Bukefalos 28 år!

Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

100 kr för 4 skor, som håller 8 v innebär en sko(material)kostnad på 12,5 kr/v. Svårt se det som dyrt faktiskt med tanke på vad hästeriet kostar i stort - så var du ironisk igen nu?

Det som kostar i en skoning är ju verkligen inte materialet (vid en normalskoning) - det är hantverket man betalar för..
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Ol Muddy Boots.

Yep 25sk för ett järn bit :mad:
250sk för en fot :crazy:
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Hi Axel.
Fick min egen häst skod idag innan stormen kom in. Han klara sig 8 veckor, inte mycket till sko kvar, bli sista skoning innan vintern.

Du skrev tidigare att du åkte upp till Axevalla,(bys numera tidigare skara:s hovslagarutbildning) The 1, 2 only.

Nu plötsligt är det vinter hos dig inom 8 veckor och personligen ser jag det inte som en merit att hästen "klarar sig" i 8 veckor. Speciellt inte när det inte är mkt till sko kvar.

Vi hade tidigare en kollega norr över som fick ett telefonsamtal från en kund att nu e det någ fasiken dags att sko om pålle för nu har han tappat sista skon trots att det inte va länge sedan sista skoningen..

Jag e lika imponerad som min kollega över hur man lyckat få tre skor att sitta kvar i drygt 8 månader.;)
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Ungefär så!

Så idag har vi betalat 1000 kr för ett jobb som är åt helvete utfört - men nu har hästen skor tills någon duktig kan komma ut i alla fall. Hon behöver det för att röra sig i hagen ens tyvärr..

Jösses!! Har fått tips om en till hovslagare förutom den jag tipsat om. Kan bara hoppas att mina tips är värt för dig o din häst.....
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Du skrev tidigare att du åkte upp till Axevalla,(bys numera tidigare skara:s hovslagarutbildning) The 1, 2 only.

Nu plötsligt är det vinter hos dig inom 8 veckor och personligen ser jag det inte som en merit att hästen "klarar sig" i 8 veckor. Speciellt inte när det inte är mkt till sko kvar.

Vi hade tidigare en kollega norr över som fick ett telefonsamtal från en kund att nu e det någ fasiken dags att sko om pålle för nu har han tappat sista skon trots att det inte va länge sedan sista skoningen..

Jag e lika imponerad som min kollega över hur man lyckat få tre skor att sitta kvar i drygt 8 månader.;)

som vanlig Coari "you lost me"!
Axevalla? jag var där för AQHA NATIONALS och roka träffa några av dom gamle Skara Skol hovslager.

Vintern, October ta jag av sko...jag rida så lite på vintern det behöva ingen.

Jo, efter 8vk bli skon rätt så tunn, dessa hårda grus/asfalt väger ta stykt.
Jag vet inte vad du har för motstock när det gäller skoning Coari.

8 månad....det kan man kalla för "en god hovvård", såna hover som se utt som dom Bebben vissa upp.

Hur gick det, fick du ta på non hovslager som kan hjälpa Bebben?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jo, efter 8vk bli skon rätt så tunn, dessa hårda grus/asfalt väger ta stykt.

Har du bara skon som måttstock då? Dvs är skon tunn så måste hästen skos om?

Här är det hoven som avgör när det är dags att sko om, ibland måste det ske redan efter 5-6 veckor och ibland kan det gå lite längre tid.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jo, efter 8vk bli skon rätt så tunn, dessa hårda grus/asfalt väger ta stykt.
Jag vet inte vad du har för motstock när det gäller skoning Coari.

När behöver HOVARNA verkas?

Att skon är tunn efter 8 v säger ju inget om när hästen skulle ha behövt verkats/kommer att behöva verkas??

Du kan ju inte sko om efter skoslitningen, utan efter när hovarna behöver verkas? Men du har gång på gång tjatat om 8 v för det är enklare för hovslagaren, skorna är utslitna osv. Inte en enda gång har du talat om när HOVARNA behöver verkas?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Ol Muddy Boots.

Yep 25sk för ett järn bit :mad:
250sk för en fot :crazy:

Vad är det du tycker är dyrt? 12.50 kr i veckan för en järnbit som skyddar din hästs hovar mot för hårt slitage?

Eller kostnaden för hantverket? 250 kr/fot ger en kostnad på 1000 kr för en helskoning. Ganska billig helskoning men normalpris häruppe.

Låt oss se...

1000 kr, vi säger skoningen tar en timme.
Momsen kan vi ta bort direkt, kvar är då 800 kr exkl moms. Detta är vad hovslagaren får in.

Materialkostnaden exkl moms borde bli minst 100 kr för den skoningen, räknat söm, sko samt slitage på städ och verktyg

Kvar är 700 kr. Resan har kostat, mest troligt betydligt mer än vad hovslagaren debiterat.. Bilen kostar, hovslagaren måste ha försäkringar och pensionsspar, sätta av pengar till semester osv. Hovslagare värda namnet fortbildar sig och åker på föredrag/föreläsningar. Sen ska skatt och arbetsgivaravgifter bort.

Så kvar finns i slutänden kanske 100 - 150 kr till hovslagaren, för en timmes arbete. Med ett hantverk. Ofta i dålig arbetsmiljö.

Vad är det som är dyrt för kund tycker du? Skattesatserna i det här landet kan vi ju inte lasta hovslagarna för liksom..
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Bra öga! 148 cm på manken precis :) Hyfsat rejält byggd, och väldigt stort steg för sin lilla storlek.
Några tallrikar vill vi verkligen inte ha! 00 är målet igen :)
Jag hade en hovis ett par gånger som ville att man köpte skorna själv. det vore kanske melodin:idea:

Jag vet faktiskt inte om denne hade utbildning, men de hästar som skoddes av denne var de som inte gick att rida på de första dagarna, vilket jag inte accepterade.

Såg förresten att skorna kostade drygt 50 kr styck på Gr...gården. Tror att de missat att de ska säljas parvis.
Det råder brist på järn i världen varav det höga marknadsvärdet o att man nu samlar in allt skrot som ligger i naturen:bow:
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Har du bara skon som måttstock då? Dvs är skon tunn så måste hästen skos om?

Här är det hoven som avgör när det är dags att sko om, ibland måste det ske redan efter 5-6 veckor och ibland kan det gå lite längre tid.

??? har du inte regal bunden verkning eller or skoning på dina häster :confused:
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag hade en hovis ett par gånger som ville att man köpte skorna själv. det vore kanske melodin:idea:

Jag vet faktiskt inte om denne hade utbildning, men de hästar som skoddes av denne var de som inte gick att rida på de första dagarna, vilket jag inte accepterade.

Såg förresten att skorna kostade drygt 50 kr styck på Gr...gården. Tror att de missat att de ska säljas parvis.
Det råder brist på järn i världen varav det höga marknadsvärdet o att man nu samlar in allt skrot som ligger i naturen:bow:[/QUOTE]

Hålla nature ren :bump:
Minns våra gamle pris list från 1977 88sk. för en omläggning, kommer inte ihåg sista gången det gick att lägga om ett par sko, dom bruka slita utt innan 8vk.

Jag är lite förvired Axel....skötta inte folk hovvård 6-8 vecker nu förtiden??!!
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

??? har du inte regal bunden verkning eller or skoning på dina häster :confused:

Jo mellan 5-7 veckor, om det går 8 veckor mellan så är det möjligen vintertid då hoven inte växer lika mycket. Men aldrig att verkning och skoning sker efter slitage på skon, utan därför att hoven har ett specifikt krav på när verkning ska ske.

Skulle skon slitas ut innan den tid 5-7 veckor så är det självfallet så att hästen skulle skos om.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Kan inte fätta att det är så svårt att få tag på en kompitent hovslager där nera, helt obegriplig.

Den tanken har slagit mig med ett antal gånger,, jag vet dock att ett par av landets skickligaste yrkesutövare kommer just därifrån.

Förmodligen är det likadant där som i övriga landet, dom bästa har fullt upp och kunderna gör allt för att inte släppa greppet..

Det är ju som med alla andra hantverksyrken,, har man väl lyckats hitta en riktigt skicklig hantverkare så gör man ju allt för att den ska trivas och återkomma. Senast i dag fick min bilverkstad en tårta för express service som inte bara gladde mig utan i tredje hand även mina kunder som i annat fall riskerade att få sina bokningar framflyttade.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Kryddan kanske vet ngn bra:idea:

Jag har en god vän utanför Helsingborg som får sina iberier skodda av en bra hovslagare. Men det är lite si och så med hur han kommer... :) Annars har jag en bra hovslagare här, men då får man köra hästen till Kungsbacka och det är ju en bit för Bebben efter vad jag förstår.

Bebben, vilken märklig människa som inte kan ta till sig saklig information. Jag har också haft diskussioner angående lämpligast sätt att verka och sko iberier med mina hovslagare, men de har tagit till sig informationen och förstår att man måste se till individen och inte till skolboken. Det är av absolut vikt att man får till en dialog med de som sköter något så viktigt som hästens verkning/skoning. Speciellt om man har en iberier eftersom de är så beroende av ett ordentligt traktstöd. Tycker synd om dig och din häst och är glad för att jag inte bor där du bor!
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Ja visst är det viktigt! Utan bra hovar har vi ingen häst ju.. Jag såg idag - måste ha missat det pga min enorma irritation - att hovslagaren har skurit av strålen men inte tagit något alls typ kring strålen eller av sulan. Finns det öht någon vettig förklaring till att man gör så? Jag har aldrig sett det förut..

Här är en bild;
null-19.jpg


Och ja, skon är sned också.. Och tån sticker ut ca 2-3 mm utanför skons spets/kant. Bland annat...
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Coari får svara för jag har inte rätt kompetens. Dock så har mina hästar aldrig sett ut så här för strålen har varit renskuren och traktarmarna har varit utlagda och inte så tajta som på din. Balanspunkten av mitten av tån på skon har man i a f om man håller upp benet på hästen lite halvslappt, då ser man hur strålen pekar nedåt och där skall mitten av skon vara framtill, så mycket har jag lärt mig i a f. Det ser ju ut som om skon är lite förskjuten på bilden, men det kan vara så att den inte är det ändå. Skulle jag tro. Men Coari får säga sitt. Har du någon bild på hur det blev ifrån sidan så att man kan se hur korta tårna och höga trakterna på hovarna blev? *Nyfiken*
PS, hovarna på mina hästar brukar inte vara det minsta utanför skorna heller, om det inte är en överrullningssko alltså - vilket jag inte gillar på iberier. Om hoven sticker ut lite lite utanför tån så brukar det raspas av. Så är det väl brukligt att göra? Men som sagt, jag vet bara vad olika saker får för effekt när man rider, själva hantverket överlåter jag åt experterna, och så länge som hästen går bra är jag nöjd! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Så länge som experterna gör som jag vill alltså! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 232
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 508
Senast: Efwa
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 546
Senast: Ray
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 796
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp