Bukefalos 28 år!

Sv: Akvarium

tänkte fråga dig en sak, du verkar ju bra på fiskar..
har en afrikansk öronål som verkar sjunga på sista versen, började med att han åt räkor (klippta) och svullnade upp mitt på magen. nu ligger han och guppar som en kork och kan inte ta sig ner på botten? har varit så en vecka nu... :( ser död ut emellanåt men petar man på honom så simmar han iväg relativt snabbt... är det graven som gäller?
 
Sv: Akvarium

Ingen aning, öronålar har jag noll koll på,....




Gabbi, du kanske kan svara på det?
 
Sv: Akvarium

Hm. Började han flyta efter räkorna, men har hållit på en vecka?Ibland kan ju fiskar få problem med styrseln när de proppat i sig mycket mat, och ibland luft på samma gång, men då ska det försvinna på några timmar. Bukvattensot på en öronål har jag aldrig sett, men det är nog ingen omöjlighet.

Berätta om akvariet. Utrustning, vattenvärden?
 
Sv: Akvarium

jag tror han åt en för stor bit eftersom han fick en stor bula på magen och sen flöt han som en kork och gör fortfarande.

har ett 120 liters, fin fågelsand som botten, någon växt och två gamla mangrooverötter. ingenting nytt alls förutom att jag nog bytte ca 30-40% vatten strax innan eller efter, kommer inte ihåg när. vattenvärde har jag ingen aning om, förutom att vårt kommunala vatten är pH 8. hade inte bytt vatten på länge innan sist, så det kanske blev en för stor omställning eftersom en liten fisk hade kolat dagen efter.
 
Sv: Akvarium

Det skulle kunna vara något bakteriellt. Om man inte byter vatten på länge byggs nitrathalterna upp av all smuts, dvs matrester och fiskbajs och urin (kväve) som tillkommer. Fiskar tål en del, men till slut kan det börja påverka dom. Många akvarieaffärer tar vattenprov, kanske kan någon kolla ditt vatten. Fråga då hur mycket nitrat du har. (Räkna milligram per liter.) Upp till ca 20-30 kan det vara ok, annars får du byta vatten oftare.
 
Sv: Akvarium

Gabbi: Hur ofta botten suger du med en slamhävert? i ett 650L akvarium?

Mitt har varit i gång en mån ca och har bytt 30% vatten en gång.
 
Sv: Akvarium

Gabbi: Hur ofta botten suger du med en slamhävert? i ett 650L akvarium?

Mitt har varit i gång en mån ca och har bytt 30% vatten en gång.

Det är väldigt olika. Är botten täckt av växter gör jag det ca var 6e månad. Allt hänger på vilken balans det är i karet. Jag har stora filter till alla mina burkar, och på jobbet byts det mycket vatten och hemma har jag lite fisk.
Har du kollat var nitraten hamnar i din burk? Man kan ju ha nitrat fast botten ser ren ut, och man kan vara helt utan nitrat fastän botten ser joxig ut.
 
Sv: Akvarium

Som i mitt stora kar, där är botten väldigt.... slemmig...är väl rätt ord, men alla vattenvärden är toppenbra! Har ganska mycket fisk, men också väldigt lummigt vad gäller växtligheten, och en hel del fisk som äter resterna som hamnar på botten, så det har landat fint det karet!
 
Sv: Akvarium

Här är mitt andra akvarium:
9438158.jpg


97 liter och innehåller krabbor och tetror.
 
Sv: Akvarium

finns nog ingen renodlad akvarieaffär här, bara en massa djuraffärer. ska väl höra mig för om nån tar prover.
kan man köpa nåt och göra själv? jag har nämligen tänkt mig att bli akvarienörd nu :)
 
Sv: Akvarium

Ja det finns. Enklast är multistickor, typ som lackmuspapper som man doppar i vatten och så läser man av färgskiftningarna mot en skala.
Brukar innehålla pH, nitrat, nitrit, karbonathårdhet och något onödigt, totalhårdhet.
 
Sv: Akvarium

KL

Puttar upp den här gamla tråden lite då jag vill ser fler bilder på akvarium!
Skall göra om akvaruimet här hemma så jag behöver all inspiration som jag kan få!
hotjump.gif
 
Sv: Akvarium

DSC02410.jpg


Här är mitt ny uppstartade akvarium på 650L.

Det är lite dåligt med växter i men det ska komma mer men skulle vilja veta lite växter som man kan få o sätta sig på ex rötter.

Gärna tips om vad jag ska ändra på då jag är grön på detta med akvarium.

Läckert kar!!!:banana:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: tanten
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 386
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 788
Senast: Exile
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 097
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp