Bukefalos 28 år!

Allmän bildning

Jag känner att jag missat något genom att inte läsa ursprungsdiskussionen.

Edit: tråden jag inte går in på just på grund av mello. :angel:
 
Nja. Ursprunget var att bland annat känna till Arja Saijonmaa. Det är något helt annat än slumpvis deltagare på 80-talet.
Fast det var väl just i kontexten tidigare mellodeltagare, eller fattade jag fel då?

Mvh har spelat "Högt över havet" på repeat senaste halvåret, utan att ha en aning om att den varit med i mello. :p
 
Fast det var väl just i kontexten tidigare mellodeltagare, eller fattade jag fel då?

Mvh har spelat "Högt över havet" på repeat senaste halvåret, utan att ha en aning om att den varit med i mello. :p

Personen hade aldrig hört talas om de som nämndes, bland annat Arja Saijonmaa. Kontexten utländska deltagare i melodifestivalen.
 
Nu vet jag väl inte om jag tycker att Arja tillhör allmänbildningen även om hon kom med i Magnus Ugglas kändislåt "Jag mår illa". Som väl inte heller tillhör allmänbildningen.

Var förresten inte Frida i ABBA från Norge från början?
Sedan kan jag faktiskt gilla deras King Kong Song, men den hör nog inte till allmänbildningen.

Melodifestivalen är väl ett onödigt stort evenemang i Sverige, i GB har man väl för det mesta gjort allt man kan för att slippa vinna och för att slippa kostnaderna runt det hela. Ses väl av många där som väldigt tramsigt?
 
Det enda jag vet om melodifestivalen i år är att någon amerikansk hemmafru är med och att min mormor tycker hon är rätt dålig. Det innebär inte att jag inte är allmänbildad tänker jag. Jag vet inte heller någonting om bilsport eller rugby i världen, men jag kan prata med och relatera till människor ifrån många olika situationer och kulturer, löst om politik och världssituation, om samhälle och särskilt om natur. Det räcker för mig. Sedan ser jag mig inte som särskilt uppdaterat allmänbildad, men att dra in årets Svenska melodifestval i allmänbildning? Alltså nej.
Fast du bor ju inte i Sverige, så jag tycker inte att det är det minsta konstigt att du inte hänger med i svenska melodifestivalen om det inte är något som speciellt intresserar dig.
 
Fast du bor ju inte i Sverige, så jag tycker inte att det är det minsta konstigt att du inte hänger med i svenska melodifestivalen om det inte är något som speciellt intresserar dig.
Fast jag håller med, plojprogram är inte allmänbildning mer än att kanske veta att Robinson var den ”första svenska dokusåpan” som orsakade hela karusellen med alla efterföljande program och liknade större händelser. Att veta vem som deltagit eller vunnit melodifestivalen ett visst år måste snarare räknas som trivia.
 
Angående Eurovision tycker jag väl kanske att kunna artister som deltagit inte direkt är nödvändig kunskap däremot varför vi har Eurovision tycker jag är mer intressant
 
Allmännbildning tolkar jag som att man har en nyfikenhet och en kunskaptörst rent generellt över ett brett spektum av områden. Jag ser det inte som att det måste vara kopplat till specifika områden för att räknas med eller att ointresse för tex musik gör att man inte är allmänbildad.
Ta Mellodifestivalen tex som i mitt tycke är en skittråkig tillställning som jag inte orkar följa så har jag usel koll. Men "gamla" melodifestivalen har jag som 70-tallist jättebra koll på. Men en 25-åring är nog tvärt om, vilka var Bobysocks liksom.
 
Jag tycker det tillhör allmänbildningen att veta att det heter allmänbildning, inte allmän bildning. Men det kanske är fel forum att ha synpunkter på särskrivning eller felaktiga ihopskrivningar.
Förlåt så hemskt mycket att jag har en hjärn skada som gör så det är svårt för mig med långa ord det var VERKLIGEN INTE meningen att vara så dålig! Jag fattar att det måste vara JÄTTE jobbigt för dig med så dåligt allmän bildade personer!!
Hellre fel stavat än taskigt tycker jag iallafall men men 🤷🏼‍♀️
 
Jag tycker ibland att det är svårt att skilja allmänbildning från akademisk utbildning, eftersom många med den senare också anser sig allmänbildade. Och oftast är det samhällsorienterande ämnen som ingår i konceptet allmänbildad. Man ska kunna mycket om historia, politik, litteratur osv. Men att kunna förstå hur ekosystem hänger ihop, att ha ett hum om hur olika molekyler är uppbyggda, att veta hur en rullstensås uppkommer är ju också att ha kunskap om sin omgivning och är enligt min mening kanske snäppet viktigare än att veta under vilka år Renoir var aktiv.

För egen del så känner jag att allmänbildningbildningen faktiskt brister något. Jag har för dålig koll på vårt lands historia, jag minns aldrig vem som var kung när, jag har inte läst en enda rad skriven av Jon Fosse, jag kan inte mer än halva nationalsången. Och jag har verkligen ingen koll på vilka som var med i Mello/har inte hört en enda låt. Jag lyssnar liksom inte på musikradio (bara P1) och kollar inte på TV. Däremot lägger jag minst 30, oftast 60 min per dag på att läsa nyheter för att försöka hänga med lite.
 
Alltså Eurovision är ju typ världens största musiktävling - så det torde ju verkligen kvala in under allmänbildning att veta vilka som ska representera oss.
Räknar inte stadminister etc som allmänbildning - det är saker man SKA kunna.

Jag kan liksom inte svara för hur det är hos er - det kanske inte står ett skit om det i nyheterna, vad vet jag, men så är inte fallet här.

Jag förstår inte heller argumentet om att man tycker det är tråkigt = då behöver man inte kunna det. Jag tycker en massa saker är skittråkigt men kan anse att det är allmänbildning ändå,att kunna saker har man ju alltid nytta av.
Jag är ju inte allmänbildad men slänger in min definition här, för jag håller med dig :)
Dvs man kan inte undanta det man tycker är tråkigt från uttrycket allmänbildning utan om man missar mycket aktuella stora grejor så är man liksom inte allmänbildad :D (vilket jag inte är som sagt)

Tänker att för att vara allmänbildad behöver man läsa tidningarna varje dag (nätet räknas), ha koll på populärkulturen som TV-serier lite översiktligt och sporten lite översiktligt, politiken lite översiktligt, litteraturen lite översiktligt och ha lite koll på basal historia o geografi. Har man koll på det så blir man alltmer allmänbildad eftersom åren går, eftersom man även har koll på artister o sportprofiler från för 30 år sedan.

Jag läser inte tidningarna varje dag och har inte koll på de aktuella artisterna eller TV-serierna i nutid eller heller i direkt dåtid och är kass på quiz som innehåller sport eller populärkultur och även finlitteraturen har jag svinkass koll på.
 
Senast ändrad:
Jag tycker ibland att det är svårt att skilja allmänbildning från akademisk utbildning, eftersom många med den senare också anser sig allmänbildade. Och oftast är det samhällsorienterande ämnen som ingår i konceptet allmänbildad.
Vad bra du formulerade det som jag känt men inte kunnat hitta orden på känslan.
 
Jag är definitivt inte allmänbildad vad gäller varken mello eller svenska artister/skådespelare eftersom jag har noll intresse av det och aldrig tittar på svensk tv öht. När Avicii dog så chockade jag min syster eftersom allt jag visste om honom var att han var en DJ. Jag visste vem Loreen var men hade aldrig lyssnat på hennes vinnande sång förrän just innan hon vann för andra gången och då var det för att jag hade urkul att följa ESC här på Buke tillsammans med andra.

Däremot är jag allmänbildad vad gäller historia (kan fortfarande) alla engelska/brittiska kungar/drottningar sedan William Erövraren av alla nördiga saker, och är en news junkie av rang så har bra koll på omvärlden. Exakta datum är jag usel på förutom att Gustav II Adolf dog den 6 november 1632 i slaget vid Luzen. Även om jag blir dement kommer jag alltid att veta det, fråga mig inte varför.

STEM har jag dålig koll på och har egentligen aldrig haft det. Litteratur hyfsat, mest klassiker får erkännas.

Jag tror att allmänbildning kan ses på olika sätt. Att ha ett allmänt hum om samhället i stort och vissa gemensamma nämnare. Kunskap om saker som mello är för mig ett specialintresse och område. I high school gick jag en otroligt intressant kurs som hette Theory of Knowledge som ställde just frågan, vad är vetskap.

https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/curriculum/dp-core/theory-of-knowledge/what-is-tok/
 
Nu säger jag inte att det nödvändigtvis är rätt, men min egen tolkning och definition av begreppet allmänbildning har aldrig varit om specifika kunskaper utan att det typ betyder "det som allmänheten vet" alltså det som de allra flesta känner till. Vilket också betyder att det är ett ganska flytande begrepp som i allra högsta grad följer nutiden.

Jag skulle nog säga att det hör till allmänbildningen att veta vem som vann mello. De flesta har koll på vem eller vilka som ska representera oss i världens största musiktävling. Vem Arja är kanske börjar falla ur allmänbildningen nu när nya generationer "tar över".

Sen är ju viss allmänbildning mer tidlös. Våra grannländer, framträdande huvudstäder i Europa, när andra världskriget slutade osv främst för att det är något som vi fortfarande lär oss i skolan.

Jag tror också man får acceptera att nästan alla har luckor i sin allmänbildning. Bara för att man inte vet något för man tycker det är trist eller nåt betyder inte det att det inte tillhör allmänbildningen. Min allmänbildning när det kommer till sport är skitkass. Jag typ aktivt väljer att undvika all form av sportnyheter och scrollar förbi även de största artiklarna så där ska det verkligen vara något sensationellt för att jag ska snappa upp det.
 
Något som är skrämmande är att alltfler av den yngre generationen (och nu pratar vi inte om förnekare) inte vet vad Förintelsen är. Eller bara har hört ordet och inte vad det innebär. Det kallar jag fundamental allmänbildning. Och jag anser fortfarande inte att mello till hör det. Bara man vet att den existerar.
 
Handen på hjärtat, vem är António Guterres, utan att googla. Vad är UNWRA och var är de verksamma. Detta tillhör för mig allmänbildning. Vem som vann en stor svensk musiktävling är bara något specifikt i Sverige för en minoritet, ja det är det, av svenskar. Vad står NATO för och varför har Sverige blivit medlem tillhör också (svenska) allmänbildningen.
 
Handen på hjärtat, vem är António Guterres, utan att googla. Vad är UNWRA och var är de verksamma. Detta tillhör för mig allmänbildning. Vem som vann en stor svensk musiktävling är bara något specifikt i Sverige för en minoritet, ja det är det, av svenskar. Vad står NATO för och varför har Sverige blivit medlem tillhör också (svenska) allmänbildningen.
Jag håller med, detta är ju mycket aktuell info som jag verkligen hoppas är svår att missa. Även om man inte minns alla historiska generalsekreterare så är det väl vettigt att hålla koll på vad som händer här och nu, och varför vissa av de här organisationerna finns/vad de sysslar med
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 547
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 775
Senast: Gunnar
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 452
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 144
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp