Bukefalos 28 år!

All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Har de positivt (mer än 100) skulle jag avmaska för att skydda vinterhagarna.

Fastän att man inte vet om det är stora eller lilla?

Och det bästa är att köra på fyrantel eller vad det nu heter?
 
avmaskning

Hej har avmaskat mitt sto som är ett halvår gammal. Och det gjorde jag för ca 4 veckorsen, men nu är magen stor och revbenen syns lite på henne....ska man avmaska henne igen då eller? Hon är aven lös i magen....
har avmaskat henne med Novomectin.
 
Sv: avmaskning

Om du bläddrar ner i trådarna lite ( tunn 6 mån hingst) så har du samma problem fast med min hingst. Har fått mkt tips å råd:)
 
Sv: avmaskning

Noromectin har en intervall på 8 veckor..så NEJ du ska inte maska. Frågan är som en redan ställt...vad ger du hästen att äta ?
 
Sv: avmaskning

Hon har fri tillgång till hösilage på dagarna i hagen och sen får hon lite betfor och krafft på morgon & kväll.
 
Sv: avmaskning

Hej har avmaskat mitt sto som är ett halvår gammal. Och det gjorde jag för ca 4 veckorsen, men nu är magen stor och revbenen syns lite på henne....ska man avmaska henne igen då eller? Hon är aven lös i magen....
har avmaskat henne med Novomectin.

Det finns många rapporter om att ivermektinmedel (som Noromectin tillhör) inte tar spolmask.

Börja med ett träckprov. Har fölet bara avmaskats med ivermektin-medel kan den vara kraftigt spolmaskangripen och man får ta det väldigt försiktigt med avmaskning, som dock måste göras.

Så; träckprov och sen ta hjälp av en veterinär som är DUKTIG på parasiter, bevisligen, inte bara som de tycker.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Fastän att man inte vet om det är stora eller lilla?

Och det bästa är att köra på fyrantel eller vad det nu heter?

Med 850 EPG skulle jag välja antingen något ivermektin-medel eller Cydectin.

Man vet om det finns stora blodmasken om man odlar på de ägg som hittas. Äggen ser likadana ut, men när de utvecklas blir de olika.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Låter som lite mat för en 6 månaders. Dom brukar ju i regel inte orka äta så himla mycket grovfoder trots fri tillgång. Vad har du för TS halt på ensilaget ? Vad är det för krafft du ger ? Har du analys på ditt ensilage ?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Med 850 EPG skulle jag välja antingen något ivermektin-medel eller Cydectin.

Man vet om det finns stora blodmasken om man odlar på de ägg som hittas. Äggen ser likadana ut, men när de utvecklas blir de olika.

Jag har tagit odling och får svar v 49 och undrar om jag ska avmaska för lilla blodmasken innan jag fått svar om det är den eller den stora.
:bow:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Jag har tagit odling och får svar v 49 och undrar om jag ska avmaska för lilla blodmasken innan jag fått svar om det är den eller den stora.
:bow:

Ja, eftersom du ska avmaska oavsett. Får du svar att din häst har stora behövs saneringsåtgärder i de hagar hästen gått i.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Ja, eftersom du ska avmaska oavsett. Får du svar att din häst har stora behövs saneringsåtgärder i de hagar hästen gått i.

Tack så jättemycket!!!!!! Jag är jättetacksam!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Kollade med veterinären igår, och han sa att det var bäst och avmaska henne igen, men tog ett annat maskmedelnu som han sa var bättre, kommer dock inte ihåg vad det hette men dyrt var det! :o

Hon får krafft grov 125, har inte analyserat ensilaget, men hon har ätit det i 3 månader och hon var jättefin i hullet för bara 1 ½ månad sen så.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Kollade med veterinären igår, och han sa att det var bäst och avmaska henne igen, men tog ett annat maskmedelnu som han sa var bättre, kommer dock inte ihåg vad det hette men dyrt var det! :o

Det där lät INTE bra! Det som tar spolmasken bäst är Axilur och Banminth/Fyrantel och de är INTE dyra.

Det dyra är troligtvis Equimax och påverkar spolmasken lika lite som Noromectinet.

BYT veterinär vad gäller parasitfrågor...
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Sitter redan nu och spånar på hur jag ska göra till sommaren...
Pållan 4 år, visade sig ju ha 1800 EPG i höstas som vi hann av maska med biomectin en gång mot.

Min häst står inackorderad hos en annan häst som bor i åretrunthage på 2 hektar och har gjort i 20 år. (det är där hon blivit smittad troligtvis), ingen urmockning har skett och det har även gått andra inackorderingar där före mig, och nej ägaren har inte heller tagit träckprov el avmaskat regelbundet... :eek:
Så nu till problematiken... kan ju inte styra och ställa när stallet inte är mitt. Hur gör jag till sommaren? Som det ser ut har jag två alternativ.

1.Har fått tag på ett orört bete till sommaren som stått i flera år, vilket är jättebra, men saknar då sällskap till pållan. (får inte låna med mig ägarens häst, som helst vill ha sin kvar i maskträsket :crazy:). (ska naturligtvis sätta ut annons och leta som en galning förhoppningsvis hittar vid någon).

Men om det inte löser sig....

2. Och om jag måste stå kvar där i maskträsket i sommar, vad gör jag då? Kan jag sanera en liten yta åt pållan och ställa henne på hö över sommaren? Och går det att sanera och hur? Bränna marken på våren? Mocka ur och mocka hela sommaren, räcker det? :angel:
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Vadå styra och ställa ? en dialog kan du väl ha med stallägaren ? Jag stod i ett stall med endast stallägarens häst + 1 inhyrning. Jag föreslog träckprov, visst det blev en del mutter och tusen frågor...men det gav sig till slut när jag skötte allt. Dom behövde INTE ens ta provet eller annat...jag gav dom ALL information dom behövde. Då lugnade dom ned sig.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Problemet med att välja lär lösa sig själv.
De nya reglerna sedan hösten -07 är att alla avmaskningsmedel för häst är receptbelagda så vi måste alla diskutera med veterinären innan avmaskning.

Håller för övrigt med om träckprov. Inte alls säkert att en häst behöver avmaskas varje år.

Kryddelydd
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: fijja
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
402
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
748
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp