Bukefalos 28 år!

All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Sjukligt intressererad av parasiter helt enkelt :angel: Har varit i många år och läser allt jag kommer över, frågar och frågar igen. Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska börja plugga i höst för att utbilda mig till parasitolog.

Det finns tre arter bandmask som går på häst, men en sort är vanligast. Men någon stor och liten har jag aldrig hört det refereras till. Gissningsvis är det ihopblandat med blodmasken.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hej på er!
En fråga ang. avelsston.
Har lärt mej att avmaska stoet samma dygn hon fölat.
Hur gör ni andra?
Var ska man dra gränsen för att avmaska eller inte?
Mina 3 ston låg på 30-800 EPG. Den som ligger på 800 är köpt runt nyår och jag har inte koll på förra ägarens rutiner.
Tacksam för svar!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hej på er!
En fråga ang. avelsston.
Har lärt mej att avmaska stoet samma dygn hon fölat.
Hur gör ni andra?
Var ska man dra gränsen för att avmaska eller inte?
Mina 3 ston låg på 30-800 EPG. Den som ligger på 800 är köpt runt nyår och jag har inte koll på förra ägarens rutiner.
Tacksam för svar!

Träckprov först. OM stoet behöver avmaskas (beroende på omständigheter, men jag brukar avmaska över 100 EPG) så kör jag samma dygn som hon fölat. Behöver hon avmaskas tidigare än det så försöker jag tajma in så det blir ca 8v innan beräknad fölning.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*knapplån*
Nu har jag fått svaret på träckproven:
Häst 1: 30EPG (lika som förra året)
Häst 2: 60EPG (200 förra året)
Häst 3: 1250EPG:eek: (har aldrig tagits prov på tidigare)

Odling är satt på häst nr 3, svar V18. Vilket medel ska jag avmaska med och med vilken intervall? Förra året avmaskades med Noromectin.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*knapplån*
Nu har jag fått svaret på träckproven:
Häst 1: 30EPG (lika som förra året)
Häst 2: 60EPG (200 förra året)
Häst 3: 1250EPG:eek: (har aldrig tagits prov på tidigare)

Odling är satt på häst nr 3, svar V18. Vilket medel ska jag avmaska med och med vilken intervall? Förra året avmaskades med Noromectin.

Jag skulle låta häst 1 och 2 vara i år, och ta Cydectin på häst 3 nu, och så om 12v igen (slutet av juli) och sen även i slutet av oktober, möjligtvis ta ivermectin då istället om ni har styngfluga.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Varför? Cydectin o Ivomec är mycket närbesläktade kemiskt, dessutom "tar" Cydectin styngflugelarver också så om du vill rekommendera det medlet finns ingen anledning till att byta till hösten.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hur du ska avmaska beror på så många olika saker! Jag tycker att du ska ringa labbet eller din veterinär för att få avmaskningsrekommendationer för dina hästar.
Jag håller inte med om Madicks rekommendation, din häst som har mycket ägg i träcken smittar ju ner hagarna och då blir dina andra två hästar också infekterade... som sagt, rekommendationerna beror på så många olika faktorer så man måste nästan prata och förklara hur häst- och hag-läget ser ut för att få ett bra svar...
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Varför? Cydectin o Ivomec är mycket närbesläktade kemiskt, dessutom "tar" Cydectin styngflugelarver också så om du vill rekommendera det medlet finns ingen anledning till att byta till hösten.

Cydectin tar en del av inkapslade larver och med en ny häst kan det vara läge att köra ett "rensningsår", efter ett sånt år är hästarna i de allra flesta fallen "rena" året efter. Cydectin tar styngflugelarver sämre än ivermectin.

Om du nu vet att båda är makrocykliska laktoner, varför motsätter du dig bytet av medel sista avmaskningen?
 
Senast ändrad:
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag håller inte med om Madicks rekommendation, din häst som har mycket ägg i träcken smittar ju ner hagarna och då blir dina andra två hästar också infekterade...
Förklara nu hur du menar. Hon har två hästar med ytterst lite. Tycker du alltså hon ska avmaska dem för att den andra hästen har mycket? Avmaskas den med mycket så slutar den släppa ägg och smittar inte ner markerna. Dessutom har de flesta hästar eget motstånd mot parasiter och håller sig på låga nivåer även utan avmaskning. Varje avmaskning gör plats för nya maskar, så har man otur får man fram MER mask efter en avmaskning av en låg-EPGare än om man låter den sköta det själv.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

förstår inte vitsen med det bytet helt enkelt!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

så bra, ni som inte lämnat in träckprov ngn gång rekomenderar jag att ni köper kolla masken lådan på apoteket, detta var första gången jag provade och är super nöjd med att veta hur det står till med min pålle.:bow:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Som jag skrev, hur man avmaskar beror på så mycket... jag vet inte hur hagstatusen ser ut, hur åldern på hästarna är, hur länge hon haft den med höga värden och hur den är avmaskad tidigare... det går inte att ge den typen av generella råd som du gör här (halshugg mig inte nu!) utan att ha hela bilden klar för sig. Jag säger inte att hon ska maska alla tre, jag säger att hon ska ta kontakt med lab eller vet för att få rekommendationer för sina hästar. Angående "eget motstånd mot parasiter" så finns väl bara den teorin gällande spolmask och ev. för bandmask...?
Jag tycker att det är bra att du orkar sitta och svara på alla frågor, men var lite försiktig med dina svar tills du är klar med din utbildning! Det är så lätt att det blir fel annars....
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

förstår inte vitsen med det bytet helt enkelt!

Från Comparative efficacy of moxidectin and ivermectin against hypobiotic and encysted cyathostomes and other equine parasites. (1994)
By contrast, ivermectin was 95.4% effective against Gasterophilus spp. third instar stage, whereas moxidectin was only 0-20.4% effective.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Styngflugan är ett minskande problem i Sverige idag, dessutom gör den ingen större skada i hästkroppen... går heller inte att "sanera" sina beten från styngflugor... eftersom de kan flyga! Därför förstår jag inte din rekommendation.
Dessutom har Cydectin fullgod effekt mot larvstadierna av styngflugan, och det är larvstadierna som kan verka irriterande...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag ger mina råd, och det är fritt för alla att dubbelkolla med sin vet, SVA, Vidilabs veterinär eller vem man nu litar på.

På den info hon ger (vilket är samma hon skulle ge en telefonkontakt) svarar jag utefter min erfarenhet av minskning av parasittryck på ett antal olika stall.

Jag vill också veta vad du vill veta som skulle ändra rekommendationen jag gav.

Du håller med om att den med högt EPG ska avmaskas? Visst kan man ta ivermectin om man nu känner för det, jag svarade att JAG föredrar ett Cydectin-år på nya hästar med högt EPG. Vad skulle ändras i detta om hagen är stor eller liten eller innehåller många hästar?

De med mycket lågt EPG tycker jag inte ska avmaskas. Har du en annan åsikt, i så fall varför? Och hur tycker du det påverkas av omgivningen i det här specifika fallet, när du har statistik från förra årets provsvar?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Styngflugan är ett minskande problem i Sverige idag, dessutom gör den ingen större skada i hästkroppen... går heller inte att "sanera" sina beten från styngflugor... eftersom de kan flyga! Därför förstår jag inte din rekommendation.

Tvärtom, den minskade kraftigt under slutet av 80- och under hela 90-talet. Nu har den börjat öka igen.

Hästen har högt EPG och bör ändå avmaskas i slutet av oktober, om man då har styngflugeägg varför då inte ta det medel som tar parasiten bäst, när de ändå är inom samma resistensgrupp?

Jag förstår fortfarande inte varför du opponerar dig mot medelbytet?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*kl*

Dottern, 3 år, tittar intresserat på när mamma efter alla konstens regler paketerar hästskit för vidare transport med posten. På väg till brevlådan säger hon med eftertryck i rösten:
-De kommer inte bli glada!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Nä, vi tycker olika bara...
Ser ingen anledning till att växla mellan två olika bekämpningsmedel som tillhör samma grupp
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Nä, vi tycker olika bara...
Ser ingen anledning till att växla mellan två olika bekämpningsmedel som tillhör samma grupp

Trots att jag visade på forskning där det visar tydligt att moxidectin inte har samma verkan på styngfluga som ivermectin? Just för ATT de tillhör samma grupp är det lugnt att växla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: fijja
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
432
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp