Alla hästägare = foderföretagare ??

Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Det bästa med alltihop är spårbarheten när något händer.
Och det har redan hänt, flera gånger............
Se bara på salmonellan på grisgårdarna nu t ex.
Vidare så har detta även hänt på en av våra hästfoderfabriker.
Det var när K**fft lyckades få i choklad i ett eller 2 av sina kraftfoder, vilket gjorde att åtminstonde en travhäst fälldes för doping.

Det är vid sådana tillfällen vi har en jäkla nytta av det.

Ätt snabbt kunna spåra och informera om t ex salmonellasmittat hästfoder skulle spara många hästliv.

Skulle jag själv drabbas av något sådant, så är det ju helt fantastiskt om man kan se till att andra hästägare som köpt av samma foderleverantör som jag, inte blir drabbade, tack vare att det finns registrerat och journalfört.
Givetvis kommer antagligen fler att drabbas, men man kan minska skadeverkningarna.

Genom att se vart jag har köpt mitt foder, så kan man direkt kontakta försäljaren, som ju skall ha journalfört mig och andra köpare av det aktuella fodret. Kanon!

Man kan också gå ut på nätet med central information, från t ex SJV.
Fast vi vet ju alla hurpass duktiga de flesta hästägare är med att kolla upp ny information från myndigheterna :angel: :rofl:

Därför tycker jag att det är så förbaskat bra :)
Fast det är ju bara MIN personliga åsikt.........

Du vet, jag tillhör dom som vid en eventuell smittsituation i mitt stall, eller i andras, anser att det är
min förbaskade plikt att skydda andra stall/ägare/hästar från den.
Oavsett om det nu skulle vara foderrelaterat, kvarka, ringorm influensa, abortvirus, eller whatever.........

By the way TRIX....... Ursäkta min 'von oben'-attityd.
Jag är bara en krass realist, som råkar hysa omtanke om mina medhästmänniskor och deras hästar.

Hug your horses!
/Mike:devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Mike skrev:
Det bästa med alltihop är spårbarheten när något händer.
Och det har redan hänt, flera gånger............
Se bara på salmonellan på grisgårdarna nu t ex.
Vidare så har detta även hänt på en av våra hästfoderfabriker.
Det var när K**fft lyckades få i choklad i ett eller 2 av sina kraftfoder, vilket gjorde att åtminstonde en travhäst fälldes för doping.

Det är vid sådana tillfällen vi har en jäkla nytta av det.

Ätt snabbt kunna spåra och informera om t ex salmonellasmittat hästfoder skulle spara många hästliv.
Du missar poängen tycker jag.

Är det någon här som ifrågasett att lantmännens foderfabriker skall registreras och kontrolleras? Jag tycker bara det är overkill att sätta liknande krav på småföretag som tar in sitt eget hö.

Det är också så att salmonella lyckats spridas via foder trots att dessa fabriker redan har egenkontroller. Så ännu hårdare regler på dem som visat att de inte kan leverera sunt foder borde ju vara en riktig slutsats.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Mike skrev:
By the way TRIX....... Ursäkta min 'von oben'-attityd.
Jag är bara en krass realist, som råkar hysa omtanke om mina medhästmänniskor och deras hästar.
Vad menar du? Menar du att omtanke är samma sak som att vilja ha fler förordningar? Jag tycker det är ett fult trick att försöka göra gällande att vi som inte gillar en viss förordning inte hyser samma omtanke som du.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Jo, jag kanske missar din poäng, men du missar ju MIN poäng totalt.
Som jag skrev, detta är ju bara MIN personliga åsikt.

Lantmännen är inget större bekymmer, dom kör redan detta racet.
Om än inte fullt ut, då inte alla som handlar foder hos dom registreras med namn.
Dock är deras interna distributionskedja väl dokumenterad och spårbar.

Själv köper jag foder från 2-3 olika leverantörer.

En av dessa är en mindre leverantör som själv blandar fodret till olika foderblandningar.

Skulle han idag drabbas av en kontaminerad komponent, så är det fullständigt torsk!
Han har ingen som helst koll på vem han säljer till, förutom de som handlar på faktura (bl a jag själv).

Och jag tycker uppriktigt synd om hästar som i onödan eventuellt kommer att drabbas av detta, bara för att deras ägare skall göra motstånd mot myndigheterna.

Själv har jag inga bekymmer med detta, då jag rtedan har kvitton på mitt foder, eftersom jag har företag.
Att utöver detta sätta ihop en foderjournal är skitenkelt, och tar knappt nån tid alls att administrera.

/Mike - von oben
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Jo Lantmännen är ett bekymmer faktiskt. Visst går det att spåra deras foder och det behövs ju för de har bevisligen levererat salmonellafoder.

Men har små hölverantörer levererat salmonellafoder? Skall vi alla ha besvär för att de stora företagen inte kan hålla koll på var de köper för råvaror?

Och det är inte för hästarnas skull man gör det här. Det handlar om livsmedel dvs kvaliten på hästköttet.

Det är inget bekymmer att följa lagen men någon måste ju betala för kommunens tillsyn. Det lär bli olika i olika kommuner men det lär inte bli gratis överallt. Det normala är ju att du själv för betala om kommunen vill kontrollera så du följer lagen.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Ursäkta att jag lägger mig i, men jag fick min SAM-blankett idag och där står det ganska klart och tydligt varför, och vem som är foderföretagare. Vad som är livsmedel mm.

Jag blev lite full i skratt när jag läste broschyrens utsida. "Du är foderföretagare- Dessa regler gäller för dig" Och hör sen! Man stod nästan i givakt.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

En sak är rätt intressant om man läser på Jordbruksverkets hemsida. De skriver att en foderleverantör skall kunna spåra alla som köpt foder av dem. Det kommer ju att ställa nya krav på affärer som säljer hästfoder. Alla köp måste ju kunna registreas på något sätt. Affären måste ju ha ett kundregister där alla kunders alla köp registreras.

Undra hur det här kommer att följas:angel:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

*lånar knapp*

Enligt den här artikeln http://www.atl.nu/Article.jsp?article=33597
så behöver man inte regga sig om hästen inte ska gå till köttproduktion och fått det instämplat i passet, och då har man helt plötsligt missat alla fördelar med att ha kontroll på fodret, för den hästen kan ju få i sig salmonella smittat foder och sedan tävla och smitta en hel bunt till... Var i ligger poängen då?

Ang hur foderleverantörerna ska göra, de får väl helt enkelt lägga upp ett kundregister på alla kunder, inte enbart de som köper på faktura...
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Snurrfian skrev:
Ang hur foderleverantörerna ska göra, de får väl helt enkelt lägga upp ett kundregister på alla kunder, inte enbart de som köper på faktura...
Det kanske blir krav på legitmation för att få köpa foder framöver. Kanske skulle vi låta Systembolaget ta över foderförsäljningen? ;)

Och blir det straffbart att langa foder?
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Mike skrev:
Så om det finns nån därute som inte gillar detta, och samtidigt röstade JA till EU............ Skyll er själva:devil:
:bow:


.......
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

TomasN skrev:
En sak är rätt intressant om man läser på Jordbruksverkets hemsida. De skriver att en foderleverantör skall kunna spåra alla som köpt foder av dem. Det kommer ju att ställa nya krav på affärer som säljer hästfoder. Alla köp måste ju kunna registreas på något sätt. Affären måste ju ha ett kundregister där alla kunders alla köp registreras.

Undra hur det här kommer att följas:angel:

Och är det tillåtet?
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

TomasN skrev:
Det kanske blir krav på legitmation för att få köpa foder framöver. Kanske skulle vi låta Systembolaget ta över foderförsäljningen? ;)

Och blir det straffbart att langa foder?
:rofl: :bow:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Du har en alldeles underbar humor.
Och jag uppskattar så att argumentera med dig.
För du ger nya vinklar på saker och ting.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Inte_Ung skrev:
Du har en alldeles underbar humor.
Och jag uppskattar så att argumentera med dig.
För du ger nya vinklar på saker och ting.
Tack för det.

Men jag börjar inse att jag bränner onödigt med krut på att argumentera mot det här direktivet. Visst tycker jag det är onödigt krångel för lite nytta men det är ju inget jätteproblem att följa det här.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Jag tycker nog att man skall tänka igenom dina argument ordentligt.
Att bara göra utan att veta varför är inte riktigt bra.
Samma om man inte ser ev. oönskade sidoeffekter.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Orkar ärligt talat inte läsa hela tråden, men jag sitter här med alla regler och lagar framför mig nu, i form av ett häfte där allt är sammanställt. Det verkar invecklat och krångligt, väldigt kontrollerande och väldigt snävt.

Jag har svårt för att läsa det men måste sätta mig in i det.
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

TomasN skrev:
Det kanske blir krav på legitmation för att få köpa foder framöver. Kanske skulle vi låta Systembolaget ta över foderförsäljningen? ;)

Och blir det straffbart att langa foder?

:bow: :rofl:
 
Sv: Alla hästägare = foderföretagare ??

Ja JAG ser i alla fall ett mönster.
personnummer
kampen att öka kreditkortsanvändningen
styrningen mot internetbanker
hästpass
lantbriksdjur ska vara märkta med eunummer
obligatorisk chipmärkning av hundar
foderregistreringen
ökat antal övervakningskameror på offentliga platser
bevakningskameror i trafiken
trängselskatten
med mera

Långsamt drar nu myndigheterna åt snaran kring medborgarna. Ett och ett så är väl inte dom här grejorna "så farliga". Men när man lägger ihop dom?

Tänk om myndigheterna trots alla försäkringar gör det lagligt att samköra register? När myndigheterna börjar spara ALLT och börjar använda all denna info mot medborgarna. När man börjar "bestraffa" de som avviker från den norm som myndigheterna ställer upp?

Snart kommer man inte kunna göra minsta lilla sak utan att en myndighet lägger sig i!

Visst så länge du inte "gör något brottsligt" så kanske du "är säker". Men tänk om brottslighetsbegreppet utökas? Staten kanske börjar utbetala premier och förmåner åt de som "sköter sig" de som inte gör det blir utan.

Jag är en vanlig hederlig svensk medborgare och jag har inga brottsligheter större än ett par parkeringsböter i bagaget. Men jag börjar faktiskt känna mig rädd.

Farenheit xxx( kommer inte ihåg numret)
Du sköna nya värld
1984

med flera SF-böcker, har ni läst dom på sistone? Vi är skrämmande nära nu.....skrämmande nära!:eek: :eek: :eek:

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har prisökningarna påverkat ert hästägande? Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan En sak som slagit mig är att hästägare både offentliga och icke offentliga nästan alltid, när deras häst gått bort skriver att man inte...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 626
Senast: __sofia__
·
Relationer Är medryttare och vill gärna ge julklapp till ägare och häst. Förra året gav jag godis till häst och godis + bok till ägare, men behöver...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp