Alla vi med kaniner!

Åh, tror det är dags för min franska vädur att vandra vidare imorgon. :cry: Han har fått frostskador på sina öron, antagligen råkat doppa dem i vattenskålen och sedan har dom frusit. Får se vad veterinären säger imorgon, men som jag förstått det är amputation det enda alternativet och det kommer jag inte utsätta min 6-åriga gubbe för. :cry: Nu har han iallafall fått flytta till stallet över natten och verkar ha det rätt gott efter omständigheterna.

 
Åh, tror det är dags för min franska vädur att vandra vidare imorgon. :cry: Han har fått frostskador på sina öron, antagligen råkat doppa dem i vattenskålen och sedan har dom frusit. Får se vad veterinären säger imorgon, men som jag förstått det är amputation det enda alternativet och det kommer jag inte utsätta min 6-åriga gubbe för. :cry: Nu har han iallafall fått flytta till stallet över natten och verkar ha det rätt gott efter omständigheterna.

Men usch vad jobbigt :cry: Håller tummarna att han klarar sig, men annars så är 6 år väldigt länge för en frasse så nog har han levt ett långt liv, kram :heart
 
Idag tog jag några kort när jättarna fick komma ur inhägnaden och skutta löst. De var lite nyfikna på lejongubbarna. :laugh:
PWV6tkx.jpg

mGrPEOo.jpg


Sen hade Arya (tysk jättescheck) en magmätartävling med Itzac (lejonhuvad dvärgvädur). Gissa vem som vann :angel:
mNUkcM1.jpg
 
Men usch vad jobbigt :cry: Håller tummarna att han klarar sig, men annars så är 6 år väldigt länge för en frasse så nog har han levt ett långt liv, kram :heart

Tack! Har inte så mycket hopp, öronen var inte fina nu på morgonen. Måste vara väldigt smärtsamt. :( Men han äter och dricker och verkar vara nöjd med sin nya bostad hos hästarna, så det är skönt! Och ja, han lever ju minst sagt på övertid redan men man vill ju alltid behålla dem en stund till. :heart
 
Tack! Har inte så mycket hopp, öronen var inte fina nu på morgonen. Måste vara väldigt smärtsamt. :( Men han äter och dricker och verkar vara nöjd med sin nya bostad hos hästarna, så det är skönt! Och ja, han lever ju minst sagt på övertid redan men man vill ju alltid behålla dem en stund till. :heart
Så trist! Det händer alltid nåt man inte tänkt på; vattenskål funkar ju mycket bättre på vintern än flaska (annars också...). Aldrig har man väl tänkt på att de skulle blöta ner öronen och förfrysa dom... :(

Han har ju ändå levt ett långt liv, men det är alltid trist när det blir dags :(
 
Här är vi glada! :)

Smulan har nedkommit med fyra (tror vi...) små bebisar!!! Misstänkte att det var på g, så jag tog in henne i "hallen" i söndags kväll, och i förrgår morse så kom dom! :bump:

Hoppas kunna lägga ut en bild när dom blivit lite större. :)
 
Så trist! Det händer alltid nåt man inte tänkt på; vattenskål funkar ju mycket bättre på vintern än flaska (annars också...). Aldrig har man väl tänkt på att de skulle blöta ner öronen och förfrysa dom... :(

Han har ju ändå levt ett långt liv, men det är alltid trist när det blir dags :(

Ja, hade inte ens tänkt tanken tyvärr. Blev riktigt chockad när jag hittade honom med stelfrusna öron. :( Vi har haft extremt kallt (-30) de senaste dagarna och hans öron var riktigt långa och stora till och med för rasen. Önskar att jag hade upptäckt det innan det var för sent, men med tanke på utetemperaturen kan det ha gått väldigt snabbt också. :(

Nu har han det bra iallafall, veterinären tyckte också avlivning var helt rätt beslut. Han hade kunnat bli bra men det hade tagit lång tid, varit smärtsamt och han hade troligen blivit mycket mer köldkänslig efter det här. Så det var bäst för honom att vandra vidare! :heart

Vill absolut se bilder på dina bebisar sen! :love:
 
Ja, hade inte ens tänkt tanken tyvärr. Blev riktigt chockad när jag hittade honom med stelfrusna öron. :( Vi har haft extremt kallt (-30) de senaste dagarna och hans öron var riktigt långa och stora till och med för rasen. Önskar att jag hade upptäckt det innan det var för sent, men med tanke på utetemperaturen kan det ha gått väldigt snabbt också. :(

Nu har han det bra iallafall, veterinären tyckte också avlivning var helt rätt beslut. Han hade kunnat bli bra men det hade tagit lång tid, varit smärtsamt och han hade troligen blivit mycket mer köldkänslig efter det här. Så det var bäst för honom att vandra vidare! :heart

Vill absolut se bilder på dina bebisar sen! :love:
Så han är borta nu..? Beklagar! :cry: Om det är han på bilden ovan så var han jätte jättefin!!! :love:

Visst är det konstigt, hur många djur man än har så vänjer man sig aldrig vid att deras liv är så mycket kortare än vårat... :(
 
Så han är borta nu..? Beklagar! :cry: Om det är han på bilden ovan så var han jätte jättefin!!! :love:

Visst är det konstigt, hur många djur man än har så vänjer man sig aldrig vid att deras liv är så mycket kortare än vårat... :(

Ja, han är borta. Gick lugnt och stilla. Tack, han var fin och mycket personlig min lilla morrhoppa. :love:

Blev konstigt tomt i buren, men nu får BJ-honan ännu större att skutta runt på. En vacker dag ska jag ha frasse igen, saknar mina två klunsar!

 
Beklagar @mazariin

Idag när jag var ute och städade hos kaninerna fick jag syn på selen jag beställde till dem i somras och som aldrig blivit använd. Eftersom det var så milt ute idag tänkte jag passa på.
Gjorde så att jag satte på selen och lät dem ha på den i buren lite innan det var dags att få komma ut. Alla var så duktiga! Förväntade mig lite springade och panik eftersom det var första gången, men inga problem :)

Lisen
12592307_1550625918588269_6287240132580300054_n.jpg


Semlan
8169_1550626098588251_4562927408357007773_n.jpg


Bob
12553074_1550626471921547_2595334074605849072_n.jpg
 
Satte ihop ena honan med hanen i december men inga ungar har dykt upp. Misstänkte att hon inte har någon lust, och eftersom att dom bott ihop sen dess kommer jag nog få invänta våren innan han börjar försöka igen. :meh:
 
Fortfarande lite chockad så måste berätta för någon...

Fick in akut till klinik idag med min stora grå. Han kom inte skuttandes på morgonen när jag gick upp som han brukar och sen när jag såg honom var min första tanke "kan de sitta upp och vara döda?" Nu levde han fortfarande men ville inte äta hö eller godis och jag tyckte buken var svullen (sen googlar man och får panik)

Ringde Ultuna som inte kunde ta emot oss på flera timmar (mitt uppe i någon operation, fortfarande bara nattbemanning eftersom jag går upp dödstidigt) men med hjälp av en kollega hittade vi en klinik i Sthlm som kunde smådjur och öppnade tidigt (den första jag ringde till när vi var på väg sa faktiskt nej, vi tar bara hund och katt).

Började storgråta inne på kliniken också och veterinären såg lite besvärad ut; "så farligt är det inte" men man blir ju så chockad också..

Jag hade rätt i att buken var uppsvullen och att han var uttorkad så min gissning att han inte ätit eller druckit under natten stämde nog..

Nu har vi fått komma hem igen, han fick dropp och medicin och känns redan mycket piggare!
Så glad att jag tog det hela på allvar, åkte in med honom så fort jag kunde och att det verkar som om han går att rädda! Mina fina lilla. :heart
 
Hej kaninmänniskor!
Här har ni en sjukt oinsatt människa som i 22 års ålder har skaffat sin första kanin. Jag har haft många marsvin tidigare i livet men inser ändå att det är ju inte direkt samma sak.
Det blev som det blev då polisen genomförde en räddningsaktion där man övertog sju stycken väldigt misskötta kaniner som temporärt fick bosätta sig i vårat stall. Blev tillfrågad om jag ville ta över en kanin men sa nej eftersom att intresset tidigare har varit ganska lågt. Ändrade mig dock någon dag senare när jag råkade se en kaninen i fråga och nu bor han hemma hos mig, living the dream, having the time of his life.
En liiiiiten hermelinkanin (ålder obestämd än så länge) som har fått det aktningsvärda namnet HANNIBAL. Ska försöka lägga in en bild på honom senare.
Nåväl. Min fråga; Hannibal har någon gång blivit öronmärkt i båda öronen och jag misstänker ju (med mina väldigt otränade ögon) att detta är en fin liten raskanin av något slag. Där kan man ju ha fatalt fel men av det jag kan utläsa om öronmärkning och när jag tittar på honom så kanske jag kan föreställa mig honom på en utställning. Inte för att det är målet men ni fattar vart mina tankar vandrar. Så helt enkelt. Hur utläser man dessa öronmärkningar egentligen? Jag är intresserad av att veta vart han kommer ifrån eftersom att jag inte har belönats med någon som helst information. Tacksam för svar!
 
Hej kaninmänniskor!
Här har ni en sjukt oinsatt människa som i 22 års ålder har skaffat sin första kanin. Jag har haft många marsvin tidigare i livet men inser ändå att det är ju inte direkt samma sak.
Det blev som det blev då polisen genomförde en räddningsaktion där man övertog sju stycken väldigt misskötta kaniner som temporärt fick bosätta sig i vårat stall. Blev tillfrågad om jag ville ta över en kanin men sa nej eftersom att intresset tidigare har varit ganska lågt. Ändrade mig dock någon dag senare när jag råkade se en kaninen i fråga och nu bor han hemma hos mig, living the dream, having the time of his life.
En liiiiiten hermelinkanin (ålder obestämd än så länge) som har fått det aktningsvärda namnet HANNIBAL. Ska försöka lägga in en bild på honom senare.
Nåväl. Min fråga; Hannibal har någon gång blivit öronmärkt i båda öronen och jag misstänker ju (med mina väldigt otränade ögon) att detta är en fin liten raskanin av något slag. Där kan man ju ha fatalt fel men av det jag kan utläsa om öronmärkning och när jag tittar på honom så kanske jag kan föreställa mig honom på en utställning. Inte för att det är målet men ni fattar vart mina tankar vandrar. Så helt enkelt. Hur utläser man dessa öronmärkningar egentligen? Jag är intresserad av att veta vart han kommer ifrån eftersom att jag inte har belönats med någon som helst information. Tacksam för svar!
Kan du tyda vad det står i örat? Det ska stå en bokstav och två siffror, vilket är uppfödarnumret. Alla uppfödare har såklart sina egna nummer och kan du tyda vad som står där så är jag helt säker på att du kan hitta kaninens uppfödare genom kontakter (fråga t.ex. via facebook. Det finns en jättebra stor grupp där med många uppfödare som känner "alla"). Jag tror uppfödaren verkligen uppskattar att få veta vad som hänt med sin kanin. :)

Vissa kaniner t.ex. min sällskapsfrasse är märkt i båda öronen, en med uppfödarnumret och ett annat nummer vilket visar på vilken kull hon kom ifrån och vilket nummer hon hade i kullen.
 
Kan du tyda vad det står i örat? Det ska stå en bokstav och två siffror, vilket är uppfödarnumret. Alla uppfödare har såklart sina egna nummer och kan du tyda vad som står där så är jag helt säker på att du kan hitta kaninens uppfödare genom kontakter (fråga t.ex. via facebook. Det finns en jättebra stor grupp där med många uppfödare som känner "alla"). Jag tror uppfödaren verkligen uppskattar att få veta vad som hänt med sin kanin. :)

Vissa kaniner t.ex. min sällskapsfrasse är märkt i båda öronen, en med uppfödarnumret och ett annat nummer vilket visar på vilken kull hon kom ifrån och vilket nummer hon hade i kullen.

Tack för bra svar! Jag kan tyda bokstäver och siffror i båda öronen men kommer inte ihåg sådär på rak arm vad det var för något. Men då ska jag absolut försöka hitta denna FB-grupp sedan och fråga runt lite.
Kände själv också att uppfödaren kanske ville veta vad som blev av kaninen. Så hade man i alla fall resonerat själv tänkte jag. :D
 
Beklagar sorgen @mazariin . Verkligen nåt att tänka på i framtiden då husse vill bygga bur i boden med tillhörande "hönsgård" för kaninen.

@tolksele - vad skönt att ni hittade en klinik som kunde ta emot och även kunde hjälpa. Det är skräp när man står med operationer och måste säga att "du får komma in, men tyvärr har inte veterinären tid på x antal timmar". Är han piggare nu?
 
Beklagar sorgen @mazariin . Verkligen nåt att tänka på i framtiden då husse vill bygga bur i boden med tillhörande "hönsgård" för kaninen.

Tack! Ja det löns att tänkas på, åtminstone om man som vi bor på såna breddgrader där ordentliga köldknäppar kommer nu som då. Åt hund finns det ju speciella vattenkoppar som är urformade så att raser med långa hängöron inte ska klotta ner öronen så mycket, kanske något som kunde funka åt stora frassar också?
 
@hemlig Ja, känns ju bra att jag ringde också så man kunde få besked via telefon istället för att behöva upptäcka något sånt när man kom in..

Han är absolut piggare! Äter bara liiite hö men critical care slickar han i sig om jag har på en sked :p
Han har börjat bajsa lite också :) jobbar halvdag och resten hemifrån så jag kan ge medicin och ha mer koll, men imorgon kanske jag kan vara på kontoret igen.
 
Tack! Ja det löns att tänkas på, åtminstone om man som vi bor på såna breddgrader där ordentliga köldknäppar kommer nu som då. Åt hund finns det ju speciella vattenkoppar som är urformade så att raser med långa hängöron inte ska klotta ner öronen så mycket, kanske något som kunde funka åt stora frassar också?

Jag har en sådan till min :)
 
Åh vad sugen man blir på en liten ninis igen när man läser den här tråden! :love: Det här är ju riktigt farligt för oss som inte har möjlighet att ha kanin att läsa här...man blir så frestad. Men jag får nöja mig med att titta på bilder på mina två förra skruttisar. Och dela med mig av bilderna till er :)
pxzdsaiozambga
mjzygbplimaeeo
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 572
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 136
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp