Sv: Akvarium

Här är mitt andra akvarium:
9438158.jpg


97 liter och innehåller krabbor och tetror.

Hua.......!;)
 
Sv: Akvarium

pannan113.jpg


SONENS (hua) 60liters med platy och guppy

december2007033.jpg


180l Malawi...tråkigt inrett får inte kläm på det...går nån mördarål och chokladmal också

pannan094.jpg


240l med scalare, tetror, dvärgciklid par, pansarmalar, segelfenspleco, några molly (som inte ska vara där och palettyngel ca 25st (som inte heller ska vara där
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarium

hua.. nu vet man ju inte om man vågar lägga in bild på vårat.. :o
Era är ju så fina..
men men.. Detta är vårat 470liters.. Vi har 4 scalarer (tror jag de heter), 4 segelfens Molly Mix, 1 PraktBothia, 4 Antristus malar, 1 kamphane, och 2 malar till.. en som jag kallar För grisen (tror det heter Pansarmal) och en som jag kallar för hajen.. :angel:

Just nu så får det se ut lite som det vill eftersom vi är mitt i flytt och dessutom så är växterna på tillväxt just nu..

17967125.jpg


Någon som har tipps på hur man får det att se trevligare ut sen?? känns så rörigt just nu..
 
Sv: Akvarium

Tycker ni redan har ett fint akvarie!!

Men ett tips kan vara att ha en större rot eller sten som fångar blicken. Det göra att akvariet ser större ut än o bara ha flera små.

Ni har väldigt mycket och fina(!) växter med och en idé är att lämna ett främre parti utan växter för att göra att akvariet ser "luftigare" ut. Fiskarna får oxå lite mer fria "golvytor".

Eftersom akvariet är stort med hade jag oxå satsat på ett par större växter mot bakrutan eller framför innerfiltret.
 
Sv: Akvarium

Jag skulle tvärtom absolut inte tagit bort de fina växterna. Det är urfint med akvarium som är nästan helt igenväxta över botten. Jag skulle stoppat i ännu mer växter, höga sådana i hörnorna och bakkant. Sen skulle jag letat upp riktigt snirkliga rötter och dolt dem bland växterna och bara låta en massa snirkelgrenar sticka rätt upp i akvariet. Urfint!:love:
 
Sv: Akvarium

Inte ta bort de fina växterna! Bara flytta några så att man ser lite golvyta för att få fram storleken på akvariet + fler och framförallt större exemplar i de bakre partierna.
 
Sv: Akvarium

till Tires och Gabbi:

haha.. jaa.. jag vet att det är lummigt. :d
Vi ÄLSKAR våra växter.. men vi gjorde tabben att sätta in en XL Slöjdstjärt som drog upp och dödade alla stora växter, det är därför det är fattigt på höga växter.. :crazy:
Men han är borta nu och växterna är på tillväxt, så det blir nog kanon snart.. men sen ska det möbleras om efter att akvariet har kommit med i flytten.. Men att ta bort på botten vill vi INTE!! Vi tycker om det och det gör alla Ynglena med.. Vi funderar även på att sätta in sådant "gräs" som finns till akvarie.. Vi gillar det lummigt och det gör även fiskarna då de har en tendens att bli ENORMA :angel:.. som ex. PraktBothian.. Den är över 15 cm nu... jätte.. Sen så har vi 3 st fiskar som är över 7 år gammla..

Men men.. Tack för de fina kommentarererna,..
 
Sv: Akvarium

Då ska du se hur stor den blir när den är vuxen! :)

Hur stora kan de bli egentligen? Jag hade ett gäng som var runt 10 cm, tyckte det räckte o sålde dem till akvarieföreningens ordförande! Han skulle ha dem till sitt odlingsförsök. Vad jag har hört så verkar det ha gått trögt än så länge...
 
Sv: Akvarium

Dom är ju hitills aldrig odlade i akvarium, så du får hojta till om han lyckas.
De värsta jag sett var 35-40 cm. Då var de i 20-årsåldern.
 
Sv: Akvarium

hua.. nu vet man ju inte om man vågar lägga in bild på vårat.. :o
Era är ju så fina..
men men.. Detta är vårat 470liters.. Vi har 4 scalarer (tror jag de heter), 4 segelfens Molly Mix, 1 PraktBothia, 4 Antristus malar, 1 kamphane, och 2 malar till.. en som jag kallar För grisen (tror det heter Pansarmal) och en som jag kallar för hajen.. :angel:

Just nu så får det se ut lite som det vill eftersom vi är mitt i flytt och dessutom så är växterna på tillväxt just nu..

17967125.jpg


Någon som har tipps på hur man får det att se trevligare ut sen?? känns så rörigt just nu..

"Hajen" ser ut att inte vara någon mal utan en siamesisk algätare. Och skaffa gärna några kompisar till pansarmalen, det är en stimfisk! Det ser bestämt ut som ni har neontetror också?

Hur sköter ni om era växter, de ser fina ut? (ljus, näring, CO2?)
 
Sv: Akvarium

"Hajen" ser ut att inte vara någon mal utan en siamesisk algätare. Och skaffa gärna några kompisar till pansarmalen, det är en stimfisk! Det ser bestämt ut som ni har neontetror också?

Hur sköter ni om era växter, de ser fina ut? (ljus, näring, CO2?)

haha.. det är det kanske.. jag är ganska ny på det här med akvarien...:angel:
Gubben är ju helt frälst och jag "blev" med akvararie bara för ca 9 månader sen. (det på bilden) Så jag vet inte spec. mycket...
Vi vet att han är en stimfisk, men de vi har försökt stoppa ner i akvariet har han tagit död på derekt.. :confused: Han VILL väll vara själv..
Japp.. Neontetror finns det oxå.. just nu bara 27st.. men kommer 10 till efter flytt.. dom lever ju tyvärr inte jätte länge..

Hur vi sköter växtrena?? Hmm.. vi gör väll inget spec. med dom tror jag.. dom får växtnäring i flytande form efter ett vattenbyte bara.. sen så pillar vi mycket med dom också.. plockar skott osv. och sätter någon annan stans för att det ska växa till sig osv. Inget komplicerat.. Sen så plockar vi dagligen bruna blad osv. för dom suger ju näring från växten.. inte kul om hela blir brun ju.. Jaa.. typ så gör vi..
 
Sv: Akvarium

Men vad är det för sorts pansarmal då? Det låter jättekonsigt att den skulle vara så aggressiv, de brukar ju vara supersnälla mot varandra? Våra skulle nog helst bo på varandra om de kunde.
 
Sv: Akvarium

Så här ser mitt 500l akvarium ut.
Jag har pimpat det sen min 50cm haj dog hastigt..

så nu bor det slöjstjärtar där av olika slag och en drakmal som städar.

en cyklopöga, resten är korsningar lionhead/slöjstjärt/cyklop.

Den ena har en svart kockmustach och svart basker, den andra har hitlr much och en annan e helvit..
lite kul med annorlunda konstiga modeller.

http://www.flickr.com/photos/organize/?start_tab=one_set72157602741339192

har än så länge inte fått in tillräckligt med växter. Sak inför skaffa fler modersplantor av samma växt, det fyller upp akvariet fint :)

ursäkta dåligabilder med lampblänk i :angel:
 
Sv: Akvarium

Men vad är det för sorts pansarmal då? Det låter jättekonsigt att den skulle vara så aggressiv, de brukar ju vara supersnälla mot varandra? Våra skulle nog helst bo på varandra om de kunde.

vet faktiskt inte vad det är med honom.. Han är jättä snäll mot alla andra fiskar, men det funkar inte med hans egen art.. :crazy:
Men men.. så kan det vara ibland..
 
Sv: Akvarium

Så här ser mina akvarium ut:

Salamanderakvariet
100_8392.jpg


Fiskakvariet
P3244193.jpg


Men guud vad jag längtar efter ett större akvarium! :love:
 
Sv: Akvarium

Vad fiiint salamanderakvariet var! :) Hur stort är det?

Taack vad glad jag blir!!! :)

Det är på 63 liter så det är ganska litet med det räcker för dem, :p salamandrarna är så himla charmiga!

Slänger in en liten bild på Knut :angel: :
72169_11829587681.jpg
 
Sv: Akvarium

Vad söt! :)

Vad är det sort? Hur många salamandrar har du? Går de bra ihop med guppysarna (för det är guppys va?)?

Många frågor, men jag är lite småsugen på att skaffa ett par salamandrar själv.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: tanten
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 298
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 543
Senast: Exile
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
941
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp