Bukefalos 28 år!

All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

*knapplån*

Fick mina provsvar idag. Båda hade 0 på allt. Det hade dom i våras med. Men fick en kommentar oxå:
"Vissa små blodmaskar kan gå in i ett djupt vilostadium under sen höst och vinter. Därför kan man vid provtagning denna säsong få "falskt" låga ägghalter, dvs hästen utskiljer relativt små mängder ägg trots att den har en större mängd små blodmaskar i tarmen"

Hur göra nu? Ska väl inte avmaska iaf?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Nej, inte maska. Har dom dvalat och du maskar finns risk för uppvaknande.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

KL

Jeg hadde en plan om å få tatt "träckprov" i høst før eventuell avmaskning.
Men når man har sett de små gule prikkene etter styngflugan på hestenes ben - så bør man vel uansett avmaska med ivermectinpreparat? Styngflugelarver vil vel ikke synes på et träckprov nå? Vil det noen gang kunne synes? I tilfelle når på året?
Takknemlig for svar om noen forstår min blanding av norsk og svensk... :angel:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Om hästen haft styngflugeägg på sig och man inte skrapat bort noga varje dag så får man avmaska med ivermektinmedel ja.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Fick svar på träckprovet i dag...

700 EPG på blodmaskar, noll på resten. Odling är satt.

Ska jag avmaska bums eller vänta på odlingssvaret? Vilket maskmedel är att rekomendera?

Är lite dum på detta med avmaskning, därför lite dumma frågor:
Bör jag ta nytt träckprov igen inom det snaraste (när i så fall) eller kan jag vänta till våren?
Vad har jag för nytta av att veta om det är stora eller små blodmaskar? Hon ska ju avmaskas i vilket fall som helst, vet dock att stora är farliga :idea:

Hästen är nyinköpt och tre år gammal, förra ägaren avmaskade henne med equimax i maj och banminth i slutet på aug, är det normalt att få så mycket blodmask från maj till nov?

Hoppas ni kan göra mig lite klokare :bow:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ska jag avmaska bums eller vänta på odlingssvaret? Vilket maskmedel är att rekomendera?
Avmaska bums. Jag skulle välja ett ivermektinmedel.
Bör jag ta nytt träckprov igen inom det snaraste (när i så fall) eller kan jag vänta till våren?
Vad har jag för nytta av att veta om det är stora eller små blodmaskar? Hon ska ju avmaskas i vilket fall som helst, vet dock att stora är farliga :idea:
Våren blir lagom, under vintern går blodmasken i dvala och då avmaskar man inte, och träckproven visar inget.
Nyttan att veta om hästen har stora blodmasken handlar mycket om hur noga man är med hagarna där hästen har gått, dessutom kan det vara bra att veta då stora blodmasken ger skador i hästen som kan påverka senare i livet.

Hästen är nyinköpt och tre år gammal, förra ägaren avmaskade henne med equimax i maj och banminth i slutet på aug, är det normalt att få så mycket blodmask från maj till nov?
Skum avmaskning att byta medel sådär...
Equimaxen tog bort smittan i 8v, så maj och juni släppte inte hästen några ägg. Från juli till slutet av augusti släppte hästen ägg och tuggade även i sig ny smitta. Avmaskningen med Banminth höll borta äggen sen 4v, så i slutet av september kommer det ut nya ägg.

Det du ser på träckprovet har hästen tuggat i sig för 12v sen upp till flera år sen. Larverna kan ligga och vänta i hästen på rätt tillfälle att utvecklas.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tack!

Då ska jag alltså bara avmaska en gång med tex ivomec och sen vänta till våren och ta nytt prov?

Hoppas du är kvar här till våren för då lär det komma fler frågor! :p
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Hej igen!

Hmm, avmaskade ju först med Banminth, sedan såg jag äggen och avmaskningen med Ivomec skedde ett antal veckor efter det. Hade ju varit en del frostnätter (styngflugan ska man väl avmaska mot efter ett antal frostnätter) men inte direkt hunnit bli någon riktig vinter än.

Alltså, jag tänkte inte avmaska med Cydectin om avmaskningen med Ivomec kan antas ha haft verkan även mot styngflugan. Men det kanske finns risk att jag avmaskade för tidigt för att den ska ha verkat?

Använde du Ivomec före eller efter du hittade ägg? Den som inte haft ägg på sig behöver du inte avmaska mot styngflugan. Ska du använda Cydectin på din kraftigt smittade räcker det gott även för styngflugan.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

OK, men kan jag ha avmaskat för tidigt (6/10) för att Ivomec ska ha verkat mot styngflugan (man ska väl avmaska i typ november eller?)

Ivomec tar styngflugans alla stadier, så det är inte för tidigt om det inte är så att hästen haft ägg på sig efter avmaskningen.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Super! Då är det färdigavmaskat för i år. Tusen tack för all hjälp :bump:

Ivomec tar styngflugans alla stadier, så det är inte för tidigt om det inte är så att hästen haft ägg på sig efter avmaskningen.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ny fråga: Skickade in träckprov i veckan (sent, jag vet) och svaret visade 0 (all mask) på fjodingen och 100 EPG blodmask på tinkern.

Kommentaren i meddelnadet var att provet kan vara osäkert.
Ska jag avmaska mot blodmask ändå? Eller vänta till våren?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ny fråga: Skickade in träckprov i veckan (sent, jag vet) och svaret visade 0 (all mask) på fjodingen och 100 EPG blodmask på tinkern.

Kommentaren i meddelnadet var att provet kan vara osäkert.
Ska jag avmaska mot blodmask ändå? Eller vänta till våren?

Nej, jag skulle inte avmaska nu. Det är fruset och det som landar på marken dör ändå.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Okej.

Min häst har 850 enheter blodmask. Vi använde fyrantel i somras, skall jag avmaska med detta nu också? Jag väntar på svar från odlingen.

Här är fortfarande plusgrader på nätterna, ska mina stallkompisar som inte har så mycket enheter också avmaska?
:bow::bow::bow:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Okej.

Min häst har 850 enheter blodmask. Vi använde fyrantel i somras, skall jag avmaska med detta nu också? Jag väntar på svar från odlingen.

Här är fortfarande plusgrader på nätterna, ska mina stallkompisar som inte har så mycket enheter också avmaska?
:bow::bow::bow:

Har de positivt (mer än 100) skulle jag avmaska för att skydda vinterhagarna.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ekonomisk och praktisk fråga :angel: :

Har tidigare skickat in "kolla masken", men nu ska jag skicka in prov för 2 hästar.
Eftersom "kolla masken" är gjord för en häst, måste jag då köpa 2 förpackningar eller blir det billigare att skicka in ett samlingsprov?
Och hur gör man då?

Har ingen koll på detta då det varit schemalagt avmaskning där hästen varit uppstallad förr.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ekonomisk och praktisk fråga :angel: :

Har tidigare skickat in "kolla masken", men nu ska jag skicka in prov för 2 hästar.
Eftersom "kolla masken" är gjord för en häst, måste jag då köpa 2 förpackningar eller blir det billigare att skicka in ett samlingsprov?
Och hur gör man då?

Har ingen koll på detta då det varit schemalagt avmaskning där hästen varit uppstallad förr.

Två KollaMasken. Samlingsprov är inget att rekommendera...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: fijja
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
444
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
951
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Tungband
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp