Allergivänliga djur. MED päls!

Hejsan.

Om du har barn och vill ha iller så är det att rekomendera att barnen är över 10 år om du själv inte har haft iller innan. Själv har jag många kompisar som har illern och småbarn och det har fungerat bra, men då har dom ju haft illern i många år innan barnen kom till och vet hur just deras illrar är till sättet.
Episoden med den lilla flickan som blev rejält biten är väldigt sorlig men den har även en annan sida till sig. Saken är att styvpappan lämnade illern som inte var mer än 10 veckor alltså själv ett barn ensam tillsammans med den lilla flickan i bilen. Illrar är inga aggresiva djur och dom är tama, men däremot så har illrar väldigt hård hud och iller valpar leker väldigt hårt med varandra, dom måste lära sig att dom inte kan busa lika hårt med männsikor. Dom är däremot väldigt lättlärda när det gäller den saken.
Att ha en illern är ungefär som att ha en hund, dom ska ha samma stränga uppfostran, dom har en stark egenvilja och surar väldigt ofta när dom inte får göra som dom vill. Personligen så uppskattar jag ett husdjur som har en egen vilja fastän det blir heta diskutioner här hemma om vad som får eller inte får göras.
Om du vill ha en iller som är lite mer beskedlig så kan man alltid skaffa en omplaceringsiller, en äldre iller som redan är tränad av någon annan. Det brukar jag rekomendera till blivande illerägare.
Jag håller inte med om att illrar har ett narturligt bitande, dom leker precis som vilken annan djurbäbis som helst och det är deras sätt att leka på. När dom väl har lärt sig att dom inte får bita så hårt så är dom riktigt roliga att leka med.
Jag svarar gärna på frågor om illrar om du har några.

:)
 
Okej då låter inte iller som ett bra djur för mig eftersom barnen inte kommit än och inte är "planerade" förän ett par år. :smirk:
 
Det jag menar med bitig är just att de leker så, men lär man dem inte hur hårt de får ta tag så kommer det att urarta.
Till saken hör ju också att illrar är lekfulla även som vuxna.
 
Jo det är ju det som är det roliga med illrar att dom aldrig blir vuxna rikigt. Har du själv iller? Själv har jag tre stycken för tillfället. En gammal silvertomte på 7 år och två stycken tonårs bröder. En svart nästan och en pastell, så du kan fatta att det är livat här stundtals. :)
 
American curlie*säkert felstavat**häst ras*
Pudlar *vet jätte många som tål dom!
Råttor hmm,..njaa undrar de vissa tål dom och vissa inte byttar man ofta så går de nog!
korthåriga marsvin
sen tror jag inte att de finns många fel*finns säkert men inget som jag kommer på nu!
 
Jo, det har ju blivit några stycken. Vi köpte vår hona som valp för ca 1 1/2 år sedan och nu har vi fyra...eller fem är det ju just nu(alla "bruna",3 hanar och 2 tjejer).
Men med lite enkel illermatematik så är ju två lika många som en-och ska man ha tre så gör ju inte den fjärde någon skillnad...
Alla utom mamma är 4 månader så här hemma råder full anarki!
 
Jo några illrar har det allt blivit, har haft 7 illrar allt som allt. Började med iller för ca 10 år sedan, suttit med i en förening och utbildat mig till domare också. Ska börja utbilda nya domare nästa år. Varifrån köper du dina illrar?
 
Det finns många djurraser som anses vara allegivänliga men det enda djur eller raser som jag med gott tycke kan rekommendera är chinchilla pga deras täta päls och viss forskning som visar på att detta djur är mer allergivänlig. Sedan finns det två hästraser som Basjkir hästen och American Curly, många tycks tåla dessa raser bättre men forskningen har ännu inte kommit fram till vad dettta beror på...

Det bästa vore om din pojkvän kunde testa sig vilka djur han är allergisk mot, ex. pricktest hos doktorn. Rikta in er på de djur han inte är allergisk mot och OM han är allergisk mot alla så brukar man vara mindre allergisk mot vissa djur och så kan man testa sig fram med olika raser och pälstyper!! :bump:

Man kan ALDRIG på rak hand säga vilket djur som är allergivänligt med tanke på din pojkvän utan det är något han måste testa sig fram till!!!!!!!!

//Anna
 
Nu har jag ju bara köpt en iller-de andra ploppade ju sen ut ur henne... Hon kommer från en uppfödare i Uppsala.
 
Jo jag vet mycket väll att det är olika från allergiker till allergiker, men skaen är den som tex. westien, hundrasen, är många hundallergiker som tåljust den rasen, och det är det jag är ute efter. Dom som inte "skall" tåla tex. hunden men faktiskt klarar av just "den" rasen.
Tex så finns det en kattras som sägs vara mycket allergivänlig. Komme rej ihåg vad den heter nu dock.

Min pojkvän är allergisk mot alla pälsdjur, men enligt pricktesterna är han bara allergisk mot katt och kanin, vilket vi vet inte stämmer då han får allergiska reaktioner vid den mesta kontakten med olika hundar/katter/gnagare mm.
Så pruicktesterna på honom stämmer inte för fem öre tyvärr. :(

Det lutar mot att det blir ormar i framtiden ändå. Men får väll läsa på ordentligt innan det blir tal om det.

Hästar spelar det ingen roll om han inte tål eller ej eftersom han aldrig skulle vistas i närheten av ett stall ens. Och han har inte ont av det som sätter sig i kläderna men han har ont av hästar. Tja, man kan väll säga att han typ inte tål något alls. :(
 
pricktesterna borde ju stämma men han kanske inte känner av de... de e minst 72 "saker" (vet ent va allt heter men) som måste ha kommit te honom som tex. katter har o då kanske de bara har kommit 71 "saker" te honom o då känner han inget men när den 72:e kommer så kanske de bara e att ringa 112... :( :( ja e tex allergisk mot hundar enligt pricktesterna men ja känner ent av dom jusst nu... :confused: :confused: så va ändå försiktig när de gjäller allergin... och sen så kanske han e allergisk mot kanske en speciel katt ras de e ju inte häller ovanligt att de e så... :confused: :confused: men kolla o se va ni kan hitta... men exprementera inte för mkt bara för då kanske han blir såppas allergisk så att han kanske ent ens kan träffa fölk me pälsdjur hemma (tyvärr så kan de ju bli så :cry:)...
 
Ja jo jag vet det är jättekonsttigt det där med pricktesterna. :confused:

Tack för hjälpen i alla fall :)
 
men tänk på de ja sa iaf,, eftersom att de kanske blir så att han får de där 72"sakerna" så ere ju bara att ringa 112... så pricktestena berättar ju att han e allergisk men att jan inte märker de själv... hoppas att ni hittar nått djur som ni kan ha sen nu dah... :) :) :bow: :) :)
 
Jag har själv sålt Norska skogkatter till kattallergiker och dom har inga men av denna ras. men det är väldigt olkia. det beror helt hållet på vad det är man är allergisk mot. kvalster? hår? mm
 
Iller, har jag också haft. det är ett väldigt sällskapligt djur, som gick tillsammans med mina katter. hon gick i lådan som hon skulle och busade med voven lite då och då. sov hos mig i sängen. Iller är ett jätte bra djur. MEN givetvis ska den uppfostras också annars kan du ju inte vänta dig att den ska vara snäll.
här kan du läsa mer om den.
http://www.illercafe.com/ eller
http://www.canit.se/%7Estif/
:) :)
 
Kag är allergisk mot pälsdjur, pollen, damm, parfym, hö, nötter med mera..
Dock har jag 2 hundar, 5 kaniner(ute) och är i stallet varje dag!
Om jag kelar med ena hunden och har den i ansiktet kan jag få utslag men annars är jag inte allergisk alls..har tillochmed haft hamsteruppfödning för några år sedan. om man tar rätt med mediciner så kan det gå :rofl:..ska nu inföskaffa mig en hamster efter vecka 29 :banana:
 
Många pälsallergiker tål åsnor, de har inte samma päls som hästar. En kompis till mig är allergisk mot hund, katt och häst, men han tål åsnor! Även långhåriga åsnor (poitouåsnor), de har jättemycket päls, men visar ingen allergi på honom.
/Linda.
 
Sv: Allergivänliga djur. MED päls!

Hekate skrev:
Finns väll inte så många allergivänliga djur med päls men knner du till något?
Pojkvännen är allergisk, inte hyper dock, vi har ju katt som han kan klarar av om han inte klappar henne, och jag, djurälskare, speciellt hamstrar, får lite smått panik när jag tänker på att jag kanske inte kommer kunna ha djur när vi flyttar ihop. Så jag vill ha tips på alla djur du kan komma på som kan vara mer allergivänliga än andra. :confused:

Inte ormar och såna där djur nu utan pälsdjur. Om det finns några vill säga. :smirk: :crazy:
Jag är allergisk och jag älskar alla djur spec. hästar!
I sommras var jag och provade basjkirhästar... Det gick jätte bra! Jag är nämligen ganska känslig men det gick mycket bra!!!

Så är man allergisk o gillar hästar så ska man verkligen brova Basjkir!
Skulle själv vilja prova American Curly också!
 
Sv: Allergivänliga djur. MED päls!

Jag är pälsdjursallergiker, katter samt hästar är rena döden för mig!!
Men kaniner och mormors pudlar känner jag inte av ett jota. Enda gången jag nyser är när jag fått päls i näsan, och vem skulle inte nysa då?! :d
 
Sv: Allergivänliga djur. MED päls!

BASJKIR-HÄST :love: !!!! och American curley... !
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 486
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
37 151
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 383
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 038
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp