Bukefalos 28 år!

Akvarist - javisst?

Sv: Akvarist - javisst?

Men alla ciklider är väl inte glufsare?

I akvariet som ramonarunds visade, med kakaduacikliderna, så fanns det ju fina växter?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Prexis - det är olika - det var därför jag ville varna för att det finns dom som glufsar - så man inte tror att all ciklider är växtsnälla.
Men jag vet inte vilka - jag och barnen har efter många år fått ett akvarie i huset där man kan ha växter (och Black Mollys) - gubbens ciklider tillåter inte det och saltvattenskaren är rätt vackra ändå.
Jag och barnen har dessutom ruiner och en krokodil i akvariet - saker som får min man att rysa (jag köpte ett skitfult flyglansvrak och la i hans saltvatten, han nästan kved, det fick vara kvar i någon månad sen var det ivägen påstod han, moahaha) - han lyckades dock smussla in nån fisksort som han vill ha (Galaxy nånting) men sen har vi valt roliga fiskar som vi gillar.
 
Sv: Akvarist - javisst?

*funderar vidare*

Skulle nog gärna vilja ha en ciklid. Kakadua- palett- eller fjärilsciklid är frågan? Fördelar och nackdelar med de arterna?

Palett skulle jag säga. Snygga, tåliga och med tuffa honor som inte blir ihjälslagna så fort hanen visar sig. Jag kan kolla ikväll om vi har lite bilder på våra olika arter. Vi håller och har hållit rätt många Pelvicachromis taeniatus, en släkting till den vanliga paletten.

Nackdelen med kakaduan och fjärilen är att de är känsligare.

Ang. nitriten så är balans lösningen. Inte för mkt fiskar för fort, inte för mkt mat, och regelbundna vattenbyten. Nitrit är vanligast i början och efter storstädningar. (som man bör undvika)
 
Sv: Akvarist - javisst?

Absolut, ciklider är ju en jättegrupp. Det är därför jag valt ut tre fredliga dvärgciklider som jag väljer mellan:

Palettciklid
Fjärilsciklid
Kakaduaciklid
 
Sv: Akvarist - javisst?

ciklider är ett bra val tycker jag :)
de är väldigt intressanta att studera under lek!
jag har malawiciklider, röd zebra och blå delfinciklid. har haft dom i någon månad nu och har fortfarande massa växter som inte blivit fiskmat, nyckeln till det tror jag är ett bra vegetabiliskt foder med spirulina.
har även nån ancistrus och två grenmalar
 
Sv: Akvarist - javisst?

Aha, då låter ju palettcikliden som det bättre valet. Går det att ha dem i ett akvarium med trädrötter?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Oh ja. Med fördel.

Pelvicachromis_taeniatus.jpg

Här har du hona av varianten "Nigeria Red"

dehanesm.jpg

Hane av "Dehane"

pelvicachromis-taeniatus.jpg

Ospecad lokalitet. Ett par.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Är det också sådana att de vill ha en grotta eller hålighet att ha sina yngel i? Eller det kanske inte är någon chans att det blir yngel?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Jodå, de kan få barn. Ja, en liten grotta eller en liten keramikblomkruka gillar dom.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Sådärja, nu är akvariet inrett. Det blev ljus sand, engelsk sjösten och en stor rot. Samt ett gäng snabbväxande växter.

Tanken var att kunna köpa de första fiskarna nästa vecka, men tyvärr så färgar roten vattnet rätt ordentligt. Satte den i vatten i lördags, på söndagen var vattnet helt grumligt. Tog ut roten, skrubbade den (visade sig att det satt en del lera på den), bytte vatten i akvariet - och i morse var vattnet gult igen.:mad:

Vi fick råd om att vänta en vecka innan vi satte in fiskar i akvariet, men med den här vattenbytartakten så lär det väl dröja mer än så innan vi lyckats ha samma vatten i en vecka.

Nån som har några tips? Eller är det bara att räkna med gult vatten om man vill ha en rot i akvariet?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Ja, dom innehåller garvsyra, så mer eller mindre kommer den färga. En del innehåller väldigt mkt, och då kan man laka ur en del i en hink med kokhett vatten. Lite tefärg kan det ändå bli kvar.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Hmm... Nu har vi bytt vatten igen, men om inte det hjälper så får vi prova kokhett-vatten-i-en-hink-knepet.

Påverkar garvsyran vattenkvaliteten, eller är det bara att det ser lite trist ut?

När det gäller fiskbeståndet har vi kommit fram till följande:

Några pansarmalar
Ett litet stim tetror (funderar just nu på vinkeltetra, det ska i vilket fall vara några som stimmar bra och som är hyfsat tåliga och lättskötta)
Ett par ciklider (palettciklid eller dvärgciklid)

Sen skulle vi gärna vilja ha räkor, om inte cikliderna äter upp dem?

Och sen undrar jag om det blir för mycket med ett par labyrintfiskar också? Skulle gärna vilja ha någon fisk som simmar högt, eftersom akvariet är i princip kvadratiskt (52x52). Det är på 100 liter lite drygt.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Garvsyran kan möjligen sänka pH lite, men det blir bara positivt i ditt fall. Vad gäller labyrintfisk skulle jag titta på tex honungsgurami om du väljer någon sydamerikansk dvärgciklid till botten, eller kanske någon ctenopoma eller microctenopoma om du väljer palett. (Om din affär har det)
 
Sv: Akvarist - javisst?

Vi tänkte handla på akvarielagret i Bromma, de verkar ha det mesta (såg det ut som när vi var där och handlade inredningen i vilket fall). Om inte de har fiskarna vi vill ha så finns det ju många andra akvariebutiker i stockholmsområdet.

Varken ctenopoma eller microctenopoma såg särskilt kul ut. Ctenopoman skulle nog inte trivas, Zoopet skriver om den att "Den kan bara hållas tillsammans med andra lugna och stora fiskar. Akvariet skall innehålla växter, gärna rikligt med flytväxter. Den trivs bäst i ett lågt akvarium där det finns gömställen bland stenar och rötter. Det kan vara svårt att få den att trivas i akvarium.".

Vi kommer att ha små fiskar, akvariet har i nuläget inga flytväxter, akvariet är ju närmast kvadratiskt, och det finns inte så mycket gömställen (och tanken var ju att den skulle simma högt). Dessutom har den svårighetsgrad fyra av fem.

När jag kollar närmare på labyrintfiskarna verkar allihop vilja bo i ett lågt akvarium iofs, det kanske är en dödfödd tanke att ha en labyrintfisk i vårt akvarium?

Hur är det med kampfisk eller någon av trichogaster-guramisarna? Skulle inte de funka?

Såvitt jag kan se är de tåligare än honungsguramin, men honungsguramin kanske har andra fördelar?

Någon speciell anledning till varför palettcikliden inte går ihop med honungsguramin?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Vi tänkte handla på akvarielagret i Bromma, de verkar ha det mesta (såg det ut som när vi var där och handlade inredningen i vilket fall). Om inte de har fiskarna vi vill ha så finns det ju många andra akvariebutiker i stockholmsområdet.

Då ses vi där då :-)

Varken ctenopoma eller microctenopoma såg särskilt kul ut.

Åh, dom är toppen!
Labyrinthfisch_klein.jpg


Ctenopoman skulle nog inte trivas, Zoopet skriver om den att "Den kan bara hållas tillsammans med andra lugna och stora fiskar. Akvariet skall innehålla växter, gärna rikligt med flytväxter. Den trivs bäst i ett lågt akvarium där det finns gömställen bland stenar och rötter. Det kan vara svårt att få den att trivas i akvarium.".
Vi kommer att ha små fiskar, akvariet har i nuläget inga flytväxter, akvariet är ju närmast kvadratiskt, och det finns inte så mycket gömställen (och tanken var ju att den skulle simma högt). Dessutom har den svårighetsgrad fyra av fem.

Det håller jag inte med om. Undrar vad de baserar fyra av fem på. Ctenopoma och m.ctenopomornas enda nackdel som jag ser det är att de kan hoppa. De gömmer sig absolut inte. Jag håller 4 olika arter av dessa just nu. Visserligen är mina akvarium låga, men det är för att jag föredrar sådana akvarium.

När jag kollar närmare på labyrintfiskarna verkar allihop vilja bo i ett lågt akvarium iofs, det kanske är en dödfödd tanke att ha en labyrintfisk i vårt akvarium?

Nä, det tror jag inte.

Hur är det med kampfisk eller någon av trichogaster-guramisarna? Skulle inte de funka?

Trichogaster blir för stor, men bettor fungerar. Vanlig kampfisk tycker jag är tråkig bara. Det är som Paris Hilton varianten av en akvariefisk. Det finns så många fina arter som har fått behålla sitt naturliga utseende.

Såvitt jag kan se är de tåligare än honungsguramin, men honungsguramin kanske har andra fördelar?

Någon speciell anledning till varför palettcikliden inte går ihop med honungsguramin?

Jag tyckte att honungen ev. blir för bräcklig när paletterna leker. Det beror iofs också på gömställen och så. Håller den sig bara vid ytan så kommer paletterna kanske inte ens bry sig.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Det var en mycket finare bild, en sån vore inte helt fel. Att de hoppar är inget problem, vi får väl sätta ett litet nät över foderluckan i värsta fall. Akvariet är i vilket fall täckt, för att inte katten ska få för sig att fånga fisk. Trivs de i par, ctenopomorna, eller hur ska man ha dem?

Har förstått att vanlig kampfisk inte är något som riktiga akvarister tycker är så mycket att ha.:D Och jag håller med om att de inte gör så mycket - men de är ju vackra att se på, och verkar tåla det mesta. Jag gissar att det är lite med akvariefiskar som med blomsterlök exempelvis (som jag kan mer om) - när man nybörjare gillar man stora och flashiga sorter, men ju längre man håller på, ju mer börjar man uppskatta lite mer finstilta botaniska arter.

Sen var det det här med räkorna, blir de ciklidföda månne, eller skulle det gå att ha såna?

Eftersom vi har ljus botten och ljusa stenar så tror jag det skulle bli rätt läckert med röda räkor som knallade runt där.

Men du tror inte annars att det är för mycket fisk att ha både pansarmal (2-3), ciklider (herr och fru), tetror (ett litet stim) och labyrintfisk (herr och fru, eller bara herr om det blir kampfisk)?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Räkorna blir nog mat tyvärr. Bara tetror skulle fungera, men inte de andra. Iallafall inte små räkor som tex de röda du pratar om. Större amanoräkor kan fungera, för att ta ett ex.

Ctenopoma kan du ha i par ja.

Kampfisk är kanske som du säger, något som lockar förstagångsakvaristen. Fördelen med den är att den är härdig, men den är lite strykkänslig gentemot andra fiskar pga de långa fenorna.

Mängden fisk du nämner går att ha i ditt akvarium, men du ska inte stoppa i allt på en gång. Köp dem i några omgångar.
 
Sv: Akvarist - javisst?

Nej, vi tänkte köpa pansarmalen först, och sen vänta 3-4 veckor innan vi sätter in de andra fiskarna.

Äter pansarmalen räkor?
 
Sv: Akvarist - javisst?

Kampfisk är kanske som du säger, något som lockar förstagångsakvaristen.
Vilket är synd egentligen. För de är verkligen fina fiskar!!
Jag har tre stycken honor till min hane och de är riktigt fina de också. Dessutom tycker jag att de är aktivare och "roligare" i karet än sambons nedrans ciklider. Snacka om hjärndöda och intetsägande fiskar!! :eek:

Jag gillar mina kampfiskar. De är vackra, de kräver inte så mycket och de simmar runt och är roliga.
Men jag är ingen akvarie-nörd heller! :D
 
Sv: Akvarist - javisst?

Vilket är synd egentligen. För de är verkligen fina fiskar!!
Jag har tre stycken honor till min hane och de är riktigt fina de också. Dessutom tycker jag att de är aktivare och "roligare" i karet än sambons nedrans ciklider. Snacka om hjärndöda och intetsägande fiskar!! :eek:

Jag gillar mina kampfiskar. De är vackra, de kräver inte så mycket och de simmar runt och är roliga.
Men jag är ingen akvarie-nörd heller! :D

Det jag inte gillar är ett problem som jag stöter på dagligen. Jag håller 850 arter på jobbet, varav de flesta är helt fantastiska och speciella med häftigt ursprung, kul beteende osv. En handfull av dessa är avlade till oigenkännlighet, och ofta till ganska bräckliga individer med fokus på färg och fenor istället för hälsa. Dessa fiskar frågar de allra flesta nybörjare efter.

Resultatet är att istället för att gå hem med en påse tåliga toppenfiskar som tex glödbandstetra, så går de flesta hem med sönderavlade och sjukdomsdrabbade guppy som dör efter max en månad.

Kampfisken är något bättre i det att den inte drabbas av så mycket sjukdomar, men dess långa fenor gör att den hamnar i farozonen för fiskar som nafsar osv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 954
Senast: Tonto
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 044
Senast: escodobe
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: MimmiNO
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 464
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp