Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hur gör du när du deltömmer det? Jag brukade passa på de gångerna och suga upp skiten när jag ändå höll på.
Jag tar ett litermått och öser ur det ..Tar en jäkla tid !Sedan fyller jag på sakta så det inte blir för kallt för fiskarna !
 
Jag tar ett litermått och öser ur det ..Tar en jäkla tid !Sedan fyller jag på sakta så det inte blir för kallt för fiskarna !
Om du kör med hävert istället så går det bättre + du suger upp en del skit. Jag hade alltid tempererat vatten i hinkar när jag fyllde på, samma temperatur som i akvariet.
 
Jag brukar köpa växter på Ikea eftersom de är bra mycket billigare än i djuraffärer, och lever länge gör de också. :banana:

När jag handlar brukar jag tänka på varför en affär finns och om det är viktigt för mig att den finns kvar i framtiden. Dvs, om jag gillar att köpa fisk i en butik (som de inte tjänar pengar på) så brukar jag också passa på att köpa någon torrvara eller tex växt som är lite lättare för butiken att tjäna pengar på, så att affären finns kvar även nästa gång jag vill köpa en fisk. (För att ta ett ex, just fisk har jag så att det räcker och blir över.)
 
När jag handlar brukar jag tänka på varför en affär finns och om det är viktigt för mig att den finns kvar i framtiden. Dvs, om jag gillar att köpa fisk i en butik (som de inte tjänar pengar på) så brukar jag också passa på att köpa någon torrvara eller tex växt som är lite lättare för butiken att tjäna pengar på, så att affären finns kvar även nästa gång jag vill köpa en fisk. (För att ta ett ex, just fisk har jag så att det räcker och blir över.)

Problemet är att jag inte har någon bra, lokal fiskaffär med bra växter. Inte med något lite större sortiment på fiskar heller för den delen. Växterna som sälja här är ofta fula, algbeklädda, och dem vill jag såklart inte köpa. Ska jag köpa större mängder eller fiskar i samma veva åker jag till akvarielagret, men jag har ganska långt dit. Därför brukar jag istället plocka på mig växter på Ikea om jag bara ska ha lite grann, eftersom dem i regel är finare än dem i "mina" butiker.
 
Problemet är att jag inte har någon bra, lokal fiskaffär med bra växter. Inte med något lite större sortiment på fiskar heller för den delen. Växterna som sälja här är ofta fula, algbeklädda, och dem vill jag såklart inte köpa. Ska jag köpa större mängder eller fiskar i samma veva åker jag till akvarielagret, men jag har ganska långt dit. Därför brukar jag istället plocka på mig växter på Ikea om jag bara ska ha lite grann, eftersom dem i regel är finare än dem i "mina" butiker.
Av alla gånger som jag varit på IKEA så har jag aldrig sett dem sälja akvarieväxter, vad säljer de för något där? Vattenpest? Näckros? Vallisneria?
 
Av alla gånger som jag varit på IKEA så har jag aldrig sett dem sälja akvarieväxter, vad säljer de för något där? Vattenpest? Näckros? Vallisneria?

Sök på vattenväxter eller vattenrall på Ikea så kommer de upp. Sortimentet brukar variera och de har dem inte året om.
 
Problemet är att jag inte har någon bra, lokal fiskaffär med bra växter. Inte med något lite större sortiment på fiskar heller för den delen. Växterna som sälja här är ofta fula, algbeklädda, och dem vill jag såklart inte köpa. Ska jag köpa större mängder eller fiskar i samma veva åker jag till akvarielagret, men jag har ganska långt dit. Därför brukar jag istället plocka på mig växter på Ikea om jag bara ska ha lite grann, eftersom dem i regel är finare än dem i "mina" butiker.

You said the magicword, hahaha.
 
Åh. Nu är det dags att trilla in här. Vi har startat upp akvariet här hemma och på onsdag ska första firren flytta in. MYCKET sugen på en CT-hane som jag spanat in och en ancistrus som förmodligen blir de första två att få komma med hem. Läser så mycket olika om vilka fiskar som passar med kampfisk, vad är era erfarenheter? Platy, neontetra (för smått?), vilka kan tänkas finna sig med att dela hem med Bruce? Ja, han har redan fått sitt namn, haha.
 
Det var lääänge sen jag uppdaterade här! Hoppas allt går bra för er och era fiskar! :D

Efter mycket om och men beställde jag tillslut hem en fisk jag lännge velat ha; Afrikansk Klätterfisk. Efter en lång transport hit var de små liven såhär trötta och chockade:

001extremttrttabebbar_zpsi8lexvwl.jpg


De repade sig otroligt snabbt. Kan bara säga att de överträffade mina förväntningar med råge, extremt lugn, tuff, nyfiken och personlig fisk, väldigt behaglig att både ha att göra med och att titta på. De är ganska lättskrämda men de kommer fram igen nästan lika snabbt som de försvinner, haha.

De går i 375 liters karet som är avdelat i två eftersom mitt spöke gick och blev sisådär 25 cm innan jag visste ordet av. Så för säkerhets skull så sitter det ett nät i vägen som gör att han inte kan få för sig att äta upp dem. Förhoppningsvis hinner de växa ikapp snart så jag kan ta ner nätet, jag tror hans rasande tillväxt har stannat av och deras har bara börjat. Här är en liten filmsnutt på dem (och en bebis elefant):

Och ett filmklipp på mina glasmalar:

Som tyvärr har fått ett totalt psykbryt efter ombyggnad som resulterat i vibrationer i nästan en vecka, vilket de verkligen inte uppskattade. Det går inte att gå i närheten av karet utan att de flyger glasmalar åt alla håll och kanter, ner i gruset, upp i locket, in i rutorna, håller tummarna för att de lugnar ner sig snart. Har aldrig sett någåt liknande. Inga andra av mina fiskar har reagerat ens i närheten av så häftigt som dem.

Sen (och det här fattar jag inte alls) hittade jag TVÅ GULDFISKYNGEL I MIN SLAMTUNNA!!!
000001GFyngelitunnanwhaaaaaaat_zpskayktzau.jpg

Hur de både har kläckts och överlevt upp till 1,5 cm förstår jag bara inte, vattenvärdena i den tunna kan inte vara nådiga, den är sjukt äcklig, det är bara ren skit i den! Numera går de i en 100 litersbalja med bra vatten och de växer därefter... Riktigt tåliga fiskar.

Min kungliga pankaka växer sååå långsamt, gillar inte algtabletter utan vill bara gnaga på rotfrukter hela nätterna, undra om det kan ha något med det hela att göra. Här är han i alla fall, större visserligen, men det har tagit tid.
001pankakskungen_zpsczggbnis.jpg


4,5 cm vs 13 cm:
pankaka12_zpsdviqc8qq.jpg

Tycker alltid det är kul att se skillnaden på bild, Kung Pankaka tyckte inte det var lika roligt dock!
Så nästa bild i handen får bli när han är för stor för 375 liters karet och får flytta in till Sayid och gänget, stackars liten.
 
*Det ska nog vara 4,5 cm vs 11 cm tror jag. Standardlängd. 13 var nog totallängden, hmm... siffror osv...
 
Åh blir så sugen på att starta upp mitt akvarium, men just nu bor där en gerbil som är 2,5 år gammal. Så får vänta tills han lämnat in. Men vilken sand är bäst/mest lättskött? Ser väldigt trevligt ut med den ljusa sanden du har @Scandi . Min gerbil har dessutom krafsat lite på silikonfogarna i hörnen men de har inte släppt. Bör jag vara orolig över att det inte kommer hålla tätt?
 
Åh blir så sugen på att starta upp mitt akvarium, men just nu bor där en gerbil som är 2,5 år gammal. Så får vänta tills han lämnat in. Men vilken sand är bäst/mest lättskött? Ser väldigt trevligt ut med den ljusa sanden du har @Scandi . Min gerbil har dessutom krafsat lite på silikonfogarna i hörnen men de har inte släppt. Bör jag vara orolig över att det inte kommer hålla tätt?

Jag använder Julas blästersand, billigt och bra! Den är väldigt finkornig, behövs inte tvättas innan man har i den i karet heller, den är så ren. Gör man det ändå, för säkerhetsskull, så går det väldigt snabbt. Jag upplever den som svagt rosa i verkligheten, men det kan iofs bero på min belysning (sylvania gro-lux). Jag tycker den är lätt att hålla rent , behövs kanske lite slamsugning ibland om det blir en skitgrop någonstans. Jag har fullt med sandsnäckor dock så de gör nog sin del av städningen.

Jag hade varit lite försiktig med kraffsade silikonfogar. På ett 64 liters jag hade en mushanne i var det bara lite gnagt och det håller än, två år (?) senare. Men mitt 375 liters är lite mer kraffsat på och det kommer jag inte våga fylla utan att åtgärda. Provfyll och se om det läcker när det är dags? :)
 
Jag använder Julas blästersand, billigt och bra! Den är väldigt finkornig, behövs inte tvättas innan man har i den i karet heller, den är så ren. Gör man det ändå, för säkerhetsskull, så går det väldigt snabbt. Jag upplever den som svagt rosa i verkligheten, men det kan iofs bero på min belysning (sylvania gro-lux). Jag tycker den är lätt att hålla rent , behövs kanske lite slamsugning ibland om det blir en skitgrop någonstans. Jag har fullt med sandsnäckor dock så de gör nog sin del av städningen.

Jag hade varit lite försiktig med kraffsade silikonfogar. På ett 64 liters jag hade en mushanne i var det bara lite gnagt och det håller än, två år (?) senare. Men mitt 375 liters är lite mer kraffsat på och det kommer jag inte våga fylla utan att åtgärda. Provfyll och se om det läcker när det är dags? :)

Tack så mycket på svar, hade hoppats på att du skulle svara. Ska provfylla när det är dags, är ju bara ca 5-10 cm längst ner som där är lite krafsat på.
 
Alltså det är så sjukt, det finns en sajt där jag går under nicket hejkomochhjälpmig, där jag ibland ställer upp i fototävlingar för att det är roligt. Och nu anklagar de mig för att ha snott min egen bild från 2010.

Den här, från när min gamla skrutt till slöjstjärt, Kasper smet ur sitt akvarium och simmade lös omkring i köket :p:angel::
20as94z.jpg


Så postar mest det här inlägget som bevis på att det är min bild och att de vackert kan ta och be om ursäkt. Askul uppdatering... not, men hoppas allt går bra för er och era fiskar! :heart
 
Förra veckan anlände en ny familjemedlem till 375 liters karet:
image_zpsnuhfry2z.jpeg

image_zpskqx2ye83.jpeg

En fjäderfens gökmal, ca 10 cm +. Väldigt aktiv och bestämd fisk men extremt ljusskygg så den snurrar mest omkring under SINA rötter så länge det är tänt. Gud nåde den fiskstackare som vågar sig in därunder.

Spöket var måttligt road över nykomlingen. Han gillade att få vara ifred på sin sida av nätet...
image_zpszcyclwq6.jpeg

Så det var lite stökigt när jag tog ner nätet och alla fiskar fick hälsa på (läs; bråka med) varandra.

Men nu är ordningen återupprättad och alla har hittat sina krypin igen. Måste spionera på dem under någon natt för att veta helt säkert att allt är ok, men de är hela och verkar ha tjivats klart. Elefantnosfisken verkade mest tycka alltihop var skitroligt dock, så himla obrydd, livlig och nyfiken på allt är den! :love:

Klätterfiskarna höll sig mest undan under ihopsläppet, så lätta fiskar att ha att göra med, de bara kör sin grej och växer på bra:
image_zpssye1yehi.jpeg

image_zpscgdaaaka.jpeg
 
Idag fick Arga Arne flytta hemifrån, han gick under sin tid här (lite mer än 1 och 1/2 år) från den här söta plutten:
image_zpshjh1759e.jpeg

Till den här stilige herren:
image_zpsii56c5wp.jpeg

image_zpsbbq7hpqu.jpeg

Han var nästan lika överjävlig mot andra fiskar som Arga Alma och hon gick tyvärr bort för ett bra tag sen.

Det var för hennes skull jag skaffade mig en hane (han kom från en person som tröttnat helt på akvarium) men inte fan gillade hon honom heller. Hoppas hon är på gladare humör i fiskhimlen!

Söt som sjutton var hon och faktiskt ganska charmig på sitt sätt, fast hon var 11 cm komprimerat rent raseri:
image_zpsew5f2yoa.jpeg


Så det kändes som det bästa för alla inblandade att Arga Arne nu fick komma till ett nytt hem och slipper dela kar med andra malar!

Nu är jag alltså efter flera år helt fri från ancistrusar och tänker så förbli, för all framtid!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
46 155
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
264
· Visningar
17 644
Senast: Fazeem
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 714
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 423
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp