Allmänbildning?

Men det handlar ju liksom inte bara om fostran, om vi nu förutsätter att det är en vuxen människa vi pratar om. Vad är det för GIGANTISK sten man lever under om man aldrig sett en enda Star Wars-film?! Jag får ju nästan högt blodtryck av att det lever sådana människor bland oss.

Jag har inte sett en enda hel Star Wars-film. Försökte se en för några år sen, den där Rouge-filmen som gick på bio. Somnade halvvägs in.
 
Jag har gjort ett par försök, men jag tyckte att det var så enastående tråkigt och ointressant att jag inte förmådde titta klart.

Det känns som att filmerna gick på repeat under några år av min unges uppväxt, vilket inte lyckades göra mig mer intresserad.

De är tråkiga helt enkelt. Men jag har ju inte kunnat undgå att notera deras popularitet.

Precis. Klart man känner till filmerna. Men jag kan inte påstå att de hör till mina personliga favoriter.
Samma med Sagan om ringen, slumrade till och timmar senare så jagade de fortfarande efter den där jävla ringen :meh:
 
Jag såg den första med min pappa när den kom. Han var intresserad och jag var ett bra alibi inför mamma. Har för mig att vi såg nästa också, men jag har inte varit intresserad nog att se om dem efter det.

Jag är en sån som inte är särskilt intresserad av mainstreamkultur och har inte heller t ex sett någon Bondfilm eller Game of Thrones eller Idol eller melodifestivalen.

Jag har gjort ett par försök, men jag tyckte att det var så enastående tråkigt och ointressant att jag inte förmådde titta klart.

Det känns som att filmerna gick på repeat under några år av min unges uppväxt, vilket inte lyckades göra mig mer intresserad.

De är tråkiga helt enkelt. Men jag har ju inte kunnat undgå att notera deras popularitet.

Förutom att ni givetvis är diskvalificerade per automatik (:D), så vill jag påpeka att Star Wars bara var ett exempel. Melodifestivalen går till exempel inte under mitt kultur-intresse. :wtf:
 
Men det handlar ju liksom inte bara om fostran, om vi nu förutsätter att det är en vuxen människa vi pratar om. Vad är det för GIGANTISK sten man lever under om man aldrig sett en enda Star Wars-film?! Jag får ju nästan högt blodtryck av att det lever sådana människor bland oss.
Nä inte bara. Hon begriper inte bättre. Hon har inte alla hemma om man säger så (men det är ju nästan självskrivet om man missar en sån viktig grej i livet
 
En kompis frågade just vem Gene Simmons är.
Jag grät inombords.

Min kollega visste inte vem Brigitte Bardot var. Där tappade jag det lite ska erkännas.

Jag har kollegor födda på 80-talet som inte vet vem Thåström är. Det har jag haft lite svårt att ta in.

Jag blir lite förvånad när människor i min ålder inte läst Harry Potter. Förstår inte riktigt hur de kunde undgå. Jag växte ju upp med böckerna! (Född sent 80-tal.)

Men PRECIS! Alltså vad är det för typer av människor?! :arghh:
 
Jag blir lite förvånad när människor i min ålder inte läst Harry Potter. Förstår inte riktigt hur de kunde undgå. Jag växte ju upp med böckerna! (Född sent 80-tal.)
Jag har läst de första högt för min unge, men jag blev ju inte särskilt gripen av dem. Jag läste dem verkligen bara just för att man skulle det, allmänbildning. Och mainstream.
 
Alltså med risk för att låta som en sur tant nu men alltså dagens ungdom ( :cautious: ) känns generellt ganska dåligt allmänbildade. Tex en gång kom vi in på Förintelsen och namn som Himmler, Mengele och Göring hade ingen hört talas om. Jag trodde verkligen det hörde till någon form av allmänbildning. Dock bör msn kanske vara nöjd med att de iallafall kände till att Förintelsen ägt rum? :cautious: Vet inte var ribban bör läggas riktigt
 
Alltså med risk för att låta som en sur tant nu men alltså dagens ungdom ( :cautious: ) känns generellt ganska dåligt allmänbildade. Tex en gång kom vi in på Föruntelsen och namn som Himmler, Mengele och Göring hade ingen hört talas om. Jag trodde verkligen det hörde till någon form av allmänbildning

Men va? Det går man väl ändå igenom ganska grundligt i skolan ändå?
 
En nära till mej har inte sett Sagan om ringen-filmerna.

Jag har iofs inte sett en hel Emil i Lönneberga eller en hel Pippi. Inte alls Madicken och inte Lotta på Bråkmakargatan tex. Men mest för att jag var fullständigt LIVRÄDD för att se riktiga människor i barnprogram som liten. (Däremot hade jag Ronja på ständig repeat, den är ju ändå ganska mörk ibland:grin:)


På jobbet ringde en gäst en dag och skulle beställa mat och visste inte vad pasta carbonara var :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
929
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 789
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 926
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp