Alla dessa kommentarer..

Håller med! Under min graviditet fick jag (såklart) också höra "hej tjockis" ett par gånger, fick tillochmed höra att "nu är det ju enda gången man får kalla en kvinna tjock!"... En, nej?

Jag blev tyvärr dryg och elak i svaret, men människan som kläckte "Tjockis" 2ggr igår är otroligt plump och ofta taskig i kommentarerna. (Hon fick tillbaka att "På mej är det i alla fall inte permanent". Jätte elakt av mej, men just då brast det)
 
När jag fick kommentaren "Oj, vad tjock du är!" så svarade jag bara "Jaaa, jag är gravid. Vad är din anledning?" Sagt till en person som stod mig nära, men som hade en del vikt att ta av (betydligt mer än vad jag hade)... Personen började träna och äta bättre efter några veckor. :angel:

Fick också höra att jag hade en liten mage, det kunde väl inte vara dags så snart som nästa vecka heller. Eh, jo. Det kunde det faktiskt vara. Rent av kom bebis två dagar senare, visserligen liten, men fullt normal. :meh:

Det värsta var ändå när vi var på en tillställning en månad före BF med tvåan. Jag fick sitta på golvet, ingen lämnade plats i soffa eller ens en stol till mig. "Jag var ju inte så stor ändå". Tack för den liksom. :banghead:
 
Om inte ordagranna samma, så har nog även du slängd liknande kommentarer till vänner och kollegor, så varför beklaga sig, eller är det bara det faktum att den här gången riktas det mot dig och då "måste" du känna dig kränkt?
Va?
Vad jag du för vänner eller kollegor?
Jag umgås inte med några som går runt och kallar varandra för Tjockis eller ngt nedlåtande.
I såna fall ska man nog byta umgänge.
 
Jag blev tyvärr dryg och elak i svaret, men människan som kläckte "Tjockis" 2ggr igår är otroligt plump och ofta taskig i kommentarerna. (Hon fick tillbaka att "På mej är det i alla fall inte permanent". Jätte elakt av mej, men just då brast det)

Inte mer än rätt ;) önskar att jag fann mig och kunde svara något likvärdigt.

När jag fick kommentaren "Oj, vad tjock du är!" så svarade jag bara "Jaaa, jag är gravid. Vad är din anledning?" Sagt till en person som stod mig nära, men som hade en del vikt att ta av (betydligt mer än vad jag hade)... Personen började träna och äta bättre efter några veckor. :angel:
:rofl:
 
Jag för min del kan inte förstå hur man kan ta illa upp om någon glatt säger Åh vilken stor mage du har fått!! Till en gravid kvinna. För mig är det bara positivt! Och det är betydligt bättre med en stor mage istället för som för min mor, som aldrig fick nån mage och höll på att stryka med varenda gång.

En gravidmage är vacker! Alltid! Oavsett om det är den första lilla bulan eller om man har tvillingar i magen och är beräknad imorgon. Oavsett om man har gått upp 40 kilo under graviditeten eller 5. Det är ett mirakel man har i magen och det är alltid vackert.

Om någon annan mot förmodan inte tycker det så är väl det deras jävla problem?!

Om den berörda tar illa upp så är det ett problem. Den "utsatta" måste ju få ha tolkningsföreträde.
 
Det är ju skillnad på att säga "vilken stor mage du fått!" än att kalla någon för tjockis eller värre saker.
Jag tycker också att en graviditet är helt magisk, hur man än ser ut. Jag brukar dock nöja mig med att säga att personen är fin om jag måste säga något. :)

Jag brukar aldrig säga nånting, eftersom att folk har en tendens att ta illa upp oavsett vad man än säger, hur man säger det eller vad man menar med det. Bara för att de verkar ha bestämt sig för att ta illa upp. Så tråkigt.
 
Jag brukar aldrig säga nånting, eftersom att folk har en tendens att ta illa upp oavsett vad man än säger, hur man säger det eller vad man menar med det. Bara för att de verkar ha bestämt sig för att ta illa upp. Så tråkigt.

Fast jag tror inte någon "bestämmer sig" för att ta illa upp. Det beror ju helt på vad man har att säga. Man kan ju säga "vad fin du är!" om man tycker det. Vill man bara poängtera att personen gått upp i vikt eller har stor mage kan man lika gärna vara tyst, för det är väl ganska uppenbart när man är gravid.
 
Jag ogillat överlag att bli bedömd som en jäkla utställningsvovve... Hände rätt ofta när man gick ut i sin ungdom att man tvingades lyssna på hur folk bedömmer ens utseende. Även om det är i positiva ordalag är det lite nedvärderande tycker jag...
Som medelålders händer det inte så ofta längre- folk kan berömma utan att bedöma på nåt vis.
Men som gravid så.blir man konstant bedömd igen... Och det går att säga positiva saker till en gravid utan att bedöma magens storlek eller säga tjockis, herregud tänk om du spricker, gud vad stor du är, viļken liten mage du har etc. ..
 
Fast jag tror inte någon "bestämmer sig" för att ta illa upp. Det beror ju helt på vad man har att säga. Man kan ju säga "vad fin du är!" om man tycker det. Vill man bara poängtera att personen gått upp i vikt eller har stor mage kan man lika gärna vara tyst, för det är väl ganska uppenbart när man är gravid.

Nej för säger man "vad fin du är" så kommer det ett surt "Det är jag inte alls" och så ska de gnällas om att de minsann inte är så fina och allt som är fel, emellanåt för att de tycker så, emellanåt för att fiska fler komplimanger. Eller en del tycker bara inte att man får säga något sånt. Det är kränkande att tycka något om deras utseende, oavsett om det är positivt eller negativt.

Det verkar liksom gå mode i att vara kränkt.

Jag har gett upp. Jag kommenterar aldrig någons utseende längre. Jag orkar inte med det eventuella tjafset som blir efteråt.

Även om jag själv inte alls kan förstå beteendet.
 
Jag fick höra så många gånger att "är du säker på att det bara är en???" att jag bad barnmorskan om en extra undersökning och mätning av magen ;). Men bebis var normalstor och magen var normalstor. Bebis ligger rätt högt, så därför står magen ut mer. Men nu de sista veckorna så har jag dragit på mig enorma mängder vätska så nu är jag riktigt plufsig. 29 kg upp so far, är i v 38 så det lär bli lite till. Vägde drygt 60 när jag blev gravid så det är ju en rätt kraftig ökning i % och jag har faktiskt inga problem med att folk kommenterar att jag är tjock. Bara de låter bli att skrämma mig med att bebisen är monsterstor!

Mötte en bekant idag som sa att jag var så himla vacker och det kändes mest krystat faktiskt. Jag känner mig inte det minsta vacker men förhoppningsvis är den som kommer ut ganska fin :). Och tillståndet är ju övergående, snart kommer jag se ut som vanligt igen.
 
En jobbarkompis var hygglig nog att vräka ur sig "herregud, du kommer ju se ut som en padda när det är dags!"
Jag svarar "hehe.. Jo jag har väl kanske blivit ganska stor" (då tyckte jag inte ens att jag var så stor men det såg ju hon till att jag fick veta.
"stor, ja.. Du är ju riktigt tjock!"
Sedan sa hon även till vikarien att jag skulle gå på "elefant-ledigt". Alltså??!
Kan ju meddela att jag gick upp 20 kg och var normalviktig innan.

Herregud vilken idiot till människa!

Jag har fått höra en del, det mesta rinner av men vissa saker sätter sig fast.
När vi fira jul så fråga en släkting om bebisarna verkligen får i sig allt dom behöver dom dagarna jag äter så dåligt (får knappt i mig något vissa dagar) varpå jag svara att det är ingen fara, dom tar vad dom behöver. En annan släkting tittar på mig o säger: -Ja, där är ju en del att ta av..

Jag är inte pinnsmal men har alltid tyckt om min kropp och speciellt nu när jag är gravid, fram till den kommentaren.. Har faktiskt inte känt mig riktigt fin o stolt över min kropp sen dess. Folk kan förstöra så jäkla mycket med bara en kommentar. O jag har aldrig varit den känsliga typen..
 
Herregud vilken idiot till människa!

Jag har fått höra en del, det mesta rinner av men vissa saker sätter sig fast.
När vi fira jul så fråga en släkting om bebisarna verkligen får i sig allt dom behöver dom dagarna jag äter så dåligt (får knappt i mig något vissa dagar) varpå jag svara att det är ingen fara, dom tar vad dom behöver. En annan släkting tittar på mig o säger: -Ja, där är ju en del att ta av..

Jag är inte pinnsmal men har alltid tyckt om min kropp och speciellt nu när jag är gravid, fram till den kommentaren.. Har faktiskt inte känt mig riktigt fin o stolt över min kropp sen dess. Folk kan förstöra så jäkla mycket med bara en kommentar. O jag har aldrig varit den känsliga typen..

Fy vad dumt sagt.
Jag kände mig inte alls fin efter att hon sagt så till mig. Jag fick världens ångest för två veckor senare skulle jag gifta mig..och då vill man ju inte se ut som en padda. :cry:
 
Herregud vilken idiot till människa!

Jag har fått höra en del, det mesta rinner av men vissa saker sätter sig fast.
När vi fira jul så fråga en släkting om bebisarna verkligen får i sig allt dom behöver dom dagarna jag äter så dåligt (får knappt i mig något vissa dagar) varpå jag svara att det är ingen fara, dom tar vad dom behöver. En annan släkting tittar på mig o säger: -Ja, där är ju en del att ta av..

Jag är inte pinnsmal men har alltid tyckt om min kropp och speciellt nu när jag är gravid, fram till den kommentaren.. Har faktiskt inte känt mig riktigt fin o stolt över min kropp sen dess. Folk kan förstöra så jäkla mycket med bara en kommentar. O jag har aldrig varit den känsliga typen..

Vilken hygglig släkting:wtf: Så säger man bara inte.. Folk är ju hur jäkla fräcka som helst!!! Precis som om det kom upp en bild på dem när man googlar "perfekt homosapien":meh:
 
Du sitter och orerar om att folk vill vara kränkta. I en tråd där några tjejer vill få pysa ut sin frustration över alla idiotiska saker de får höra. Jag tycker att det är trist och onödigt.

Oavsett så har jag inte skrivit något av det du skriver om. Jag har aldrig kallat någon tjock, elefant eller liknande. Jag svarade bara att det spelar ingen roll om man så öser komplimanger över någon, det finns alltid folk som blir kränkta. Och jag anser att det inte finns någon anledning till att bli det.


Nej, man måste ju faktiskt inte kommentera folks utseende så det känns som en bra grej.

Och andra anser att det är ofint att inte ge komplimanger, så det går aldrig att vinna.
 
Jag svarade bara att det spelar ingen roll om man så öser komplimanger över någon, det finns alltid folk som blir kränkta.
Ingen i tråden har klagat över att de fått komplimanger så där är du ju väldigt OT i såna fall.

Och andra anser att det är ofint att inte ge komplimanger, så det går aldrig att vinna.
Jag tror få människor förväntar sig komplimanger från varenda person de träffar så jo, det går att vinna.
 
Oavsett så har jag inte skrivit något av det du skriver om. Jag har aldrig kallat någon tjock, elefant eller liknande. Jag svarade bara att det spelar ingen roll om man så öser komplimanger över någon, det finns alltid folk som blir kränkta. Och jag anser att det inte finns någon anledning till att bli det.




Och andra anser att det är ofint att inte ge komplimanger, så det går aldrig att vinna.
Fast jag tycker att det är skitbra att inte ge kommentarer. Det är ju inte en vandrande graviditet man möter, utan en människa. Därför tycker jag att det är bättre att låta den andra själv ta upp det där med magen, om det nu nödvändigt ska diskuteras alls.
 

Liknande trådar

Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 331
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp