Bukefalos 28 år!

Akvarist - javisst?

Mabuse

Trådstartare
Vi har gått och skaffat oss ett akvarium, 100 liter är det, och åttkantigt.

Vi är nybörjare båda två, så nu skulle jag behöva lite tips. Vad ska man tänka på när man inreder det?

Vilka tillbehör behövs förutom lampa, pump och filter? Vad ska man tänka på när man köper filter och pump?

Och sist men inte minst, vilka lättskötta men ändå lite roliga fiskar ska man satsa på, och hur många?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Här går det inte lika snabbt som på Senior - lugn, det kommer nog snart någon som kan.
Jag är gift med en fisknörd men jag är mobbad för jag gillar Black Mollys så jag ska inte försöka hjälpa dig - det enda jag tror jag vet är att akvariet bör gå i någon vecka tomt innan man släpper i fisk.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Amano_05.jpg


Inredning i den här stilen passar bra i hörnakvarium och 8-kanter.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Vad ska man tänka på när man inreder det?
Att det blir snyggt och att det går att se fisken som finns i akvariet.
Och att inte ha för många olika typer av fiskar tycker jag är viktigt.
Det får inte bli 2 st black mollys, 2 st svärdbärare, 2 st ciklider och 2 st skalarer.
Då är det snyggare att ha flera av samma sort.

Jag gillar också att ha lite annorlunda färg. Sambons bror har ett kar där han har svart sand i botten och det blev hur snyggt som helst.
Jag stoppade blästersant i det lilla karet här hemma så nu ser det ut som en stor sandstrand. Det blev häftigt!


Vilka tillbehör behövs förutom lampa, pump och filter?
En doppvärmare som reglerar temperaturen på vattnet.

vilka lättskötta men ändå lite roliga fiskar ska man satsa på, och hur många?
Det beror på vad ni tycker om. Själv gillar jag fiskar med färg som syns!
De fiskarna som jag gillar allra bäst i våra akvarium är kardinaltetrorna. De är färgglada, simmar omkring (istället för att bara ligga under en sten och klämma som vissa andra gör), dör typ aldrig och är enkla i sej.

Lilla karet 54 liter
normal_Lilla2.jpg


normal_Lilla1.jpg


Stora karet 540 liter (sorry att kvaliteten är usel
normal_Stora3.jpg


normal_Stora2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarist - javisst?

Jättesnyggt, är det javamossa eller något annat?

Tycker också att det är väldigt fint med rötter i vattnet, men har förstått att det gör vattnet mjukt, så då kan man bara ha vissa sorters fiskar? Verkar annars också praktiskt med trä, OM en gren skulle ramla så slår den inte sönder glaset som en sten kanske skulle kunna göra.

Ramonarunds:

Skulle gärna ha kardinaltetror, men jag trodde de var knepiga att hålla vid liv? Tycker annars att de är mycket finare än neontetrorna, men jag trodde att för nybörjare så var det knappt man vågar sig på neontetra, helst skulle man skaffa sorgmanteltetra?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Vad är det för fiskar ni har i det lilla akvariet?

De gula ser ut som någon sorts ciklider? Och den röda lite större är....?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Jättesnyggt, är det javamossa eller något annat?

Tycker också att det är väldigt fint med rötter i vattnet, men har förstått att det gör vattnet mjukt, så då kan man bara ha vissa sorters fiskar? Verkar annars också praktiskt med trä, OM en gren skulle ramla så slår den inte sönder glaset som en sten kanske skulle kunna göra.

?

Svårt att säga exakt eftersom bilden är lite suddig, men det kan nog vara välansad javamossa. Rötter i ditt fall borde vara helt ok, eftersom utrymmet i akvariet ändå exkluderar rift lake ciklider och andra älskare av högt pH.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Vad är det för fiskar ni har i det lilla akvariet?

De gula ser ut som någon sorts ciklider? Och den röda lite större är....?
Det var kakadua-ciklider i akvariet. De är dock flyttade till en annat hem nu (de var bebisar till föräldrar i det stora karet).
Den röda är min fin fina kampfiskhane. Han har 3 st fruar i karet dessutom. Sambon (den äkta akvarienörden) tar avstånd från kampfiskarna, men eftersom jag gillar färg så gillar jag dem.
I det lilla akvariet finns även en hästhuvudfisk, ett par malar och även en guppy-hona som är här på "foder" eftersom hon var den enda överlevande i en kompis akvarie som han ville lägga ner.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Kardinaltetror är väldigt känsliga fiskar och ofta dör 5 av tio som man köper bara genom flytten. (Iaf enligt min erfarenhet och av sådana jag hört som haft kardinalisar). Det behöver absolut inte vara så ;).

Mina första fiskar var nog platys, lite neontetror och ancistrusmal. Alla dessa lever fortfarande förutom neontetrorna.

Jag tycker att platy är ganska bra fisk att börja med, inte speciellt känsliga och får yngel ofta!

Om man hittar några fina färgglada guppys så är kanske de också en idé? Ja det finns ju allt möjligt, svärdbärare, scalarer, diamanttetror jaa de mesta.

Fast det finaste som finns är malawiciklider tycker jag :love: Fast dom kräver större akvarium :( Lycka till! :bump:
 
Sv: Akvarist - javisst?

Kardinaltetror är väldigt känsliga fiskar och ofta dör 5 av tio som man köper bara genom flytten. (Iaf enligt min erfarenhet och av sådana jag hört som haft kardinalisar). Det behöver absolut inte vara så ;).

:

Jag hör nog till dem som har annorlunda erfarenhet då. Jag köper ungefär 100 kardinaltetror i veckan av grossist, och det är ca 18 månader sedan vi förlorade någon. Visst kan det ha dött och försvunnit någon enstaka, men ingen som legat på botten eller vid ytan på morgonen.

Fisken har dock krav på ett rent, nitritfritt och gärna ganska varmt vatten.

Vad den dessutom gör, som man bör känna till, är att den spelar död. En rädd eller stressad kardinal stelnar och vänder buken i vädret. Då bör man inte spola ner den, utan ge den en kvart eller så i lugn och ro så simmar den iväg igen.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Jag skulle satsat på en hiskerlig massor med guppys. Nu finns det ju jättefina guppy, hanarna är ju givetvis alltid finast men jag tycker att man kan se väldigt många fina honor ute i handeln nu med.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Odlade guppy tenderar att vara känsliga tycker jag, och tar man bara guppys finns risk att smittrycket blir stort.

TS, vad gillar du för fiskar? Några stora, eller många små? Vilka färger och beteenden?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Kardinaltetror är väldigt känsliga fiskar och ofta dör 5 av tio som man köper bara genom flytten. (Iaf enligt min erfarenhet och av sådana jag hört som haft kardinalisar). Det behöver absolut inte vara så ;).

Mina första fiskar var nog platys, lite neontetror och ancistrusmal. Alla dessa lever fortfarande förutom neontetrorna.

Jag tycker att platy är ganska bra fisk att börja med, inte speciellt känsliga och får yngel ofta!

Om man hittar några fina färgglada guppys så är kanske de också en idé? Ja det finns ju allt möjligt, svärdbärare, scalarer, diamanttetror jaa de mesta.

Fast det finaste som finns är malawiciklider tycker jag :love: Fast dom kräver större akvarium :( Lycka till! :bump:

Neeej, inte guppysar, tycker de är jättetråkiga.

Men platy har vi funderat på, de verkar vara den roligaste "standardfisken" så att säga. Många fina färger också.

Vad som vore kul med ciklider är väl beteendet, tänker jag.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Odlade guppy tenderar att vara känsliga tycker jag, och tar man bara guppys finns risk att smittrycket blir stort.

TS, vad gillar du för fiskar? Några stora, eller många små? Vilka färger och beteenden?

Vi vill ha färgglada fiskar, som har roliga beteenden. Så att de har lite kul socialt liv man kan studera, så att säga, eller att de pysslar runt på annat sätt som är kul. Nu kan vi väl inte ha jättelivliga fiskar eftersom vi har ett litet akvarium, men inte bara några som hänger helt still och inte gör något.

Guppysar exempelvis tycker jag är rätt trista, de gör inte så mycket förutom att hannarna porrar sig för honorna.
 
Sv: Akvarist - javisst?

*funderar vidare*

Skulle nog gärna vilja ha en ciklid. Kakadua- palett- eller fjärilsciklid är frågan? Fördelar och nackdelar med de arterna?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Gabbi vet säkert vilka ciklider det gäller mer än dom vi har (malawi) men jag tycker det är jättetrist att det inte går att ha växter - glufs så är dom borta eller uppdragna.

Jag såg ett par ciklider på en fritidsgård som växt sig abnorma - ätit upp allt annat levande i fiskväg och som simmade rakt in i glaset så det skakade om en hand närmade sig - mindre roliga ciklider. Men dom var tjusiga i sin abnormitet iochförsig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 009
Senast: escodobe
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: MimmiNO
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 712
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp