Bukefalos 28 år!

Alla dessa kommentarer..

Jag hade gett henne en jävla käftsmäll alltså. No joke.
Problemet är ju att man inte kan brusa upp när man är gravid för då kommer det ännu fler kommentarer i stil med att "Jo min sambo hade också ett häftigt humör när hon var gravid" eller "de där gravidhormonerna alltså" , och gärna följt av ett förminskande gapskratt. Ja, än den ena efter den andra idiotkommentaren bara ramlar fram.

Fast en käftsmäll kan vara på sin plats ändå :p
 
Senast ändrad:
Jag tyckte nog att det var värst med alla dessa "jag MÅSTE få känna".

Eh, nej, det måste du inte. Håll händerna från min kropp, slemmo.

Min fasa när det kommer börja synas. Jag fixar verkligen inte när folk tar på mig (kan vara fysisk och kramig osv med de närmaste men det är väsentlig skillnad), jag blir hellack om någon "oinbjuden" ska kladda på vilket vis som helst. Och jag ser JÄMT människor som ska på o klappa på gravidmagar. Jag kommer få psykbryt om det händer mig :wtf:
 
En sak som hände mig när jag var gravid med andra barnet var att en person slutade på jobbet, vi var alltså redan en person kort och så hade vi massor att göra. Då ringer vår ena arbetskamrat (som vanligt varannan måndag ) och är sjuk, det är något obestämt, lite ont i halsen. Då var vi alltså två personer kvar, jag gravid i 8 de månaden och så en äldre dam, nära pensionsåldern som brukade rycka in ibland. Jag är helt säker på att personen som sade sig vara sjuk inte var det....

Arbetet bestod i att flytta grupper med grisar och det är ganska jobbigt att göra. Vi insåg att det skulle bli övertid med minst ett par timmar, alltså 10 timmar arbete. Droppen var när en av dörrarna hela tiden gick igen (gick inte att stänga) och jag blev bara fly förbannad, då orkade jag inte mer utan gav dörren en rejäl spark och vräkte ur mig några hemska svordomar (usch vad pinsamt) .
Detta är flera år sedan och jag tycker min reaktion var fullständigt normal, men så fort det kommer på tal så börjar alla berätta gravidhistorier /alt hur deras fruar var som gravida angående kort stubin :meh: .
 
Jag är skitgrinig.

Jag hatar såna här trådar. Det är så otroligt mkt man inte får säga för att folk känner sig kränkta. Och det blir bara fler och fler saker. Det kommer sluta med ett samhälle där ingen pratar med någon alls, eller ens tittar på någon annan, för det kan oxå vara kränkande.

Givetvis ska man inte vara genuint taskig mot folk, eller tåla att folk är det mot en, det säger jag absolut inte.
Jag tänker givetvis inte bara på den här tråden, utan det är många trådar som det pågår liknande diskussioner i. Ibland är det folk som blir kränkta av att andra människor bryr sig, för att det är jobbigt, de uttrycker sin omtanke på fel sätt och allt vad det kan vara.

Merparten av befolkningen älskar bebisar. En gravidmage är ju "förstadiet" till en bebis och jag ser det bara naturligt att även det engagerar folk väldigt mkt.
Jag ser det lite som om en polare säger att h*n har köpt en ny häst. Då vill jag ju genast se bilder, veta stam, syskon, vad den har gjort innan, vad planen är med den osv osv. Detta trots att hästen inte är min, trots att jag mest troligt aldrig kommer sitta på den, eller ha något med den att göra överhuvudtaget.

(Jag kan ju bara jämföra med hästar, eftersom det är min passion).

Och jag ser det inte som ett dugg konstigt att barn engagerar människor som tycker om barn på samma sätt som jag tycker om hästar.
Men nu får du väl ändå ge dig!?
Varför går du ens in och läser på föräldrar om du nu hatar barn?
Det känns som du enbart är ute efter att få igång diskussioner.
Jag skrev inget om att jag aldrig fick någon komplimang, för det fick jag. Men det var inte det tråden handlade om, det handlar om hur folk kan vräka ur sig precis vad som helst bara för att en person är gravid. Om någon sa "du strålar", "vilken fin mage" eller frågade mig när det var dags, vad det skulle bli, hur jag kände, så tackade jag eller svarade glatt på frågorna. Jag blev såklart jätteglad när någon frågade mig saker om graviditeten.
MEN, kommer en person och säger tjockis eller elefant så är det väl sjutton inte konstigt att reagera?? Det säger man ju inte direkt till en icke-gravid kvinna så varför nu?
Du har tydligen inte varit gravid och verkar inte ha några planer på att bli det så varför lägga sån tid på att gnälla i sån här tråd?
Det spelar ingen roll vad man skriver till dig, du verkar bara vara sjukt bitter.
 
En sak som hände mig när jag var gravid med andra barnet var att en person slutade på jobbet, vi var alltså redan en person kort och så hade vi massor att göra. Då ringer vår ena arbetskamrat (som vanligt varannan måndag ) och är sjuk, det är något obestämt, lite ont i halsen. Då var vi alltså två personer kvar, jag gravid i 8 de månaden och så en äldre dam, nära pensionsåldern som brukade rycka in ibland. Jag är helt säker på att personen som sade sig vara sjuk inte var det....

Arbetet bestod i att flytta grupper med grisar och det är ganska jobbigt att göra. Vi insåg att det skulle bli övertid med minst ett par timmar, alltså 10 timmar arbete. Droppen var när en av dörrarna hela tiden gick igen (gick inte att stänga) och jag blev bara fly förbannad, då orkade jag inte mer utan gav dörren en rejäl spark och vräkte ur mig några hemska svordomar (usch vad pinsamt) .
Detta är flera år sedan och jag tycker min reaktion var fullständigt normal, men så fort det kommer på tal så börjar alla berätta gravidhistorier /alt hur deras fruar var som gravida angående kort stubin :meh: .

Sjukt störande det där också. Jag vågade knappt börja gråta eller bli arg för då fick man bara höra "nu är det hormonerna som spökar!" när det faktiskt ibland var något man skulle blivit arg eller ledsen för i vanliga fall också ;)
 
Min fasa när det kommer börja synas. Jag fixar verkligen inte när folk tar på mig (kan vara fysisk och kramig osv med de närmaste men det är väsentlig skillnad), jag blir hellack om någon "oinbjuden" ska kladda på vilket vis som helst. Och jag ser JÄMT människor som ska på o klappa på gravidmagar. Jag kommer få psykbryt om det händer mig :wtf:

Jag tryckte faktiskt upp två tröjor med någon text om att man inte får klappa på min mage, för att stoppa de där som är framme med nävarna innan de frågar. Jag är ju inte gravid längre så de kan du få om du vill :p
 
Nej, man måste ju faktiskt inte kommentera folks utseende så det känns som en bra grej.

Jag är väl en sådan där typ som ogillar alla komplimanger som gravid. Jag tackar, ser glad ut och ler men inombords tycker jag att det är apjobbigt!!

Får bara "snälla" kommentarer om min graviditet, men det är hela tiden och jag avskyr att ständigt bli iaktagen, studerad och kommenterade vart jag än går.
 
men det är hela tiden och jag avskyr att ständigt bli iaktagen, studerad och kommenterade vart jag än går.
Jag förstår verkligen det, jag är likadan! Uppskattar bara komplimanger från människor jag känner.

Men - jag kände att det var ett sidospår i tråden eftersom kvinnorna faktiskt inte beklagat sig över alla komplimanger de får utan faktiskt över att människor kallar dem feta och tjocka och elefanter och gud vet vad. Så då känns det dumt att börja klaga över att ingen kan ta en komplimang, när det knappast var problemet.
 
Jag förstår verkligen det, jag är likadan! Uppskattar bara komplimanger från människor jag känner.

Men - jag kände att det var ett sidospår i tråden eftersom kvinnorna faktiskt inte beklagat sig över alla komplimanger de får utan faktiskt över att människor kallar dem feta och tjocka och elefanter och gud vet vad. Så då känns det dumt att börja klaga över att ingen kan ta en komplimang, när det knappast var problemet.

Att folk vräker ur sig elakheter som elefant och padda och allt vad det nu var tycker jag är obegripligt och oacceptabelt. Det var jag som spårade in på det andra - det ÄR ibland svårt att göra rätt (då menar jag att det aldrig nånsin kan vara rätt att kalla nån elefant). Om man är alldeles tyst så kanske någon blir sårad över attt man är ointresserad - säger man något snällt så är det någon annan som känner sig iakttagen. Frågar man ..whatever.. så kanske man inte har med det att göra tycker den utfrågade. Kort sagt - det är svårt att göra rätt. Men att kalla någon tjockis, elefant eller padda är aldrig rätt.
 
@cirkus Jag tycker ärligt talat inte att det är så himla svårt. Jag brukar försöka känna av situationen och personen jag pratar med och så får det gå som det går. Man kan inte göra alla glada men man kan åtminstone försöka bete sig så trevligt man kan liksom.

Jag frågar verkligen inte automatiskt gravida om deras graviditet. Visst, tar de upp ämnet och uppenbart vill prata om det så frågar jag väl nåt av ren artighet. Men jag kommer inte automatiskt att börja prata om det bara för att.

Men jag förstår såklart att andra kan känna annorlunda :).
 
@cirkus Jag tycker ärligt talat inte att det är så himla svårt. Jag brukar försöka känna av situationen och personen jag pratar med och så får det gå som det går. Man kan inte göra alla glada men man kan åtminstone försöka bete sig så trevligt man kan liksom.

Jag frågar verkligen inte automatiskt gravida om deras graviditet. Visst, tar de upp ämnet och uppenbart vill prata om det så frågar jag väl nåt av ren artighet. Men jag kommer inte automatiskt att börja prata om det bara för att.

Men jag förstår såklart att andra kan känna annorlunda :).

Jag menar att det knepiga är när man känner av en situation fel - som i Calizyrias fall - hon gillar inte att kommentarer fälls om hennes graviditet även om de är snälla - men hon spelar med och ser glad ut. Hur ska man kunna veta att det bubblar under ytan när det inte syns? Sånt vill i allafall jag undvika. NÅja, det är inget jätteproblem för mig personligen heller för mitt intresse för gravida kvinnor är rätt litet. Vill de prata så får de, men jag är nog inte sån att jag frågar om inte ämnet tas upp av personen själv.
 
Jag menar att det knepiga är när man känner av en situation fel - som i Calizyrias fall - hon gillar inte att kommentarer fälls om hennes graviditet även om de är snälla - men hon spelar med och ser glad ut. Hur ska man kunna veta att det bubblar under ytan när det inte syns? Sånt vill i allafall jag undvika. NÅja, det är inget jätteproblem för mig personligen heller för mitt intresse för gravida kvinnor är rätt litet. Vill de prata så får de, men jag är nog inte sån att jag frågar om inte ämnet tas upp av personen själv.

Nej det är såklart omöjligt att veta och människor gör det av godhet, det förstår ju jag med. Det bubblar inte i mig, men jag tycker att det är jobbigt att bli bedömd vart jag kommer/går. Jag känner mig som ett utställningsexemplar.

Man sitter ju aldrig och bedömer människor som inte är gravida öppet hela tiden.

Men som både du och niphredil redan konstaterat så är detta OT i denna tråd.
 
Men nu får du väl ändå ge dig!?
Varför går du ens in och läser på föräldrar om du nu hatar barn?
Det känns som du enbart är ute efter att få igång diskussioner.
Jag skrev inget om att jag aldrig fick någon komplimang, för det fick jag. Men det var inte det tråden handlade om, det handlar om hur folk kan vräka ur sig precis vad som helst bara för att en person är gravid. Om någon sa "du strålar", "vilken fin mage" eller frågade mig när det var dags, vad det skulle bli, hur jag kände, så tackade jag eller svarade glatt på frågorna. Jag blev såklart jätteglad när någon frågade mig saker om graviditeten.
MEN, kommer en person och säger tjockis eller elefant så är det väl sjutton inte konstigt att reagera?? Det säger man ju inte direkt till en icke-gravid kvinna så varför nu?
Du har tydligen inte varit gravid och verkar inte ha några planer på att bli det så varför lägga sån tid på att gnälla i sån här tråd?
Det spelar ingen roll vad man skriver till dig, du verkar bara vara sjukt bitter.

Jag tycker att hela förfarandet med barn är fascinerande, därför läser jag mkt trådar på förälder. Jag tycker även att det är helt sjukt coolt att det "bara" krävs ett ägg och en spermie och om allt fungerar så kommer det en ny varelse. Och hur lite det krävs för att något ska gå fel är även det väldigt spännande. Barn är mirakel, och mirakel är intressant.

Det är uppenbart att du inte har läst mina inlägg så noga. Rena elakheter har jag skrivit hur många ggr som helst att man aldrig ska acceptera, och det är givet, oavsett om man är gravid eller inte. Men andra i tråden (inte du) vill inte höra nånting, inte ens komplimanger. Och även om det givetvis är en rättighet att säga ifrån då så tycker jag inte att man behöver bli kränkt.

Det jag diskuterar i denna tråd är inte graviditeter i sig, utan hur folk emellanåt verkar leta efter sätt att bli kränkta. Det är med andra ord inte jag som är bitter, jag är trött på att andra är bittra.

Hurvida jag har varit gravid eller inte någon gång i mitt liv anser inte jag vara relevant, men oavsett så vet du inte hur det föreligger sig. Jag skulle rent tekniskt sett kunna ha varit gravid 14 ggr och adopterat bort varenda unge ;)

Halv KL*

Nu har det ju tillkommit flera i tråden som tycker att det är svårt att veta exakt vad som är ok att säga.

Jag minns specifikt att jag under @heartstring s graviditet hade sagt något, jag kommer inte ihåg vad, men det var inget som jag hade menat något illa med. Några veckor senare så läste jag på buke att någon hade sagt precis så till någon annan, och den personen hade tagit väldigt illa vid sig, och många slöt upp och tyckte att jaaaa fyyy så otaktiskt, sådana idioter behöver man inte osv osv.

Och där satt jag som ett frågetecken... Jag hörde givetvis av mig till min vän och frågade om hon hade tagit illa upp, vilket hon inte hade, som tur var.

Men jag minns detta mkt väl för det var en sådan grejj som jag inte ens trodde skulle gå att tolka på fel sätt. Och uppenbarligen så hade jag jättfel. Nu är ju jag sån som ältar allt, in i absurdum så jag har haft svårt att släppa det. Och funderat ut och in över vad man får och inte får säga till folk.

Min egen slutsats är att om mina vänner inte gillar det jag säger så får de säga till. Eller så får jag sluta prata med andra människor. Det är typ de valen jag har. Men jag kan inte ta ansvar för hur andra uppfattar det jag säger, och förstår de inte så får de fråga helt enkelt. Givetvis får man göra sitt bästa för att inte uttrycka sig plumpt, och be om ursäkt om fel ord råkar hoppa ur munnen osv.
 
Håller med @kimmis87 lite. Jag fick förvisso inga taskiga kommentarer när jag var gravid. En del kommenterade att magen var liten och en och annan frågade om jag verkligen skulle jobba i 7-8e månaden (tungt jobb) men det var ju av omtanke. Att de kommenterade magens storlek gjorde väl inte mig något. Det var ju bara ett konstaterande, den VAR ju länge väldigt liten. Ibland när jag ser bilder på gravida kan jag också tänka "vilken liten/stor mage" men det är inte mer med det. Ungefär som när jag möter en väldigt stor/liten hund på gatan. Då kan jag tänka "oj, vilken stor/liten hund" sen går jag vidare med mitt liv.

Jag fick bara snälla kommentarer som sagt (och inte en enda klappade på min mage). En äldre väldigt barnkär man på jobbet brukade varje vecka säga att magen växt lite. Jajamen svarade jag och så skrattade vi lite. Big deal liksom, inget att böla över.

Tycker det verkar vara lite så att man ska tolka allt supernegativt när man är gravid och vara superkänslig för allt. Ungefär som alla krämpor som det också verkar vara så att man ska ha som gravid. Jag upplevde att många blev provocerade att jag gick en hel graviditet utan foglossning, kunde jobba hela tiden, kunde rida, kunde träna lika tungt och mkt osv. För man skulle tydligen må piss och ligga i soffan som en säl. Min bm sa att har man tagit hand om sin kropp innan graviditet så klarar man sig oftast från foglossning/ont i ryggen. Kanske en del skulle tänka på. Och nej jag syftar inte på någon här så ingen här behöver känna sig kränkt.
 
@BernT Jag tycker att problemet är att gravidas magar verkar ses som nåt slags allmän egendom. Alla har rätt att kommentera - och klappa? Fy farao, det hade jag tyckt var gräsligt.

Det är lite som en del afrikaner berättar om sitt hår. De är aströtta på att det är allmän egendom - "åh, får jag känna på ditt hår?"

Det där med kroppslig integritet verkar försvinna ut genom fönstret när det kommer till vissa magar och vissa hår. Och även om du tänker "stor mage" så behöver du väl inte säga det? Vardagen är väl full av situationer där man låter bli att säga vad man tänker.
 
@BernT Jag tycker att problemet är att gravidas magar verkar ses som nåt slags allmän egendom. Alla har rätt att kommentera - och klappa? Fy farao, det hade jag tyckt var gräsligt.

Det är lite som en del afrikaner berättar om sitt hår. De är aströtta på att det är allmän egendom - "åh, får jag känna på ditt hår?"

Det där med kroppslig integritet verkar försvinna ut genom fönstret när det kommer till vissa magar och vissa hår. Och även om du tänker "stor mage" så behöver du väl inte säga det? Vardagen är väl full av situationer där man låter bli att säga vad man tänker.

Fast jag skrev aldrig att jag säger vad jag tänker? Jag tänker kanske ibland (oftast noterar jag inte ens, jag är rätt självupptagen med mitt :angel:) "oj stor/liten mage" men jag har inte tourettes så jag häver inte ur mig det utan kontroll. Utan tänker det, sen glömmer jag det.
 
Fast jag skrev aldrig att jag säger vad jag tänker? Jag tänker kanske ibland (oftast noterar jag inte ens, jag är rätt självupptagen med mitt :angel:) "oj stor/liten mage" men jag har inte tourettes så jag häver inte ur mig det utan kontroll. Utan tänker det, sen glömmer jag det.
Nej, det skrev du inte. Men du tog ju upp det som ett slags reaktion: "jag kan också tänka" osv. Och då låter det som ett försvar för att man också kan uttrycka den tanken.
 
Nej, det skrev du inte. Men du tog ju upp det som ett slags reaktion: "jag kan också tänka" osv. Och då låter det som ett försvar för att man också kan uttrycka den tanken.

Jaha men nä så är det inte. Glömde att man måste skriva super pedagogiskt här för att inte någon ska tolka fel, my bad.

Jag tror för övrigt att de flesta tror att de är så mycket mer intressanta för andra än vad de är. De flesta människor skiter faktiskt i Kajsa-Stina och hennes graviditet. Det är typ närmaste kretsen som bryr sig. Resten lägger inte någon direkt vikt vid det. Tror många skulle må mycket bätte om de slutade bry sig så mycket om vad andra ev tycker om de och deras graviditet. Tycker för övrigt det är rätt omoget att svara på en "stor mage" kommentar med "ja men durå fetto, ditt är ju permanent vavavavavavavava!!". Ha lite värdighet och stå över det.
 
Jaha men nä så är det inte. Glömde att man måste skriva super pedagogiskt här för att inte någon ska tolka fel, my bad.

Jag tror för övrigt att de flesta tror att de är så mycket mer intressanta för andra än vad de är. De flesta människor skiter faktiskt i Kajsa-Stina och hennes graviditet. Det är typ närmaste kretsen som bryr sig. Resten lägger inte någon direkt vikt vid det. Tror många skulle må mycket bätte om de slutade bry sig så mycket om vad andra ev tycker om de och deras graviditet. Tycker för övrigt det är rätt omoget att svara på en "stor mage" kommentar med "ja men durå fetto, ditt är ju permanent vavavavavavavava!!". Ha lite värdighet och stå över det.
Att andra ska skita i folks graviditeter är väl själva poängen? Men det som berättas här om kommentarer och klappar verkar ju visa att så tyvärr inte är fallet.

Och tack för att du är pedagogisk mot en dumskalle som mig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 451
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp