Bukefalos 28 år!

Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Då prövar vi den mera pedagogiska inlärningen..

OK du skriver och delger bilder med att din häst har problem och att du inte är nöjd med resultatet.

Vad är det som du själv uppfattar som problem och vad är din känsla att det kan bero på??

Fast h*n har ju skrivit vad hon uppfattar att problemet är, och att h*n vill ha hjälp med vad man kan göra åt det, då ingen av de hovslagare hon provat fått bukt med det - tvärtom.

Om h*n visste vad man gjorde åt det hade det väl redan gjorts, och h*n för den delen skott hästen själv?!
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

KL
Är det någon annan som känner att de skulle kunna vara mer behjälpliga än coari???
Jag blir väldigt tacksam då. Hovslagaren kommer på torsdag.

Jag är inte hovslagare, men en sak - som dock redan påpekats - är ganska tydlig. Hästen behöver mer traktunderstöd, skorna är för små, de ska gå betydligt längre 'bak'. Det kommer hjälpa tån, hur mycket törs jag dock inte uttala mig om.

JAG skulle byta hovslagare utefter de bilderna. Jag har läst det att det blivit värre för varje byte, men om hovslagaren som skott nu inte ens åtgärdat det även amatörögon ser skulle jag vara tveksam om den hovslagaren ens efter instruktion (om du får en sån) skulle kunna få rätsida på hovarna.

Finns det ingen klinik med hovslageri/smedja i närheten? Jag skulle ta den lösningen, åk till en klinik med hovslageri och låt dem sko hästen. Det kostar men är nog lätt värt det i längden. Och så kan du be kliniken rekommendera en BRA hovslagare 'på fältet', och om inte annat ge instruktioner till hemmahovslagare.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Nej då, värre blir det inte. Jag hade en annan hovslagare för 2 skoningar sen, troligtvis är det resultatet av det som jag ser nu. Så har det varit varenda gång tyvärr.

Vi ska sätta på större skor. Så får vi se om vi kan få ordning på det... Vågar inte direkt byta hovis igen, har provat sisodär 6-7 andra, och varenda gång ser man en rejäl försämring skoningen efter. Trots att jag varenda gång talar om att man inte kan ta nånting i trakten eftersom vinkeln blir helt galen då...

Och förresten, tack för att du förstår vad jag skriver, jag vet inte om jag har varit otydlig, men andra verkar ju ha lite problem med det ;)
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Fast det tolkar jag som det blir värre? Alltså du byter hovslagare och "och varenda gång ser man en rejäl försämring skoningen efter. Trots att jag varenda gång talar om att man inte kan ta nånting i trakten eftersom vinkeln blir helt galen då..."? Det var iaf det jag menade med att jag läst det du skriver om att det blir värre vid byte, och du inte vill byta igen (vilket är förståeligt).

Coari förstår betydligt mer än han låtsas om, men tycks finns någon form av tillfredsställelse av att uttrycka sig med så många ord som möjligt utan att säga ett dugg. Så inget fel på 'dig' i den frågan...
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Vad menar du när du säger att man inte kan ta mer i trakten? Det skulle vara intressant att få se en bild på hur de här hovarna, som du tidigare visat bilder på, ser ut underifrån...? Är det något du är villig att visa?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Kl
Jag förstår coaris poäng . Om man konstaterar att " skoningen är inte bra " så borde den naturliga följden av det konstaterandet vara "varför tycker jag inte det " Och sen konkretiserar man det .

Om man förstår anledningarna till varför man vill sko med sidokappor , och tittar på fotona , så finns en mkt stor del av svaret varför man är missnöjd där rakt av.
Om man har ett problem och byter hovslagare 7 gånger närmsta åren , utan större koll på varför man byter eller vad man vill uttrycka till nästa hovslagare , skulle jag vilja säga att man gett dessa hovslagare en omöjlig uppgift redan rakt av . Inget är gjort på en kafferast . Så byta hela tiden ger en dödfödd möjlighet . Både för hovslagare och häst .
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag tror det har konkretiserats så långt kunskapen räcker till eller hur man ska säga? Att problemet i hästägarens ögon är att tån bli för lång, samt att nya hovslagare tar ner trakten och då blir allt värre.

Det är ju bristen på egen kunskap som överhuvudtaget skapat frågan så att säga. (Inte menat som kritik).

Jag har varit i sån sits själv, att känna att 'nej, såhär ska det inte se ut' - men utan att ha kunskap att se VAD som är fel. Handlar det då om hovslagari är ju det naturliga att ta upp det med hovslagaren, men om den i realiteten inte heller har kunskap, då är nästa naturliga steg att byta hovslagare.

Haken är ju att alla hovslagare är inte bra, och det 'räcker' inte per automatik att överlåta det man själv inte kan på de som ska kunna. Eftersom de heller inte behöver kunna.. Men det ger en himla knepig sits för djurägaren.

Inte likvärdigt exempel men som exempel på vad jag menar. För XX år sen så jag 'visste' att det måste vara utlägg när man skor. Så jag kollade att det var det, att det var sko utanför hoven helt enkelt. Det var det. När det var nyskott. Halvvägs i skoperioden var det INTE det. Jag tog väldigt försiktigt upp det med min dåvarande hovslagare som i princip förklarade, om än vänligt, att det blir ju så när hoven växer. Jag lät mig nöja med det, men det 'gnagde' liksom ändå att 'skulle det vara så'?

Sen kom första gången jag behövde åka till klinik med en häst, och av en slump så var det för en hovåkomma (ej skoningrelaterad eller påverkad). Således fick jag träffa inte bara veterinär utan klinikhovslagaren. Och frågade då dels vad han tyckte om skoningen och om det är med utlägg. Jag minns fortfarande AHA-upplevelsen jag fick när han förklarat, mycket pedagogiskt.

Men hade jag haft internet då osv, så kunde jag mycket väl lagt upp en bild och tyckt 'det här känns fel, ska det vara så?'. Hade jag då fått en pedagogisk vänlig förklaring hade jag både fått svar och fattat VAD som var fel. Hade jag fått en 'men ser du inte det själv? Vad tror du själv är felet?' osv hade jag mest troligt inte lärt mig något - och känt mig "ännu dummare än jag var".

Jag är för att inte skjuta folk när de ber om hjälp. Inte ens om de ber om hjälp i något som jag kan tycka är så solklart att en blind ju borde se (syftar INTE på den här tråden). För uppenbart ser de inte - men de ber om hjälp. Och då finns chansen att om man själv sitter på kunskapen och svaret bidra med den hjälpen - och göra det bättre för hästen (om vi håller oss till det), och att djurägaren får ökad kunskap.

Där kan jag tycka det är tråkigt att Coari inte oftare kommer med raka, tydliga svar av rådkaraktär - för jag är helt säker på att kunskapen och kompetensen att göra det finns.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag är för att inte skjuta folk när de ber om hjälp. Inte ens om de ber om hjälp i något som jag kan tycka är så solklart att en blind ju borde se (syftar INTE på den här tråden). För uppenbart ser de inte - men de ber om hjälp. Och då finns chansen att om man själv sitter på kunskapen och svaret bidra med den hjälpen - och göra det bättre för hästen (om vi håller oss till det), och att djurägaren får ökad kunskap.

Där kan jag tycka det är tråkigt att Coari inte oftare kommer med raka, tydliga svar av rådkaraktär - för jag är helt säker på att kunskapen och kompetensen att göra det finns.

Alldeles precis sant, och jag håller med till 100%! Tänk vad intressanta trådarna kunde vara om de på buke som har expertkunskap faktiskt använde den på ett trevligt, pedagogiskt och respektfullt sätt.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Din roll i det hela är att inte låta det gå så länge om du ser att hästen börjar växa ur skorna. Får den göra det kommer tån att sväva iväg mer.

Jag tror att det är svårt att säga ( om man inte heter Stig H) att den ska ha tåkappa. Hovisen är ju den som BÖR veta bäst.
Idag verkar det bli väldigt vanligt att man istället för att verka optimalt på en normalskoning så sätter man på en sko som ska göra tricket.

Om vi Tar PRE´n tidigare i tråden som ex. där ingen hovis ville låta den vara i den forna normalvinkeln, utan istället ta ner trakten så har vi problem om alla hästar ska vara stöpta i en o samma mall.
Man struntar i hur den RÖR sig, fast alla hovarna börjar att försämra sig o slutar med rörelsestörning o hälta som följd.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Kl
Jag förstår coaris poäng . Om man konstaterar att " skoningen är inte bra " så borde den naturliga följden av det konstaterandet vara "varför tycker jag inte det " Och sen konkretiserar man det .

Om man förstår anledningarna till varför man vill sko med sidokappor , och tittar på fotona , så finns en mkt stor del av svaret varför man är missnöjd där rakt av.
Om man har ett problem och byter hovslagare 7 gånger närmsta åren , utan större koll på varför man byter eller vad man vill uttrycka till nästa hovslagare , skulle jag vilja säga att man gett dessa hovslagare en omöjlig uppgift redan rakt av . Inget är gjort på en kafferast . Så byta hela tiden ger en dödfödd möjlighet . Både för hovslagare och häst .

Jag e imponerad,, du verkar vara både läskunnig och ha goda grundkunskaper i hästens anatomi. :bow:

Ok,, nu går jag ner på gräsrotsnivå och hoppas på att orden kommer i skrift i samma takt som jag skriver för i annat fall blir det mkt stavfel vilket både jag och andra verkar ha drabbats av.

hoven är i själva fallet det mest synliga för alla hästintresserade. Vissa ser en utfluten hov, andra ser en lågstäld hov, andra ser en understucken trakt, en eftersatt hovvård, en lång tå eller en skodd hov med för små skor.

Man kan se sig blind på hovar vilket vi här ofta kan ta del av,, själva hoven :eek:

:idea: Om man tittart lite högre upp så brukar själva benaxeln avslöja hovens tillväxt. En häst med långa veka kotor brukar ha en avsevärt högre belastning i hovens bakre del vilket leder till att hovens tillväxt sker "framåt" under skoperioden vilket för varje vecka leder till att tån blir längre och trakten lägre.

En häst med korta upprätade kotor uppvisar ett helt annat tillväxt i själva hoven under sin tillväxt, här ser man ofta att tån inte allt blir lång utan bara att den blir högre i trakten.

En häst med en skada i hovens bakre del eller i dom snörerna som sitter på benets baksida kommer oxå att betyda att hästen själv sliter sin tå helt naturligt kort men att den växer upp högre i trakten.

Så förtydligande.. hovens tillväxt förmedlare hur den belastas och hur ofta hovslagaren ska utföra sin hovvård på just den hoven.

Tå kappa eller sidokapposr vara eller icke vara är helt individuellt beroende på hur den ensklida individen själv sliter sin hov naturligt mellan skoperioderna och det beror helt på vilket underlag den i majoritet rör sig på om hjälper hoven med att slitas naturligt och om hästen är så bekväm att den släpar tån i marken i rörelse eller om den stampar ner tådelen först när den landar på marken med hoven.


För att nu återgå till just dom bilderna kimmis visat upp så före bild,, den borde ha skotts om misnt tre veckor tidigare

Och efterbild,,, med ett så kort understöd i trakten redan vid nyskoning och vad som på före bilden kan ses så växer denna hov mera framåt än rakt ner vilket leder till att jag oxå skulle försöka välja ett nummer större sko som ger den extra 1 cm längre understöd för hoven i bakkanten.

Däremot skulle jag inte välja tåsidokappor eftersom en hov som växer mera framåt trots tåsidokappor enbart leder till att hela skons förskjuts framåt under hoven i samma takt som den växer.

Försök förstå,, hoven har redan när den är nyskodd minimalt understöd i trakterna,, växer denna hov 3 mm i veckan så har trakternas understöd för varje vecka minskat med 3 mm. På 8 veckor betyder det att hovens barkre del förlorat ett understöd på 3mm * 8 = 240mm eller 2,4 cm...

Skillnaden mellan en sko och storlek är att för varje storlek ökar längden på skon med 1 cm. Så att sko hästen med ett nummer större sko leder till att hovens bakre del får 1 cm bättre understöd när den är nyskodd, efter 8 veckor har den "bara" förlorat genom hoven tillväxt 1, 4 cm understör mot 2,4 cm om den nu redan nyskodd skos med ett nummer mindre sko...

Slutligen vill jag bara påpeka för dom som genom sin kunskap återkommande talar om understuckna trakter att det vore utvecklande om vedebörande kunde förklara skillnaden på understuckna trakter och lågställda trakter.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Alldeles precis sant, och jag håller med till 100%! Tänk vad intressanta trådarna kunde vara om de på buke som har expertkunskap faktiskt använde den på ett trevligt, pedagogiskt och respektfullt sätt.

Håller med dig,, jag är helt med på att ni klarar av det här själva mkt bättre utan massa konstiga uttryck.

Öppna en webskonings butik med distanskurs vore väl kanon.;)

Vi har ju tre helylle profft som härmed får överta.:bow:
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Tack, för ett mycket upplysande inlägg!
Jag kan som sagt inte mycket om hovslageri, men vill gärna förkovra mig i ämnet.... Därför vågar jag mig på att försöka svara på din sista fråga o hoppas att jag får en bra vägledning där jag har fel... Jag har inbillat mig att en lågställd trakt, helt enkelt är en låg trakt, dvs inte många millimeter mellan marken o kronranden ovanför trakten... Men hoven växer framåt neråt 'normalt' i trakten. En understruken trakt däremot är skjuten framåt in under hoven o som jag fattat det växer inte trakten på höjden i den bakre delen av hoven, utan den växer en bit in i hoven.... Typ... Vet inte om detta är en vettig förklaring av hur jag fattat att de olika sakerna är, men, men... Jag hoppas någon kan beskriva o förklara bättre än mig...
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag förstår inte vad du menar med webskoningsbutik... Försöker du dumgöra alla människor som vill lära sig mer i ämnet eller var detta uttalande riktat mot något annat?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Tack, för ett mycket upplysande inlägg!
Jag kan som sagt inte mycket om hovslageri, men vill gärna förkovra mig i ämnet.... Därför vågar jag mig på att försöka svara på din sista fråga o hoppas att jag får en bra vägledning där jag har fel... Jag har inbillat mig att en lågställd trakt, helt enkelt är en låg trakt, dvs inte många millimeter mellan marken o kronranden ovanför trakten... Men hoven växer framåt neråt 'normalt' i trakten. En understruken trakt däremot är skjuten framåt in under hoven o som jag fattat det växer inte trakten på höjden i den bakre delen av hoven, utan den växer en bit in i hoven.... Typ... Vet inte om detta är en vettig förklaring av hur jag fattat att de olika sakerna är, men, men... Jag hoppas någon kan beskriva o förklara bättre än mig...

Tack för att du ansåg mitt försök som både upplysande och att det va på svenska förståligt.

Det sista stycket du ställer frågor om är jag som du nyfiken på att få ta del av skillnaden på från bättre vetande..
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag förstår inte vad du menar med webskoningsbutik... Försöker du dumgöra alla människor som vill lära sig mer i ämnet eller var detta uttalande riktat mot något annat?

Att dumförklara människor som vill lära sig mera (eller bara lära sig grunderna) i ämnet hovvård skulle aldrig falla mig in att en bidra en tanke till.. Mitt kall är som alla andra yrkesutövare att försöka delge och sprida kunskap.

Det som däremot leder till ett fördummande är när glada amatörer slår sig för bröstet,, skriver med stor pondus enbart för att mindre vetande ska tro att här har kan vi finna den kunskapen vi så enträget eftersöker.

Ett tydligt varningstecken är ordvalet när det gäller själva anatomin..

Att anse sig som självutnämd hovvårds profet och benämna trakten som hälen är väl nog så illa påläst för att inte generallisera en låg trakt som en understucken trakt..

Nu blev det skit med rättstavningen igen men den skulden lägger jag på gunnar.. Forumet är långsammare än mins fingrars flinka fingerfärdighet på tangenterna.

Nu lämnar jag denna tråd så att det äntligen kan framkomma bra informativ kunskap.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Att dumförklara människor som vill lära sig mera (eller bara lära sig grunderna) i ämnet hovvård skulle aldrig falla mig in att en bidra en tanke till.. Mitt kall är som alla andra yrkesutövare att försöka delge och sprida kunskap.

och min uppfattning är att det är just det du gör hela tiden!

Läs gärna dina egna inlägg.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Ursäkta men nu lär det vara år sen jag sist adresserade dig : existerar du på forumet eller fyller ngn annan funktion än att ständigt haka upp dig på x antal användare och aldrig diskutera ingen bemärkelse utöver att fälla subtilt valda kommentarer utifrån syftet att just älta vad den personen öht skriver ?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Tycker absolut inte du ska lämna tråden. Varför jag ställde min fråga var för att klargöra om det var till mig (o såna som jag, som vill förkovra sig) som du riktade kommentaren eller om den var adresserad åt annat håll... Nu har jag fått mitt svar o ber om ursäkt ifall du uppfattade min fråga som stötande eller dyl... Jag skulle mycket uppskatta om du ville ge en beskrivning av vad som är skillnaden mellan en understucken trakt o en lågställd trakt, det är helt klart intressant att höra din definition! Det jag skrev var ju som sagt bara vad jag tror/fått för mig...
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Ursäkta men nu lär det vara år sen jag sist adresserade dig : existerar du på forumet eller fyller ngn annan funktion än att ständigt haka upp dig på x antal användare och aldrig diskutera ingen bemärkelse utöver att fälla subtilt valda kommentarer utifrån syftet att just älta vad den personen öht skriver ?

Varför skulle jag ursäkta dig?
Jag har insett att flera användare här på forumet mest är ute efter att kritisera och slå ner på andra och då speciellt en del av oss andra och jag tycker att det är urtråkigt. Ett par av dessa retar jag mig på eftersom de ständigt fäller onödiga kommentarer. Läs dina senaste två inlägg en gång till så förstår du kanske vad jag menar. Fast du kommer bara att ge dig på mig, än en gång.

Varför svara just mig så fort jag går in i en diskussion där du har deltagit ett tag och inte tidigare under dagen sett ngn anledning att komma med en onödig kommentar.

Jag kan pigga upp dig med att jag läser inläggen men har tröttnat på att skriva svar av ovanstående anledning. Dessutom har jag annat att göra på min fritid så du kommer i fortsättningen inte heller att få läsa så många inlägg från mig. Men annars kan du ju göra så som en av dina buke "kompisar" föreslår, använd ignoreringsfunktionen om du mår lika dåligt av mig som din "kompis" uppenbarligen gör.

Jag struntar mest i er, läser det jag vill läsa, svarar på det jag vill svara på om jag har en tid över.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 311
Senast: Efwa
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 483
Senast: Ray
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 697
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp