Bukefalos 28 år!

Alaskan Husky

Sv: Alaskan Husky

Mariika; Tack för tipset! Hönsben med fötter kvar på är nog bara bra för hunden även om vi tycker att det är läbbigt..... Jag köper ju torkade grisöron, så va faaaan....


Varsågod, men jag undrar vart mitt inlägg tog vägen... :confused:
 
Sv: Alaskan Husky

Det jag syftade på var att många Alaskan huskies har ALASKAN malamute i sig. Då inte en Alaskan husky är en ras, består den därför av andra raser.
 
Sv: Alaskan Husky

Som bekant är ju alla hundarna mer eller mindre släkt till vargen. En golden har man avlat en längre tid på, det syns inte minst på att dom har hängande öron. Det är ju givetvis inte bara öronen som avgör hur nära besläktad med en varg. En siberian husky t.ex. har kvar många instinkter som jakt (det har alla hundar mer eller mindre) och dom viker inte för att ha ihälj en höna :P
Med andra ord. En siberian husky är närmre släkt med en varg än en golden. Dessutom är golden ettväldigt dåligt exempel, eftersom det avlas ganska mycket mera på dom!
 
Sv: Alaskan Husky

Golden var inte de mest exemplariska rasen att gämnföra med de kan jag hålla med om..

Jag får dagligen manil från valpköpare som vill ha en husky för att-Dom är närmre släkt med vargen (inte mer än andra raser säger jag då inte jagar dom mer än vad andra raser)'Om jag kollar linjerna på mina hundar likså många andra Siberian i Sverige så är dom absolut inte sönderavlade men linjerna öfr att du ska finna någon varj i syne så får du leta vääligt länge.

Likså de här med att en Siberian ska ha blåa ögon..Suck
 
Sv: Alaskan Husky

Jag bor själv i Skåne kanske någon har listat ut=)
Jag är född här nere och´har mina föräldrar här gubben har sin släkt här osv osv.. kom i kontkat med en kennel ovanför Göteborg fick intresse för rasen men köpte en här nere.

Fick tag i en fantastisk kennel som tävlar i medledistans på vintern i snö åker upp till lillholmen och kör 4-5 veckor (brukar få in 1-2 tävlingar per tillfälle) sen vår och höst kör dom barmark och tävlar även i deta.

Likså mina hundar kör också barmark (fyr eller tre hjuling)
img_1147_21871498.jpg
vi har kört 1 tävling hittentills.
Hundarna får jobba minst lika mycket här nere som uppåt!
 
Sv: Alaskan Husky

Menade inte riktigt så.n Det är inte diekt så jag tror att det finns varg i någon Siberian stamtavla. Rasen har ju funnits länge, men är ändå relatvit nära "ursprungshunden" eller vargen om man jämför med många andra hundar.
I Siberians rasbeskrivning ser man ofta att det står att det är en ras som kanske inte är lämplig att ha lös. Det är ju givetvis vad man gör det till! Men kan tillägga att jag försökt få pappas husky att gå lös på promenaderna - men icke. Hon är för självständig och har fullt upp med sitt för att vilja följa med mig, även om jag lockar med hennes roligaste leksaker eller favoritgodis.

Ja det där med blåa ögon är överskattat. Faktum är att jag inte sett så många Siberians med blåa ögon.
 
Sv: Alaskan Husky

Så de mennar dom som kör långdisstans driver över sina hundar i galopp?
Kör du Sprint så okej då kan jag hålla med men annars så kör du hundarna i trav så mycket som möjligt.

tycker du ska läsa på ämnet och hur man tränar hundar innan du yttrar dig..


Jag tror Hop syftade på att man skall träna hundar att hålla galoppen. Travar gör de om de är trötta eller saknar drivet att vilja dra och då är det bättre att låta dem vila lite för att behålla glädjen.

Själv vill jag att hunden skall maxa. Dragträning går ju trots allt ut på att man har en hund som älskar att springa. Hunden måste dvs. ha drivet att vilja maxa och dra för fullt. Om den föredrar att trava upplever jag att viss motivation och ork saknas. En hund som lätt börja trava (utan att det beror på trötthet efter ett långt tränngspass - och då jämför jag inte med långdistans) saknar passionen att dra och då skulle jag, precis som Hop, rekommendra att låta hunden vila, tills han orkar dra igen.

När det senare kommer till längre distanser är det drag på en helt annan nivå. Det går inte att jämföra 1-15km drag med 4-15mil..... Det krävs helt olika förutsättningar och träning.
 
Sv: Alaskan Husky

KL

Kan även tillägga i draghundsdebatten att agility (förvisso på en inhägnad bana) är nåt alaskan tycker är kul. Att det sen är spintved av bommarna och tunnlarna ligger i trasor hör inte hit... ;)
Hund är glad och publiken har vansinnigt roligt!
 
Sv: Alaskan Husky

KL

Kan även tillägga i draghundsdebatten att agility (förvisso på en inhägnad bana) är nåt alaskan tycker är kul. Att det sen är spintved av bommarna och tunnlarna ligger i trasor hör inte hit... ;)
Hund är glad och publiken har vansinnigt roligt!

Agility är verkligen toppen & öppet för alla raser!!! :D
(tycker att huskys är så fina, gillar utseendet på dom)
 
Sv: Alaskan Husky

det stämmer INTE att polarhundar är mer släkt med vargar än sällskapshundar. det har forskats en del på det där och alla hundar är lika mycket/lite släkt med vargen. utom de där man aktivt avlar in varg. men de räknar jag inte hit.
 
Sv: Alaskan Husky

Hallå där?
Niklas Grynefors, erkänn att du har fel där? Niklas Dirland bor i Höör och hanräknas som världens snabbaste skåning med hund, i sprint.
Men din Grynefors går inte finna någonstans inte ens ett svenskt FID-nummer (förar-id) har han? Svårt att tävla på hög nivå då;)

Till ts:
Det är rätt många förare i södra Sverige som tävlar, de tränar med fyrhjulingar, tryckvagnar och med sparkcyklar.
Sen reser de vintertid hit upp och ligger på snö och tränar och tävlar.
 
Sv: Alaskan Husky

Till ts:
Det är rätt många förare i södra Sverige som tävlar, de tränar med fyrhjulingar, tryckvagnar och med sparkcyklar.
Sen reser de vintertid hit upp och ligger på snö och tränar och tävlar.

Jo så är det med all säkerhet, och jag hade nog en del fördomar som jag får äta upp med salt och peppar, men i mina öron lät det hysteriskt konstigt.
Slädhund i Skåne.... Hmmm...
Tilläggas skall att uppfödaren med största sannolikhet inte var seriös för fem öre, och då spelar det ingen roll i vilken landsänsa man bor öht!!!
 
Sv: Alaskan Husky

haha ja det verkar ju som det! men jämten då? med den färgen och storleken måste de vara jättenära vargen? eller näää... tyvärr är det en spridd uppfattning att polarhundarna är närmare släkt med vargarna än andra raser, men det finns alltså ingen som helst sanning i det påståendet.
 
Sv: Alaskan Husky

Han heter Niklas Dirland och ingenting annat. Han kör fågelhundblandningar.
Han är sponsrad av nutra nuggets.
Han bor numera i Kiruna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 851
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Funderar på att köpa en Emmi-pet, för att se om det hjälper till att hålla munnen frisk på djuren hemma. Är det någon här som har...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: Kildegrei
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 873
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp