Bukefalos 28 år!

Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Håller med dig,, jag är helt med på att ni klarar av det här själva mkt bättre utan massa konstiga uttryck.

Öppna en webskonings butik med distanskurs vore väl kanon.;)

Vi har ju tre helylle profft som härmed får överta.:bow:

Äh, trams, du vet PRECIS vad jag menar (hoppas jag).

Det finns en hel del duktigt yrkesfolk här, såsom hovslagare och veterinärer, som är väldigt bra på att förklara och som bemöter användare på ett trevligt sätt. Sedan finns det de som talar i gåtor och som uppmanar användare till att "tänka själv" och som inte vill "mata fågelungar". Klart som korvspad då att det kommer att komma fram en massa spekulationer och felaktiga påståenden från icke-yrkesfolk. Hur hade du annars tänkt dig att det skulle bli?

Det är ungefär som om du själv hade haft en komplicerad fråga om raketforskning och en raketforskare hade vägrat svara, eftersom han/hon inte ville "mata fågelungar", och i stället uppmanat dig till att "tänka själv". Hur tror du att dina spekulationer och teorier skulle se ut då? Utan fakta och kunskap antar jag att de hade blivit relativt tagna ur luften och mestadels felaktiga. Tror du inte det? Och i så fall undrar jag hur du tror att vi som inte är experter på hovar ska kunna svara på komplicerade frågor om hovvinklar, hovsjukdomar, beslag och dylikt?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Men du ser ju hur andra hovisar skor!

Hur många skulle gå med på att man vill ha längre traktarmar eller LÄGGER SIG I skovalet? Om hästen då får en tappsko så får den 2 nr mindre sko.

Har man varit på klinik kan ju den mer meriterade hovisen gjort ett bättre arbete o skott den med ett mer passande beslag. Den hovisen kan oxå be kunden att be den ordinarie kontakta den behandlande för råd. Men annars har jag svårt att se att kunden ska kunna ha ngt hållbart argument.

Det borde vara hovisen som säger- nu lägger jag på en ganska tight sko o därmed måste den skos om oftare! Folk litar ju på fackmannen som man anlitar.

jag har ju sett JB godkända hovisar som står o ljuger när kunden ifrågasätter. Jag har lagt ut på den mindre hoven! När det bevisligen finns noll utlägg! Tror en del att folk är blinda eller bara gör allt för att dumförklara? När det brister i normal kompetens. Det går t o m att läsa de olika skonumrena på de nylagda skorna. Hovarna var i detta fallet lika stora innan verkningen.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Men vad ar det du menar? Vad ska andra hovslagare gora at det menar du, tar du ansvar for vad andra ryttare sager och gor eller? Jag fattar faktiskt inte.:confused:
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

KL
Om hästen har runda hovar betyder det automatiskt att den har understuckna trakter då? Fick höra den kommentaren igår och blev lite fundersam om det verkligen kan stämma. Eftersom jag inte är så duktig på hovar tänkte jag höra vad ni säger.
Tråden är väldigt lång så hoppas att ni har överseende med mig om svaret på min fråga finns någonstans tidigare i tråden.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag har som sagt inte ens adresserat dig på flera år , just för att du när du väl fått ett horn i sidan till nån enligt din egen uppfattning , aldrig tycks glömma det . Dock så läser jag och som jag skrev så anser jag att du oftast figurerar i vissa trådar enbart i syfte att käfta med de användare du har ett horn i Sidan till och därmed blir du skyldig till det du anklagar Coari för , dvs du tillför noll i trådarna för egen del då allt bara handlar om argumenterande mot de användarna och att strida mot dem . Du och Betty tex formligen avskyr Coari sen åratal och det framgår i exakt varenda tråd . Blir oerhört tröttsamt och meningslöst för andra att läsa ert ständiga tjafs mot Coari .
 
Senast ändrad:
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Tack för svaret :). Jag tyckte att det lät helt galet men den som sa det verkade mycket säker på sin sak så jag höll tyst.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Coari- Du skrev tidigare i tråden att avstånd mellan tå och bakre delen av hoven ska vara kortare än avståndet mellan sida till sida. Av vilken anledning är det bättre än en rund hov? Eller utesluter det ena inte det andra?

Om det har med bärighet att göra- kan du då utveckla hur det ter sig?

Hojta till om jag uttryckt mig oklart. Självklart kan någon annan vänlig själ svara också... :-)
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Detta var nog det bästa jag läst gällande hovar på mycket länge! T o m jag förstår precis hur du menar och fick genast en massa nya funderingar. Att sluta skriva i tråden nu när du precis visat hur bra du faktiskt KAN förklara är inte alls särskilt snällt mot oss kunskapstörstande!!!
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag som sällan skriver men gärna läser gillade också din förklaring coari! Nu har jag en fantastisk hovslagare som jag vet är erkänt duktig (klinikhovis med mästarbrev, heter det så?) och som gärna förklarar och är intresserad av hur det fungerar ridmässigt, men som amatör är man ju utlämnad vilket jag tyvärr fick känna på innan jag hittade den här efter att jag hade flyttat 20 mil.

Samtidigt förstår jag hur du känner, det är ungefär som att med mitt yrke försöka förklara i en tråd om ryggar på senior att kotor inte kan ligga fel, till slut ger man upp ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 312
Senast: Efwa
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 484
Senast: Ray
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 715
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp