautious:
 
De ser nog ut såhär:
koi-aulani300.jpg

Fast små.
Och de vita skimrar som den här:
maxresdefault.jpg

Väldigt fina dock!

Men undrar lite över om de blir köpta innan de blir för stora ... och om de som köper dem kommer att vara medvetna om deras storlekar :cautious::crazy:
Och de har samma temp på vattnet som de två ovanpå, däri det finns andra fiskar som scalar och slöjfiskar förutom malar :cautious:
Då är det koi! Väldigt snygga fiskar.

Dom kan gå i samma temperatur som slöjstjärtar då det också är en kallvattenfisk (sist jag kollade) men i princip alla malar vill ha varmare och scalarer ska definitivt ha varmare.
Problemet med att ha fel temperatur är att det stressar fiskarna som lätt blir sjuka. Det kan också korta ner deras livslängd.
 
Då är det koi! Väldigt snygga fiskar.

Dom kan gå i samma temperatur som slöjstjärtar då det också är en kallvattenfisk (sist jag kollade) men i princip alla malar vill ha varmare och scalarer ska definitivt ha varmare.
Problemet med att ha fel temperatur är att det stressar fiskarna som lätt blir sjuka. Det kan också korta ner deras livslängd.
Hm, ja det är knepigt :crazy: tyvärr inte mycket jag kan göra åt det. Jag tror att man har ungefär samma temp (ca 22 tror jag) i alla för att kunna flytta runt vid behov.
Malarna och scalarerna verkar trivas helt ok, sällan sjuka om alls. Dock så tror jag att en slöjstjärt verkade lite sjuk idag, den plockades undan - det kan hända då och då.
Men korta livslängder är definitivt något man lägger till hos vissa fiskarter på jobbet tyvärr :(
noentetror/kardinalfiskar kan vara känsliga har jag märkt, stämmer det tro?
orange platys dör lite ibland också :crazy:
 
noentetror/kardinalfiskar kan vara känsliga har jag märkt, stämmer det tro?
orange platys dör lite ibland också :crazy:
Kardinaltetror är kända för att vara extremt känsliga för vattenkvalitet och stress, neonerna är bättre men fortfarande känsliga.
Det är ju inte bara hur vattnet och miljön är, vilka fiskar som avlas på och hur snabbt ynglerna drivs upp i storlek spelar in precis som på andra djur.

Om du är intresserad att veta mer om de olika fiskarna kan jag tipsa om att googla deras svenska namn och sen söka på fiskens latinska namn. Då kommer det upp betydligt fler matnyttiga sidor, många på engelska förstås. :)
Då det ofta är skrivet lite olika temperaturer och andra tips beroende på sida går det lättare att få en korrekt uppfattning jämfört med om all fakta baseras på en hemsida.
 
Kardinaltetror är kända för att vara extremt känsliga för vattenkvalitet och stress, neonerna är bättre men fortfarande känsliga.
Det är ju inte bara hur vattnet och miljön är, vilka fiskar som avlas på och hur snabbt ynglerna drivs upp i storlek spelar in precis som på andra djur.

Om du är intresserad att veta mer om de olika fiskarna kan jag tipsa om att googla deras svenska namn och sen söka på fiskens latinska namn. Då kommer det upp betydligt fler matnyttiga sidor, många på engelska förstås. :)
Då det ofta är skrivet lite olika temperaturer och andra tips beroende på sida går det lättare att få en korrekt uppfattning jämfört med om all fakta baseras på en hemsida.
Hu ja, det var någon gång som de hade tydligt packat ned fiskarna i dåligt vatten, det var några döda redan så vi släppte ut dem snabbt då det skulle nog vara bättre. Men nästa morgon så var alla tetrorna döda :crazy:

Jag har snarare problem med att hitta de svenska namnen på latinska namn :o man kollar på typ zoopet och ser någon fisk men vet inte vad den heter på svenska :p
 
Hu ja, det var någon gång som de hade tydligt packat ned fiskarna i dåligt vatten, det var några döda redan så vi släppte ut dem snabbt då det skulle nog vara bättre. Men nästa morgon så var alla tetrorna döda :crazy:

Jag har snarare problem med att hitta de svenska namnen på latinska namn :o man kollar på typ zoopet och ser någon fisk men vet inte vad den heter på svenska :p

Usch då, så synd! Men jag är inte allt för förvånad.

Perfekt! Få slipper du leta reda på de latinska namnen. :D Har du okej engelska så är seriously fishy en bra sida. Även planet catfish och loaches.com (den har en sökfunktion där man kan leta via bilder).
 
Jag börjar bli sugen på att "rusta upp" mina akvarium igen. Det har varit så mycket ett tag att jag inte orkat lägga nån mer energi på dem än de vanliga vattenbytena.

Stora akvariet (350l) domineras av mina ancistrusmalar. För ett antal år sedan köpte jag sex-sju minibebisar för en tia och nu har jag runt ett tjugotal malar i varierande storlek. Svårt att räkna, de smälter in så bra bland alla rötter ;) Jag brukar mata dem på dagen någon gång ibland för att se hur många som kommer fram och om det kommit något nytt smått. Det är mestadels honor, men det finns en riktigt stor och fin hane som är kungen i karet. De har sällskap med lite Kongotetror och nyckelhålsciklider.

240 liters akvariet innehåller lite mbunas, mest rödzebra. Fult som stryk tycker jag akvariet är, är inte alls nöjd med uppbyggnaden av stenar men fiskarna trivs och det är väl huvudsaken. Svårt att möblera om när grunden är som den är, plus att jag vill ha mycket sten i så det finns mycket grottor för fiskarna.

Mellanakvarierna (112l var) innehåller lite blandat. Det finns palettciklider, guldbarber, svart fantomtetra, kilfläcksraspora, pansarmalar och lite annat kul. Huvudpersonerna är min fina albino ancistrushane och min gamla vändmal som jag haft i minst tio år. Här är jag nöjd med inredningen, men skulle nog vilja trycka i lite nya växter för att liva upp.

Lilla karet (54l) står still vid lite platys. Det är "nytt" då mitt tidigare började läcka, och jag har inte haft tid att starta upp det ordentligt. Planen är att köra lite mer platy, dem är trevliga tycker jag, och någon mindre ciklid eller gurami som kan tänkas trivas.
 
Usch då, så synd! Men jag är inte allt för förvånad.

Perfekt! Få slipper du leta reda på de latinska namnen. :D Har du okej engelska så är seriously fishy en bra sida. Även planet catfish och loaches.com (den har en sökfunktion där man kan leta via bilder).
Tack för tipsen! :up:
Men det vore bra att kunna hitta de svenska namnen också ... :cautious::p
 
Jag har så mycket inspiration till mina akvarium just nu :bump: Efter att de har gått på halvfart en period kliar det nu i fingrarna efter att rusta upp dem. Önskar att plånboken var lite mer positivt inställd till mina idéer bara :p

Lilla akvariet har blivit jättefint! Köpte nya växter dit för någon månad sedan och de har växt på sig jättebra! Jag brukar köpa växter på Ikea eftersom de är bra mycket billigare än i djuraffärer, och lever länge gör de också. Nu har jag ett riktigt litet platyparadis som bara ser så mysigt ut, så mysigt att jag nästan vill bo där :rofl: Det ska få flytta in lite goa pandor där snart också, tror det kommer bli toppen!

De andra akvarierna har fått lite nya växter och piffats till lite, malawikaret lyckades jag bygga om och det blev helt super. Förstår inte varför jag inte gjort det tidigare? :confused: Det år byggt på samma grund men ser ändå helt annorlunda ut nu :D Nu börjar projektet med att köpa in lite fler kompisar till akvarierna, så de slipper stå halvtomma. Jag har en grovskiss i huvudet som bara ska förfinas lite, och sen är jag redo att shoppa loss :banana:
 
Jag har så mycket inspiration till mina akvarium just nu :bump: Efter att de har gått på halvfart en period kliar det nu i fingrarna efter att rusta upp dem. Önskar att plånboken var lite mer positivt inställd till mina idéer bara :p

Lilla akvariet har blivit jättefint! Köpte nya växter dit för någon månad sedan och de har växt på sig jättebra! Jag brukar köpa växter på Ikea eftersom de är bra mycket billigare än i djuraffärer, och lever länge gör de också. Nu har jag ett riktigt litet platyparadis som bara ser så mysigt ut, så mysigt att jag nästan vill bo där :rofl: Det ska få flytta in lite goa pandor där snart också, tror det kommer bli toppen!

De andra akvarierna har fått lite nya växter och piffats till lite, malawikaret lyckades jag bygga om och det blev helt super. Förstår inte varför jag inte gjort det tidigare? :confused: Det år byggt på samma grund men ser ändå helt annorlunda ut nu :D Nu börjar projektet med att köpa in lite fler kompisar till akvarierna, så de slipper stå halvtomma. Jag har en grovskiss i huvudet som bara ska förfinas lite, och sen är jag redo att shoppa loss :banana:
Vad är det för växter som IKEA säljer som passar i akvarier? :confused::confused::confused:
 
Vad är det för växter som IKEA säljer som passar i akvarier? :confused::confused::confused:

Ikea säljer periodvis vattenväxter. En del av sorterna fungerar alldeles utmärkt att ha i akvarium och är precis samma som finns att köpa i akvarieaffärer. De kostar bara 29kr styck och man får inspektera dem lite innan man köper dem. Ibland är de helt utan rötter, men ofta finns det smårötter och då brukar de rota sig fint i mina akvarium :)
 
Jag har varit bortrest några veckor och en familjemedlem har tittat till mina akvarium. Allt frid och fröjd förutom att timern till två av karen verkar ha gett upp och akvarierna har stått och lyst dygnet runt i två veckor :banghead: Mitt malawikar har fått en väldigt hmm.. Spännande grön nyans :up::banghead::banghead::banghead:
 
Jag har ett akvarium på 120 liter med ett 20 tal fiskar .Fråga mig inte vad dom heter den enda jag vet vad är malen så har jag några randiga som äter snäckor .Väldigt agresiva fiskar som älskar stt flytta omkring gruset men det jag undrar över är Om jag ska tömma akvariet och göra rent allt som är i det som gruset .Det är skitigt kommer upp en massa då man rör i det .Brukar byta vatten en gång i månaden då byter jag ca 2/3 delar av vattnet pumpen gör jag rent 3-4 gånger om året
 
Jag har ett akvarium på 120 liter med ett 20 tal fiskar .Fråga mig inte vad dom heter den enda jag vet vad är malen så har jag några randiga som äter snäckor .Väldigt agresiva fiskar som älskar stt flytta omkring gruset men det jag undrar över är Om jag ska tömma akvariet och göra rent allt som är i det som gruset .Det är skitigt kommer upp en massa då man rör i det .Brukar byta vatten en gång i månaden då byter jag ca 2/3 delar av vattnet pumpen gör jag rent 3-4 gånger om året
Men hur gör du när du deltömmer det? Jag brukade passa på de gångerna och suga upp skiten när jag ändå höll på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
62 63 64
Svar
1 268
· Visningar
48 451
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
310
· Visningar
19 804
Senast: Cavallo
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 909
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 565
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp