Bukefalos 28 år!

All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

En liten fråga till. Rekommenderar du att man köper en "kolla masken"? Jag har letat och läst lite i loka trådar, men har inte riktigt förstått vad den innebär? Har jag rätt i att det är en liten låda med alla instruktioner man behöver, plus att har man betalt den så ingår själva analysen utom odling på stora bandmasken? Man skickar också in själva lådan till labbet eller? Blir det mycket dyrare i slutändan (gäller 2 hästar)? Räcker det med en låda eller måste jag ha två om jag vill göra individella test?
 
Senast ändrad:
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Enklast är att köpa två KollaMasken, tror det höjda priset på "egeninskickade prov" är höjt så man tjänar på att använda lådan även om det är ett par-tre hästar.

Var gränsen går för att avmaska hänger på så många faktorer. Normalt kan man avstå från avmaskning om hästen har under 200 EPG, därför är odlingen viktig just under 200.

Samlingsodlingen visar om någon av hästarna har stora blodmasken, och då behövs det avmaskning och kanske även nån saneringsåtgärd i hagarna.

Hoppas du blev lite klokare av det här!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tror jag är med på spåret igen!
Tack så himla mycket för hjälpen :bow:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*knapplån*

Om en vecka ska jag göra träckprov för tredje året i rad och min fråga är om det är billigare att skicka in med Kolla Masken lådan eller på egen hand med utskriven lapp och i eget kuvert som jag gjort tidigare?

Om man skickar in med Kolla Masken lådan är allt betalt och klart om inte odling görs eller?

Jag hoppas verkligen att jag fått ner masken på min unghäst som har haft en hel del lilla blodmasken. Mockningen i hagen har jag skött så man kan ju hålla tummarna.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ja det känns enklast så! Jag lär nog återkomma när jag har svaret i handen skulle jag tro ;).
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*KL*

Nu har jag funderat... :angel: Varför är det egentligen så viktigt att ta en odling för att veta om det är stora el. lilla blodmasken ens häst har? Ja, jag vet att den stora är enormt mycket farligare men... är det inte samma avmaskningsmedel? Bekämpar man den ena så blir man väl av med även den andra? Har jag fel nu? :confused:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Stora Blodmasken kan orsaka allvarligare problem än den lilla, därför vill man kanske avmaska även vid lågt EPG om det är den hästen har. Vid lågt EPG av bara Lilla Blodmasken kan man ev. låta bli avmaskningen tills vidare.

Det kan även vara bra att hålla koll på markerna lite extra om Stora Blodmasken varit närvarande.

Vi har en hage som eventuellt är infekterad, så den kikar jag lite extra i och tänker mocka ur den för säkerhets skull nu. Den har varit så lerig innan, så det har inte funnits några högar att mocka ur.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Utöver det pinky redan sagt så är det en stor fördel att veta om man fått in det i sina hagar. Läge för radikal parasitsanering om man nu inte haft nån plan på det innan. Alltså t.ex. plöja upp, bytlåna hage med grannens kor/får, mockning, osv.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Vad bra att du finns och hjälper till med maskfrågor :bow:
Testade mina hästar, och de hade 30 resp 850 (!!) EPG, och de kommer gå i en hage i sommar som delvis använts på vintern, så den kommer inte att vara helt parasitfri... Jag tänkte låta hästen med 30 EPG vara, och avmaska den andra med cydectin innan betessläpp. Hur låter det? Men kommer jag att behöva maska av den andra också under sommaren, eller bör jag ta nya träckprov i juli?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag skulle låta den med lite vara hela året. Har ni styngfluga behöver den ju ändå avmaskas i höst.
 
Sv: När är det dags att avmaska?

I år avmaskade vi den 22 mars, alla tre med Cydectin, tre vuxna hästar.
Efter träckprov som visade att ena hästen hade över 1000 epg, därför avmaskade vi dom så tidigt.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tack så mycket :bow:
Men jag vet ju inte om styngfluga, det fanns inte med på mitt KollaMasken-resultat :mad: Jag kanske skulle kryssat i nåt mer, men det var första gången så jag är glad att jag fick fram ett svar öht :D
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tack så mycket :bow:
Men jag vet ju inte om styngfluga, det fanns inte med på mitt KollaMasken-resultat :mad: Jag kanske skulle kryssat i nåt mer, men det var första gången så jag är glad att jag fick fram ett svar öht :D

Styngflugans larver ser man inte på träckprov eftersom det är vuxna flugan som lägger äggen. Du kan se på hästens ben små gula prickar på sensommaren/hösten, det är styngflugeägg.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

knapplån
nu har jag fått svar på mitt träckprov som jag skickade in i måndas....och det var 0 på allt, bockade för att det skulle ta odling i fall att men de har de inte gjort så då kan jag väl strunta i att avmaska nu iaf?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Styngflugans larver ser man inte på träckprov eftersom det är vuxna flugan som lägger äggen. Du kan se på hästens ben små gula prickar på sensommaren/hösten, det är styngflugeägg.

Sånt där jag borde veta och det ringer en liten klocka nu i efterhand:o Tack!
Jag lääängtar till betet ! Även fast jag lider av fångest, men jag hoppas att allt skall gå bra ...
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag behöver också råd!
Jag har flyttat två hästar till en ny hage (inga djur har någonsin gått där). De kom dit för snart en månad sedan och de ska gå där hela sommaren.

Häst nr 1: Min häst som är dräktig (fölar i maj). Avmaskad efter den "mindre bra varianten" utan koll men med bra intervaller.

Häst nr 2: unghäst, 2 år som jag inte har någon aning om hur den är avmaskad.

Jag mockar hagen varje dag, mest för att slippa rator och förhoppningsvis spridning av mask. JOBBIGT dock!

Nu är frågorna: Hur ska jag fortsätta hålla hagen parasitfri på bästa sätt? Om jag inte gör träckprov, vilket preparat ska jag använda med tanke på dräktiga stoet?
När ska jag senast avmaska stoet?

Hur noga/ofta måste man mocka för att slippa mask?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hej Madick!

Hoppas att det är ok att alla överhopar dig med frågor! Jag blev nyfiken, vad har du för bakgrund, veterinär el liknande? Eller bara allmänt intresse för detta? Ska lägga in offensiv att vi som tagit träckprov som visar noll ska slippa avmaska, så åsikter från nån "dokumenterat kunnig" vore bra att hojta med;) .

En annan fråga, skiljer man på stor och liten bandmask? Stallägaren hade rådfrågat veterinär inför avmaskningen (som görs rutinmässigt 2 ggr per år) som i sin tur hade kollat med strömsholm och de hade sagt att årets klimat var gynnsamt för stor och liten bandmask. Blandade hon ihop det med blodmask måntro? Har aldrig hört att man delar upp bandmask så.

Mvh
/Hanna
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hur stor är hagen (med tanke på att du verkar fixa att mocka den ;) )?

Om du ändå tänker avmaska utan träckprov skulle jag välja ivermectin och börja samma dygn som stoet fölar (då kommer man åt eventuell fölmask som fölet får i sig genom mjölken), båda hästarna och sen var 8e vecka för att hålla borta äggspridningen.

Mockning ett par gånger i veckan räcker bra, kanske oftare när det blir varmare och vädret är mer gynnsamt för äggkläckningen.

Med nya hästar och nya marker skulle jag absolut börja med träckprov då får man ju en bra grund att se hurudana hästar man har. De allra flesta går att få ner på 0-50 EPG och de håller sig där utan avmaskning. Men 10% ungefär brukar ligga högt, trots god avmaskning. Det kan ju vara bra att veta om man har fått sig en sådan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: fijja
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
445
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
953
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp