Bukefalos 28 år!

Allmän bildning

Nja. Ursprunget var att bland annat känna till Arja Saijonmaa. Det är något helt annat än slumpvis deltagare på 80-talet.
Fort farande ingen som är aktuell NU. Kul för henne om hon var jätte känd för massa år sen men fort farande inte allmän bildning att veta vem det är.
 
Vem Arja är kanske börjar falla ur allmänbildningen nu när nya generationer "tar över".
Det kanske är det som är problemet att gamla generationer har svårt att acseptera att deras allmän bildning börjar vara irele vant och att andra kändisar är mera allmän bildning att veta nånting om nu.
 
Är det verkligen allmänbildning att känna till årets finalbidrag? Jösses. Ska jag också känna till idolvinnaren från ifjol, dansbandets tio i topp och vem som är programledare i Jeopardy (om det ens sänds längre?) jag tycker det är så Vansinnigt tråkigt att det finns inte. :arghh: Kung och statsminister kan jag gå med på.
Sport, musik och TV tycker jag absolut räknas till specialintressen.

(Däremot är det självklart allmänbildning att kunna mjölka en ko, förlösa ett lamm, bygga ett funktionellt staket, lära en hund komma på inkallning, grundläggande odling och sy enkla basplagg av tygstycken).
 
Med tanke på att mellon är en stor del av alla nyheter man konsumerar så tycker jag faktiskt att det tillhör allmänbildning att veta vilket bidrag som vann.
Det tyder ju mest på att man inte konsumerar någon form av nyheter eller media om man inte har någon koll alls och då är det ju svårt att samtidigt vara allmänbildad imo.
Jag läser nyheterna flera gånger om dagen, aldrig sett ett ord om artistnamn eller låtar som deltar i MGP (som det heter här i landet)
 
Fort farande ingen som är aktuell NU. Kul för henne om hon var jätte känd för massa år sen men fort farande inte allmän bildning att veta vem det är.

Men handlar verkligen allmänbildning om enbart aktuella artister eller händelser (Sverige)? Om en majoritet svenskar vet vem Arja var, då borde det tillhöra allmänbildning. Och frågan måste då vara, hur många svenskar måste ha vetskap för att det ska tillhöra allmänheten?

Jag anser fortfarande att om även det tillhör allmänbildningen att veta vad ESC är, så är inte enskilda artister, i Sverige och andra länder en del av det.

Det skulle vara intressant att bryta ner allmänbildning (dvs en majoritet vet vad det är) i ålder, kön, klass, etnicitet osv.
 
Men handlar verkligen allmänbildning om enbart aktuella artister eller händelser (Sverige)? Om en majoritet svenskar vet vem Arja var, då borde det tillhöra allmänbildning. Och frågan måste då vara, hur många svenskar måste ha vetskap för att det ska tillhöra allmänheten?

Jag anser fortfarande att om även det tillhör allmänbildningen att veta vad ESC är, så är inte enskilda artister, i Sverige och andra länder en del av det.

Det skulle vara intressant att bryta ner allmänbildning (dvs en majoritet vet vad det är) i ålder, kön, klass, etnicitet osv.
Nej det gör det inte men bara för att några tycker att det är jätte viktigt att känna till nån tant så är det ju inte allmän bildning att göra det heller. Och om man inte fanns när hon var mest känd så är det kanske inte så nöd vändig eller viktig allmän bildning heller?
 
Nej det gör det inte men bara för att några tycker att det är jätte viktigt att känna till nån tant så är det ju inte allmän bildning att göra det heller. Och om man inte fanns när hon var mest känd så är det kanske inte så nöd vändig eller viktig allmän bildning heller?

Hur definierar du allmänbildning?
 
Jag har redan skrivit det.

Ah missade det. Min subjektiva uppfattning är att det är något som är viktigt för samhället vi lever i, idag. Sport, musik, filmer osv är något man vet (om än vagt) vad det är. Tex att det finns olympiska spel - och möjligtvis att de är i Paris i år.

Även om det som kan klassas som allmänbildning förändras så är fundamentet kvar. Att veta viktiga samhällsfunktioner, veta vad som pågår i omvärlden, att veta något om världshistorien. Och vetskapen om att man inte enbart kan utgå från sin egen 'grupp' eftersom där vet 'alla' vad det är.
 
Det kanske är det som är problemet att gamla generationer har svårt att acseptera att deras allmän bildning börjar vara irele vant och att andra kändisar är mera allmän bildning att veta nånting om nu.
Jag tänker att allmänbildning inte kan bli irrelevant, men man kan förvänta sig att olika människor har den i olika grad - bland annat baserad på ålder och intressen.

De gärningar och händelser och prestationer som skedde förr, blir ju inte ogjorda av att det göra nya i en ny tid. Så det tillhör ändå allmänbildningen även om man kan förvänta sig den i lägre grad av de som inte existerade när det utspelade sig.
 
Jag tänker att allmänbildning inte kan bli irrelevant, men man kan förvänta sig att olika människor har den i olika grad - bland annat baserad på ålder och intressen.

De gärningar och händelser och prestationer som skedde förr, blir ju inte ogjorda av att det göra nya i en ny tid. Så det tillhör ändå allmänbildningen även om man kan förvänta sig den i lägre grad av de som inte existerade när det utspelade sig.
Så desto yngre man är desto mera måste man veta för att räknas som allmän bildad?
 
Jag ser det inte som om det finns en delmängd kunskap som de facto "är allmänbildning". Det finns kanske möjligtvis en rejält vid krets av kunskap som kan utgöra allmänbildning. Det handlar både om sånt som är aktuellt och sånt som är lite äldre, så långt tillbaka som t ex myter osv. Sen finns det ingen som kan allt av det, utan vi kan alla olika delar och olika mängder. När man pratar om att någon har stor allmänbildning har de bara koll på en lite större del av den stora mängden kunskap som kan höra till området. Jag kan nog t ex ses som tämligen dåligt allmänbildad när det gäller sport :D
 
Ett kort inkast: jag tycker poängen med att känna till även tidigare artister är att förstå deras inverkan på kulturen.

Liksom att popmusiken knappast hade låtit likadan som den gör om inte Beatles funnits (googla om det behövs), Arja Saijonmaas betydelse som representant för att synliggöra en stor invandrargrupp och med ett svenskt uttal som pga hennes finska modersmål skiljer sig lite från infödda svenskars, men att hon i alla fall blev otroligt populär och spelad i radio.

En god allmänbildning gör att man kan sätta saker, personer, fenomen i sin kontext och förstå att det mesta hänger ihop.

Jag kunde inte bry mig mindre om Melodifestivalen (och liknande program). Tycker det är "hits for kids"-musik och tittar inte frivilligt på programmet. MEN däremot läser jag flertalet morgontidningar och gör mitt bästa för att hålla mig à jour med vad som händer i omvärlden.
 
Förlåt så hemskt mycket att jag har en hjärn skada som gör så det är svårt för mig med långa ord det var VERKLIGEN INTE meningen att vara så dålig! Jag fattar att det måste vara JÄTTE jobbigt för dig med så dåligt allmän bildade personer!!
Hellre fel stavat än taskigt tycker jag iallafall men men 🤷🏼‍♀️
Jag ber om ursäkt för vad jag skrev. Det var onödigt.

För mig är allmänbildning att veta ”lite om mycket”.
 
Handen på hjärtat, vem är António Guterres, utan att googla. Vad är UNWRA och var är de verksamma. Detta tillhör för mig allmänbildning. Vem som vann en stor svensk musiktävling är bara något specifikt i Sverige för en minoritet, ja det är det, av svenskar. Vad står NATO för och varför har Sverige blivit medlem tillhör också (svenska) allmänbildningen.
Jag vet vad UNRWA är men inte vad UNWRA är.
 
O avsett så tycker jag att det är hundra gånger så viktigt att vara snäll och att ha empati motför att vara allmän bildad o avsett om det är att veta vem Arja är eller USAs högsta berg eller hur o lika pride flaggor ser ut eller vem som tillexempel dethär citatet kommer från: common sense is not so common.
Om jag skulle ha barn skulle jag nog tycka att det var mera viktigt att den hade empati och var snäll motför att den visste vilka alla gamla Mello tanter och gubbar är.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 547
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 775
Senast: Gunnar
·
L
Mat Först så förlåt om dethär är en lite konstig fråga! Men jag bara skulle tycka att det var intresant att veta hur andra tycker. Men om ni...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
7 453
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 144
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp