Bukefalos 28 år!

Alaskan Husky

Sv: Alaskan Husky

Jag tycker att det är vansinnigt att många av dessa draghundar kommer till folk som tycker att det är vackra. Vackra ja, men... Det krävs lite mer tanke än så innan man skaffar hund. (Det finns ju frimärken)

Jag vet många raser jag tycker är vackra på olika sätt, men totalt olämpliga för mig.
 
Sv: Alaskan Husky

Hunden är avlad för enbart ett syfte, varför skall hunden förvägras det?

Visst tankenötter i all ära, men att se en draghund slänga sig framåt i selen och dra iväg är helt underbart, lyckan man ser hos hunden kan inte beskrivas med ord!

Lite intressant läsning om ursprunget http://www.sleddogcentral.com/features/little_wolf/alaskans.htm

Min hund får dra. Om inte åt skogen så pulka med div saker samt glada barn.
Tack för länktipset.
 
Sv: Alaskan Husky

Jag tycker att det är vansinnigt att många av dessa draghundar kommer till folk som tycker att det är vackra. Vackra ja, men... Det krävs lite mer tanke än så innan man skaffar hund. (Det finns ju frimärken)

Jag vet många raser jag tycker är vackra på olika sätt, men totalt olämpliga för mig.

Frimärken!!!! :rofl: Underbart...... ;)

Jag skulle aldrig rekommendera att någon som inte är insatt i draghundsvärlden (som jag absolut inte är, jag "gillar" inte ens hundar....) skulle överta en omplaceringshusky.
Jag måste verkligen poängtera Jag har haft vansinnig tur med Nisse!!!!

Jag tog en chansning och den gick hem, men nu i efterhand har jag verkligen förstått att det skulle lika gärna gått åt helvete.
Ska man prompt ha hund så finns det massor av rara okomplicerade raser man kan ha, och absolut inget ont om blandisar - en hund är en hund är en hund, det gäller bara att det är rätt hund!!!

Men måste säga att det känns liiiiite kaxigt att ha en blåögd husky när man varit hundrädd som attans ostbågar hela sitt liv!!!

Men. Ska man bara ha en hund i sitt liv, tycker jag att man ska ha en Schipperke!
 
Sv: Alaskan Husky

Mennar då att alla draghundar som inte fungerar för den disstans föraren kör eller en hund som inte passar med övriga i ledet bör istället avlivas?

De finns jätte mycket oseriöst blad alla hundraser,men sen är faktiskt så att alla hundar är inte byggda för att jobba har bla sätt många SH med dåliga ryggar.

Jag tycker de är kanon att de FINNS folk som ger tid och kraft åt att uppfostra och gå till mötesgående med en sönder körd hund prövade själv i 6 månader men jag upp..

De finns Jakt hundar som är skott rädda för fasiken, men jag personligen skulle inte säja en hund till någon som inte har någon form av intresse för drag.
Arbetet hör till hundhållningen så som rasen är bygg och gjord för disstans både inom barmark och på snö men bara för de så behöver inte alla hundar älska de!

Läs igen, förstår du inte fortfarande läser du igen, förstår du fortfarande inte ber du någon läsa och sen berätta för dig vad det står...
 
Sv: Alaskan Husky

Min hund får dra. Om inte åt skogen så pulka med div saker samt glada barn.
Tack för länktipset.

Låter ju som att han får en del aktivering iaf, men prova låt honom dra så att han kan galoppera, där kommer du se vad hundra tals år av avel kan "ställa till med". Nordisk stil är än väldigt enkel form av drag där man åker skidor efter hunden. Hunden kan även dra en pulka då.

Förövrigt önskar jag dig lycka till med Nisse och hans tre hjärnceller...
 
Sv: Alaskan Husky

Du menar väl Höör?

Det finns faktiskt ett litet litet samhälle som heter Hörr i Sjöbo kommun. Men jag väntar fortfarande på att flo-jo skall backa upp sitt uttalende om Niklas Grynefors från Hörr som har vunnit det mesta man kan vinna... Finns det någon substans bakom det?
 
Sv: Alaskan Husky

Låter ju som att han får en del aktivering iaf, men prova låt honom dra så att han kan galoppera, där kommer du se vad hundra tals år av avel kan "ställa till med". Nordisk stil är än väldigt enkel form av drag där man åker skidor efter hunden. Hunden kan även dra en pulka då.

Förövrigt önskar jag dig lycka till med Nisse och hans tre hjärnceller...

Ja, än så länge är vi nybörjare, men hellre ta det lugnt i början än att skrämma skiten ur jycken (och mej! Jag har hamnat en diverse snödrivor redan, medan hund far i väg med pulkan slängande som en vante bakom!)
Har köpt en liten sulky (docksöt!!!) till minishettis som vi skall prova att dra med när det är barmark, då kan det bli gallopera av!!! Önskedrömmen och målet är att köra ungen till dagis med hund. Miljöbilspremie!!!!;)

Nisse hälsar att han kompenserar att han är korkad med att han är snääääääll!!!
:)
 
Sv: Alaskan Husky

Läs igen, förstår du inte fortfarande läser du igen, förstår du fortfarande inte ber du någon läsa och sen berätta för dig vad det står...

För de första jag är inte dum i huvet, men på de sätt som jag uppfattade dig i svaret så var det faktiskt som så att -Uppfödarna eller den som avlar har ett stort ansvar att sälja enbart till dem som sysslar med drag

Och då säger jag igen de är inte ALLA hundar som gillar de och de är inte alla människor som brinner för de..

Visst tankenötter i all ära, men att se en draghund slänga sig framåt i selen och dra iväg är helt underbart, lyckan man ser hos hunden kan inte beskrivas med ord!

Så vart gör du av alla sönder körda hundar då eller omplaceringar?
Om hundarna nu enbart ska göra de dom är avlade oavsätt hem??

Ja jag stavade fel på Höör spelar stor roll...Kanske finns de något samhälle i hållan Sjöbo som heter hörr men inte direkt av intresse.

Tycker du får Googla bättre då=)
Henning bor för övrigt också i Höör från Vakarevo`s..

Och DU Om du ska spela syster lustig så har du kommit till fel person.

...skaffa lite glädje i livet!!
 
Sv: Alaskan Husky

prova låt honom dra så att han kan galoppera, där kommer du se vad hundra tals år av avel kan "ställa till med".

hur tänker du här??


Personligen så brukar vi låta våra hundar trava för att hålla syresättningen uppe och hundarna orkar längre..
 
Sv: Alaskan Husky

För de första jag är inte dum i huvet, men på de sätt som jag uppfattade dig i svaret så var det faktiskt som så att -Uppfödarna eller den som avlar har ett stort ansvar att sälja enbart till dem som sysslar med drag

Och då säger jag igen de är inte ALLA hundar som gillar de och de är inte alla människor som brinner för de..

Du fattade mig fel, därför bad jag dig läsa mitt inlägg igen...

Det hela handlar om köparens ansvar i första hand, köp inte en frisk draghund om du inte drar, alternativt vill börja dra. Jag tror att vi är lite oens om hurvidare brukshundar skall få jobba eller inte...

Så vart gör du av alla sönder körda hundar då eller omplaceringar?
Om hundarna nu enbart ska göra de dom är avlade oavsätt hem??

Nu är du bara sur för att jag synade dig om Niklas. En frisk draghund skall dra, allt annat vore ju absurt, tycker inte du?

Sen att det finns hundar som inte riktigt lämpar sig av olika anledningar, då för man lösa det efter bästa förutsättning för djuren.

Ja jag stavade fel på Höör spelar stor roll...Kanske finns de något samhälle i hållan Sjöbo som heter hörr men inte direkt av intresse.
Tycker du får Googla bättre då=)
Henning bor för övrigt också i Höör från Vakarevo`s..

Och DU Om du ska spela syster lustig så har du kommit till fel person.

...skaffa lite glädje i livet!!

Okej du stavade fel ca 4 ggr på en ort som har 4 bokstäver, visst det kan jag köpa, men varför dementerade du det inte direkt när folk började ifråga sätta..?

Om vi skall tro på dig får du länka till en hemsida eller till ett tävlingsresultat som stödjer ditt påstående. Annars kommer du, tyvärr, hamna i säcken "forumsmytomaner" som flänger runt på internet!

Sen förövrigt är jag jätteglad:)
 
Sv: Alaskan Husky

När jag tänker efter ser jag nog alla hundspann i galopp faktiskt... Men det kanske är just över isen när man ser dem och de nyss startat och är taggade??? Hemma kör de många hundar i varje spann. Tolv och uppåt skulle jag tro. Men de kanske travar när de tröttnat lite.
 
Sv: Alaskan Husky

KL

Ingensom har läst om Buck? Skriet från vildmarken? Jack London?

Det är ju vi människor som får använda vårt förnuft i fråga om hundars drag kapacitet.... Därav att jag tar det jädra lugnt.... I och med att min hund har draget i generna, men är husky/grayhound(eller whippet)/schäfer betyder inte att hans ork är likamed hans vilja...... Han vill och vill och vill, men det är en tunn kille,hur mycket bra mat han än får.
Jag tror att pulkdragning med vatten är en bra grej för att "härda" honom....

Sen att han vill kuta som om fan själv var efter honom får han göra avkall på en stund, för jag vill ha kvar min goa vovve ett bra tag.
 
Sv: Alaskan Husky

Vad är egentligen bra mat fören drag/polarhund?
När hunden kom hit var det lervälling som rann ur honom och han fes konstant - vi matade medbackvis av a-fil och fickhonom att skita korvar efter ett tag i alla fall. Nu äter han vanlig hundmat med tillskott av ris, kokt potatis och pasta.
Han har gått upp i vikt så att han inte ser ut som en löparhund längre, men lite mer massa vill jag ha.... Tips?
(Han får matolja på maten ochså....)

Jag har tagit fan i båten, och det är bara att ro i land med honom - jag vill att han ska må så bra han bara kan!
 
Sv: Alaskan Husky

När jag tänker efter ser jag nog alla hundspann i galopp faktiskt... Men det kanske är just över isen när man ser dem och de nyss startat och är taggade??? Hemma kör de många hundar i varje spann. Tolv och uppåt skulle jag tro. Men de kanske travar när de tröttnat lite.

Galopp är det som gäller. Otränade hundar kör man kortare pass med tills de orkar att galoppera länge.
 
Sv: Alaskan Husky

Så de mennar dom som kör långdisstans driver över sina hundar i galopp?
Kör du Sprint så okej då kan jag hålla med men annars så kör du hundarna i trav så mycket som möjligt.

tycker du ska läsa på ämnet och hur man tränar hundar innan du yttrar dig..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alaskan Husky

Mariika; Tack för tipset! Hönsben med fötter kvar på är nog bara bra för hunden även om vi tycker att det är läbbigt..... Jag köper ju torkade grisöron, så va faaaan.....

Sen; ska ni hugga på varandra om nån tränare nånstans får ni gärna skapa en egen tråd.
Jag och fler med mej vill dela tips om draghundar i allmänhet och husky-ruskor i synnerhet.
Jag har ingen tränare, alltså frågar jag er alla kloka bukefalister.

// Red som fortfarande inte fattar nyttan av slädhundar i Skåne.
 
Sv: Alaskan Husky

det är bra att disskutera men hon kan inte hjälpa att hon är ordblind? håll er till det tråden var ämnad för
 
Sv: Alaskan Husky

vill du få upp hunden i vikt ska du i första hand ge hunden mat med mycket protein och fett, inte kolhydrater. enklast är att ge ett torrfoder anpassat för aktiva hundar eller ett färskfoder. mina hundar får nordic, och där hittar man inga konstiga saker ;).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
1 379
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 856
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Funderar på att köpa en Emmi-pet, för att se om det hjälper till att hålla munnen frisk på djuren hemma. Är det någon här som har...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: Kildegrei
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp