Alla vi med kaniner!

Åh! Kanintråd :love:
Jag får väl joina lite försiktigt med en äldre herre som varit med under halva min uppväxt och nu bor hos mig i min och sambons lägenhet. Han springer fritt i köket här och i princip i resten av lägenheten också så fort vi är hemma. Den lille herrn blir 13 år (:eek:) i maj och är således "lite" till åren. Det har börjat märkas av nu den senaste månaden men förutom lite lätt inkontinens (orka hålla emot när man sover liksom) så är han piggare än någonsin och förhoppningsvis håller han ut ett tag till :love:

image_zpsfjuujhgf.jpeg


Höhäckar är till för att sitta i, det vet alla! :D
image_zpsmijqmggl.jpeg


Det här med att äta ifred när man har en kanin som vill vara med på allt och konstant är hungrig dessutom:angel:
image_zpsfec2amml.jpeg
 
Sicx: vad pigg han såg ut för att vara en äldre herre!

Hörni fellow kanin-lovers! Har ni nåt bra tips på pellets till min lilla kanin som lägger på sig vikt ganska trögt?
 
Har haft kaninerna inne hela tiden men tanken är pga allergi att låta de vara ute from i vår. Såg dock två stora rävar (kan varit samma) inatt runt huset, den gick förbi upp till skogen som gränsar mot vår mark. Vågar man ha dom i utebur nattetid och tillgång till stor hage dagtid eller vågar man inte ha dom ute alls?! Eller är det bättre att ha dom i ett av våra kallförråd eller liknande nattetid och dagtid i hage och tillgång till bur som är öppen givetvis. Hur säkra man bäst mot vilddjur?
 
Igår fick min sista kanin somna in. :( Hon slutade äta och dricka så jag åkte till veterinären för tandkontroll. Tänderna visade det sig inte vara något fel på, men varenda muskel i kroppen hade förtvinat så antagligen hade hon varit sjuk en längre tid. Valde att låta henne somna in. :heart Min fina BJ blev bara drygt ett år gammal.



Nu är jag kaninlös för första gången på sju år, så det känns märkligt. Men det blir nog en paus nu. Kanske tar upp kanineriet igen den dagen vi har egen gård och bättre utrymmen. Ska fortsätta följa er i tråden iallafall!
 
Åh! Kanintråd :love:
Jag får väl joina lite försiktigt med en äldre herre som varit med under halva min uppväxt och nu bor hos mig i min och sambons lägenhet. Han springer fritt i köket här och i princip i resten av lägenheten också så fort vi är hemma. Den lille herrn blir 13 år (:eek:) i maj och är således "lite" till åren. Det har börjat märkas av nu den senaste månaden men förutom lite lätt inkontinens (orka hålla emot när man sover liksom) så är han piggare än någonsin och förhoppningsvis håller han ut ett tag till :love:

image_zpsfjuujhgf.jpeg


Höhäckar är till för att sitta i, det vet alla! :D
image_zpsmijqmggl.jpeg


Det här med att äta ifred när man har en kanin som vill vara med på allt och konstant är hungrig dessutom:angel:
image_zpsfec2amml.jpeg
Så fin! :love:
Min lille är 11 och han har också fått lite problem med inkontinens. Lite jobbigt men vi har löst det med underlägg på alla ställen han brukar sitta på så länge att det läcker. Åldringshem för kanin, haha!
Veterinären sade att det kan hänga samman med kastrering för kastrerade hundar får ofta problem med inkontinens på äldre dar.
 
Står i valet och kvalet om jag ska betäcka min tyska jätteskäck med gotlandskaninen, har haft henne ute i hundgården och hon verkar trivas bra och har inte ont av gruset så är egentligen bara att ordna ett bra ställe för henne att ha hö.
Måste ändå ha dem utanför vanliga buren i sommar då den behöver nytt tak. Tänkte sätta panel och måla röd så den passar in i omgivningen när jag ändå håller på.

Det som hindrar mig är att alla dog sist jag hade en kull, de fick antagligen ett virus från de nyinköpta burarna som de inte klarade av och dog som flugor :(
Hon som sålde burarna blev väldigt berörd och erbjöd mig en dräktig hona, men då var lusten slut och jag kunde verkligen inte anklaga henne för att våra kaniner hade olika normalflora.
 
Brukar ni vaccinera mot kaninpest/kaningulsot?
Har precis vaccinerat herr långöra här hemma för första gången då det tydligen spridit sig uppåt i landet numera, tydligen påträffats i Enköping enligt SVA.
 
Brukar ni vaccinera mot kaninpest/kaningulsot?
Har precis vaccinerat herr långöra här hemma för första gången då det tydligen spridit sig uppåt i landet numera, tydligen påträffats i Enköping enligt SVA.

Jag har innekaniner och aldrig gjort innan, men de får ju gå ut i koppel och nu när det kommit till mina trakter tänkte jag nog faktiskt göra det..
 
Ska fixa ny utegård till kaninerna. Funderar över vilket/ om tak jag ska ha. Är det nån som har typ bärnät över, för att skydda mot rovfåglar etc? Är rädd att kaninerna ska hoppa upp och fastna i . Väggarna är drygt metern höga.
 
Funderar på att skaffa kaniner och tänke isåfall bygga utebur av det gamla utedasset. Tänkte ha 3-4 våningar, och hyllplanen kommer vara i trä - men behöver man ha något ovanpå hyllplanen för att de inte ska bli äckliga och ruttna?
 
Idag vaccinerades mina små mot kaningulsot (nyligen upptäckt hos vilda harar i min stad :down: ) och kaninpest. Det gick enkelt och båda skötte sig fint, Sylvester var rädd och stilla och Swayze lite rädd och klättrig, men ingen fara.
Känns skönt att ha det gjort! Nu ska de få vara inne någon vecka till eller så och sen vågar vi nog gå ut i koppel igen :)
 
Idag gick min sista gotlandskanin bort, han har varit med hela sonens liv och var oerhört tufft att mista honom. Men han var över sex år så ingen ungdom längre. Det gick fort också tur nog, han blev väldigt dålig fort.

Nu står jag här med bara en kanin, hon kanske är betäckt med honom (men jag tvivlar) som blir ensam. Jag vet inte hur vi ska göra med en till, det är inte direkt mer arbete men just nu känns tanken inte lockande alls.
 
@Kethets Vad tråkigt, beklagar :(

Hur gammal är den andra kaninen? Jag hade nog övervägt att ha den ensam om det är en äldre kanin som inte mår dåligt av det, alternativt försöka med en omplaceringskanin, om du inte vill ha flera sen.
 
@Kethets Vad tråkigt, beklagar :(

Hur gammal är den andra kaninen? Jag hade nog övervägt att ha den ensam om det är en äldre kanin som inte mår dåligt av det, alternativt försöka med en omplaceringskanin, om du inte vill ha flera sen.
Den andra är två år så är inte gammal alls, jag vet inte om jag vill ha fler eller inte.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp