Bukefalos 28 år!

Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Oh Hell, tack för rättning Coari, shit, jag tänkt det var HF på Bennens häst.
Det börja bli för månge hover.
Tack :bow:

Förlåt Bennen att jag blanda ihopp dig :)
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Du kan svamla vidare om att det bara är hästägaren som ger hästen skador.

Du svarar inte på hans påstående o verkar inte vilja se att det förekommer för långa tår o att korta skor för att slippa ta sig an tappskor är vanligt frekvent o GER skador på hästarna på sikt. Bebbens , Lady vip´s m.fl hästar är väl skittaskigt ridna i såna fall. Fast de knappt ridits.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Nu lånar jag tråden lite. Sitter och är halvt förtvivlad, ena hästens hovar är INTE vackra.

485691_10151226007591223_674872999_n.jpg


Detta var innan omskoning förra gången. Jag har provat en hög hovslagare, men ingen verkar kunna rätta till det. En del ser inte alls vad problemet är, och verkar hoven enligt nån mall, vilket gör att tån blir ännu längre!

Jag har nu haft en bra hovslagare en tid, och hon har tagit så mkt på tån som hon bara har vågat, hästen är rosa i sulan varje gång (men hård), men ändå blir tån såhär lång, trakterna rasar iväg. Vad gör man????

Vill hitta nån som kan rätta till det, men vet i tusan om jag vågar byta heller, för varenda gång jag har provat nån annan så har det blivit 10 reser värr.

Hjälp?? :(

Lägger till en bild hur det ser ut efter skoningen, dessvärre så är ju resultatet det samma varenda jäkla gång vid omskoning...

400948_10151226045406223_1384221034_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Verkningen ser ju ok ut på de bilder du lagt upp, men skon ser för liten ut, borde ha mer understöd för trakten (utlägg) för att den inte ska sticka iväg framåt. Risk för tappskor dock, men boots är en bra uppfinning :)
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Tätare intervaller o mer traktstöd så hästen inte trampar igenom så mkt som den gör när skon slutar så långt fram.
Det är ingen katastrof ännu, men borde åtgärdas nu.

Antar att hovisen tycker att utlägget räcker för den nu framskjutna trakten, men inte 17 blir det bättre- ekorrhjulet. Minimalt utlägg pga ....Inte går skon ända bak till strålens ände. Hur ser det ut efter 1 mån? Anser hovisen inte att ngt är fel då den måste raspa in tåväggen o ha sidokappor?
Hornrören i trakten ska luta ngt mindre än tåns, inte mer
Be om längre skor, ha boots på o säg att du fixar tappskor.
Det är väl en arab? Om den har arabens hårda hovar skulle jag ev. låta den vara barfota ett tag för att den själv ska nöta ner tån.

Jag tycker inte att det ska vara vackert utan fysiologiskt korrekt.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Nu lånar jag tråden lite. Sitter och är halvt förtvivlad, ena hästens hovar är INTE vackra.

485691_10151226007591223_674872999_n.jpg


Detta var innan omskoning förra gången. Jag har provat en hög hovslagare, men ingen verkar kunna rätta till det. En del ser inte alls vad problemet är, och verkar hoven enligt nån mall, vilket gör att tån blir ännu längre!

Jag har nu haft en bra hovslagare en tid, och hon har tagit så mkt på tån som hon bara har vågat, hästen är rosa i sulan varje gång (men hård), men ändå blir tån såhär lång, trakterna rasar iväg. Vad gör man????

Vill hitta nån som kan rätta till det, men vet i tusan om jag vågar byta heller, för varenda gång jag har provat nån annan så har det blivit 10 reser värr.

Hjälp?? :(

Lägger till en bild hur det ser ut efter skoningen, dessvärre så är ju resultatet det samma varenda jäkla gång vid omskoning...

400948_10151226045406223_1384221034_n.jpg


Det ser ut som att det gått att verka minst 2 cm på bildrna men det kanske är en synvilla. Hur länge sedan är det den senast skoddes och hur ofta brukar du sko om den??

Detta envisande med sidokappor i både tid å otid som tyvärr oftast leder till asymetrisk hovform som är längre än bred (Icke fysiologisk hovform).

En fråga är väl om din häst ngn gång tidigare varit skodd med vanlig traditionell tåkappa, om ja anser du att det varit samma problem då?

Om nej, prova med att sko den med tåkappa, sko med så kort tå som möjligt vilket innebär att vägghornet i tådelen ska bearbetas strax framför vita linjen och med strax framför menas max 2mm.

Två valiga fel som hovslagarna är med att bidra med när det balancen i hoven hamnar för långt bak är.

1. Man "törs" inte verka tillräckligt mkt i själva tådelen.

2. Man har "hört" att vägghornet i tådelen ska vara lika tjockt som det uppvisas i övriga hovens smalaste del av vägghorn. Ofta för att inte säga alltid innebär detta att hoven redan efter att den är nyverkad står med en minst 0.5 cm för lång tå.

Skor man med sidokappor så är man tyvärr tvungen att låte ett visst naturligt skydd av vägghornet att fortfarande finnas kvar eftersom skoning med tåsidokappor inte skyddar hovens egen naturliga tådel.

Skoning med tåkappa däremot gör att en av tåkappans funktion är att skydda själva hovens naturliga tådel.

Avslutningsvis så brukar man generellt anse att på en nyskodd hov ska 50% av hovens vikt bäras upp från hovens bredaste del och bakåt, 50% av vikten ska bäras upp i hovens övriga främre del, om det nu är fysiologisk skoning vi diskutterar.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Det är 8 veckor sedan hon skoddes sist på första bilden. Denna gången blir det 5-6 veckor, men hon såg hemsk ut i fötterna redan för 2-3 veckor sen.

Hästen har aldrig varit skodd med bara en tåkappa, mer än på vintern eftersom guldskorna inte finns med tåkappor på sidorna. Hon har alltid växt framåt väldigt mkt, men när hon var barfota så slet hon ju ner trakten istället, och därmed blev de inte understruckna på samma sätt.

Hur menar du att sidokappor skulle förstöra hoven? Hon använder jämt det och tycker de är jätte bra eftersom de enligt henne gör att hoven rullar över snabbare.
Du får jätte gärna ge mig några bra argument mot de skorna som jag kan dra för henne!

Axel: Japp, bara araber i mitt stall! :p Det var 4 år sen hon gick barfota, men hon har tjock sula så det borde inte vara några problem direkt. Hennes son märkte jag inte direkt skillnad med och utan skor, förutom när han gick på nån stor sten på grusvägen. Väldigt fina blev hans fötter efter en barfota omgång!
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Hur menar du att sidokappor skulle förstöra hoven? Hon använder jämt det och tycker de är jätte bra eftersom de enligt henne gör att hoven rullar över snabbare.
Du får jätte gärna ge mig några bra argument mot de skorna som jag kan dra för henne!

Var har jag skrivit att sidokappor skulle förstöra hoven?

Jag tycker det räcker med som argument att vedebörande ser på hoven själv för att bilda sig en uppfattning om hur snabb överullningen den hoven har både före och efter.

Jag menar du skriver ju att du ser det, så då borde väl även en yrkesutövare oxå se det. Tycker i alla fall jag.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Nu fattar jag ingenting av ditt svar. Inte ett dugg faktiskt.

Du skrev först att det kan bli så om man har sidokappor, sen är det inte alls så, hur ska du ha det???

Sedan undrar jag vad jag ser??? Har inte skrivit om att jag ser något så vitt jag vet.


Läst ditt inlägg en sisodär 10 ggr och sitter fortfarande såhär :confused:
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Läst ditt inlägg en sisodär 10 ggr och sitter fortfarande såhär :confused:

Du kanske blir klokare om du börjar med att läsa vad du själv har skrivit, sisådär 10 ggr och sedan bara en gång dom svar du fått.

Jag förstår inte hur svårt det kan vara att notera vari problemet ligger,, du delger det ju själv.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Skriv att tån är för hög. Att det tas för lite. Troligen var det av samma anledning som den slet ner sina trakter vid barfotagång.

Troligen har hennes hovis övertalat henne om att det inte går att ta mer eftersom sulan är rosa.

Om man vill vara proffessionell så måste man även kunna förklara för patientens anhöriga.:angel: så folk förstår. Det kallas för att utveckla sig.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Skriv att tån är för hög. Att det tas för lite. Troligen var det av samma anledning som den slet ner sina trakter vid barfotagång.

Troligen har hennes hovis övertalat henne om att det inte går att ta mer eftersom sulan är rosa.

Om man vill vara proffessionell så måste man även kunna förklara för patientens anhöriga.:angel: så folk förstår. Det kallas för att utveckla sig.

Jag kan väl inte skriva att jag tror, stå för något som du anser som troligt och vad är det för folklig utveckling det skulle leda till??:crazy:

Utveckling är däremot när var och en själva är tvugna att börja tänka,, analysera och främst i bland ta del av vad som i egen skrift framkommer.

Många ggr har det senare framkommit att man plötsligt upptäcker att man skrivit svaret själv utifrån sin frågeställning.

Det är däremot utvecklande!!! :p

Prova.. du skulle bli förvånad över hur utvecklande det skulle vara för dig.:eek:
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

J
Utveckling är däremot när var och en själva är tvugna att börja tänka,, analysera och främst i bland ta del av vad som i egen skrift framkommer.

Många ggr har det senare framkommit att man plötsligt upptäcker att man skrivit svaret själv utifrån sin frågeställning.

:

Utveckling är (i detta fallet där alla är intresserade av att lära sig) för individen att få ta del av ngn annans kunskaper på ett pedagogiskt sätt så att frågeställningen blir begriplig. Sedan kan jag hålla med dig om att det blir ett extra plus i kanten för den som ska förklara om den kunskapssökande lyckas besvara sina egna frågor.

Men -- för att nå dit som kunskapsförmedlare -- är vägen många ggr lång -- här på forumet verkar den för vissa vara oändlig.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Utveckling är (i detta fallet där alla är intresserade av att lära sig) för individen att få ta del av ngn annans kunskaper på ett pedagogiskt sätt så att frågeställningen blir begriplig. Sedan kan jag hålla med dig om att det blir ett extra plus i kanten för den som ska förklara om den kunskapssökande lyckas besvara sina egna frågor.

Men -- för att nå dit som kunskapsförmedlare -- är vägen många ggr lång -- här på forumet verkar den för vissa vara oändlig.

Jag har blivit bortskämd med att du notoriskt quotar mina inlägg vilket får mig att :p.

Det jag däremot har svårt att greppa är att du är extremt noga med att påpeka att alla svar/inlägg ska vara kunskapsgivande o/e leda till större kunskapsförmedling.

Säg mig,, hur ska jag tolka dina återkommande quoter och övriga inlägg i skrift mot mig på annat sätt än att det enda du förmedlar är att du själv aldrig bidrar med ett enda eget ord i kunskapsförmedling till den kunskapssökande..

Pedagogisk förtydligande: Sluta med att skriv mot mig att du inte förstår,, inte själv orkar söka information utan vill ha allt serverat på silverfat.

Prova med att själv läsa dina egna inlägg så kommer du oxå med lite mera vidsynthet kunna ta del av att du borde för länge sedan gått in på din profil och aktiverat ignorelist mot en å annan användare.

Ta nu i stället att börja delge din kunskapsförmedling, jag vet att du innerst inne har större kunskap att bidra med än denna förlöjligande hetsjakt du under en lång tid helt öppet bedrivit mot mig.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Hej!
Jag har under en längre tid tittat på bilderna ovan och försökt se vad som är fel, samtidigt som jag försökt tolka det ni skrivit mellan varandra (utan att bli klok på mycket mer än att ni verkar vara ovänner eller något). Jag undrar lite stillsamt och snällt, om man skulle kunna få en förklaring till vad som egentligen är fel (utan att det utvecklas till något elakt mot någon part, känner inte att jag har något med något att göra), jag har mina egna försiktiga teorier, men har ingen hovslagarutbildning eller något i ryggen, utan vill som enkel hästägare sätta mig in i hovslageriets konst tillräckligt för att bättre kunna se om mina egna hästar får den hovvård de behöver... Tycker att detta vore ett alldeles ypperligt tillfälle att lugnt och systematiskt gå igenom bilderna ovan och titta på vad som egentligen hänt, vad som blivit så tokigt... För fel måste jag säga att det ser ut... Men vad vet jag, det kanske bara är kameravinkeln som är problemet? Om någon väljer att ge en förklaring, skulle det varmt uppskattas om förklaringen kom på enkel svenska, utan inblandning av veterinära termer och dyl, så man någorlunda enkelt kan förstå och ta till sig resonemanget...
Bilder är ju ypperliga att resonera kring, då får ju alla en bild av hur det ska/inte ska se ut, vad som är bättre/sämre osv...
Tack så oändligt mycket på förhand...
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Iom att du inte vill eller kan förklara på begriplig svenska så kan du väl vara tyst o låta de som kan svara- andra hovisar som håller sig borta p g a...

Det blir väldigt konstigt när någon försöker göra sig märkvärdig med finare ord som sällan ens stavas korrekt, samt idiotförklarar alla hästägare som inte har gått hovisutbildningen o har frågor. Du tillhör verkligen de hovisar som klappar en på huvudet o anser kunderna vara idioter som inte kan allt o får heller inte ställa de "dumma" frågorna.

Det är väl iofs tur nu när så många skos dåligt o ägarna ska leva i tron att det är väl genomfört. Då sker ingen utveckling utan stagnation.

Ge plats till de om har ett gott hjärta o vill hjälpa hästägarna att bli bättre på hur hästens hovar bör se ut o ska skötas. Det gagnar hästarna i längden.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Om du inte vill förklara hur du menar så tänker jag inte tvinga dig. Men jag förstår fortfarande ingenting.

Jag vet att tån måste tas mer, men hur gör man när detta inte går? Sulan blir rejält rosa, mjuk och nån gång då o då har det börjat blöda. Inte tusan kan man ta mer i tån då?!?! Om man kan det så får du jätte gärna förklara hur man ser att man ska sluta ta i tån.

I övrigt så fattar jag som sagt inget av ditt inlägg, trots att jag har läst igenom mitt inlägg oxå, i det finns inga svar.

KL
Är det någon annan som känner att de skulle kunna vara mer behjälpliga än coari???
Jag blir väldigt tacksam då. Hovslagaren kommer på torsdag.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

I övrigt så fattar jag som sagt inget av ditt inlägg, trots att jag har läst igenom mitt inlägg oxå, i det finns inga svar.

Då prövar vi den mera pedagogiska inlärningen..

OK du skriver och delger bilder med att din häst har problem och att du inte är nöjd med resultatet.

Vad är det som du själv uppfattar som problem och vad är din känsla att det kan bero på??
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Iom att du inte vill eller kan förklara på begriplig svenska så kan du väl vara tyst o låta de som kan svara- andra hovisar som håller sig borta p g a...

Det blir väldigt konstigt när någon försöker göra sig märkvärdig med finare ord som sällan ens stavas korrekt, samt idiotförklarar alla hästägare som inte har gått hovisutbildningen o har frågor. Du tillhör verkligen de hovisar som klappar en på huvudet o anser kunderna vara idioter som inte kan allt o får heller inte ställa de "dumma" frågorna.

Det är väl iofs tur nu när så många skos dåligt o ägarna ska leva i tron att det är väl genomfört. Då sker ingen utveckling utan stagnation.

Ge plats till de om har ett gott hjärta o vill hjälpa hästägarna att bli bättre på hur hästens hovar bör se ut o ska skötas. Det gagnar hästarna i längden.

Som trådstartare tycker jag inte du bidragit med något som gagnar hästarna mer än massa gnäll förutom en sak jag håller med dig om till 100%. Tyvärr verkar du själv inte ha utvecklat din kunskap i ämnet att du själv inte ens har kännedom om att det du tidigare lovordade fördömmer du för dagen.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Skor man med sidokappor så är man tyvärr tvungen att låte ett visst naturligt skydd av vägghornet att fortfarande finnas kvar eftersom skoning med tåsidokappor inte skyddar hovens egen naturliga tådel.

Skoning med tåkappa däremot gör att en av tåkappans funktion är att skydda själva hovens naturliga tådel.

Det kan väl vara en (av flera) anledningar att sko just med sidokappor? Att inte ha tåkappan som skyddar, och få en ökad naturlig nedslitning fastän hästen är skodd?

Tån slits ju dock inte innanför skon, så det finns ett stopp - men att tån kan slitas ner i takt med att den växer och på så vis hållas kortare under hela skoperioden än med en tåkappa (som skyddar mot slitaget och gör att tån är längre i slutet av skoperioden). Tån kommer ju aldrig överslitas iom att skon skyddar, men det som växer över skon slits ner. Och iom att inget tryck kommer från tåkappan kan man ta in tån mer än med tåkappa, om det är små marginaler?

Svara gärna vettigt och inte med mumbo-jumbo. Det jag försöker förklara ovan är anledningen att min ena har sidokappor. Han trivs markant bättre med det än tåkappa, och tån hålls efter via naturlig slitning. Han har inte fått försämrad hovform ska tilläggas, tvärtom.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 312
Senast: Efwa
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 484
Senast: Ray
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 708
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp