Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Varför tror du det är utdrag ur en bok? Det är egna tankar baserade på vad jag ser hända omkring mig nu i jämförelse med vad som ansågs vara utopisk sciencefiction för typ 20-30 år sedan.

/KT
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Ok om jag uppfattat detta rätt ska alltså ALLA hästägare anmäla sig som foderföretagare??Det är inte antalet hästar eller om man bara har en till "hobby" ridning.Va kul detta blir, hästägare har inte ens hunnit "svälja" detta med passen än, det är ju hur många som helst som tycker passet e onödigt hur blir det inte då med detta.
Men visst jag tycker passen e bra en koll på vad man behandlar dom med alltså för Våran skull. Fodergrejset e väl mer för hästens skull om dom blir sjuka .
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Det står väl bara att man ska kunna REDOVISA vartifrån man köper och i vilka mängder ??? Det står väl inte regelrätt att du måste uppvisa KVITTON ??? De har väl inte å göra med hur mkt jag betalar för en vara ?

Dvs skriver jag journal så skriver jag tex
Måndag 16/2 köpt hösilage från X xxxxxxx.
samt havre från Granngården ...

Konstigare än så kommer de INTE få från mej. Vadå kvitton ?
Jobbar de för skattemyndigheten eller ???

De får ju helt enkelt tro på mitt ord bara...
Jag som privatperson skiter ju nämligen fullkomligt i kvitton då jag inte har nån verksamhet så moms eller inte är totalt ointressant för mej !

Aja får väl berätta va de sa annars på inspektionen som blir den 10/3 ;)

ps va kommer halm räknas som ??? Foder eller strö ??? ds

Ashira skrev:
Ursprungligen postat av HannaZ
Ja ring och säg att det finns en användare på bukefalos som kallar sig Hannaz som köper sitt hö svart (eller hennes stallägare där hon har hästarna köper det svart). Hon bor i malmö och man kan se att hon har en svart häst med bläs på användasbilden. Skulle vara väldigt kul att veta hur dom hanterar den informationen


Ha ha ha :rofl: :rofl: :rofl:

Ja precis! Passa då också på att anmäla mig också. Men jag har ingen bild - ojdå! Hur ska det då gå? :rofl: :rofl:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

lånar knapp o ger mig in i diskussionen..

Jag hade lyckats missa detta trots att jag har Ridsport och vi har lantbaruk. Upptäckte fenomenet här på Buke och har läst (nästan) hela tråden. Blev minst sagt skärrad i början av tråden och undrade hur det hela skulle gå till med alla registreringar osv.

Nu har jag läst SAM-broschyren och känner mig mkt lungare. Jag tror tom. detta kan vara bra...!

Som jag kan se det är det bara att registrera sig (ser inte att det kostar något), och sedan föra in allt man köper i en bok eller i datorn. Kvitton sparas ju hur som helst sedan tidigare, så det är bara just de här sammanställningarna, det känns inte så jobbigt.

Det står inget om att frysa in foder, vad jag kan se i alla fall?

Varför tycker jag då det kan vara bra? Jag har tyvärr på nära håll sett hästägare utfodra sina "älsklingar" med otjänligt foder. Det har tom. gått så långt att i ett fall åkte en häst på foderförgiftning. Veterinären som behandlade hästen ville se fodret, och ett barn på plats visade detta för veterinären, som i sin tur kasserade fodret som djurföda. Gissa om detta barn fick utskällning av stallägaren när barnet hade "avslöjat" detas foder...

Tyvärr är nog liknande scenarion vanligare än man kan tro. Detta var folk som ansågs vara fullt seriösa i sin hästhållning och som alltid/ofta kritiserar andras hästhållning.

Hur det än är så brister det mkt i kunskap hos många hästägare. För hästarnas (och andra djurs) skull behöver det vara fler kontroller. Vi som sköter våra hästar på rätt sätt behöver ju inte vara oroliga för vår egen och våra hästars skull, det är ju de som inte sköter sig som "åker dit" eller hur man skall uttrycka sig.

Jag tar gärna det merarbetet att fylla i en bok med allt jag köper, om det innebär att flera av landets djur får bättre foder.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

KungTulle skrev:
Ja JAG ser i alla fall ett mönster.
personnummer
kampen att öka kreditkortsanvändningen
styrningen mot internetbanker
hästpass
lantbriksdjur ska vara märkta med eunummer
obligatorisk chipmärkning av hundar
foderregistreringen
ökat antal övervakningskameror på offentliga platser
bevakningskameror i trafiken
trängselskatten
med mera

OT och med risk för att låta som en paranoid konspirationsteoretiker: glöm inte registreringen och lagringen av tele- och datatrafik som är på gång nu. Storebror ser dig iallafall väldigt väl på nätet.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Hade du läst organisationsteori hade man kallat det Maskinbyråkratisk organisation. Självaste Frederick Taylor hade varit stolt.

Efter att ha funderat över detta i ett par dagar har jag kommit fram till följande. När veterinären kommer ut för att vaccinera nästan gång kommer det i samtliga 6 hästars pass att skrivas in att dom INTE skall användas som livsmedel. Har försökt tidigare att göra detta men veterinären på Skara sa att de va nått som man kunde göra själv (visserligen typ 5 år sen) Därefter kommer alla hästar som någonsin vistas på våran gård att vara tvugna att ha det infört i sina pass. Inte för att jag att jag bryr mej egentligen Jag har redan konstaterat att vi börjar närma oss Kallocain och 1984. På alla punkter. Vi bokför redan allt foder i vårat företag. Men lite civil olydnad uppmuntrar jag alla till.

Till mitt försvar kan jag säga att jag inte röstade allsnär de va val till EU jag va bara 15 så jag har rätt o gnälla precis så mkt jag vill. MEN bara för att man röstade JA betyder inte de att man skall hålla klaffen. Ett samhälle eller förening eller what ever rör sig inte framåt om man inte kritiserar. Jag håller med TomasN Varför tolkar jordbruksverket reglerna så nitiskt. Måste finnas flertalet kryphål för oss som h¨åller på med hobbydjur (Som väl alla rid, trav och galopphästar är i de avseendet).
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

stormy skrev:
lånar knapp o ger mig in i diskussionen..
Nu har jag läst SAM-broschyren och känner mig mkt lungare. Jag tror tom. detta kan vara bra...!

Som jag kan se det är det bara att registrera sig (ser inte att det kostar något), och sedan föra in allt man köper i en bok eller i datorn. Kvitton sparas ju hur som helst sedan tidigare, så det är bara just de här sammanställningarna, det känns inte så jobbigt.

Du som har lite koll nu då ;)
Vilken blankett ska jag skicka in ?
Kollade nämligen under blanketter på Sjv hemsidan och hittade bara fodertillverkarnas blanketter ... vad heter den vi privatisar med 2-3 hästar ska fylla i ?
(Har ju som sagt miljökoll den 10/3 och vill ha allt ok ;) )
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

stormy skrev:
Jag tar gärna det merarbetet att fylla i en bok med allt jag köper, om det innebär att flera av landets djur får bättre foder.
Jag tror inte landets djur kommer att få bättre foder tack vare detta. Det är inte heller det som är själva huvudsyftet med direktivet. Syftet är att hästköttet skall bli bättre.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

KungTulle skrev:
Farenheit xxx( kommer inte ihåg numret)
Du sköna nya värld
1984

med flera SF-böcker, har ni läst dom på sistone? Vi är skrämmande nära nu.....skrämmande nära!:eek: :eek: :eek:

/Kung Tulle
På grund av det du skrev här.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Det har jag också funderat på! Undrar om de tänkt så långt?

Snurrfian skrev:
*lånar knapp*

Enligt den här artikeln http://www.atl.nu/Article.jsp?article=33597
så behöver man inte regga sig om hästen inte ska gå till köttproduktion och fått det instämplat i passet, och då har man helt plötsligt missat alla fördelar med att ha kontroll på fodret, för den hästen kan ju få i sig salmonella smittat foder och sedan tävla och smitta en hel bunt till... Var i ligger poängen då?

.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Jag tror inte man tänkt så långt. Har fått ett svar på en radda långa och krångliga frågor och sista meningarna från den som svarat lyder:

" Givetvis finns det alltid brister i en ny lagstiftning och med all säkerhet kommer den att förbättras inom de närmaste åren och anpassas bättre efter verkligehten. Men man måste alltid börja någonstans och då är det viktigt att komma ihåg syftet bakom allt arbete. Förhoppningsvis kommer detta resultera i ett större skydd för alla konsumenter, både djur och människor. "

Tidigare i mailet ställde jag t ex dessa frågor:
För hästar som inte haft samma ägare hela livet går det ändå inte
att kontrollera om det är livsmedelskvalitet på köttet eller inte ens i
dag - för det behöver man ju testa för Finadyne etc innan man ens kan avgöra om djuret bör ingå i livsmedelskedjan?
Svar från SJV: " Här sätts tilliten till hästpassen, frågor gällande dem hänvisas till avel och djurhållningsenheten. "

... och det blir ju liksom goddag yxskaft, för det svarar ju inte alls på frågan. Alla hästar har INTE haft pass sedan födseln, och om köttet är "tjänligt" eller lämpligt att användas för livsmedel avslöjas ju inte där om inte alla behandlingar förts in.

Men kvitton krävdes de facto inte enligt denna person. Det räckte med att ha en journal och skriva vad man köpt och när. Det vart liksom lite snärjigt enligt en annan av mina frågor:
För foderproducenter kommer ett register att läggas ut, men hur
stämmer detta med PUL? Vad har jag som inköpare / "konsument" för
skyldighet att kontrollera detta?
Svar från SJV: " Enskilda personer, lanbrukare och hästhållare kommer inte att läggas ut. Här handlar det om företag som levererar foder och då gäller inte PUL. Du är skyldig att kontrollera att de du köper foder ifrån är registrerade om du utfodrar livsmedelsproducerande djur. "

Men jag med mina hobbyhästar handlar av en sådan, trots att mina hästar i verkets ögon nu gör mig till en potentiell livsmedelsproducent.

Nix, kan inte säga att jag är odelat positiv till dagens lösning.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

De e väl okey att passen skal vara mer värdefulla i form av kontroll med mera som du skriver. Men jag funderar på om det inet månne borde gälla hästar födda 01 och framåt.
Min gamle som är 13 år och iofs har pass sedan 01 hade innan han kom till mej blivit opererad för struppipning i Holland. Jag har inte en suck på å veta vad han fått i sig där nere. Hur kollar jag det?
Han stog 1 vecka på stenestad när han blivit skämd av ebn traktor som sprängde staketet (provtryckning i led med mera) Jag har fortfarande inte fått reda på alla medicamenter han fick där men gissningsvis så fick han ju finadyn eller butta.
En annan jag har är 9 han har pass sedan tyskland men han e oppererad för pungbråck hur vet jag att han inte fått något olagligt i sig vid den operationen??:confused:

Kommer det finnas någon lathund för korkade hästägare? Kommer man att ta hänsyn till äldre hästar som man inte kan spåra behandlingar på? (som mina två) Borde inte dessa två kasseras som kött direkt? Vad är oddsen på att de INTE fått någon förbjuden substans? Alla klapphingstar som kastreras får inte dom narkos? Är inte de "förbjudet"?
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Jag börjar att undra om inte detta är "straffet" för all svarta pengar som florerar inom hästnäringen?
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

TomasN skrev:
Det kanske blir krav på legitmation för att få köpa foder framöver. Kanske skulle vi låta Systembolaget ta över foderförsäljningen? ;)

Och blir det straffbart att langa foder?

Systembolaget har inte skyldighet att hålla kundregister... Det kanske ligger närmare till att de som tillhanda håller vapen och amunution ska ta hand om det, de är ju vana att kontrollera att folk har rätt att handla...
Annars får man väl hävda att man har en kanin som är jättestor...;)
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Snurrfian skrev:
Systembolaget har inte skyldighet att hålla kundregister... Det kanske ligger närmare till att de som tillhanda håller vapen och amunution ska ta hand om det, de är ju vana att kontrollera att folk har rätt att handla...
Annars får man väl hävda att man har en kanin som är jättestor...;)
De kan nog funka hos mej... Har kaniner i stallet med (vildkaniner i lösdriften) :p
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Men enligt den som kontaktade mig från SJV så krävdes INTE kvitton, utan en journal. Förde man batchnummer så var det ett plus, men det krävdes inte (och står inte heller på dagens kvitton om man sparar dem).

Detta då givetvis om det är privata hästar, inte för verksamhet.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Inte_Ung skrev:
Jag börjar att undra om inte detta är "straffet" för all svarta pengar som florerar inom hästnäringen?
Det tror jag faktiskt inte även om det vore en positiv bieffekt. Jag är inte så konspiratorisk att jag tror det finns skatehänsyn bakom direktiven.

Jag skulle dock inte säga nej till lite mer kontroll av hästnäringen från skatteverkets sida. Där finns ju verkligen ett äkta problem som behöver åtgärdas.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Men har man inte börjat kolla på detta? Vet att det varit inplanerade möten och att det informerats genom till exempel Ridsportsförbundet. Har varit lite små notiser i Ridsport etc de senaste månaderna - men vad som kommit / kommer ut av det vet jag inte.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 131
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 626
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp