Bukefalos 28 år!

Akvarist - javisst?

Sv: Akvarist - javisst?

Aha, det alstrar inte koldioxid men har samma funktion som koldioxiden, dvs att göra kolet tillgängligt för växterna. Då är jag med!

Var till butiken där vi köpte akvariet idag och kollade efter näring, de hade inte Seachems, men rekommenderade istället JBL Ferropol flytande och substrat. Har petat ned substratbitar under varje planta nu, men inser efter lite mer surfande att det är en annan sorts näring, mikro (dvs järn och sånt) istället för kväve och fosfor (makronäring).

Frågan är om det räcker, eller om jag borde skaffa seachems också? Eller kanske istället?

Lite puckat kanske att köpa fel, men jag visste inte att det fanns två typer av näring.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Ok, men vilken funktion fyller mikronäring jämfört med makronäring? De verkar ju innehålla helt olika saker så de kan väl knappast vara utbytbara, eller?:confused:
 
Sv: Akvarist - javisst?

Ok, men vilken funktion fyller mikronäring jämfört med makronäring? De verkar ju innehålla helt olika saker så de kan väl knappast vara utbytbara, eller?:confused:

Surfar man runt lite så verkar svaret snarast vara att man måste tillsätta fosfor och kväve, kör man high tech med hyfsat frekventa vattenbyten så kommer akvariet att bli extremt näringsfattigt, eftersom fiskbajset inte bryts ned?

Är det möjligt att ha ett fungerande akvarium utan att tillsätta kväve och fosfor? Ser att seachem excel, som rekommenderades, också är en mikronäring, dvs inte innehåller kväve och fosfor. Räcker det?
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarist - javisst?

Jag tror man får skilja på vad som är det absolut ideala, dvs tillsats av alla ämnen, och vad som ger synligt resultat, dvs tillsats av något överhuvudtaget.
Jag är inte på något sätt kemist, men de allra flesta som tillsätter någon näring, oavsett märke ser skillnad. Sedan är det inte säkert att de för den saken skull ser optimal tillväxt.

Fosfat behöver du absolut inte tillsätta, de flesta akvarium brukar innehålla för mkt. Kväve får du delvis genom fiskarnas urinutsöndring, men detta räcker inte alltid. En klassisk alg (bakterie egentligen) vid rubbad fosfor/kvävebalans är blågröna alger.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Jag har malawiciklider i ett akvarium och Blåciklid i ett annat, Gillar mest mina malar som suger omkring :P

Tycker att om du är nybörjare räcker det med att starta med några lätta levadefödare som svärdbärare molly eller endlers :) (enligt mig finare variant av guppy)
dom brukar vara roliga för dom ynglar av sig lätt, plus för att dom inte är så hemskt dyra ifall man skulle misslyckas.

Annars är det ju ciklider som gäller! ;) palettciklider är bra nybörjarfiskar men dock jättevackra ändå!

lycka till med ditt akvarium!

bra fisksidor:
http://www.akvarielexikonet.se/
http://www.zoopet.com/
 
Sv: Akvarist - javisst?

Vi har dragit ner på ambitionerna rejält när det gäller fiskar, förutom vår "städpatrull", dvs malar och algätare, så hoppas vi på sikt kunna ha en art som bara är "till lyst" så att säga, och det blir ett litet stim blodfenstetror. Ciklider och annat får vänta tills vi kan detta med akvarier bättre.

Just nu så känns det som att den stora utmaningen är att få akvariet algfritt och växterna att frodas och trivas, fisken får vi ta sen.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Jag tror man får skilja på vad som är det absolut ideala, dvs tillsats av alla ämnen, och vad som ger synligt resultat, dvs tillsats av något överhuvudtaget.
Jag är inte på något sätt kemist, men de allra flesta som tillsätter någon näring, oavsett märke ser skillnad. Sedan är det inte säkert att de för den saken skull ser optimal tillväxt.

Fosfat behöver du absolut inte tillsätta, de flesta akvarium brukar innehålla för mkt. Kväve får du delvis genom fiskarnas urinutsöndring, men detta räcker inte alltid. En klassisk alg (bakterie egentligen) vid rubbad fosfor/kvävebalans är blågröna alger.

Tack för svaret! Optimal tillväxt kräver jag verkligen inte, bara att växterna överlever!

Jag provar nu först med den näring vi har tillsatt, sen har vi ju beställt bättre belysning också, som skulle kunna hjälpa. Och funkar inget av det så får väl PMDD (alltså makonäring) bli nästa steg.
 
Sv: Akvarist - javisst?

när fisken dör ska man köpa en sån här gravsten,
där det står ''no fish'' sorjligt!!!!:(:(:(
 
Sv: Akvarist - javisst?

Återuppväcker den här tråden...

Håller fortfarande på att försöka förbättra ljuset. Vi har kommit fram till att försöka skaffa ett lysrör till, och philips aquarelle verkar vara det bästa växtljusröret på marknaden. Nackdelen är att det verkar nästan omöjligt att få tag på, någon som har något tips?

Brunalgerna har börjat ge med sig och minska nu, däremot har vattnet börjat bli lite mjölkigt. Infusorier? Vi har ju gjort ganska täta vattenbyten för att parera algerna. Ska man göra något åt dem, eller räcker det att vänta på att de försvinner av sig själva?

Börjar också bli lite sugna på att skaffa de sista fiskarna, är det för tidigt än, tro?

De vi skulle vilja ha är ett stim rödfenstetror (10 stycken eller så) och ett par dvärgguramis. Akvariet är på 104 liter drygt, och där bor nu fyra pansarmalar, två siamesiska algätare och en clownpleco.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Kan absolut ingenting om akvarier tyvärr så jag kan inte svara på dina frågor. Tänkte bara säga att jag brukar kika in i den här tråden lite då och då och se hur det går med ditt akvarium, det är nästan som en liten dokusåpa. :D Kan du inte visa lite bilder också? ;)

/Erica
 
Sv: Akvarist - javisst?

hehe, kul om man kan roa någon...;)

Vi har i alla fall lyckats skaffa en ordentlig reflektor nu, men jag tror inte ljuset räcker ändå.

Akvariet ser ungefär likadant ut som på bilderna jag satte in, lite mindre skräp och lite mjölkigare vatten bara.:D
 
Sv: Akvarist - javisst?

Här går det inte lika snabbt som på Senior - lugn, det kommer nog snart någon som kan.
Jag är gift med en fisknörd men jag är mobbad för jag gillar Black Mollys så jag ska inte försöka hjälpa dig - det enda jag tror jag vet är att akvariet bör gå i någon vecka tomt innan man släpper i fisk.

Är det sant? :eek: Då måsta man ju vänta sjukt länge förrän man kan köpa fisk efter att ha köpt akvarium! :( Men man kan väl ha dem i en burk så länge...:p
 
Sv: Akvarist - javisst?

Det tar tid att fylla ett akvarium. Huruvida det verkligen är nödvändigt att ha akvariet tomt (på fisk) i en hel vecka vet jag inte, men när man sedan ska släppa i de första fiskarna så ska man börja med väldigt få fiskar (två-fyra stycken, kanske) och låta de gå själva den första månaden innan man fyller på med några fiskar till, låter det gå ett par veckor, fyller på med några fiskar till, o.s.v.

Fyller man på för många fiskar för snabbt är det risk för att det bildas alltför höga halter av nitrit och det kan vara rent dödligt för fiskarna.

Att ha fiskarna i en burk är väl inte att rekommendera. ;)
 
Sv: Akvarist - javisst?

Är det sant? :eek: Då måsta man ju vänta sjukt länge förrän man kan köpa fisk efter att ha köpt akvarium! :( Men man kan väl ha dem i en burk så länge...:p

Ja, det blir nog jättefint...men, då måste du ju ha igång burken en vecka först!:idea:
 
Sv: Akvarist - javisst?

*funderar vidare*

Skulle nog gärna vilja ha en ciklid. Kakadua- palett- eller fjärilsciklid är frågan? Fördelar och nackdelar med de arterna?

Fjärilcikliden har jag upplevt som känsligare än kakaduan. Den har inte levt lika länge och är lite svårare att odla. Kakaduan verkar därmed vara lite tåligare.
Ett annat bra alternativ tycker jag är kurvcikliden den var snäll mot andra fiskar och levde länge.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Idag skall ja in till kennel shop & kolla på akvarier...! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 009
Senast: escodobe
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: MimmiNO
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 720
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp