Bukefalos 28 år!

Alla hjärtans dag

En fråga som kanske nån här kan ha en åsikt om.. Var en diskussion om det i kompisgruppen förra året också -

Anser ni att kvinnor lägger större betydelse än män i alla hjärtans dag?
I så fall, varför tror ni det är så?
Om inte, har ni varit med om män (pojkvänner) som visat missnöje av att ni inte engagerat er tillräckligt i just alla hjärtans dag-firandet?
 
Men om vi är lite analytiska här då? Vad kan man tänkas mena med det uttrycket?

Jag har funderat på om det handlar om att "vi ska minsann visa dem att vi kan hålla ihop för evigt och vara trogna, trots att alla säger att det är svårt", snarare än om att alla skulle bli fiender. Men även den tolkningen känns rätt... ja, jag vet inte. Obehaglig.

Jag tror på @Sezziyanen beskrivning ovan, att man menar att man håller ihop i vått och torrt. Men då tycker jag bättre om beskrivningen att man är ett team. Inte mot någon.
 
Men om vi är lite analytiska här då? Vad kan man tänkas mena med det uttrycket?

Jag har funderat på om det handlar om att "vi ska minsann visa dem att vi kan hålla ihop för evigt och vara trogna, trots att alla säger att det är svårt", snarare än om att alla skulle bli fiender. Men även den tolkningen känns rätt... ja, jag vet inte. Obehaglig.
Jag har alltid tolkat det mer som Oavsett vad världen gör mot oss så håller vi ihop. Inte att det har med trohet att göra.

Det låter totalt överspänt i mina öron.
 
Jag tror på @Sezziyanen beskrivning ovan, att man menar att man håller ihop i vått och torrt. Men då tycker jag bättre om beskrivningen att man är ett team. Inte mot någon.

Det blir en slags romantisering deluxe av det hela.. Om man är mot någon (och dessutom hela världen!) så är man ju typ den ultimata underdogen. Den utsatta som om man ändå lyckas är helt fantastisk. Ungefär.
 
Men om vi är lite analytiska här då? Vad kan man tänkas mena med det uttrycket?

Jag har funderat på om det handlar om att "vi ska minsann visa dem att vi kan hålla ihop för evigt och vara trogna, trots att alla säger att det är svårt", snarare än om att alla skulle bli fiender. Men även den tolkningen känns rätt... ja, jag vet inte. Obehaglig.

Jag tänker att för att skapa ett starkare band i gruppen (duon) så ser man sig själv som attackerade utifrån. Inget skapar band som att bekämpa en gemensam fiende eller kämpa för ett gemensamt mål (förhållandet).
 
En fråga som kanske nån här kan ha en åsikt om.. Var en diskussion om det i kompisgruppen förra året också -

Anser ni att kvinnor lägger större betydelse än män i alla hjärtans dag?
I så fall, varför tror ni det är så?
Om inte, har ni varit med om män (pojkvänner) som visat missnöje av att ni inte engagerat er tillräckligt i just alla hjärtans dag-firandet?

I min vänkrets lägger nog ingen större vikt vid denna dag, varken män eller kvinnor.
 
En fråga som kanske nån här kan ha en åsikt om.. Var en diskussion om det i kompisgruppen förra året också -

Anser ni att kvinnor lägger större betydelse än män i alla hjärtans dag?
I så fall, varför tror ni det är så?

Ja, av den enkla anledningen att mycket av den kommersiella marknadsföringen riktar sig mot just kvinnor. Kvinnor är en köpstark grupp, vi blir intalade att vi ska bry oss (vilket också medför den negativa konsekvensen av skam och missnöje om en inte har en man att bli uppvaktad av). I just Sverige är vi väl ganska förskonade dock.
 
I min vänkrets lägger nog ingen större vikt vid denna dag, varken män eller kvinnor.

Inte särskilt i min här heller, det mest bara...är.. Däremot bodde min ena kompis i usa några år, och han och kompisgänget där kände oftast något av en prestationsångest inför valentines.

Ja, av den enkla anledningen att mycket av den kommersiella marknadsföringen riktar sig mot just kvinnor. Kvinnor är en köpstark grupp, vi blir intalade att vi ska bry oss (vilket också medför den negativa konsekvensen av skam och missnöje om en inte har en man att bli uppvaktad av).

Tror du har rätt där. Marknadsföringen av valentines riktar sig ju verkligen inte nästan alls mot män.
 
Inte särskilt i min här heller, det mest bara...är.. Däremot bodde min ena kompis i usa några år, och han och kompisgänget där kände oftast något av en prestationsångest inför valentines.

Ja, det är nog helt annorlunda i andra länder. USA har väl överlag en starkare tradition att männen ska uppvakta kvinnorna, vad jag hört från de boende där.
 
Jag tänker att för att skapa ett starkare band i gruppen (duon) så ser man sig själv som attackerade utifrån. Inget skapar band som att bekämpa en gemensam fiende eller kämpa för ett gemensamt mål (förhållandet).
Men det är ju en väldigt obehaglig tanke. Vem eller vad antas den där fienden (attacken) vara?
 
Men det är ju en väldigt obehaglig tanke. Vem eller vad antas den där fienden (attacken) vara?

Jag tror den är påhittad för att skapa ett band. Jag har sett vissa "underdogs" skapa en påhittad fiende ensam också. "Jag vet att folk snackar skit om mig, men ni känner inte mig och jag ska minsann visa er!" fast det i verkligheten kanske bara är en person som sagt något tarvligt.
 
En gång råkade jag gå in i en sån där exklusiv butik med choklad just 14/2. Jag hade inte en tanke på att det var allahjärtansdag. Butiken var proppfull av kunder, samtliga män, samtliga tycktes ha full koll på dagens stora betydelse. Det tog en stund för mig att fatta det hela.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 989
Senast: Maddix24
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 631
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp