Sv: Akvarium

Vad söt! :)

Vad är det sort? Hur många salamandrar har du? Går de bra ihop med guppysarna (för det är guppys va?)?

Många frågor, men jag är lite småsugen på att skaffa ett par salamandrar själv.

Jag har tre stycken vuxna och ett litet yngel som två av dem alstrat! :p De är av arten Cynops Ensicauda, brukar kallas för Gulbukssalamander i de vanliga zooaffärerna. Nästan den bästa arten man kan ha eftersom att de naturligt lever i tropiskt klimat medan t.ex. Eldbukssalamandrar egentligen vill ha svalare än rumstemperatur.

Guppysarna är flyttade till det andra akvariet nu eftersom att det märktes att salamandrarna blev irriterade på dem, de envisades nämligen med att picka på deras känsliga hud! Men för fiskarnas del så funkade det ju bra. Tror att det kan gå alldeles utmärkt att ha någon annan fiskart med salamandrarna sålänge man hittar en liten art som inte är så förbaskat nyfikna och "pickiga". :)

Tycker verkligen att du ska skaffa dig ett par sötingar, speciellt om du har förmågan att uppskatta det lilla! De är ju ingen actiondjur direkt men jag tycker att det är trevligt att sitta och titta på vad de har för sig när de lunkar runt. Dessutom har alla olika personligheter! :love: Knut är lysrörsdyrkare och solar nästan hela dagarna, han försöker jämt klättra så högt upp som möjligt för att komma nära lysrören. Han råkar ofta ut för missöden. :p Agda är ganska maffig och ser ut som en knubbig krokodil, hon brukar komma framrusandes till rutan när jag kommer in i rummet. Arnold är väldigt maskulin och uppvaktar Agda väldigt ofta.

Jag har haft de i över ett år nu och jag ångrar inte en sekund att jag köpte dem! Blir bara mer och mer fäst vid dem, och jag hoppas att de lever många år till. (Salamandrar kan bli mellan 10-20 år gamla)
 
Sv: Akvarium

Så här ser mitt 500l akvarium ut.
Jag har pimpat det sen min 50cm haj dog hastigt..

så nu bor det slöjstjärtar där av olika slag och en drakmal som städar.

en cyklopöga, resten är korsningar lionhead/slöjstjärt/cyklop.

Den ena har en svart kockmustach och svart basker, den andra har hitlr much och en annan e helvit..
lite kul med annorlunda konstiga modeller.

http://www.flickr.com/photos/organize/?start_tab=one_set72157602741339192

har än så länge inte fått in tillräckligt med växter. Sak inför skaffa fler modersplantor av samma växt, det fyller upp akvariet fint :)

ursäkta dåligabilder med lampblänk i :angel:

Det går inte att se bilderna? Det verkar som man måste vara inloggad för att se dem.
 
Sv: Akvarium

burken.jpg

Vårt 375 l med malawiciklider.
 
Sv: Akvarium

Tack för ett intressant svar! Det låter onekligen som om salamandrar är djur som jag skulle kunna finna riktigt intressanta. :D Just nu är jag sugen på både fiskakvarium (som alltid) och salamanderakvarium. Jag får väl se vad det blir, om det blir något. :)
 
Sv: Akvarium

Vilken cooling!!!
Är det en stor kräfta eller rent av en hummer? Lätt att hålla? Dyra?

/Jonaz
 
Sv: Akvarium

som ex. PraktBothian.. Den är över 15 cm nu... jätte..

Ska man verkligen ha praktbotior själva? Trodde de ville vara i grupp om i alla fall några stycken.
Praktbotia måste vara världens vackraste fisk!! :love:
Även om de faktiskt är vackrast som unga

/Jonaz
 
Sv: Akvarium

Vilken cooling!!!
Är det en stor kräfta eller rent av en hummer? Lätt att hålla? Dyra?

/Jonaz

Den rätta benämningen är väl egentligen Blå Kräfta,men kallas i dagligt uttryck "Hummer".Är numera olagliga att sälja dessa då de kan överleva i svenskt vatten...........
Inga svårigheter alls att hålla,är rätt mysiga att se på.Dock inga gosedjur då det gör väldigt ont att bli nypt av dom.
Äter allt,bläckfisk,räkor,fiskmat och fisk.....
 
Sv: Akvarium

På det översta, har du en bakgrund där?

Eller kan man fixa som en riktig "bergvägg"?
 
Sv: Akvarium

Mitt nyinskaffade akvarium :love::D:love:

DSC00190.jpg


Jag har i:
1 Kampfisk hane
4 Neon tetror
6 Drottningrasbora
1 Otocinklusmal
2 Amanoräkor

Fundrar på att inreda det lite annorlunda men plånboken ekar just nu!! :'(
 
Sv: Akvarium

Dina salamandrar är det snyggaste och sötaste djur ja någonsin sett!!:love::love::love::love: Jag förstår när du säger att det är redan ett nöje att bara sitta & titta på dem!! Jag skulle i allafall vara nöjd me de! :p
 
Sv: Akvarium

Så här ser mitt 500l akvarium ut.
Jag har pimpat det sen min 50cm haj dog hastigt..

så nu bor det slöjstjärtar där av olika slag och en drakmal som städar.

en cyklopöga, resten är korsningar lionhead/slöjstjärt/cyklop.

Den ena har en svart kockmustach och svart basker, den andra har hitlr much och en annan e helvit..
lite kul med annorlunda konstiga modeller.

http://www.flickr.com/photos/organize/?start_tab=one_set72157602741339192

har än så länge inte fått in tillräckligt med växter. Sak inför skaffa fler modersplantor av samma växt, det fyller upp akvariet fint :)

ursäkta dåligabilder med lampblänk i :angel:

Har du några bilder på 50cm hajen?? :p
 
Sv: Akvarium

Lilahnee, vad äter salamandrarna?

Ber om ursäkt för sent svar, inte kollat tråden förrän nu!
Mina äter mygglarver, fisk och daggmask men naturligtvis så kan de äta de flesta sorters insekter, larver och annat smått och gott xD
 
Sv: Akvarium

Dina salamandrar är det snyggaste och sötaste djur ja någonsin sett!!:love::love::love::love: Jag förstår när du säger att det är redan ett nöje att bara sitta & titta på dem!! Jag skulle i allafall vara nöjd me de! :p

Tack! Jag är verkligen stolt över dem! :love:
 
Sv: Akvarium

Tack! Jag är verkligen stolt över dem! :love:

ja har sagt åt min mamma att ja vill ha såna här skönheter :love: Men hon sa att jag får köpa det när jag flyttar!!:( Men jag sa att jag köper ett akvarium då!! Det tyckte alla i familjen var patetiskt! :( Men ja skiter i deras åsikter! :devil: Jag tänker köpa ett akvarium ändå...:devil::p:devil:
 
Sv: Akvarium

Detta har jag nu (250 l):

omgjord71.jpg


Är betydligt lummigare nu än på bilden. Ska dock göra om ordentigt i samband med att jag flyttar - bla byta grus (gillar inte engelsk sjösten alls) och sätta i en ordentlig bakgrund :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: tanten
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 298
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 543
Senast: Exile
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
940
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp