Bukefalos 28 år!

All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
HJÄLP fråga om blodmask

Vi har fått blodmask, är 16 hästar i stallet. Om vi maskar av alla i stallet och de skiter i hagen. Då kan dom inte stå där sen eller? Räcker det at mocka? eller vad ska man göra, vi har ju bara dessa hagarna?? Måste man lägga på grus? Eller ska man ha dom inne i tre dagar allihopa, för att då är maskarna som var ute döda?
Någon som vet??
 
Sv: HJÄLP fråga om blodmask

jag har ALLTID mina hästar inne i 3 dagar när man maskar av om man vet att där e något annars brukar dom få gå ute och man mockar väck skiten bara.
 
Sv: HJÄLP fråga om blodmask

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit. Har ni gjort prov med odling och fått svar att ni har stora blodmasken?

Det spelar ingen roll om hästarna går kvar, de har ju redan smittat hagen. När man avmaskar får man heller inte bort allting, utan bara de stadier av masken som det medel man använder når, det kan vara allt från 4-12 veckor som man slipper smitta, sen kommer det ut nya ägg.

Har alla 16 hästar mycket är det läge att se över hagrutinerna.

Berätta lite mer så går det att hjälpa bättre.
 
Sv: HJÄLP fråga om blodmask

Men misen, har du behov av avmaskning, då har det ju redan spridits smitta INNAN avmaskningen?
 
Sv: HJÄLP fråga om blodmask

Ska vi avmaska flera gånger nu då så ALLT kommer ut? Vi gjorde träck prv på 8st varav 7 hade mask, vi är 16 stycken men gjorde ett urval. Alltså nu vill vi ju ha bort det. Så de ska avmaskas, sedan stå inne 3 dagar sedan går det några veckor o göra samma procedur flera gånger?
 
Sv: HJÄLP fråga om blodmask

vi har även haft 3 kolikfall på två veckor har det med detta att göra? Kan de även bli sega av blodmask?
 
Sv: HJÄLP fråga om blodmask

Ska vi avmaska flera gånger nu då så ALLT kommer ut? Vi gjorde träck prv på 8st varav 7 hade mask, vi är 16 stycken men gjorde ett urval. Alltså nu vill vi ju ha bort det. Så de ska avmaskas, sedan stå inne 3 dagar sedan går det några veckor o göra samma procedur flera gånger?

Ni bör ta prov på ALLA, och har 7 av 8 så är det dags att titta över hagrutiner och avmaskningsrutiner. Gjordes det någon odling?

Ingen mening att ha hästarna inne 3 dar, hagarna är redan smittade.

Det bästa ni kan göra nu är: avmaska (vilket medel har vet gett er?) mocka hagarna och gör nytt prov på alla i vår.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Nu har vi haft möte och allt kommer förhoppningsvis bli bra!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Vi igen! Ville bara tala om att hon mår bra nu!!! :banana:
(vi med 1800 EPG, fick både förkylning & ögoninflamation på kuppen när vi avmaskade och blev rejält hänging). Tusen tack för hjälpen, Madicken mfl! :love: Ska fortsätta bekämpa maskarna & sprida den lilla kunskap jag fått vidare!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Alltså, jag har hört att det ska vara så att avmaskningsmedel är receptbelagt? Någon som vet om det stämmer?? Har kollat runder på nätet & så, hittar inte något någon stanns...
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jo, alla avmaskningsmedel är receptbelagt (sedan i mitten av oktober)
Alltså, jag har hört att det ska vara så att avmaskningsmedel är receptbelagt? Någon som vet om det stämmer?? Har kollat runder på nätet & så, hittar inte något någon stanns...
 
Sv: HJÄLP fråga om blodmask

Be din veterinär att ta bandmasksblodprov på 3 eller 4 hästar i besättningen. Besättningar med många blodmasksinfekterade hästar brukar visar sig att ha ett problem med bandmask (en tredjedel enligt parasitologen på SVA)).
Att de bara hade blodmask
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: fijja
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
432
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp