Allergivänliga djur. MED päls!

H

Hekate

Finns väll inte så många allergivänliga djur med päls men knner du till något?
Pojkvännen är allergisk, inte hyper dock, vi har ju katt som han kan klarar av om han inte klappar henne, och jag, djurälskare, speciellt hamstrar, får lite smått panik när jag tänker på att jag kanske inte kommer kunna ha djur när vi flyttar ihop. Så jag vill ha tips på alla djur du kan komma på som kan vara mer allergivänliga än andra. :confused:

Inte ormar och såna där djur nu utan pälsdjur. Om det finns några vill säga. :smirk: :crazy:
 
Faktiskt finns det inga allergivänliga djur, men det kan finnas djur som just den enskilde allergikern tål bättre än andra. Men i det hela så är alla djur även de dom säger är allergivänliga inte det. Även nakenhundar och hårlösa katter är det...Ni får helt enkelt testa er fram till rätt sorts djur.
 
I Sv. gerbilföreningen har vi många familjer med allergiproblem som kan ha gerbiler :). Se min signatur för mer info!

Garantier finns förstås aldrig men testa om ni har chansen!
 
Min mamma är allergisk mot marsvin men råttor går alldeles utmärkt! :idea: Och hon skulle aldrig peta på de, nänä, visst :D
 
Det finns dock en del som utvecklar allergi mot råttornas urin (speciellt hanarnas)... :crazy: Men jag har inte fått några reaktioner mot mina små råttflickor ännu (allergisk mot katter & all sorts pollen)!! :)
 
Djur med krullpäls brukar många allergiker tåla. Råttor och möss brukar gå bra det med.. Förmodligen andra smådjur också och vissa hundar (krullpälsar)...
 
Jo, och synd är det :(
Är allergisk mot pollen och sulfa, och överkänslig för lukter typ parfym och så, skulle aldrig klara av att gå och bli pälsdjursallergiker eller annat :crazy:
 
Jag har hört att det som ger allergi heter ALLERGENER o det sitter på olika saker på olika djurslag
Hund o Häst : i mjället på huden-alltså kan man tåla en collie med massa päls men inte en pudel,el en collie men inte en annan för de har olika mycket mjäll.
På hästar är det oftast dammet som är värst.
På katter sitter det i saliven vilket är förödande då de ju slickar sig överallt o så hamnar det överallt där katten varit oxå o om de slickar dig.
Om en häst ätit hö o du inte tål hö o dne slickar dig kan man få utslag där osv.
På fågel,spec större som papegojor sitter det i mjället oxå vilket de har massor av,men mamma tål dem om de inte sitter på hennes axel alltså nära hennes näsa.
På kaniner slutligen sitter det i kiisset,vilket gör att om bara inte den som är allergisk städare buren så går det bra,ännu bättre om den bor ute. Men viktigt är att ha stenhård hygien,gärna kattsand så kaninen inte får kissfläckar på rumpan,är bara buren ren så håller sig kaninen kliniskt ren från kiss själv.
Marsvin vet jag faktiskt inte men skulle hemskt gärna vilja veta för min man tål kaninerna ute men inte hundar o vet ej om han skulle tåla marsvin men vill ha ett!
 
Jag är överkännslig mot parfym och lukt av korv, leverpastejj mm :crazy: Allergisk mot banan, tomat, apelsin, nötter mm... Dessutom allergisk mot hästar, katter och vissa marsvin men inte alla... Har inte märkt något av pollen ännu... Mne det kanske kommer...
 
Jag är pälsdjursallergiker och reagerar starkt på ex; kaniner, katter, hundar, möss etc. Däremot har jag chinchillor utan problem, så nog skulle jag klassa dem som mycket allergivänliga!
 
Jag är inte direkt överkänslig mot lukt av korv och så, men mår jävligt illa när jag känner lukten av stekt falukorv :crazy: Blotta tanken av att det är stekta likdelar de andra äter får mig att vilja spy... :crazy:
 
Ok, chinchillor, hurdana är dom?
Lekfulla? Slöa? Temperament mm?
 
Trevliga, roliga, väldigt söta, hyperaktiva och pigga!

Dock är de inte särskilt keliga, utan gosar endast när de passar dem själva (naturligtvis är det väldigt individuellt). Det tar en stund att få dem tama, men å andra sidan lever de väldigt länge (upp till 15 år).
 
hej!!de finns inga djur som är helt allergi vänliga men vissa tål man bättre än andra... jag är själv pälsdjurs allergiker o ja har råttor hemma o det går jätte bra...
de har nån form av kvalster som liknar våra egna så att du kan ju testa me det.... sen så finns det väl rex katter och sånnt som ja har hört oxå är bättre för folk med allergi besvär... men kolla vad han mer är allergisk emot... så kanske du bara kan köpa ett djur som han tål eller nått sånnt tror jag blir bäst..
 
Hör och häpna, jag är pälsdjursallergiker som det så fint heter MEN jag rider, jag har haft deguer, hamster och har för tillfället kanin...

Problemet med allergier är det faktum att man kan vara olika allergiska dvs. man kan vara allergisk mot bland annat hår, hudavlagringar, kvalster och saliv när det gäller djur så myten om att man kan klara nakenhundar är båg!!!!

Vissa djur som har en tät päls som inte släpper så mycket "mjäl" kan vara lättare för en allergiker då majoriteten är allergisk mot detta. Dessa gäller då bland annat chinchillor och vissa katt/hund raser med kompakt päls som den i sin tur inte fäller. Sedan ska man veta att det är vanligt att vara allergisk mot damm och kvalster vilket ställer till problem om man har djur som kräver spån och hö!!!!!

En kompis till mig är superallergisk mot häst, katt och kanin men har en nakenhund (med full päls) och har inga problem... Det man får göra är att testa sig fram. ÄR din pojkvän allergisk mot alla djur. katter och hundar är de som brukar vara mest allergiframkallande....

//Anna
 
Hejsan,

Ett pälsdjur som många allergiker tål är illrar.
Mestadels för att dom inte fäller sin päls som hundar och katter utan fäller pälsen endast två gånger per år.
Under den tiden kan man kanske stå ut eller ta tabletter.
Jag var själv pälsdjursallerigiker när jag fick mina illrar för första gången, det var jättekul att ha ett djur som var intelligent. ( Guldfiskarna var inte så keliga )
Men tror eller ej efter ca fem åt så märkte jag att min allerigi mot andra pälsdjur var försvunnen. Jag åkte in till läkaren och tog ett nytt allerigitest. Det visade att jag numera bara var lite allergisk mot katt. Jag varför gammal för att det skulle ha växt bort men läkaren sa att det antagligen var illrarna som hade botat mig. Jag hade helt enkelt fått små doser av allorgener under en längre tid, samma sak som kuren dom ger på sjukhuset om man vill bli av med allergier, så numera kan jag vara i stallet, gossa med hundar och i viss mån också katter.
Illrana gör jag mig dock inte av med någonsin, dom är väldigt intelligenta, kan jämföras med hund och dom är roliga och tillgivna.
Jag rekomenderar starkt iller.
 
Jag skrev inte om det fanns djur som allergiker tålde utan jag skrev mer allergivänliga djru. Tex. så finns det en speciell kattras som är allergivänligare än andra katter.
Min familjs hundar, west highland white terrier, tål min pojkvän och han är ganska hyperallergisk mot andra hundar.
Jag bad bara om vissa raser som allergiker ofta tål bättre än andra. Men tack ändå :)
 
Men hur är illrar till sättet då?
Jag har hört om några som hade en iller och den hade bitit dottern hur mycket som helst och var absolut inte barnvänlig eller snäll alls...? Kan ju vara så att just den illern var sån men hur funkar dom egentligen? Till lynne och sätt? Skall dom gå löst som en katt eller hur funkar det? Vet inget om illrar så.. :smirk:
 
Nej, illrar klassas INTE som barnvänliga. Jag kan tänka mig att det finns undantag men jag har på senaste tiden sett hur även de inbitnaste illerägare omplacerar då de blivit gravida.
Illrar håller man som katter-lösa i hemmet och så skall de helst gå på låda.
Illrar är av naturen bitiga och kräver därför en hård uppfostran, ungefär som hundar förutom att man aldrig blir herre på så sätt att man kan kommendera runt dem. Det krävs därför att man själv kan ta "några" bett utan att rycka undan handen eller foten-och det är nog inget man utsätter sitt barn för.
 
jasså?? :confused: men det värkade inte som de...men ja sa ju att de finns vissa djur som är mer allergi vänliga än andra... som t ex råttor elle rex katter kanske... sen beror de oxå på vad det är som han e allergisk emot när du jusst gäller djuren om de kanske e kvalster, hår, huden eller saliven... så de beror på mykke.... ja sa ju oxå att jag själv e pälsdjurs allergiker så ja vet va de e ja snackar om... de finns ju olika rex raser som många päsdjurs allergiker tål... eftersom att dom fäller ent lika mkt o då ere inte lika mkt kvalster på dom heller... men om ingen av er e rädda för råttor så kan ni ju testa de eller oxå att ha en sånndär hund som du snackade om kanske?? har du kompisar me djur av olika slag så be om att få låna den kanske över dagen och testa... bara att de går nåra dagar mellan dom gångerna du testar så att han inte reagera på dom djuren blandat... de kan u vara så oxå att vissa djur måsta man ha vart i kontakt me o sen nått annat för att regera... hoppas att ni hittar nått djur som ni kan ha då!! :bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 488
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
37 151
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 385
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 038
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp